Yiska ...

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Yiska ...

Berichtdoor Margiet » do nov 13, 2014 12:37 pm

Eind oktober stond er een berichtje op FB : Ene Stefanie deed haar fret weg, het leek om "veiligheidsredenen" te zijn want het maatje van haar fret was doodgebeten door wilde katten. Nog afgezien van de vraag hoe zoiets kan, verbaasde mij de reactie dat de fret in kwestie zeker niet naar een Vzw mocht gaan en ENKEL meegegeven zou worden aan iemand die er héél goed voor zou zorgen.

In ieder geval, voor het eerst in al mijn frettenjaren zag ik eens samenwerking tussen de frettenmensen. Iedereen deed zijn best het fretje opgehaald te krijgen en Jamie Lee ging uiteindelijk diezelfde avond nog naar die Stefanie, zogezegd het fretje halen voor Heidi, die contact had opgenomen met het baasje zelf dus. Ik denk dat "Fonske" nog geen half uur binnen was bij Jamie Lee toen de eerste noodkreten op FB verschenen ;) Fonske was agressief, beet in de handschoen en brak uit de kooi. Ze kon hem dus niet ergens opsluiten voor de nacht, hij kroop gewoon tussen de tralies door. Dat ontlokte mij de vraag hoe mager hij dan wel niet was, je verwacht niet dat een volwassen (ongecastreerde) ram van 2 jaar door de tralies van een konijnenkooi kan, hé?? Hij was idd mager, zei Jamie Lee, maar hij wou zijn brokjes niet eten.

Opnieuw hulp gaan vragen op FB, ik wou hem gerust gaan halen maar 's avonds laat naar Eeklo, dat haal ik dus niet, ik val gewoon in slaap in de auto! Ik zie dan ook 's nachts nog eens heel slecht, ik durfde echt niet gaan. Na veel gebabbel op en af besloten Cynthia en Heidi op te gaan want ook zij wilden geen van beiden zo 'n lange rit 's nachts alleen doen.

Ik hield bij waar de dames waren, wanneer ze in Eeklo waren en vooral wanneer ze Fonske zelf gezien hadden en belde op zodra ze op de terugweg waren! :) Zowel Cynthia als Heidi waren het er roerend over eens, Fonske was in allerslechtste staat, woog max. 500gr en zag er miserabel uit. Ik heb hen gevraagd langs de autosnelweg te stoppen en hun GPS in te stellen op Rotselaar ... Om 01u50 waren ze hier met ... ja, met wat?? Met een "sjarminkel", mager, met omgekrulde nagels, stekelvarkentjeshaar en zeer onrustig van aard. Doodsbang ook, totaal geen mensen gewoon ... :(

Ik ga de afgelopen 14 dagen niet helemaal beschrijven maar ben dus enkele dagen later wel naar de Da geweest met ons ventje, die ondertussen de naam "YISKA" kreeg. Dat betekent "de nacht is voorbij" en ik vond het schitterend passen voor onze snottepetot, zijn hel was voorbij, zijn leventje mocht beginnen als hij het nog aankon. Bij aankomst had ik hem hier op de weegschaal gezet en bleek hij 547gr te zijn. Ik heb al vaak zieke, oude en sterk vermagerde fretten gezien maar dit sloeg alles. Toen ik 2 dagen later bij Tom aankwam, was hij al 100gr zwaarder. Ik heb nochtans echt opgelet om het ventje geen overdosis aan eten te geven, hij moest het aankunnen ook, hé? Ik heb geen idee hoelang hij al zo slecht verzorgd was, maar om zo uitgemergeld hier aan te komen, moest het toch al ff bezig zijn.

Maar dus, nadat Tom bevestigd had dat hij sterk verwaarloosd was en compleet ondervoed, zijn we aan de berg op begonnen, hé! Papje, vleesje, gezonde, degelijke brokken en een aantal uren spelen per dag doen wonderen!! :D Afgelopen maandagavond was Yiska op enkele uren na 2 weken hier en kon ik het uiteraard niet laten de weegschaal boven te halen, hé ;) Ipv 547gr stond er nu 1095gr, oftewel net verdubbeld op nog geen volledige 2 weken tijd!! :king:

Straks gaat ons ventje nog eens op de weegschaal moeten, ik heb me 3 dagen kunnen bedwingen maar dat ie opengebloeid is, is een feit dat rotsvast staat! :wub: Spelen, lopen, voetballen (zelfs met de bal op zijn neusje), komen aandacht vragen, snoepjes vragen, alles wat een normale fret doet, kan hij ondertussen ook :) Tot Opvangertje ga ik hem wel niet bombarderen, ik zou het risico niet willen nemen dat hij ooit nog één slechte dag in zijn leventje moet krijgen. En ach, binnenkort naar Tante Ine voor de castratie en dan eens kijken of hij een vriendje wil, hé, dan is onze Yiska helemaal "gesetteld"!! :D

En ... dankzij de lieve hulp van Jamie Lee, Cynthia en Heidi zijn de 3 dames nu tot Meter van Yiska gebombardeerd!! :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Yiska ...

Berichtdoor jeanine » do nov 13, 2014 9:05 pm

Margiet, het stopt niet hé. Ik zou die mensen wat kunnen aandoen. :twisted: Iets in huis halen en daarna totaal verwaarlozen, uit domheid of is het speeltje de moeite niet meer. :do:
Dat ventje heeft nog een beetje geluk gehad dat jullie er waren om hem te helpen. Lang zou hij het niet meer gemaakt hebben met zo een ondergewicht. De VZW schrikt waarschijnlijk af omdat men denkt dat er een klacht zal ingediend worden tegen hen. Daarom dat ze een goede thuis zoeken zodat het niet "doodgebeten" zou worden. :roll:
Blij te lezen dat het nu heel erg goed met het kereltje gaat. Hopelijk mag hij en jullie er nog lang van genieten ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Yiska ...

Berichtdoor Jamjam » wo nov 19, 2014 10:29 pm

Het beestje 'in huis' halen kon je het niet noemen. Hij zat buiten in een kot in de donker (was ook wel 's avonds, maar toch). Ik ben blij dat we hem daar weg hebben kunnen halen, want lang zou hij het inderdaad wel niet meer getrokken hebben. Volgens mij een echt vechtertje die onder de juiste handen een pracht van een fret zal worden (en wss al is nu :p)
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Yiska ...

Berichtdoor Margiet » do apr 16, 2015 1:53 pm

Wel, onze kapoen is ondertussen de op één na grootste deugniet in huis, enkel zijn kooigenootje Wonder is nog een graadje erger!! :ninja:

Ze deugen geen van beiden, maar zijn zoooooooo lief, hé!! ;)

Hier onze Yiska inmiddels enkele maanden geleden. Zal straks eens proberen of ie nog een secondje tijd vinden kan voor een "recenter" fotootje!! ;)

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Yiska ...

Berichtdoor Jamjam » za apr 18, 2015 2:01 pm

Het blijft een prachtfoto en je zou hem langs geen kanten herkennen van in het begin! Helemaal een andere fret geworden :D
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Yiska ...

Berichtdoor jeanine » za apr 18, 2015 7:43 pm

Doet me denken aan ons Freebee met het slabbetje :wub:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Yiska ...

Berichtdoor Margiet » di apr 21, 2015 12:48 pm

Hij heeft dus nu 2 maatjes, hé, onze Yiska, hij speelt samen met Lana & Wondertje (waarom ik -tje blijf zeggen weet ik niet, tis een echt varkentje tot en met!!! :p ) dus hij heeft ook nooit nog tijd om op de foto te gaan ... :(

Even snel, tussen de bedrijven en onder de kast door, stond Oma daar met dat flitsmachientje ....

Afbeelding

En zo "komt" een mens aan zoveel fretjes in huis!! :wub:
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: Yiska ...

Berichtdoor jonalies » vr apr 24, 2015 6:16 am

Het is ook een pracht van een fret geworden hé !! :wub:

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Yiska ...

Berichtdoor Jamjam » di apr 28, 2015 12:54 pm

Ik verwonder mij er telkens weer over hoe goed hij eruit ziet! Wat een gigantisch groot verschil van hoe hij er in het begin uitzag!
Zo blij dat we deze kleine jongen hebben kunnen helpen :wub: :wub: :wub:
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten