voorbeeld van een dierproef: Fret 'ziet' met oren na geslaag...

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » zo apr 20, 2008 10:50 am

kwam volgend bericht tegen:
Fret 'ziet' met oren na geslaagde operatie

Wetenschappers in de VS zijn erin geslaagd de visuele input van jonge dieren 'om te leiden' naar een deel van de hersenen dat doorgaans gebruikt wordt om geluid te interpreteren. Deze operatie wordt een doorbraak genoemd en zou er in de toekomst voor kunnen zorgen dat blinden en mensen met hersenbeschadigingen beter behandeld kunnen worden.

"Ons werk toont aan dat de signalen van de ogen door andere delen van de hersenen geïnterpreteerd kunnen worden," zegt Professor Mriganka Sur van het Institute of Technology in Massachussets (MIT). "Dit betekent dat het mogelijk moet zijn om blindheid die optreed vanwege een beschadiging van het visuele cortex van de hersenen genezen kan worden door de ogen in verbinding te stellen met een ander deel van de hersenen."

Beschadigde hersencellen kunnen niet gerepareerd of vervangen worden, maar het onderzoek van het MIT toont aan dat andere hersencellen de functie van de beschadigde hersencellen over kan nemen.
Onderzoek heeft al aangetoond dat bij mensen die vanaf hun geboorte blind zijn het deel van de hersenen dat normaliter visuele input verwerkt gebruikt wordt voor andere functies zoals een verbeterd gehoor en een verbeterde tastzin.

De onderzoekers zeggen overigens wel dat, hoewel het experiment met de Fret geslaagd is het nog vele jaren zal duren voor dit soort ingrepen bij de mens mogelijk zijn.


De mens gaat toch steeds verder met voor "God" te spelen... Houdt 't dan nooit op?

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » zo apr 20, 2008 11:40 am

Ik vind het eigenlijk wel fantastisch dat zo'n dingen kunnen, alleen spijtig dat dieren hiervoor moeten opdraaien.
Maar langs de andere kant, soms kunnen ze met 1 dier, duizenden andere redden. Het is zo moeilijk een oordeel daarvoor te vellen...

Eigenlijk mag ik hier niet tegen zijn, dan kan ik beter een andere richting uitgaan, immers wij worden nu eenmaal in eersteplaats onderwezen als wetenschappers ipv als DA... (als ik proefdierkunde volg in het laatste jaar, zal ik zeker aan werk geraken, MAARJA :-s)

@Niwla, geen nood, we kunnen wel proberen God te spelen, maar de natuur zal ons altijd wel overwinnen, er zal altijd wel een ziekte zijn die we niet kennen, hoe slim de mens ook wordt...
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » zo apr 20, 2008 4:14 pm

da ze is een manier vinden om die proeven op hun eigen uit te voeren. :@

sorry hoor koyotito
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » ma apr 21, 2008 2:34 pm

we kunnen wel proberen God te spelen, maar de natuur zal ons altijd wel overwinnen, er zal altijd wel een ziekte zijn die we niet kennen, hoe slim de mens ook wordt...


Ergens diep van binnen hoop ik hier ook op, dat de natuur de mens altijd minstens een stap voor blijft. Al heb ik wel het idee dat die stap met de dag kleiner wordt. Of zou de Moeder Natuur een "stilte voor de storm" voorbereiden? Enerzijds zou het goed zijn als "de mensheid" uitgedund zou worden. 6 miljard of meer is een beetje teveel van het goede. Anderzijds hebben we elkaar ook allemaal nodig om verder te kunnen ontwikkelen, hoe raar dat ook klinkt. moeilijke kwestie (@)

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » ma apr 21, 2008 3:41 pm

Ik sta er volledig achter dat ze deze onderzoeken niet op dieren moeten testen, ze kunnen ook alternatieve zoeken zoals op gevaarlijk misdadigers.
Ik kan wel begrijpen dat ze zo onderzoeken doen ( niet op dieren, mij niet verkeerd verstaan ) voor sommige mensen is dit heel mooi en ik weet wat het is om met beperkingen te leven, dag in dag uit pijn te hebben, weten dat ik elke dag afhangkelijker word van andere mensen. Ik zou het al fijn vinden als ze die ziekte die in mij woekert konden stoppen en dat de beperkingen die ik nu heb gewoon maar moet behouden. Dat de pijn stopt na meer dan 22 jaar.
Sorry bull en Niwla, maar zo denk ik er over en als jullie ooit ergens voor staan zoals een zware ziekte dan zullen jullie er ook zo over denken
Groetjes,
Renée, Gizmo en Stitch

Boyke, slaap zacht mijn kleintje, mijn beertje, je blijft elke dag in onze gedachte. Vele knuffels.

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » ma apr 21, 2008 3:54 pm

Awel da vind ik ook er zijn er genoeg alla Dutroux en van die zotten dat beter nog voor iets kunnen dienen in plaats gewoon optesluiten en hun gangetje maar te gaan. Dan moeten daar geen diertjes aan te pas komen . da ze die beesten eens gebruiken ;)
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » ma apr 21, 2008 4:11 pm

t'is een mooie theorie, maar je kunt nu eenmaal geen proeven doen voor dieren op mensen bv, en vanuit mijn zicht om dieren te genezen moet ik dus ook proeven doen op dieren. MAAR langs de andere kant, de proefpaarden die bij ons op de faculteit staan krijgen dan ook aandacht van mij ;-), maar helaas geldt dat niet voor alle proefdieren :-( EN DAT ZOU MOETEN
nu voor mensen zou dit wel gaan natuurlijk.
T'is een moeilijk onderwerp en hoe je het ook draait of keert er is altijd 1 groep die er slecht vanaf komt :-(.

@Niwla: ben ervan overtuigd dat de natuur ons voorblijft, elke nieuwe ziekte die ontdekt wordt brengt weer een andere met zich mee. De bacterieen, virussen, prionen, parasieten passen zich even snel aan dan wij mensen kunnen genezen.
De natuur is ongelooflijk!!! Respect.
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
Niwla
Berichten: 105
Lid geworden op: di jul 08, 2003 8:48 pm
Contacteer:

Berichtdoor Niwla » ma apr 21, 2008 4:59 pm

Respect.


Dat zouden meer mensen moeten doen... ;)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma apr 21, 2008 5:58 pm

Tja, ik vind het dus ook een heel delicaat onderwerp. En dat respect ... dat mankeert dus nogal eens, hé?!! Want wat doet die "fantastische" mens met al zijn verstand regelmatig?? De heleboel om zeep helpen door nooit of nooit content te zijn, nooit of nooit te stoppen en altijd verder te gaan met experimenteren. Triest, is het... :(

Ik zit ook met een spierziekte, heb 2 hersenoperaties gehad, zit vol reuma en jicht, ben enkele maanden geleden bijna het hoekje om geweest en zo kan ik nog ff doorgaan, maar al ben ik content dàt ik er nog ben, onder andere ook door het blijven experimenteren op dieren jammer genoeg, toch zou ik niet verder willen moesten ze me voor de keuze zetten. Als ik moest kiezen tussen zonder pijn verder ten koste van het leven van een muis, paard, fret of weet ik veel wat, het zou voor mij niet moeten. Ik zie echt geen verschil tussen mijn leven en het hunne, ik ben niet meer waard dan zij, gewoon omdat ik de naam "mens" opgeplakt heb gekregen. Anderzijds geef ik ook toe dat als het mijn kinderen zou betreffen, ik wel de nodige testen zou laten uitvoeren, maar ik weet ook even zeker dat ik dan met mezelf niet meer leven kan. Ik ben mss erg, in de ogen van velen, té erg, maar hoe ik het ook draai of keer, zó voel ik vanbinnen en daar krijg ik niets aan veranderd. En hoe méér een mens meemaakt, hoe erger
dat in mijn geval nog wordt ook.

Al die testen hebben echter idd hun nut bewezen, waren noodzakelijk om alles te weten te komen wat we weten, maar er zijn in mijn ogen toch nog altijd grenzen. Dat klonen enz... gaat mijn pet te boven, al zal dat af en toe ook wel zijn pluspunten hebben, maar waarom de mens nu niks kan zoeken, doen of uitvinden zonder daar ook altijd misbruik van te moeten maken op één of ander vlak, dat blijft voor mij één grote vraag! Dàt en het vaak totaal gebrek aan respect voor het leven van soms zelfs mens en heel vaak dier, vind ik totaal onbegrijpelijk. En jammer genoeg rijkt dat véél verder dan dierenproeven alleen :( .
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma apr 21, 2008 9:43 pm

Heel netelig punt waar ik niet uitkom er zijn heel veel pro's maar ook contra's. Het ergste vind ik dat een dier niet kan verwoorden wat ze het aandoen. Als mens ben je toch iets weerbaarder. Onlangs een reportage gezien waarbij men op weeskinderen in de derde wereld medicatie op uit probeerde en niet altijd ten goede.
Deze kinderen konden ook nergens hun nood klagen. De wetenschap heeft reeds vele slachtoffers gemaakt maar ook reeds veel soelaas gebracht. De dag dat men kanker en dergelijke dodelijke ziekten kan bestrijden zal daardoor menig mens dolgelukkig zijn. Het gaat hier bij mij "maar" om Toots z'n bijnieren en de kankermedicatie die hem reuze helpt, ik heb geen moment stil gestaan bij de pijn of andere ongemakken die de proefdieren meegemaakt hebben voor dit op punt stond. Ik was reuzeblij dat ik hem daarmee helpen kon. Ik denk dat als het om iets dierbaars voor je gaat je niet zo nauw meer kijkt wat er voor nodig was om te helpen. Het hele spijtige is dat gezonde dieren soms opzettelijk ziek gemaakt worden om dan een oplossing voor het probleem te vinden. Erger vind ik de testen op dieren om schoonheids en andere produkten te maken waar we wel zonder zouden kunnen. Het is gewoon een tweestrijd tussen de gebruikte methode en het resultaat achteraf die moeilijk ligt denk ik. Wie van ons respecteerd de natuur nog??? Als ik ziek ben ga ik naar de dr. die helpt me er wel vanaf. Zijn mijn huisdieren ziek ga ik naar de da om hulp zoeken. Maar allen hebben ze moeten leren om anderen te kunnen helpen ten koste van iets of iemand anders.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di apr 22, 2008 1:53 am

Dat is idd een samenvatting van het hele leven, hé : voor wat, hoort wat, en zoals je zegt, hoe en wanneer je ervoor staat maakt een verschil. Daarom dat ik ook zei dat ik er voor mijn eigen kinderen of dieren idd niet over zou twijfelen, die wil je gewoon helpen en redden met alles wat mogelijk is, maar voor mezelf zou ik eerder zeggen van het niet te doen. Ik krijg het voor mezelf niet verantwoord als ik wéét wat er voor opgeofferd werd of nog zou moeten worden. Als het iets betreft dat er al langer is, is dat nog anders dan wanneer ik zou beseffen dat het eerst nog even moet "uitgetest" worden.

Wat de schoonheidsproducten betreft let ik er ook zo vaak ik kan op dat het idd dingen zijn die niet op dieren worden getest. En die dingen mogen ze voor mijn part wél op mensen uit proberen hoor, die zijn niet bepaald levensnoodzakelijk. Maar hier kan je weer uren over discussiëren, hé, bij elk geval zal wel een uitzondering zijn waarbij je dan toch weer niet veel anders kan doen, het is en blijft moeilijk. Je kan het verder trekken tot bont, wat helemaal ridicuul is tenzij bij de eskimo's bv, tot het eten van vlees, wat ook niet absoluut noodzakelijk is maar waar toch ook weer uitzonderingen op bestaan die echt wel iets vlees nodig hebben enz ... We hebben mekaar nodig in het leven, voor goede maar ook voor minder goede dingen die uiteindelijk toch ook weer goede doeleinden zouden moeten nastreven, het is idd echter vaak het totaal gebrek aan respect wat er zo 'n rotzooi van maakt. En dat ... voel je of voel je niet, dat is het ergste. %)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » di apr 22, 2008 6:04 pm

Ik vind Renée haar idee wel niet slecht, in plaats van testen op dieren testen op misdadigers. Kunnen ze nog "iets" goed doen voor de mensheid! :D Maar het is idd een delicate zaak dit topic en ik vrees dat het testen op dieren nooit zal stoppen! !@#$
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » wo apr 23, 2008 8:33 pm

Aangezien mijn grootmoeder en mijn moder zwaar ziek zijn geweest ben ik de labo's erg dankbaar voor de proeven die ze gedaan !!! Al ben ik tegen de manier hoe ze verlopen het tekort aan respect tergenover de dieren en de manier hoe ze ze houden
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo apr 23, 2008 9:20 pm

hey
moesten ze de dieren in labo's een beter leven geven zou het al heeel wat beter zijn, niet de hele dag in een kooi zitten, en als je eruit mag ist voor je pijn te doen...
dan maar de misdadigers voor mijn part!
we moeten daar dus ook voor betalen he!
mensen die zware misdagen hebben gedaan, zouden verplicht die testen en onderzoeken moeten doen.
idd zo zijn ze nog iets waard !

dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » do apr 24, 2008 9:55 pm

Gelukkig wordt er tegenwoordig veel aandacht besteed aan kooiverrijking bij oa ratten en muizen. + vroeger werden fretten vooral gebruikt in de strijd tegen virussen, maar dit schijnt dus nu enorm geminderd te zijn omdat ze zo onhandelbaar waren (typisch:-)).
+ als je bv ratten houdt, moet je die beestjes er (normaalgezien) wel uitnemen om aan mensen te wennen, omdat je ze anders niet kan vasthouden tijdens onderzoek.

Maar als ik bij ons de proefpaarden of proefhonden zie, de studenten zetten zich er wel voor in, hoor. Sommige proffen geven ook echt om die dieren en dan gaan ze later opnieuw naar een goede thuis!!
De meeste paarden/honden komen dan bij een van de studenten of familieleden terecht.
MAAR er zijn ook proffen die het niet te moeite vinden zo'n diertje... Enorm spijtig en die werken ons dan enorm tegen ook. :-(

Er staat trouwens nog steeds een paardje te koop bij ons: 800 euro, draversmerrie, wel zadelmak maar nog niet ingereden.
Iemand die nog een plaatsje vrij heeft op zijn weide ;-)
Ik kan maar proberen e!
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » do apr 24, 2008 10:22 pm

koyotito kan je me een pm sturen of een mailtje met de gegevens zoals leeftijd enzo ?
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 30 gasten