SCHANDAAL !!!

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » wo mei 13, 2009 10:09 am

:) ..
Mijn lief ratje van 2,5jaar oud is al een hoog bejaard vrouwtje.. wanneer ik eten in hun bakje leg dan nemen de 2jongste vn 1jaar allebei eten in hun pootjes en brengen dit naar ons bejaard madammeke alvorens ze zelf eten..!!
als je dat geen liefde en vriendschap noemt! :D

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 13, 2009 1:08 pm

Dus omdat een dier sociaal zou zijn, en in groep leeft, heeft het opeens dierbaren? zoals margit zei, tuurlijk hebben dieren iets aan elkaar, maar hun hersenen zijn daar gewoon te weinig voor ontwikkeld om daar op dezelfde manier mee om te gaan als wat wij verstaan onder dierbaren...

@marc; de volledige post lezen terug.... bij apen zit de kans daar meer in, omdat hun hersenen haast op dezelfde manier gevorderd zijn als de onze... Dat is gewoon wetenschappelijk bewezen. bij andere dieren zijn de hersenen (want ja, daar worden gevoelens gemaakt) minder ontwikkeld en zij kennen de basisgevoelens, maar voor de rest zijn geen tekenen van vergevorderde gevoelens. het heeft dus niets te zien met "Een aap mag dat om dat hij trukjes kan"... als ik mijn mening baseer op iets, doe ik dat op feiten.
zoals ik ook zei, bij olifanten en dolfijnen is het ook iets verder gevorderd dan andere dieren, zij gaan inderdaad rouwen om een andere olifant, en zelf dat hoeft nog niet ;) als ze een dode olifant passeren gaan ze zelf het lijk bedekken met hun slurf ;)

En als iemand iets heeft tegen mij mag hij/zij mij dat ook persoonlijk komen zeggen hoor.


[Gewijzigd door nielsvl op 2009-05-13 13:26:45]

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » wo mei 13, 2009 3:44 pm

Niels , even goede vrienden mààr die laatste zin past NIET in een discussie .
Discussie is wisselen van meningen en niet mekaar met bijlen te lijf gaan .
Afbeelding
Vertel nu eens eerlijk nadat je gezien hebt hoe Don Diego ( Twister ligt helemaal achteraan in de carrier ) daar als beschermer van Twister daar ligt . Als dàt geen liefde is , dan moet men mij maar eens uitleggen wat het dan wél is . En als je denkt dat dit een éémalige bedoening is . Let op want dit gedrag zien we ook van Goliath en Frida . Geloof je mij niet dan moet je het maar eens aan Carine vragen . Vergeet niet dat Frida en Twister de fretjes van Carine zijn hé . De meisjes en de jongens zien elkaar maar om de X-aantal tijd en steeds gaat het er heel liefdevol aan toe . Als men in deze gevallen dan niet over " dierbaren " kan praten dan ben ik het kerstmanneke .
Hieronder is nog een klein voorbeeldje van dierbaren .
Don Diego en Goliath liggen half in en half uit de carrier en helemaal achteraan in de carrier ( spijtig genoeg onzichtbaar op de foto ) liggen Frida en Twister te slapen .
Afbeelding
Liefde is iets wat elk levend wezen kan voelen , dat zie je op de volgende foto . De fret die daar mijn lippen likt is mijn dierbaar overleden vriendje " den baron " AKA Freddy .
Afbeelding
Als dit geen liefde is dan ben ik een klein dik negerke dat kleurenblind is én geen enkele normale spiegel in huis heeft en daarom denkt dat het groot , mollig , blond én blank is .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 13, 2009 3:54 pm

Origineel gepost door asocialleke
Laatst heeft er iemand me erop gewezen dat er hier mensen zijn die denken dat zij de waarheid in pacht hebben !
mijn laatste zin was puur een antwoord hierop.




Het gaat er niet om dat dieren niet sociaal zijn, en graag bij een soortgenoot kunnen zijn he, het gaat erom dat je dieren geen menselijke eigenschappen kan toekennen, zoals liefde en weet ik veel wat nog. je kan bvb wel zeggen dat een fret een "vriendje" heeft, maar dat is helemaal niet zoals wat een mens verstaat onder een vriend. natuurlijk zal een dier treuren als een dier waar hij jaren mee samen heeft gewoond overlijd, maar om te zeggen dat hij dat doet zoals een mens? Sorry maar daar geloof ik niet in, en zoals ik zei, bij de meeste dieren kan dat gewoon niet...

Dat fretten bij elkaar zitten is er trouwens door domesticatie ingekomen; een bunzing leeft bvb solitair en zoekt enkel een andere op om te paren. Dat die fretten bij elkaar liggen wil voor mij niet zeggen dat die mekaar "beschermen" hoor...


[Gewijzigd door nielsvl op 2009-05-13 16:02:37]

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » wo mei 13, 2009 5:01 pm

Dit wou ik toch wel even hier bij dit topic met jullie delen. Verleden week was het mijn bengels Leilah en Diablo weer gelukt om in de keuken te geraken en Tibo had dit natuurlijk gezien. Onmiddelijk voor ik iets kon beginnen greep hij Leilah vast maaaaaaaaaar Diablo had dit gezien en gaat naar Tibo, pakt die met zijn nekvel en haalt hem mooi van Leilah af. Hij hield Tibo dus stevig gedrukt tegen de grond, deed hem eigenlijk geen pijn maar gaf mij de tijd om Tibo terug op te pakken en hun beide weer veilig te kunnen zetten. Nu zit Tibo in de living weer in plaats van in de keuken want ze springen dus gewoon over de plank die de living en keuken scheidt als ze uit zijn. Ik vond dit wel dat Diablo op dat moment zijn zus beschermde. Ook het gedrag achteraf, hij likte Leilah's nek waar Tibo haar had vastgehad dus wel degelijk verzorgend gedrag. Dit is natuurlijk niet hetzelfde als bij mensen maar ze hebben een soort van liefde in hun lijfje en kunnen elkaar dus wel "graag zien" maar volgens mij op hun manier. Maar dat is natuurlijk mijn mening hé, Niels jij hebt jouw mening en zo heeft iedereen zijn mening maar ik wou dit toch graag met jullie delen. Oh ja, voor de bezorgde zielen, niemand was gewond van dit accidentje en niemand heeft er stress van gehad. :)


[Gewijzigd door Dorinda op 2009-05-13 17:02:11]
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » wo mei 13, 2009 5:17 pm

Dorinda , ik ga geen reaktie geven alhoewel ik langer dan vandaag fretjes heb .
Ik ga ook niet zeggen dat ik al mijn fretjes goed en dagelijks in ' t oog heb gehouden en dat nog steeds doe omdat ik toch maar probeer de mensen blaaskes wijs te maken . Dat ik stempel en dus genoeg tijd heb om ieder fretje dat hier woont/gewoond heeft goed in de gaten kon/kan houden is ook geen reden om te gaan zeggen dat ik fretjes beter ken dan mensen die hun gedacht hebben gemaakt . Ik ken mijn fretjes waarmee ik elke dag bezig ben niet . Ook ken ik de gedragingen van fretjes niet want ik ben dat niet waard . Luister liever naar mensen die denken dat ze de waarheid in pacht hebben . Ik ben het kotsbeu om hier afgedaan te worden voor een leugenaar die het beter ziet dan iemand die maar 2 of 3 uur naar zijn fretjes kijkt .
Niels , ik ga het u gemakkelijk maken : ge hebt gelijk en ik lig hier maar wat te *****len alsof ik iets weet en eigenlijk niks weet . Dàt is mijn waarheid .
De groeten .


[Gewijzigd door asocialleke op 2009-05-13 17:19:34]
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » wo mei 13, 2009 5:23 pm

Ik dacht ook dat Diablo nooit over die plank zou geraken maar ineens lukte hem dat toch zoals je kon lezen. Dus ik sta ook nog elke dag versteld van hun, ook van Tibo die 5 jaar word. :) Ik wou er ook even aan toevoegen, want ik zie dat ik dit vergeten was in mijn vorig postje, dat ik proeven op dieren ook erg jammer vind maar dat het zoals hier al eerder gezegd is iets dat gaat blijven gebeuren en toen Marc postte dat ze die testen gingen doen op fretjes mijn bloed ook ferm was aan het koken. :(


[Gewijzigd door Dorinda op 2009-05-13 17:27:55]
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 13, 2009 5:52 pm

Heb ik u nu ergens persoonlijk aangevallen ofzo? Komaan zeg...

De dingen die jij nu zegt heb ik nergens gezegd, en wou ik zelf niet laten uitblijken.

Het gaat hier trouwens niet alleen om fretten, maar over alle dieren. Dat het ene dier andere karaktertrekken heeft dan het andere zijn we ook al uit denk ik...

Ik ben gewoon niet iemand die gaat zeggen dat dieren mekaar zouden beschermen (ik spreek nergens tegen dat ze dat doen) uit gevoelens terwijl dat nergens bewezen is. Voor mij gaat het dan eerder om instincten, of andere gedragskenmerken...

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo mei 13, 2009 6:09 pm

En de ruzie is van start gegaan!! jeeej!!! :D
Komaan steven !! Go for it!!!

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » wo mei 13, 2009 7:44 pm

Olli , gij se stookster , domme toch :D
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » wo mei 13, 2009 9:29 pm

Heb even op internet zitten snuffelen. Over gevoelens en emoties bij dieren is er heel wat te vinden o.a. op de volgende sites.

http://www.animalfreedom.org/paginas/column/emoties.html
http://www.berkelvo.nl/sites/Emotiesbijdieren/2.htm

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo mei 13, 2009 9:43 pm

nen emmer water over hunne kop ze hiere :P

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 13, 2009 9:58 pm

animalfreedom is een site die gaat over dierenrechten, en die tweede is meer de eigen mening van een student (dat is zijn of haar eindwerk (wie noemt zijn kind nu ook rinnert...)) dus of de bronnen van een neutraal standpunt zijn heb ik mijn twijfel bij... maar de enkele wetenschappelijke stukken vond ik er wel nog interressant uit (khad deze teksten al eens gelezen :P)

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » wo mei 13, 2009 10:07 pm

Mensen mensen mensen,

Wat blijkt uit de discussie, is in ieder geval liefde voor dieren, al kleurt elks dit in op een andere wijze.

De discussie is echter vrij overbodig;

1. Het zijn niet de wetenschappers die dierproeven opleggen, maar de overheid
2. Fretten worden niet gebruikt voor cosmetische of militaire dierproeven, maar uitsluitend voor onderzoek naar aandoeningen van de luchtwegen en griepen, omdat fretten hier vrij dicht tegen de mens aanleunen.

Moest het aan de pharmaceutische industrie liggen, dan werd er al lang getest op eigen celkweek.

En last but not least, we moeten allen onder ogen zien dat er 1 ding belangrijker is dan onze lievelingen, en dat zijn wij zelf. Want zonder de frettenliefhebber, zijn er geen fretten.

Als ik morgen de keuze moet maken tussen mijn zoontje enerzijds, of 100 fretten anderzijds, dan is mijn keuze snel gemaakt. Ik zal er van afzien, wreed erg zelfs, maar men moet nu éénmaal onder ogen zien dat een mensenleven belangrijker is dan een dierenleven.

PS wat dat voorstel van Dutroux en consoorten betreft, my cup of tea ;)
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo mei 13, 2009 10:10 pm

voilla :P das gesproke :)

discussie gesloten :P

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 13, 2009 10:15 pm

ma steven moet uwe staart nie altijd intrekken :P

er is toch niets mis met es een discussie over iets :P

@chuckie, ik vroeg mij al af wie nu die ****tjes zette :P

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo mei 13, 2009 10:19 pm

lol :P als chef trek ik mijne staart zo snel nog niet in
ma ze moeten bij mij in men buurt niet zitten te bekvechten lol :)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 13, 2009 10:23 pm

heu chef??? :P kben niet mee :P

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo mei 13, 2009 10:32 pm

in dagelijks leven ben ik sectie chef
en soms kunnen ze zooo klein kinders zijn lol

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » wo mei 13, 2009 10:35 pm

Origineel gepost door nielsvl

@chuckie, ik vroeg mij al af wie nu die ****tjes zette :P
De moment dat ge kloot of ***** of ***** schrijft, worden de woorden vervangen door sterretjes :D Gebeurt automatisch #)

edit# ****, bij kloot werkt het dus ni :@ :D
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo mei 13, 2009 10:39 pm

lol

jah kweet al waarom ****** wordt geweigerd :P

Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » wo mei 13, 2009 11:23 pm

wat jammer dat men met zo'n onderwerpen start en er dan grapjes gemaakt worden om het allemaal maar leuk en fun te houden terwijl het in de werkelijkheid zo niet is..
jammer dat het zo ver van iedereen zijn bed gebeurt..

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo mei 13, 2009 11:31 pm

Tja Niels, ik snap u hoor, ik vind discussies ook plezant!! ;) En Marc, in hemelsnaam, wie kraakt u nu persoonlijk af?? Daar gaat het helemaal niet om!! Zet u braaf terug achter uw pc'ke en babbel mee verder. 't Is niet omdat Niels sommige dingen van sommige mensen onzin vindt en omgekeerd dat we niet verder mogen discuteren, hé!!

Kijk, in zekere mate "beschermen" dieren elkaar, een moeder zal haar jongen beschermen, dat is een restantje van de natuur dat ook wij nog (zouden moeten) hebben. Het feit dat een mens blijkbaar niet meer zo zeer "puur natuur" is als een dier, geeft volgens mij ook van die wantoestanden zoals achtergelaten baby's op vuilnisbelten enzo ... :( . Geen enkel dier verstoot bij mijn weten om "flutredenen" (verslaafd zijn, alleen voor de verzorging moeten opdraaien, te jong en per ongeluk zwanger ...) zijn kind. Een moederdier zal echter wel de beslissing nemen een "kind" te doden als het in de natuur niet levensvatbaar genoeg zou zijn en dat willen wij mensen dan weer absoluut erdoor krijgen! Wie dan het meest zijn "verstand" gebruikt, is nog maar de vraag volgens mij!!

Dat "verstand" en "gevoelens" en "liefde" en "beschermen" allemaal menselijke terminologie is, maakt het hier ook zo moeilijk, denk ik. Het zijn woorden waar ieder van ons een gedacht en een gevoel bij heeft, al dan niet afhankelijk van hetgeen wij ooit meemaakten. Een dier "redeneert" zo dus niet, al wil ik ook graag praten in mijn frets plaats hoor, dat kan nog zo leuk zijn ;) , maar toch, een dier doet dat verzorgen en beschermen en zo verder allemaal vanbinnen uit, instinctief dus. Dat onze fretten die in eenzelfde groep leven mekaar missen na een overlijden is een feit, maar het gevoel verdriet dat wij kennen, is weer verstandelijk beredeneerd, terwijl het dier dat gevoel weer van binnenuit heeft. Domino voelde zich alleen in mijn woorden, dat ze zich niet goed voelde zag je uit haar doen en laten, maar ik heb niet de pretentie om te zeggen dat ik wéét wat zij voelde. Daarvoor ben ik te ver van de natuur, ik ken immers niks anders dan de verstandelijke manier om zoiets te beredeneren, terwijl mijn fret enkel met haar "natuur" leeft.

Hoe een dier "denkt" of zich voelt kan ik onmogelijk met zekerheid zeggen, ik kan het alleen als mens vergelijken met hetgeen ik ken en dat is mijn gevoel. Ik voel pijn en concludeer als mijn dier zich niet goed voelt, dat er ook wat loos is, dat zij ook pijn heeft. Dat heeft ze volgens mij ook gehad, overduidelijk, maar hoe ... dat zal ons altijd een raadsel blijven, denk ik, hoop ik ook, want anders gaat de mens zich toch weer geroepen voelen daarin tussen te komen en te veranderen wat hij kan. En met die gekke bende hier, gaat me dat een bom duiten kosten aan frettenpsychiater dan!!!

En ja, een mens dierbaarder, belangrijker dan een dier??? Daar kunnen we natuurlijk ook een discussie over beginnen %) !! ;) Ik zet echt niet iedereen vóór MIJN dieren, hoor, zelfs niet voor vreemde dieren. Een Nederlander zou geneigd zijn te zeggen : Breek me de bek niet open ... !!!! :( ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do mei 14, 2009 12:06 am

Voor gevoel zijn bewustzijn en zelfreflectie vereist, en activiteit in hersengebieden in de neocortex - het laatst geëvolueerde deel van het brein, dat bij de mens het verst is ontwikkeld. Dat denkt ook neuropsycholoog Bob Bermond van de Universiteit van Amsterdam. De meeste dieren hebben volgens hem een `niet-reflectief' bewustzijn; een bewustzijn zonder verleden of toekomst. Zij ervaren alleen het hier en nu. En omdat een dier niet kan reflecteren op zijn ervaringen en niet kan fantaseren, heeft hij geen gevoelens en kan hij niet lijden, redeneert Bermond. Als een mens zijn kind verliest, volgt enorm leed. Maar dat leed bestaat alleen omdat men kan bedenken hoe het leven was toen het kind nog leefde, of hoe leeg de toekomst zal zijn zonder hem.

Bewustzijn maakt dat gevoelens lang nadat een emotie-opwekkende gebeurtenis achter de rug is, kunnen voortduren. Dat hebben de meeste dieren niet. Een leeuwin waarvan de jongen zijn gedood door het nieuwe alfamannetje, wordt niet depressief en blijft niet boos. Na een paar dagen gaat ze zelfs gewoon naar bed met de moordenaar. En ook aapjes die hun overleden jong soms dagen met zich meedragen, verliezen alle interesse als het lijkje halfvergaan uit elkaar valt. Stimulus weg, emotioneel gedrag weg.

Dat een dier zichzelf niet in de put kan denken is één ding, maar hij kan toch in het hier en nu wel gevoelens ervaren? Zelfs dat kan volgens Bob Bermond niet. `In de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw werd frontale lobotomie toegepast bij mensen met chronische pijn. De frontale cortex werd daarbij beschadigd, waardoor bij de patiënt de neiging tot reflecteren wegviel. Voor de operatie was de pijn voortdurend in het centrum van hun aandacht; na de operatie zeggen ze dat de pijn op zich niet is veranderd, maar ze ervaren het niet meer als pijn. Het laat hen koud. Dat is vergelijkbaar met de ervaring van een dier.'

Lobotomiepatiënten bleken bovendien vaker en directer emotioneel te reageren dan voor de operatie, maar hun emotionele reacties hielden ook sneller op. Net als een kat die direct begint te blazen in reactie op een dreiging, maar het volgende moment alweer spinnend langs je benen strijkt: het gevoel blijft niet hangen. De patiënten zeiden er bovendien geen gevoelens bij te ervaren. Emotionele beleving en verlengd emotioneel gedrag gaan dus samen. En omdat de meeste dieren alleen direct reageren op een emotionele gebeurtenis en die verlenging niet hebben, voelen ze waarschijnlijk ook niet, redeneert Bermond. `De prefrontale cortex is nodig voor het ervaren van pijn en andere emoties. De hogere zoogdieren, ook honden en katten, hebben die wel, maar hij is veel kleiner dan bij mensen. Alleen mensen, en heel misschien de hogere primaten zoals de chimpansee en de orang-oetan, kunnen lijden en gevoelens ervaren.'


Dit is een stukje dat komt van de eerste site die ludwig postte, waar ik mij perfect in kan vinden...

'k zal zelf meer zeggen, ik ben ook BLIJ dat dieren niet op dezelfde manier de gevoelens hebben van mensen. Als dieren op dezelfde manier als ons lief zouden kunnen hebben, betekent dat ook dat ze op dezelfde manier als ons haat kunnen hebben.

Akkoord, een dier kan wel aggressief zijn, of weet ik veel wat, maar het gaat een bepaald gevoel dus (zoals hierboven gezegd werd) kwijtraken als de stimulans wegvalt. Dat vind ik er net zo mooi aan, want dat maakt volgens mij een dier net zo onschuldig!
Wat het vandaag meemaakt, kan het morgen al lang weer vergeten zijn, en het zal terug gewoon zijn gang gaan :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do mei 14, 2009 3:14 am

Tja, voor een groot deel, het wetenschappelijke dan, kan ik me hierin vinden, maar in de persoonlijke mening van die neuropsycholoog, dus niet. Toch niet helemaal. Dat een dier geen gevoelens kan ervaren, lijkt me sterk. Dat ze niet "depressief" kunnen worden is ook niet helemaal juist volgens mij, al is dat niet depressief zoals bij ons. Maar ik heb inmiddels zelf het bewijs in huis van een fret die hangt te hangen als ik er niet ben elke dag.

Onze Mickey heeft het prima gehad bij Dorinda, heeft ginder ook gewoon gespeeld, maar de uitgelaten, immer vrolijke fret die hij normaal is, was hij in die 8 dagen niet. Ook hier valt het iedereen op dat Mickey maar wat ligt te liggen als iemand hem uitlaat en hij mij niet ziet. Kom ik binnen, dan herleeft het ventje en komt de gezonde, ondeugende Mickey onmiddellijk terug. Moest dat nu eenmalig zijn, dan zou ik dit niet geconcludeerd hebben, maar Dorinda zei zelf dat Mickey zichzelf niet was zolang ik er niet was. Ik zeg niet dat dat "depressief" gedrag is daarom, maar dat het hem niet gaat dan, is blijkbaar toch een feit.

En of ze geen pijn voelen, betwijfel ik dus ten zeerste. Dat is makkelijk gezegd als je het zelf niet voelen kan, vind ik. Het is ook een makkelijke oplossing om als argument te gebruiken, onder dat mom kunnen veel mensen maar op doen, zo moeten ze ook geen wroeging krijgen of zichzelf afvragen of ze wel juist bezig zijn.
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 39 gasten