Woont er iemand in Belgie? Rond Schilde, Halle-Zoersel,..

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
~*Laura*~
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 30, 2014 9:47 pm

Woont er iemand in Belgie? Rond Schilde, Halle-Zoersel,..

Berichtdoor ~*Laura*~ » vr mei 30, 2014 10:00 pm

Hey, ik ben Laura Sevenhans bijna14 jaar en helemaal zot van fretten en fretsels. Ondertussen "bestudeer" ik de fret al 3 jaar (internet, Fb frettenhouders volgen, boeken etc..), vanaf mijn 11 jaar dus ongeveer. Ik vind de fret fantastish en heb dan ook een toekomstplan om later 1-4 fretten in huis te nemen, daarvoor ben ik nu al aan het sparen ;3
Nu mag ik van mijn mama (nog) niet een fret (of 2, i.v.m ze zich soms alleen kunnen voelen), mams vind het zelf ook wel toffe beestjes maar is bang dat ze te veel gaan stinken etc.. (wat ik eigenlijk helemaal niet erg vind..)
Nu wil ik nog wat meer échte ervaring opdoen, ik heb een fret nog nooit in het echt gezien, gevoeld of geroken. Maar atijd op tv-documtaires, internet of uit boekjes. Of fotos en filmpjes.
Nu kwam ik met het idee om iemand te bezoeken die fretten houdt, en dat mischien zelfs (als het me bevalt) meerdere keren te doen. En, als ik eenmaal goed overweg kan met fretten, op ze te kunnen passen als de mensen op reis gaan of een weekendje weg enzo. Zeker nu de vakantie zo dichtbij is leek het me wel leuk in de vakantie bij fretten op bezoek te gaan.

Ook Tips, handige tips voor later, zijn Altijd welkom.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Woont er iemand in Belgie? Rond Schilde, Halle-Zoersel,.

Berichtdoor jeanine » za mei 31, 2014 4:51 pm

Dag Laura,
eerst en vooral welkom. Ik vind het reuze fijn dat je zo te werk gaat, eerst goed informeren vooraleer de stap te mogen zetten. Een fretje is helemaal anders dan om het even welk dier je al kent. Een fret is zeer speels, onbezonnen, deugniet. Vergelijk het een beetje met een combinatie van een speels poesje, aanhankelijk hondje en een vervelende peuter van karakter. Een fret is zeker geen knuffeldier, wel altijd te vinden om te spelen. Soms in een zotte bui durven ze wel eens wat te hard happen, daar moet je rekening mee houden. Een fret is ook een dier waar je verantwoordelijk voor bent. Als baasje moet je kunnen zorgen voor de veiligheid en de kosten die ze mee brengen. Het dagdagelijkse onderhoud valt best mee van prijs, een goede voeding, kattengrit stofvrij, en de was van hangmatjes en dekentjes. De kosten dierenarts is een andere zaak, die lopen heel erg hoog op als ze ongeneeslijk ziek worden. Bijna elke fret krijgt te maken met een aandoening of meerdere op oudere leeftijd. Een flinke spaarpot aanleggen kan je helpen om die kosten te kunnen dragen. ;) De geur van een fret heb je graag of moet je niet. Zelf vind ik een geholpen(castratie) fret heerlijk ruiken. Een schoonzus, kattenliefhebber in hart en nieren, vind ze stinken. Ze geven een geur af net als elk ander huisdier of mens. Met voldoende onderhoud, niet de fret onnodig wassen, valt dit eigenlijk wel mee. Het is niet de fret zelf die stinkt wel de omgeving waar ze met hun geurklieren sporen achterlaten. De kooi regelmatig goed uitwassen, het speelgoed wassen en de kamer proper houden. Een fret is niet altijd even zindelijk en soms vindt je al eens een plekje waar ze stoelgang en/of urine achterlaten. Hier staat er steeds een keukenrol en plantenspuit klaar om deze ongelukjes direct op te kuisen. Zelf vind ik dat geen probleem, zo kan ik gemakkelijk een staaltje nemen voor de dierenarts indien nodig. Met de nodige opvoeding kan je ze dat wel afleren door telkens op de bak te zetten als je ziet dat ze moeten. Een fret kan je alleen houden indien je zelf voldoende aandacht er voor hebt. In de praktijk betekend dat ruim een uur elke dag met ze spelen en op je knieën rondkruipen. DFA doet aan opvang, daar kan je kennis maken met de fret. Ik zou je aanraden om een eerste fret dan ook via de opvang in huis te halen. Je krijgt er veel goede raad en ze helpen je verder met je problemen. Ook is een opvangertje als eerste veel beter dan met een pup beginnen. Ze zijn minsten even lief, bijten veel minder dan een pup en zijn al opgevoed. Mijn eerste 2 zusjes waren 6 jaar toen ze hier kwamen. Van hen heb ik geleerd wat een fretje is, rare beestjes die ik niet begreep. Pas na een poos leerde ik hun lichaamstaal lezen en kon ik behoorlijk met hen omgaan. Met een pup zou me dat niet gelukt zijn denk ik.
Soms zijn er speelnamiddagen voor fretten bij DFA, in de buurt van Mechelen. Komt op het forum te staan en zou je zeker aanraden om met je ouders er eentje mee te pikken. Je zal daar heel erg veel van opsteken. Je kan ze voelen, ruiken en bezig zien. Ook de nodige info is daar te bekomen van mensen met voldoende fretten ervaring.
Zo mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. We proberen die te beantwoorden ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Woont er iemand in Belgie? Rond Schilde, Halle-Zoersel,.

Berichtdoor jeanine » zo jun 01, 2014 9:21 am

Ik zie net dat er op 8 juni een speelnamiddag voorzien is in Hofstade nabij Mechelen. ;)
Hofstade (Zemst), Gasthuishofweg 5.
Afbeelding

~*Laura*~
Berichten: 0
Lid geworden op: vr mei 30, 2014 9:47 pm

Re: Woont er iemand in Belgie? Rond Schilde, Halle-Zoersel,.

Berichtdoor ~*Laura*~ » zo jun 01, 2014 11:26 am

Z'on speelnamidag lijkt me echt heel leuk en leerrijk. Nu zit ik wel met het probleem dat ik 11 juni begin met exames en dus niet weet of ik voor de exames nog tijd genoeg heb en mag van mams :/ is er ook nog een speeln exames? Dus ongevamiddag opkomst ergen na de exames dus ongeveer na de 20ste? Ik zal die van 8 juni zeker binnenkort voorstellen, maar ben niet zeker van het antwoord ^^

ook zal het natuurlijk handig zijn om uit te testen of mijn mam alergish is voor fretsels. Want ze is wel alergish voor katten en koeien, verder voor geen enkel dier (niet voor bv: ratten, honden, hamsters, vogels, paarden etc..)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Woont er iemand in Belgie? Rond Schilde, Halle-Zoersel,.

Berichtdoor jeanine » ma jun 02, 2014 9:31 am

Telkens er een speelnamiddag is kan je dat zien op de site bovenaan komt het dan in beeld. Er volgen er meestal nog wel, al is dat niet zo vaak meer als vroeger. Wat ik gedaan heb om te weten of ik er allergisch zou op reageren was, een sjaaltje aandoen als ik op kennismaking ging. Dat sjaaltje eens goed langs de fretten gewreven en enkele dagen het aangehouden. De enige reactie die ik later had was de eerste dagen met een nieuwe fret wat jeuk aan mijn handen. Nu reageer ik daar helemaal niet meer op. ;)
Examens zijn belangrijk, dus gaan voor. Je hebt vast nog tijd om een fretje te leren kennen later.
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 40 gasten