angst voor fretten

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

angst voor fretten

Berichtdoor sah » zo jul 15, 2012 8:23 pm

Hallo,
Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen, dus daardoor maar hier.
Ik heb binnenkort een nieuwe huisgenoot (mens) en die is bang voor mijn fretten (Wasabi heeft hem ooit een kleine beet in zijn enkel of kuit gegeven, maar het idee dat fretten in je broek kruipen om te bijten was beangstigend) Nu is Wasabi oud en die doet niet zoveel meer, of is langzamer, maar hij heeft dus angst van al mijn fretten. En net doordat hij zich dan wegtrekt (handen, voeten) denken zij dat hij wil spelen en dus doen ze mee,.... En erger nog, mijn fret Nymeria (opvanger die beet, maar nu niet meer naar mij, is naar mij de allerliefste fret) bijt echt naar hem.
Hoe kan ik hier best mee omgaan? Moet ik de mens treinen om niet 'speelgedrag' te vertonen? Of kan ik vb de fretjes toch corrigeren als zij hem in het nauw zetten? We hebben het hier vaak over bijtgedrag van fretten naar baasjes, maar wat als het naar iemand anders is?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: angst voor fretten

Berichtdoor jeanine » zo jul 15, 2012 9:40 pm

Sah, bij aankomst van mijn eerste fretjes had mijn man er geen schrik van. Het ging zelfs beter dan bij mij de eerste dagen. Daarna is het tij door mij gekeerd, het was telkens van opletten voor dit en dat. Kwam bij dat ik telkens ingreep als de fretten ook maar in zijn buurt kwamen. Ik wist dat Anais wel zou durven bijten en meestal zat het er dan ook door. Dus kreeg hij vaak te horen van Anais moet je opletten.Vastbijten deed ze niet, trouwens geen enkele fret hier. Tootsie kwam er bij en was een te hevige speelvogel die voor blauwe vlekken kon zorgen. Maar dat was vlug afgeleerd en Tootsie vertrouwde hij dan ook heel erg snel net als onze Milo. Hoe meer ik zei van pas op doe dit, doe dat met de anderen hoe erger het werd met de meisjes in huis. Het ging zelfs zo ver dat ik de fretten telkens moest vangen als ze aan een deur zaten waar hij door moest, hij zou de meisjes niet opgepakt hebben. De fretten beletten om bij hem in de zetel te kruipen bracht weinig op, ze hadden het steeds op zijn kousen gemunt. Mijn tactiek een beetje aangepast door minder de fretten te berispen als het eens wat heviger werd tijdens het spelen met mij. Hem overtuigd dat ze niet echt beten en zeker niet tot bloedens toe maar enkel hun tandjes te voelen waren. 7 jaar was dit zo en nu vertrouwt hij onze 2 meisjes even goed als onze rammetjes. Ik zie hem letterlijk genieten als er eentje zijn gezelschap zoekt of als ons Thirza bij hem komt slapen. Je kan niets forceren, het moet groeien zowel bij de mens als bij de fret. ;) Laat hem zoveel mogelijk de beloningen uitdelen, stel hem gerust dat het niet zo een vaart neemt. Je Nimeria zoveel mogelijk uit de hand laten voeren dat zij er vertrouwen in krijgt kan misschien ook al wat helpen en hou jij haar in het oog en leidt haar onopvallend wat af als het mis dreigt te gaan. Net als jijzelf zal ook hij moeten leren dat een fretje anders in elkaar steekt. Ik hoop dat je geen 7 jaar nodig hebt daarvoor ;)
maar het idee dat fretten in je broek kruipen om te bijten was beangstigend
Ik laat ze ook niet toe in broekspijpen, maar geef ze dan weer kusjes zonder er bij stil te staan dat ze in je gezicht ook kunnen bijten :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: angst voor fretten

Berichtdoor Margiet » ma jul 16, 2012 12:17 am

Ik laat ze ook niet toe in broekspijpen, maar geef ze dan weer kusjes zonder er bij stil te staan dat ze in je gezicht ook kunnen bijten :mrgreen:
Tiens, dat herken ik precies!! ;)

Idd Sah, vertrouwen moet groeien en als je eens, hoe zacht ook, geschrokken bent van een fret die al dan niet hard gebeten heeft, is het een veel langer proces om als "slachtoffer" door te moeten.

Succes in ieder geval, hij leert het wel! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: angst voor fretten

Berichtdoor nielsvl » ma jul 16, 2012 9:47 am

We hebben het hier vaak over bijtgedrag van fretten naar baasjes, maar wat als het naar iemand anders is?
Bijten is bijten, daar hoeft geen onderscheid in gemaakt te worden, en net omwille van bovenstaande reden. Een fret kan geen onderscheid maken wanneer het wel/niet mag, dus hoeven wij dat zeker al niet te doen.

Voeren uit de hand kan het vertrouwen zeker aansterken, aan beide kanten... maar toon uw nieuwe huisgenoot ook hoe jij het bijten afleert, het heeft geen nut als ze bij hem alles kunnen uitspoken wat ze bij jou niet mogen.

Gebruikersavatar
Taiga
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 3:48 pm
Contacteer:

Re: angst voor fretten

Berichtdoor Taiga » ma jul 16, 2012 11:17 am

Hey sah,

Ik denk dat zowel het fretje als de mens een beetje moeten getraind worden. Bij ons is de regel tijdens het opvoeden om de pijngrens van de 'zwakste' persoon te hanteren. Bij ons zijn dit bijvoorbeeld de kindjes, onze fretjes mogen gerust speelbijten maar eigenlijk doen ze dit amper. Enkel Lucky, onze wildkleur van een jaartje oud, is nog een beetje te druk voor de kindjes. Als ze hem willen aaien moeten ze wachten tot wij hen Lucky's rugje aanbieden om te strelen. Wij hebben beide kindjes ook aangeleerd om te blijven stilstaan/stilzitten als er fretjes komen snuffelen want als zij dan gaan bewegen is zo'n sloefje of beentje geweldig speelgoed. In het begin waren zij toch wel bang als er zo'n springerig ding met scherpe tandjes aan hun blote beentjes kwam snuffelen maar eens ze doorhadden dat de fretjes niets deden als ze zelf rustig bleven was het hek al snel van de dam. Nu zijn wij het die achter de kindjes mogen hollen om de fretsels een beetje rust te gunnen.

Wat bijten afleren betreft zal dit iets moeilijker worden aangezien je partner bang is van de fretjes. Jij kan de fretjes wel elke keer straffen wanneer ze hem pijn doen maar uit mijn ervaring haalt dit niet veel uit. Het is meestal jammer genoeg de persoon die gebeten wordt die dit gedrag meteen correct moet afstraffen op de manier die jij ook hanteert natuurlijk. Probeer hem inderdaad te leren om stil te zitten, laat hem de fretjes belonen, probeer hem altijd te betrekken bij het spelen met de fretjes, ...

Veel geduld is er vooral nodig bij de mensenbaasjes.
.:[♥~Bezoek onze frettige bende in de Senshido Residence~♥]:.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: angst voor fretten

Berichtdoor jeanine » zo aug 05, 2012 6:53 pm

Sah, gaat het al vlotter?
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: angst voor fretten

Berichtdoor sah » ma aug 06, 2012 7:16 pm

De huisgenoot is nog niet veel thuis geweest, dus ze hebben nog niet veel kunnen oefenen ;)


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten