Ivm "afwijkingen" ...

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Ivm "afwijkingen" ...

Berichtdoor JajaChu » wo mei 30, 2012 4:07 pm

Naar aanleiding van het topic "Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ..." ontstond er een "discussie" betreffende albino's en mijn grote liefde voor die "kleur" ! Zoals al snel gebeurt ging het ook hier ineens hoofdzakelijk over de mogelijke afwijkingen bij albino's en uiteraard ook de andere kleurencombinaties die bij, in dit geval fretten, voor heel wat ellende en problemen kunnen zorgen.

Enerzijds ben ik blij dat ik het niet eens gezien had, toen het er allemaal op kwam want tenslotte, het gaat over die kleine lieve bolletjes wol in dit topic maar anderzijds vind ik ook, samen met blijkbaar nog anderen, dat het toch ook eens besproken kan worden allemaal. Het is geenszins de bedoeling die "speciallekes" af te raden of te discrimineren, het was, tot nu toe, zuiver een kwestie van ff praten over wat er allemaal fout kan lopen bij bepaalde kleuren.

Dus, als jullie beloven geen ruzie te gaan maken, mogen jullie nu hier, ver weg van de fotootjes en het nieuws van de puppies, verder discuteren en inlichtingen uitwisselen! ;)
Anders sluit ik het topic onmiddellijk hoor! :rol:

Margiet


Het begon dus allemaal met één zinnetje van mij ....
Tja, de mensen die niet graag albino's zien zullen er niks van snappen maar ik heb het altijd geweten, die eerste (fretten-)liefde vergeet je nooit ... :rol:
waarop de volgende reacties kwamen :

Ik heb zuiver biologisch niet zo een voorkeur voor albino... Biologisch gezien is albino namelijk een "fout"... slecht zien/blind zijn brengt in de natuur heel wat gevolgen met zich mee en het extreme gebrek, tot afwezigheid van een aantal eiwitten voelt bij mij gewoon niet goed aan...
En ja, ik weet dat fretten niet in de natuur leven, dat albino's het prima doen in onze menselijke settings,... maar het voelt voor mij persoonlijk gewoon niet zo prettig aan...
Misschien is dat een afwijking die voort komt uit mijn opleiding :mrgreen:

Maar, dat wil niet zeggen dat ik het schitterend vind dat de pups het zo goed doen en ik ze heel graag mee volg hier, of ze nu bruin, wit of paars zijn ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Buda » wo mei 30, 2012 4:12 pm

dude, ik ken 2 mensen die albino zijn, tot hun grote spijt zijn de van afrikaanse orrigine, dus wit, roze (dikkere) lippen, hun ogen die zowat vooruit steken, en blondgeel kroezelhaar..

broer en zus. en toch hebben ze nog 1 of 2 'gewone' ook.

die zijn net zo gezond en zien goed als ons :p
misschien omdat het mensen zijn ofzo, maar fretjes albino, adorable :wub:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Peewee » wo mei 30, 2012 8:39 pm

Zuiver biologisch gezien is elke andere kleur buiten wildkleur een "fout" van de natuur ;)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor jeanine » wo mei 30, 2012 9:50 pm

Albino is zeker een afwijking, komt ook bij de mens voor en niemand vindt het normaal. ;) Vroeger had ik zeker geen voorkeur maar eerder afkeur voor een albino. Maar de albino's die ik wel al in de hand gehad heb hebben mij van gedacht laten veranderen. Stuk voor stuk heel lieve fretjes.
Peewee, uw albino liefde heeft weer eens toegeslagen lees ik. :rol: Geniet met volle teugen van je leuke Izimo. :wub:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Margiet » wo mei 30, 2012 10:22 pm

Even ter verduidelijking van het onderstaande : Kim & Andy gaan hun albino-puppy "Izimo" noemen ... :)

Geniet met volle teugen van je leuke Izimo. :wub:
Ik vind die naam zóóóóóóó super, hé!!!! :wub: :wub: :wub:

Idd, heerlijke foutjes ... maar albino-honden bestaan ook, hoor Cynthia! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Buda » wo mei 30, 2012 10:29 pm

zedde gunder nu die kleine pupjes foutjes aan't noemen? :hammer:
anyhow :wub:

en ik wil een foto van een albino hond zien :shock:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Peewee » wo mei 30, 2012 10:43 pm

Peewee, uw albino liefde heeft weer eens toegeslagen lees ik. :rol: Geniet met volle teugen van je leuke Izimo. :wub:
Die liefde is nooit weggeweest maar zoals Margiet al zei had ze er de laatste jaren geen "voorhanden" en da zal ik zeker doen ;)

Ik vind die naam zóóóóóóó super, hé!!!! :wub: :wub: :wub:
:p :p Ik zie het mij zo al roepen als hij iets ondeugends uitsteekt :twisted: ... IZIMOOOO FOEI :p

En het is niet dat albino's daarom bij regel minder gezond zijn, kijk maar naar mijne Epson die is 11 jaar geworden zonder noemenswaardige medische problemen buiten eens een wrat op zijn staartje waardoor er een stukje van zijn staartje moest geamputeerd worden en op het laatste had hij, door ouderdom, slechte tandjes waardoor hij geregeld tandvleesontstekingen kreeg en dus pap moest krijgen omdat hij geen brokjes meer kon knabbelen.
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Buda » wo mei 30, 2012 10:50 pm

Ik denk dat wat zwakker word, uiteindelijk ook wel weer sterker word, zoals mensen die ziek worden en imuuner worden voor die bacterie zo?
als iemand snapt waar ik heen wil :hammer:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Saantje » wo mei 30, 2012 11:47 pm

dude, ik ken 2 mensen die albino zijn, tot hun grote spijt zijn de van afrikaanse orrigine, dus wit, roze (dikkere) lippen, hun ogen die zowat vooruit steken, en blondgeel kroezelhaar..

broer en zus. en toch hebben ze nog 1 of 2 'gewone' ook.

die zijn net zo gezond en zien goed als ons :p
misschien omdat het mensen zijn ofzo, maar fretjes albino, adorable :wub:
Er kunnen best gezonde exemplaren zijn maar toch blijven ze een verminderde weerstand hebben of hebben ze sowieso meer kans op andere afwijkingen of nadelen betreffende bepaalde dingen (bv de zon).
Dat je 2 kennissen daarbij van afrikaanse origine zijn is niet vreemd, de afwijking komt meestal voor bij deze mensen...
Meer info hieronder voor de geïnteresseerden;

Abinisme is het aangeboren ontbreken van het pigment melanine in haar of huid, wat resulteert in een gedeeltelijk of geheel witte huid en rode ogen. Die huid is erg gevoelig voor de zon en verbrandt snel. Het wordt algemeen beschouwd als een afwijking, omdat bij de meeste soortgenoten wel pigment aanwezig is.
Albinisme geeft allerlei oogklachten:
verminderde visus (gezichtsscherpte); sommige patiënten zijn praktisch blind, anderen zijn nauwelijks beperkt.
onderontwikkelde gele vlek
nystagmus: spontane onwillekeurige oogbewegingen
lichtdoorlatende iris
soms strabisme (lui oog, scheelzien).
soms fotofobie: afkeer en/of pijn bij te fel licht.

Verder blijken de zenuwbanen bij het chiasma opticum afwijkend te zijn aangelegd. Sommige vormen van albinisme blijven tot de oogklachten beperkt: oculair albinisme. Deze vormen erven X-gebonden over, zodat vrouwen (draagster, geen klachten) de ziekte doorgeven aan zonen (wel klachten).

Bij andere vormen van albinisme is pigment ook verminderd of afwezig in huid en haar: oculocutaan albinisme (OCA). Deze erven alle autosomaal recessief over. De meest voorkomende vormen in Europa zijn: OCA1 (onderverdeeld in OCA1a: helemaal geen pigment; en OCA1b: nog enig pigment) en OCA2 (wel enig pigment). OCA3 komt vooral in Afrika voor. OCA4 is erg zeldzaam. Bij OCA1 worden mutaties gevonden in het gen TYR, wat codeert voor tyrosinase. Bij OCA2 worden mutaties gevonden in OCA2, voorheen het P-gen geheten. Dit gen is een belangrijke factor (90%) in de bepaling van oogkleur, en beïnvloedt ook de kans op melanoom. Albinisme van de huid leidt tot snel verbranden. Hierdoor treedt versnelde huidveroudering op, met een verhoogd risico op actinische keratosen en plaveiselcelcarcinomen. Omdat niet alle vormen van albinisme gepaard gaan met een totaal gebrek aan pigment, heeft niet elke albino per definitie wit haar en geheel rode ogen.

Daarnaast zijn er vormen van albinisme die met andere klachten gepaard gaan:
de (minstens zeven) verschillende vormen van het syndroom van Hermansky-Pudlak gaan gepaard met een verminderde functie van bloedplaatjes, leidend tot bloedingsproblemen. Komt relatief vaak voor in Puerto Rico;
het syndroom van Chediak-Higashi: bloedingsproblemen en verminderde afweer;
het syndroom van Griscelli kan gepaard gaan met neurologische achteruitgang en afweerproblemen.


Dit even ter zijde hoeven niet alle personen of albino dieren per definitie ongezonder te zijn, idem met alle andere varianten. De kans is alleen hoger, ze daarom verwensen of ergere dingen van denken, mee doen of dergelijke vind ik daarom ook niet kunnen maar gezien mijn cursus heb ik ook vooral de neiging naar gezondheid te kijken (genetisch) dus gewoon de feiten en ik kan dat totaal los van mijn gevoelens zetten. Dus een hele leuke albino fret die mijn hart verovert zou wel echt kunnen bestaan, daar niet van. :mrgreen:

Zelf ben ik ook roodharig, rost. Ik verbrand ook zot in de zon, in de schaduw, door warme wind,... Ik ervaar dus redelijk hoe mijn fysiek lichaam reageert op mijn genetische kenmerken. :lol:
Laatst gewijzigd door Saantje op wo mei 30, 2012 11:50 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Buda » wo mei 30, 2012 11:51 pm

kan je dat misschien eens hertypen? wat groter zo? :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor jeanine » do mei 31, 2012 9:08 am

Albino zou minder tegen de zon kunnen, als huisfretje zal men er weinig last van hebben :mrgreen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... -dier.html
Afbeelding

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Peewee » do mei 31, 2012 11:23 am

@ Saantje:
De kleurvariatie van jouw fretje Spoek kan ook anders wel wat afwijkingen teweegbrengen hoor ;) zoals doofheid bvb dus vind ik de stelling om niet een albino te kiezen op sommige vlakken niet echt kloppen :) maar zo kunnen we weer bezig blijven over kleurtjes en eventuele afwijkingen he.

Back on topic: Hoe gaat het ondertussen met de poepsiewoepsies? :)
en aangezien die zo snel veranderen :ttiwwp: :p
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor nielsvl » do mei 31, 2012 11:38 am

Ik denk dat wat zwakker word, uiteindelijk ook wel weer sterker word, zoals mensen die ziek worden en imuuner worden voor die bacterie zo?
als iemand snapt waar ik heen wil :hammer:
Wat zwakker wordt, gaat uiteindelijk sneller dood... Die worden heus niet sterker. Het gaat niet om immuniteit opbouwen tegen ziektes maar aangeboren afwijkingen als hartfalen, lekkende kleppen, vergrootte/verkleinde organen, resistenties, ...

Nuja is een discussie die eeuwigdurend (in een ander topic weliswaar) gevoerd kan worden maar ik ken hier niemand die enkel wildkleurfretjes in huis haalt omdat hij/zij bang is voor genetische afwijkingen... Zolang we niet express dove fretten beginnen kweken, valt dat allemaal wel mee...

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Buda » do mei 31, 2012 11:43 am

kheb het niet over het bepaalde beest.. heb het over de hele reeks van die diersoort met die 'fout'..

fretten zen zowiezo vaak niet zo sterk aangelegd in gelijk welke kleur (ook wildkleur..) sommigen daarintege dan weer wel...

en niemand heeft het over dove fretten kweken...

saantje, kwou ff quoten :p ''k verbrand ook zot in de zon, in de schaduw, door warme wind,... ''
ge verbrand door uv, die straals gewoon ook in de schaduw :p alleen is niet iedereen er gevoelig voor :rol:

en m'n 2 albino's (menselijke) zien absoluut niet slecht , verbranden wss wel, ze zijn nu eenmaal wit :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor nielsvl » do mei 31, 2012 12:12 pm

Het ging over genetische afwijkingen, doofheid is zowat de nr 1 gekende afwijking bij fretten...

Verbranden komt door gebrek aan pigment, mensen met rood haar hebben dit, alsook uiteraard mensen/dieren met albinisme...

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Buda » do mei 31, 2012 12:25 pm

zwart of wit.. :roll:
mijn goesting om te discuteren is over.

margit, flinke lieve frettenpoepies :wub: wanneer is het volgende geweld er? :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Saantje » do mei 31, 2012 12:40 pm

kan je dat misschien eens hertypen? wat groter zo? :p
Ik heb het zo klein gezet omdat het eigenlijk off topic gaat hier, er hoeft in dit topic geen info over albino etc,.. te staan :mrgreen:
Je kan het kopiëren naar je pc plakken (word / works / iets anders) en zo kan je het wel lezen.
@ Saantje:
De kleurvariatie van jouw fretje Spoek kan ook anders wel wat afwijkingen teweegbrengen hoor ;) zoals doofheid bvb dus vind ik de stelling om niet een albino te kiezen op sommige vlakken niet echt kloppen :) maar zo kunnen we weer bezig blijven over kleurtjes en eventuele afwijkingen he.
Klopt 100% én hij is ook de zwakste van 'den hoop' als ik die van Jana er ook bij tel.
Hij en zijn broer Joeki waren overlaatst ziek, Joeki was één dag ziek en Spoek 6 weken en ik dacht echt hem gewoon kwijt te raken...
RX, echo, medicatie het leek gewoon niet te werken. Nu hebben we bij beide iets zwakkere gezondheid opgemerkt en het nest is ook van mindere gezondheid dus was vooral een mismatch.
Beide ouder dieren worden ook niet meer ingezet voor de fok. Spoek, een andere broer en zus zijn ook potdoof.
saantje, kwou ff quoten :p ''k verbrand ook zot in de zon, in de schaduw, door warme wind,... ''
ge verbrand door uv, die straals gewoon ook in de schaduw :p alleen is niet iedereen er gevoelig voor :rol:
Absoluut mee eens, weet ik ook wel. Ik neem mijn eigen tent mee naar wedstrijden die een laag heeft speciaal om uv iets wat tegen te houden.
In de tent ist gewoon voor dood te vallen maar ik ben dan toch niet geheel verbrand op een uurtje ofzo xp

Daarbij even vragen of deze off topic dingen uit Margiet haar puppen topic kunnen gesplitst worden?
Deze horen hier totaal niet thuis...
Laatst gewijzigd door Saantje op do mei 31, 2012 12:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Onze eerste pups van 2012 stellen zich voor ...

Berichtdoor Buda » do mei 31, 2012 12:43 pm

kon ik niet weten he, aangezien ik het niet kon lezen :hammer:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Ivm "afwijkingen" ...

Berichtdoor jeanine » zo jun 03, 2012 8:52 pm

Zal ik hier nog even verder doen voor wie interesse heeft in het onderwerp, altijd leuk als er veel info onder een passende titel te vinden is ;) Niet zo veel over de fret zelf, wel algemeen.
Een gekende afwijking heb ik zeker al, blauwe ogen. :mrgreen:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/212/Gene ... igen.dhtml
http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/krijgt-ied ... ruine-ogen
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=QG2DKNQD
http://www.frettenkliniek.nl/gezondheid/doofheid
Hier een beetje een andere kijk op wel of niet een afwijking.
http://whgdierenartsen.nl/Bibliotheek/t ... knikstaart

Bron
http://parlis.nl/pdf/bijlagen/BLG14614.pdf
Bij de honden en katten worden de welzijnsproblemen voornamelijk veroorzaakt door
erfelijke aandoeningen, fok en gedragsproblemen.
Bij de bijzondere dieren (Konijnen, Knaagdieren, Fretten, Vogels, Reptielen, Amfibieën en
Vissen) worden de welzijnsproblemen voornamelijk veroorzaakt door problemen met
betrekking tot huisvesting, verzorging en voeding, en gebrek aan deskundigheid en goede
voorlichting.
Bij alle diergroepen wordt het geven van goede voorlichting zeer belangrijk geacht.
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ivm "afwijkingen" ...

Berichtdoor Saantje » di jun 05, 2012 1:33 pm

Wat leuk dat je het veralgemeend hebt, nu volgens mij is er geen enkele soort dat bestaat zonder afwijking...
Ik denk ook niet dat dat realistisch is om dat er ooit 'uit te krijgen' zeg maar, hoeft ook niet want er zijn ook fouten die slechts kleinere, minimale of zelfs geen beperkingen (meer) geven.


http://www.frettenkliniek.nl/gezondheid/doofheid
Hiervan was ik al op de hoogte, zelfs voor de aanschaf van Spoek en heb zo altijd iets dat als niemand de fok ervan probeert te verbeteren dan komen ze niet meer (gezond) voor.
Ondanks dat sommige varianten gevoeliger zijn als anderen en ik wél tegen het onverantwoord fokken ben van dieren vind ik wel dat er moet gezocht worden naar een oplossing van eventuele verbetering.
Het ideale zou inderdaad zijn alle ongezonde dieren uitsluiten voor de fok, dit moet vind ik. Maar dan heb je ook nog dieren met een verhoogde kans op gezondheidsproblemen, die uitsluiten zijn al enorm veel fokkers mee bezig. Oke ze voorkomen veel problemen maar er is en blijft toch vraag naar de speciaals, ben er van overtuigd dat mits goede selectie en fok de gezondheid een héél stuk kan verbeteren. Dat gebeurd niet op 1, 2, 3 daar gaan uiteraard ook fretten uitkomen die of ziek worden of verhoogde kans hebben op, anderzijds wijst dat wel uit of ze het effectief dragen en doorgeven of niet en kan je na jaren selectief fokken wel verbetering krijgen. Vraag is er naar of ze nu gezond zijn of niet, ik zou dan zelf kiezen om te proberen verbeteren.

Spoek is trouwens doof, net als een ander zusje en broer en heeft maag-darm problemen (wel stabiel). Zijn ouders zijn intussen steriel gemaakt, de fokker heeft in mijn ogen de juiste keuze gemaakt.
Erg jammer dat Spoek nu wel doof is en dat hij toch problemen heeft, maar er is geprobeerd om te verbeteren. Helaas gefaald maar er zijn nog andere lijnen die misschien wel goede resultaten geven en kan die juist verkruisd worden om deze te behouden zodat er toch een verbetering is aan het frettenbestand.
Hier een beetje een andere kijk op wel of niet een afwijking.
http://whgdierenartsen.nl/Bibliotheek/t ... knikstaart
Knikstaarten zijn best moeilijk, er zijn ook verschillende rassen die gecoupeerd werden maar ook rassen die zonder, 1/3, halve, 3/4 staart geboren worden en dat maakt de zaak moeilijker.
Wat ik wél weet is dat bij rassen waarbij ze de staarten steeds coupeerden de meeste 'fouten' in terug vinden nu, de staart ging er sowieso af dus het maakte niet uit of daar al dan niet een fout in zat. Er is dus meer dan jaren gefokt met honden die ook fouten / knikken in de staarten hadden, hoe ver dat die fouten een weerslag geven waarschijnlijk erg weinig. Al is er wel een verband met rug afwijkingen en gehemelte afwijkingen bij honden die knikken in de staarten hebben, dat zal ook afhangen welk type knik en of er al dan niet nog iets mis is met de botten uiteraard.


Volgens mij speelt ook voeding een grotere rol dan we ons kunnen inbeelden. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Ivm "afwijkingen" ...

Berichtdoor jeanine » di jun 05, 2012 6:39 pm

Ons Thirza,Sandy, heeft een opvallende korte staart in vergelijking met de andere fretten. Ik vrees ook een foutje in haar genen, al telt ze voor 2. Inderdaad als kweker fok je niet verder met de ouderparen waar een makementje aan zit. Mijn dochter, geen fokker, heeft een hond met Demodex. Komt van een zeer goede lijn en de bedoeling was om ze 1 nestje te laten krijgen. Tijdens het opgroeien heeft ze ondanks medicatie toch nog verdere opstoten gekregen. Resultaat geen nestje meer met dit teefje mogelijk zonder het door te geven.
Het zou interessant zijn mocht men hier fretten verder kunnen volgen waar duidelijk iets mis mee is al van bij de geboorte.
Welke afwijking ze hebben, de problemen en uiteindelijk hoe oud ze worden. Ook de normale fretten hun leeftijd en doodsoorzaak om te vergelijken. Nu moet je bijna het hele forum omspitten om enig beeld te krijgen over hoe en wat. Vaak haken mensen af en kan je het verloop ook niet volgen. :(
Ik heb weet van 2 albino's binnen de frettenark die de gezegende leeftijd van 11 jaar behaalden. Dat is bij mij hier nog niet voorgekomen met enkel Wildkleurige en Sandy fretten.
De afkomst van mijn fretjes ken ik dus ook niet daar het afgestane of gevonden fretjes zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Ivm "afwijkingen" ...

Berichtdoor Margiet » wo jun 06, 2012 10:00 am

Ja, ik denk dat het bij "dromen" blijft om een algemeen beeld te krijgen van welke fret/kleur/afwijking en de eventuele invloed hiervan op hun levenskwaliteit maar in ieder geval, ik probeer in die mate mee "op te letten" bij mijn pups dat ik de vooraf gekende risico's probeer te vermijden, al is dat idd niet altijd evident. Doofheid bij fretten komt eigenlijk zo vaak voor dat je al heel wat combinaties van fretten moet uitsluiten, wil je echt geen doof fretje riskeren ... Zelfs 2 lijnen van én steeds goed horende fretten én doodgewone wildkleurtjes kunnen perfect een doof pupje geven ...

Het verbeteren van de soort is een betrachting die idd voorop staat, ook hier als het ff kan, maar zekerheid heb je natuurlijk ook dan weer niet. Vorig jaar had ik een angora die perfect een nest pups van 4 weken in leven hield en dit jaar, voorzien van 3 hulpmama's, bevalt er een angora die amper 24u melk heeft gehad ... En toch blijven zowel de Da als ik met de vraag zitten of dat nu bij een eventuele volgende zwangerschap ook zo zou zijn, ik heb al eerder een moertje gehad dat de eerste keer geen melk had en sindsdien nooit meer problemen had ... In ieder geval, dit jaar zijn er nog angora-mama's in 't spel hier, volgend jaar moeten de angora-papa's maar zorgen voor de lange haartjes, de dees past, het doet echt teveel pijn als je zo 'n nestje bijna volledig af moet geven . :( Dat mag dan mss geen probleem zijn voor "echte" kwekers, ik heb er een behoorlijke kater aan overgehouden ...

Enfin, hier blijkt er nu eentje een 3-tal pupjes te verwachten, een kerngezonde, heerlijke en superlieve mama, gedekt door een even heerlijke, kerngezonde, lieve papa, dus ik hoop dat het kleine grut dat op komst is, me mijn angsten weer wat kan doen relativeren ... ;)
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Ivm "afwijkingen" ...

Berichtdoor Saantje » wo jun 06, 2012 4:53 pm

Ja klopt, Spoek zijn ouders horen wel normaal alleen gaf de combinatie wel 3 dove pups en ik neem dat zeker de fokker niet kwalijk want ik ben er zeker van dat als ze het op voorhand geweten hadden ze die combi niet gemaakt hadden. Verder doet de lijn het niet slecht dus ze hebben zijn silver mitt broer wel nog in de fok voor moeren waarbij nog in de lijn geen dove fretten uit voort gekomen zijn en dat vind ik nog prima verantwoord, je kan anders nooit proberen te verbeteren als je alles uit de fok haalt.

Met angora's zou ik enkel verder gaan met moertjes die wel melk geven of een mama hadden die het wel kon, de angora rammen gebruiken voorlopig of voor volgend jaar zoals je aanhaalde is ook een (voor mij) ideale optie.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Ivm "afwijkingen" ...

Berichtdoor jeanine » wo jun 06, 2012 7:39 pm

maar zekerheid heb je natuurlijk ook dan weer niet
Margiet, met een heel erg dikke geldbeugel en wat wetenschap denk ik dat het misschien wel mogelijk zou zijn. Deze pups zouden dan wel onbetaalbaar worden door de kosten die gemaakt moeten worden om een perfect ouderpaar te selecteren. Zonder dit soort onderzoek zal je nooit weten of moertje,rammetje of beiden drager zijn van een foutje in de genen. Ik heb ergens op een site gelezen voor bepaalde genonderzoeken prijzen tot €3000. :shock:
Komt nog bij dat er omgevingsfactoren zijn die je ook niet mag uitsluiten als er toch nog een foutje zou insluipen.
Maar dit is al eens geprobeerd in een ver verleden en niet goed gekomen die experimenten om een super ras te bekomen. :staar:
Hier nog wat info over genenonderzoek en kleur vacht.
http://www.gencouns.nl/coat-2.php
http://www.gencouns.nl/coatc.php
Genmutatie door omgeving
http://www.kankeronderzoekbijdieren.nl/ ... oeden.html
Ik denk dat we het voorlopig moeten hebben van het gezond verstand van kwekers om een zo goed mogelijk pupje in handen te krijgen. Als het gezond op de wereld komt zonder zichtbare gebreken is het al een begin. De rest is afwachten, opvolgen en de nodige conclusie uit trekken.
ik denk dat het bij "dromen" blijft
+1
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Ivm "afwijkingen" ...

Berichtdoor Margiet » do jun 07, 2012 10:06 am

Ja klopt, Spoek zijn ouders horen wel normaal alleen gaf de combinatie wel 3 dove pups en ik neem dat zeker de fokker niet kwalijk want ik ben er zeker van dat als ze het op voorhand geweten hadden ze die combi niet gemaakt hadden. Verder doet de lijn het niet slecht dus ze hebben zijn silver mitt broer wel nog in de fok voor moeren waarbij nog in de lijn geen dove fretten uit voort gekomen zijn en dat vind ik nog prima verantwoord, je kan anders nooit proberen te verbeteren als je alles uit de fok haalt.

Met angora's zou ik enkel verder gaan met moertjes die wel melk geven of een mama hadden die het wel kon, de angora rammen gebruiken voorlopig of voor volgend jaar zoals je aanhaalde is ook een (voor mij) ideale optie.
Dat is het, hé, ik heb er hier nu eentje zitten, je kan echt ver terug in haar "achtergrond", niemand is doof, alleen zij ... De kans dat die kleur dan ook uit die ouders kwam, was ook nog eens héél klein ... Toevallig is dat dan net wel de angora die ook zo goed melk gaf, dus hoopte ik uit haar ook een eigen angora pup te kunnen houden om te kijken of het zich in de goede zin verder zou zetten. Tot nu toe is dat ook de reden waarom ik dit jaar niet meer terug kan met ingedekte angora's, ze is nl gedekt net voor ik die ellende met dat eerste nestje had ... Maar eerlijk gezegd, ik denk dat ze schijnzwanger is dus hoe jammer ik het ook vind van haar geen pup te hebben (ze is dan ook nog zo verdomd knap! ;) ), ik betwijfel of ik volgend jaar het risico ga nemen. Er staat wel nog een angora "klaar" om te dekken, eentje van Daniëla die ik na dit seizoen overneem (ook omdat ik haar zo 'n heerlijk ding vind :wub: ) maar ik denk dat die, na dit jaar dat Daniëla haar wel graag gedekt zie, via Ine mag passeren ... ;) Heerlijke snotjes kan je ook perfect alleen om te knuffelen houden, hé, pups zijn absoluut geen noodzaak! ;)

Maar anderzijds is het soms zo zonde, hé, dan heb je zo 'n lieve, gezonde en mooie moeren en dan durf je er amper mee kweken uit schrik dat het na die 6 weken fout gaat lopen. Pooh is nu zo 'n sterke jongen gebleken, de enige overlevende van Minnie, ondanks alle "pijn" die dat nestje gaf nadien, ben ik elke dag weer even blij dat het kereltje het zo goed doet! :domhoog:

Het is idd geen eenvoudige materie, die genetica en alles errond ... Ik heb van heel wat fretten gegevens tot jaren terug maar dan moet je er natuurlijk ook nog van kunnen uitgaan dat die eerste lijn tot waar je terug kan gaan, juist is doorgegeven geweest jaren geleden. Als je in het katten- en hondenwereldje toch hoort hoe daar mee "gefoeteld" wordt ... pfff, dan verbaast het me niets dat we toch af en toe voor zeer onaangename verrassingen komen te staan ... :(
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten