korrels

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

korrels

Berichtdoor defjeuh » wo jan 22, 2014 4:42 pm

Hebben jullie ook het probleem dat die fretten korrels ( van in de frettenbak) door heel de kooi alle dagen liggen ?
Ik maak de frettenbak elke dag wel proper .
Maar elkes keer liggen die korrels door heen de bak , waardoor mijn doeken en matjes zo vies telkens zijn .

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: korrels

Berichtdoor jeanine » wo jan 22, 2014 5:10 pm

Veel hangt af van wat je als bakvulling gebruikt. Ik zweer bij de YN en onlangs geprobeerd met strokorrels van bij Aveve. Beide bakvullingen zijn heel gemakkelijk om op te kuisen als er eentje naast de bak komt te liggen. Laten ook geen sporen na op het beddengoed van de fretten.
Van de houtkorrels moet ik niet meer weten, de vloer en kooi liggen vol met houtpulp. De sillicakorrels blijven tussen de teentjes steken en worden zo rond gedragen, zou ook minder goed voor de voetzolen zijn. Ook de kleikorrels vind ik minder geschikt, vuile bakken achteraf die moeilijk proper te krijgen zijn.
Sommige fretten graven in hun verse bak en gooien zo de korrels in het ronde. Een niet helemaal schone bak kan daar het verschil in maken.
Afbeelding

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: korrels

Berichtdoor defjeuh » wo jan 22, 2014 6:08 pm

Ik heb de houten korrels ja van Multifit van in de maxi zoo .
Maar gelijk je zegt heel mijn kooi ligt vol hout korrels inclusief mijn vloer rond de kooi !
Nu dan ga ik eens kijken in de aveve gelijk je zegt . Hopelijk dat het daarmee dan betert . Want mijn doeken en hangmatjes zien er gewoon niet meer uit .
Heb tans zo een roze olifant met een slurf waar ze door kunnen kruipen , die vinden ze fantastisch ! Maar die is zo vuil geworden , al na een paar dagen .
Ik denk gewoon alle doeken weggooien en alles nieuw halen . Ook de olifant weg haha :D Daar gaan ze niet mee kunnen lachen ! Moet ik zoeken naar eentje die ongeveer hetzelfde is ! haha :D

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: korrels

Berichtdoor defjeuh » wo jan 22, 2014 6:10 pm

Oh en gelijk je zegt een hele schone bak daar gooien ze dan het meeste uit ! Dat is hier dus ! haha . Enige oorzaak?

maltrix
Berichten: 0
Lid geworden op: do apr 18, 2013 3:49 pm

Re: korrels

Berichtdoor maltrix » wo jan 22, 2014 9:50 pm

het is de vorm van korrls ...
als ik op bezoek ga bij mijn familie dat ze in de kattenbak moete met welke andere korrel dan ook dan is het precies een zandbak voor hun :)
en enkel tot nu toe ( bij de mijn toch) met yesterday's news blijft alles proper in de bakken

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: korrels

Berichtdoor jeanine » wo jan 22, 2014 10:06 pm

Dacht al dat je houtkorrels in gebruik had, echt niet leuk om te gebruiken. Je doeken kunnen gerust in de wasmachine nadat je ze buiten goed uitgeklopt hebt. Fretten hebben huidvet om hun pels goed te houden. Tijdens de rui bij elke fret en tijdens het paarseizoen bij ongecastreerde fretten is dit nog wat erger. Alles wat je voor de fretten aanschaft moet goed wasbaar zijn. Anders krijg je last van ongewenste geurtjes. Fretten hebben geurklieren op meerdere plaatsen, daar merken ze de omgeving mee. Meestal ruik je een goedverzorgde fret niet zo erg. De omgeving moet je regelmatig met een sopje schoonmaken en naspoelen. Sommige zaken die niet in de wasmachine kunnen stop ik in het bad. Speeltunnels, buizen enz. Hangmatjes en dekens gaan tijdens de rui hier amper 3 dagen mee, worden vies door het vele huidvet.Telkens nieuw kopen zou toch te duur uitkomen dan ;) De kattenbakken gaan in de week met regenwater, even borstelen en klaar. Ik gebruik geen zeep of andere producten in hun bakjes en ze stinken niet. Zelden graven ze hier nog in hun bak. De bak wordt wel 2x per dag uitgeschept. Het is handig om alles in voldoende reserve te hebben zo dat je makkelijk kunt wisselen. Na 2 wissels heb ik net voldoende vuile was om een wasmachine vol te hebben met 3 fretjes in huis.
Ik hoop dat je probleempje zo opgelost zal zijn.
Afbeelding

defjeuh
Berichten: 0
Lid geworden op: do feb 21, 2013 1:09 pm
Locatie: bilzen limburg

Re: korrels

Berichtdoor defjeuh » wo jan 22, 2014 11:06 pm

Ja de hangmatjes die ik er nu in heb hangen en doeken gooi ik gewoon weg . En dan haal ik mij volledig nieuwe hangmatjes en gewoon lapjes stof in de hangmatten .
En wat reserve zodat ik kan wisselen om de 2-3 dagen .
Morgen ofzo naar de aveve dan eens gaan . Is dat dan gewoon aveve merk of een ander ?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: korrels

Berichtdoor jeanine » do jan 23, 2014 9:00 am

Even vragen aan de kassa. De zak is zonder merk en het zijn strokorrels die men normaal in paardenstallen gebruikt. Opgelet het zakje weegt ongeveer 20 kg. Lapjes stof in een hangmat zullen niet blijven liggen. Binnen de kortste keren vind je deze in de kattenbak of zo terug. Zelf hangmatjes maken van Fleecedekentjes is echt niet zo moeilijk en goedkoop. Als je niet kan naaien kan je ze gewoon op maat knippen met knopen om een hangmatje te hebben. Fleece fitselt niet en dat is een groot voordeel tijdens het maken. Is snel gewassen en weer droog.
Afbeelding

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: korrels

Berichtdoor kysimoza » ma feb 03, 2014 7:47 am

Hey
Ik heb dat hier ook een tijd gehad bij mijn houtkorrels dag ze erin gingen rollen en alles vol
Lag.
1 heb ik grotere bakken gekocht,
2 andere korrels :)
En bij mij was het gelukkig opgelost :)


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten