onze vondst

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
racers_elite
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jun 01, 2008 8:55 pm

Berichtdoor racers_elite » zo jun 28, 2009 11:08 pm

wij hebben altijd al een fretje gewild, nu hebben we er eentje. enkel was hij niet echt gepland.
ik heb hem gisteren gevonden in ons tuinhuisje, helemaal verzwakt en enorm moe.

na een dagje wikken en wegen hebben we toch besloten hem te gaan houden.

[img]http://img26.imageshack.us/img26/6237/imag0180k.jpg[/img]

gisteren beet hij nog, maar dat heeft hij ondertussen al afgeleerd
morgen gaat hij naar DA voor check en inentingen
hij heeft een tijdlijk onderkomen , maar deze week komt er een furret duo .

tenzij dat iemand hem opeist natuurlijk

alle tips die jullie kunnen geven zijn welkom
en als iemand in de buurt van affligem woont die ons praktische tips kan geven/tonen
zeker geen probleem.

ik weet dat het geen makkie is om een pup te nemen als eerste fret, maar we gaan er kompleet voor.

vele groetjes steve en tina

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » ma jun 29, 2009 7:32 am

geweldig gewoon dat jullie dit diertje een tweede kans willen geven!
Wss weer een pup die volgens de nieuwe baasjes beet, gevaarlijk was, stinkt, etc %)
Verzorg dat pupje goed, maar daar twijfel ik niet aan! ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma jun 29, 2009 8:18 am

Fijn dat je de zorgen om dit schepseltje overnemen :D
Ik zou nog even wachten om hem in orde te brengen, misschien zoeken de baasjes hem nog ;)
Na 2 weken zou ik de entingen maar laten zetten.
Veel plezeir aan dit vondelingske.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » ma jun 29, 2009 9:43 am

Komaan mannen, en vrouwen, laat nu maar eens horen waarvoor deze webstek en forum werkelijk dienen ...

:D :D :D

Overdonderen met informatie die lui, ze vragen er zelf om :D :D :D

Welkom op ons forum iig en hopelijk bevalt het jullie als frettenliefhebber ;)
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » ma jun 29, 2009 10:30 am

of ze kunnen een frettenbabbel doen bij ons ;) dan zouden ze pas overdonderd worden met info ;)
of komen naar de speelnamiddagen ;)

kzou zeggen, vraag maar wat je moet weten :) iedereen zal wel info geven ;)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » ma jun 29, 2009 2:10 pm

pgoh het meeste zullen ze wel al weten zeker :P mss de grote lijnen nog eens:

* fretlief slaapt veel maar zou toch 2 keer per dag wat moeten kunnen rondcrossen om zn energie kwijt te raken

* in speeltijden vragen ze vaak veel aandacht, tenzij je je altijd al wat fret gevoeld hebt, is een speelkameraad voor je lieverd soms een leuke aanwinst :)

* pups bijten inderdaad, al heb je dan nog een onderscheid tussen de eerste tijd wat bijten omdat de tandenwissel hem op de zenuwen werkt of uit speelbijten, mits juiste techniek duurt dit idd niet lang om af te leren...

* kattebak vaak uitscheppen voorkomt veel geurhinder

* na een aantal maanden, als bij de ram de teelballen zijn ingedaalt of als de moer ietwat tekenen van loopsheid begint te tonen kunnen de beestjes gecastreerd worden, bij een ram zal de geur afnemen (en zal hij ook wat minder wild worden); bij de moer is dit een noodzakelijk iets omdat zij anders kan sterven...

* fretten zijn roofdieren en hebben een "speciaal" spijsverteringsstelsel... Geef dus frettenvoeding, eventueel gemengd met degelijke kattenvoeding (hills kitten bvb). rauw vlees kan ook, maar geef geen varkensvlees. de fret is een pure vleeseter dus geef ook zeker geen groentjes, fruit (dus zeker geen rozijnen als wat soms gezegd wordt), een fret is geen aap dus nootjes hoeft hij ook niet, gesuikerde producten zijn ook niet goed voor hem, zuivelproducten geef je ook niet, en chocola zeker niet (dan vergiftig je je fret).

* frettesnoepjes geef je WEL :) :P let wel wat op de hoeveelheid natuurlijk, ze gaan zelden iets weigeren...

* als je fret opeens niet meer eet, drinkt, of de ganse dag slaapt en niet meer speelt kan er iets mis zijn, dan is een dierenartsbezoek misschien op zn plaats?

* fretjes hebben gevoelige reukorganen, zet ze niet op schaafsel of stro, en geef ze ook geen stoffige kattenbak...

* in de kooi horen gewoon wat doeken thuis, een hangmat apprecieren ze ook zeker en vast...

* de dingen in de kooi wekelijks verversen en uitwassen (met bvb een scheutje detol) is ook geen overbodige luxe...



nog vragen?

oja, voel eens (meestal linkerkant van de nek) of je daar niets voelt zitten in het vel, als de fret een chip heeft kan de vorige eigenaar opgespoort worden ;)

Als je hem gaat houden, ongetwijfeld heel veel plezier ermee :)

Gebruikersavatar
Betje
Berichten: 186
Lid geworden op: di jul 22, 2008 11:58 am
Locatie: Lichtervelde

Berichtdoor Betje » ma jun 29, 2009 4:10 pm

Origineel gepost door nielsvl

oja, voel eens (meestal linkerkant van de nek) of je daar niets voelt zitten in het vel, als de fret een chip heeft kan de vorige eigenaar opgespoort worden ;)
Chip kan ook ter hoogte van de ribben (links) zitten. Daar zit ie althans bij ons, want de chip inschieten was niet van de poes ;)

Veel succes met die lieve fretsel :)

Molleke
Berichten: 36
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 10:07 pm
Contacteer:

Berichtdoor Molleke » ma jun 29, 2009 4:30 pm

Fret in tuinhuis?! Gelukkig is hij gevonden en wordt hij goed opgevangen! :)

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » ma jun 29, 2009 6:54 pm

leuk te horen dat jullie voor hem of haar in de bres springen

is het een rammetje of een moertje?

heeft het patatje al een naam?

racers_elite
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jun 01, 2008 8:55 pm

Berichtdoor racers_elite » ma jun 29, 2009 7:43 pm

we weten eigenlijk niet welk geslacht ze heeft.
hij heet eddy (fred was te voor de hand liggend)

we vinden helemaal niets van een chip
het bijten is al helemaal afgeleerd
hij/zij is echt suuuuuuuper lief

we hebben al contact met iemand in de buurt voor praktische tips

nu ga ik eerst eten en dan post ik nog wat

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » ma jun 29, 2009 7:50 pm

bij een moer staat de vagina net onder de aars, bij een ram zie je een klein uitstekeltje ongeveer 5cm van de aars...

Molleke
Berichten: 36
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 10:07 pm
Contacteer:

Berichtdoor Molleke » ma jun 29, 2009 8:26 pm

bij een ram zie je een klein uitstekeltje ongeveer 5cm van de aars


Een héééél klein uitsteekseltje... :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma jun 29, 2009 8:33 pm

Freebee haar chip is ook niet te voelen.
Als je met vragen zit aarzel dan niet om ze hier te stellen. Ook als je twijfelt aan een gegeven raad, twee weten meestal meer dan één ;)
Afbeelding

racers_elite
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jun 01, 2008 8:55 pm

Berichtdoor racers_elite » ma jun 29, 2009 9:10 pm

het is een rammetje .

we geven het prestige fretten eten , is dat goed?
we hebben gewoon nog wat praktische "lessen" nodig over het "zindelijk" maken van het diertje

en we lezen nog heel veel , ik we wisten al veel dankzij alle info die ik eens gevraagt had op beestjes en baasjes

we gaan vragen aan de DA om het eens te scannen op een chip

ik zou voorlopig zelf niet echt weten wat ik nog moet weten.
ik ga nu een email doen , naar de persoon (ben ff zijn naam kwijt) om eens te gaan kijken bij hem thuis en dan direkt praktische lessen te krijgen

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » ma jun 29, 2009 9:18 pm

sommigen mengen de duo ferret nog met totally ferret bvb...


over zindelijk maken valt niet zoveel te zeggen hoor... zorg dat je kattebak groot genoeg is, hoektoiletjes worden vaak aangeraden maar worden al gauw te klein...
zet je kattebak niet al te dicht bij het eten en in een hoek, leg in de andere hoeken in de kooi wat doeken (daar gaan ze zo goed als nooit hun behoefte op doen ;) ) en dan gaan ze automatisch de hoek met de bak nemen...

racers_elite
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jun 01, 2008 8:55 pm

Berichtdoor racers_elite » ma jun 29, 2009 9:52 pm

nog enkele vraagjes,....

hoe kan een fred springen?
is een ferplast duo (1 deel daarvan) geschikt voor een fretje.??

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » ma jun 29, 2009 9:55 pm

en niet te vergeten: zondagmiddag 19/07 is het onze maandelijkse speelnamiddag in kasteel Tivoli in Mechelen! (bij goie weer kan dit ook wel buiten denk ik)

Dan kan je ons alleen in levende lijven komen bezichtigen, alsook onze fretsels.
zo kan je ook al eens zien hoe je fret is tegeover andere fretten.

mmm maar ik bedenk wel nog net dat je fret niet mee in de speeltuin zal mogen daar je niet weet of hij correct ingeent is ...
tenzij hij 14 dagen voor de speelnamiddag zijn eerste ineninting krijgt denk ik wel dat hij binnen zou mogen ('t is gewoon voor de goodwill van je eigen fret hoor, hij kan geen ziekete doorgeven aan de anderen, maar hij kan wel een ziekte krijgen ....)
(correct me if i'm wrong met deze raad ivm toegangkelijkheid op speelnamiddag na een eerste inenting aub)

Van welke kanten ben je? want dat staat niet in je profiel ingevuld
misschien dat er in je buurt ook nog wel frettengekken wonen
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Molleke
Berichten: 36
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 10:07 pm
Contacteer:

Berichtdoor Molleke » ma jun 29, 2009 10:22 pm

we geven het prestige fretten eten , is dat goed?


Wij geven Totally Ferret gemengd met Hill's kitten chicken-smaak. De kittenbrokjes
van Hill's en Eukanuba mogen bij het fretteneten toegevoegd worden. ;)

racers_elite
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jun 01, 2008 8:55 pm

Berichtdoor racers_elite » ma jun 29, 2009 10:27 pm

Origineel gepost door skiwi

en niet te vergeten: zondagmiddag 19/07 is het onze maandelijkse speelnamiddag in kasteel Tivoli in Mechelen! (bij goie weer kan dit ook wel buiten denk ik)

Dan kan je ons alleen in levende lijven komen bezichtigen, alsook onze fretsels.
zo kan je ook al eens zien hoe je fret is tegeover andere fretten.

mmm maar ik bedenk wel nog net dat je fret niet mee in de speeltuin zal mogen daar je niet weet of hij correct ingeent is ...
tenzij hij 14 dagen voor de speelnamiddag zijn eerste ineninting krijgt denk ik wel dat hij binnen zou mogen ('t is gewoon voor de goodwill van je eigen fret hoor, hij kan geen ziekete doorgeven aan de anderen, maar hij kan wel een ziekte krijgen ....)
(correct me if i'm wrong met deze raad ivm toegangkelijkheid op speelnamiddag na een eerste inenting aub)

Van welke kanten ben je? want dat staat niet in je profiel ingevuld
misschien dat er in je buurt ook nog wel frettengekken wonen
wij zijn van affligem

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma jun 29, 2009 10:52 pm

Niet de beste keus voeding voor je fretje.
Hill's en Eukanuba kitten zijn de beste kattenbrok om de fret te voeden. De voorkeur bij frettenbrokken is wel de Totaly Ferret.
Extra vlees geven en nog beter is prooidieren erbij geven. Geloof de fabel niet dat ze er agressief door worden.
Afbeelding

racers_elite
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jun 01, 2008 8:55 pm

Berichtdoor racers_elite » di jun 30, 2009 8:49 pm

houden fretten van water?
kunnen ze springen?
is 1 deel van een ferplast duo genoeg voor een fretje?

Gin
Berichten: 8
Lid geworden op: za apr 25, 2009 4:50 pm

Berichtdoor Gin » di jun 30, 2009 8:54 pm

Origineel gepost door racers_elite

houden fretten van water?
kunnen ze springen?
is 1 deel van een ferplast duo genoeg voor een fretje?
om je herhaling even in de spotlight te plaatsen ...

er zijn geen concrete antwoorden op jou vragen

sommige houden wel van water , sommige niet

fretten hebben geen dieptezicht , sommige zijn avontuurlijker aangelegd dan de andere dus springen soms wel van obstakels af , sommige niet

1 stuk van een ferplats duo is zeker goed voor je fretje

maar een duo geeft niet veel loopruimte dus zou ik bij zo een duo wel aanraden je fret 2 maal daags een uurtje te laten rondlopen

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di jun 30, 2009 8:58 pm

sommigen houden van water, anderen niet, hangt af van fret tot fret

fretten kunnen springen, geen meters hoog natuurlijk, maar op bed springen is hier bvb niet echt een probleem... een pup springt ook vaak hoger dan een volwassen fret heb ik hier al gemerkt...

bedoel je zo'n tower?
Afbeelding

zo 1 deel is genoeg voor 1 fretje ja, tot slot van rekening slapen ze eigenlijk enkel in de kooi en moeten ze er toch genoeg uitgelaten worden...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di jun 30, 2009 9:10 pm

Met of zonder grote kooi, je fret heeft dagelijks wat tijd uit de kooi nodig. Dit is dan ook de gelegenheid om de band aan te halen. Veel spelen met de fret, in later stadium kan je aan een leibandje je fret eens mee naar buiten nemen ter afwisseling.
Een fret springt niet zo hoog en ver als een kat, klimmen daarentegen doen ze als de besten. Een fret laat je niet zonder toezicht los lopen tenzij de kamer echt heel fretveilig is. Een kooi in de kamer is al voldoende om het rammetje met zijn penisbeentje in de problemen te brengen. Tijdens het in en uit klauteren of over de randen aan de bovenkant van de kooi kan hij blijven hangen en dit is zeer pijnlijk. Met een moertje heb je dit probleem natuurlijk niet :P
Met water spelen veel fretten, liefst het drinkbakje uitscheppen. Zwemmen daarentegen is niet van alle fretten hun dada.
Let op als ze de weg naar hogere plaatsen gevonden hebben, ze duiken de diepte in met de kans zich te bezeren. De milt kan zelfs scheuren bij een foute val.
Eenmaal ze de afstand hebben ingeschat kan je het hen nog moeilijk afleren om daar niet te springen.
Een fret is zééééér nieuwsgierig en laat geen kans onbenut om op zoektocht te gaan naar nieuwe avonturen.
Afbeelding

racers_elite
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jun 01, 2008 8:55 pm

Berichtdoor racers_elite » di jun 30, 2009 9:17 pm

ja is voor te slapen , maar ik heel ook liever een hele grote slaapkamer met veel speelgoed

hij is vandaag bv meer dan 8 uur uit zen kooi geweest, (vriendin heeft 2 dagen verlof)

en morgen kunnen we bij ludwig , en hij gaat onze fret is bekijken en ons vele praktische tips geven. echt een heel vriendelijke man

groeten


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten