aleutian disease in Nederland

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Joos
Berichten: 11
Lid geworden op: vr nov 21, 2003 8:36 pm

Berichtdoor Joos » di apr 26, 2005 12:37 am

Aleutian Disease bij Nieuw Zeelandse fretten !!!



Hanneke Moorman-Roest

Frettenkliniek "Brouwhuis" te Helmond



Al enige tijd was bij mij het vermoeden gerezen dat er iets aan de hand moest zijn met de uit Nieuw Zeeland geïmporteerde fretten. Deze fretten bleken hoewel ze er prachtig uitzagen, helaas niet gezond te zijn. Zij overleden op te jonge leeftijd. Het ziektebeeld was bij deze dieren echter zeer divers. De oorzaak van de ziekte was dan ook erg moeilijk te achterhalen. Pas na intensief onderzoek, waarbij ik uiteindelijk weefsel heb opgestuurd naar Amerika is aldaar de diagnose met zekerheid gesteld bij een van deze fretten. Bij deze fret, die ongeveer een jaar geleden is geïmporteerd uit Nieuw Zeeland, is met 100% zekerheid de besmettelijke ziekte "Aleutian Disease" vastgesteld. Deze fret was in het bezit van een paspoort van "Southland Ferrets" New Zealand.

In samenwerking met Stichting "de Fret" die mij zowel praktische als financiële steun verleent, ben ik sinds kort bezig contactdieren en andere verdachte fretten te screenen. Hieruit blijkt vooralsnog dat ook een zieke fret van de Nieuw Zeelandse fokkerij "Mystic Ferrets" positief is met de CIEP test (zie later).



Zieke fretten afkomstig uit Nieuw Zeeland zijn momenteel verdacht van Aleutian Disease.



De oorzaak

De ziekte wordt veroorzaakt door het Aleutian Mink Disease Virus (ADV), dit is een parvovirus dat de nerts, fret en andere marterachtigen kan infecteren. Het virus is in de verte verwant aan het honden en katten parvovirus maar heeft een geheel andere structuur. Er zijn 5 nertsen stammen en ten minste 3 fretten stammen geïsoleerd. Er wordt aangenomen dat de fretten stammen variaties (mutanten) zijn van het nertsvirus.

Het lijkt er op dat de ene stam meer schade kan aanrichten dan de andere stam en dat er dus net als bij griep een verschil in virulentie kan bestaan.

Diverse uitbraken van Aleutian disease zijn beschreven in Amerika, Canada, Japan en Engeland. Tot op heden was de ziekte nog niet met zekerheid aangetoond in Nederland.



Het verloop van de ziekte, in mijn trweede mail
grr, Joos

Joos
Berichten: 11
Lid geworden op: vr nov 21, 2003 8:36 pm

Berichtdoor Joos » di apr 26, 2005 12:42 am

Het verloop van de ziekte

Er is helaas nog vrij weinig bekend betreffende het ziekteverloop en de incubatietijd (tijd tussen een infectie en het ziek worden van het dier). Er wordt algemeen aangenomen dat besmetting plaats vindt via direct en indirect contact met lichaamsvloeistoffen als bloed, speeksel, urine en ontlasting. Dr. Bruce Williams (een bekende Amerikaanse patholoog) vermoedt dat intensief contact nodig is om de ziekte te verspreiden.

Het kan een aantal maanden tot wel een paar jaar duren voordat een fretje ziek kan worden na een besmetting met het Aleutian Disease virus.



ADV veroorzaakt een enorme toename van antilichamen (afweer) in het bloed. Normaliter moeten deze antilichamen het virus onschadelijk maken maar om onbekende redenen doen zij dit niet. Deze antilichamen kunnen bij fretten "immuuncomplexen" vormen welke neerslaan in diverse organen ( o.a. nieren, lever, galwegen, ruggenmerg, maagdarmkanaal, bloedvaten en blaas). Hierdoor ontstaan ontstekingen in deze organen. Als er een milde ontsteking aanwezig is dan lijkt de fret redelijk normaal. Bij een ernstige ontsteking zal het fretje ziek worden en symptomen vertonen afhankelijk van welke organen zijn aangetast. Daarnaast veroorzaakt het virus een verzwakking van de afweer waardoor het fretje minder weerstand heeft tegen andere infecties.



De symptomen

De meeste geïnfecteerde fretten vertonen géén ziekte verschijnselen. Slechts een deel van de fretten wordt ziek maar de symptomen kunnen sterk variëren. De ziekteverschijnselen zijn sterk afhankelijk van de plaatsen in het lichaam waar de immuuncomplexen een ontsteking veroorzaken. Plotselinge sterfte van dieren in een goede conditie zonder voorafgaande ziekteverschijnselen is mogelijk. De meeste fretten zijn echter al een tijdje ziek en vertonen in hoofdlijnen een van de twee volgende ziektebeelden:

1. “Chronisch progressief verlopende ziekte” waarbij het dier langzaam maar zeker steeds zieker wordt met verschijnselen als: gewichtsverlies, slechte vacht, lusteloosheid en slechte eetlust. Bloedarmoede en bloed in de ontlasting kunnen aanwezig zijn. De meeste fretten ontwikkelen uiteindelijk een slechte lever- en nierfunctie. Bij fretten met AD zijn tevens oogontsteking, longontsteking en hartproblemen mogelijk.

2. Neurologische problemen beginnend met zwakte of verlamming van de achterhand. Deze kan zich uitbreiden naar voren. Soms treedt herstel op van de neurologische symptomen.

Het is belangrijk om te beseffen dat bovenstaande symptomen ook heel goed bij andere ziekten van de fret aanwezig kunnen zijn. Het is daarom absoluut onmogelijk om op basis van louter de symptomen de diagnose te stellen!



De symptomen van Aleutian Disease zijn divers en lijken sterk op de symptomen van andere ziekten die veel vaker voorkomen.

Het is onmogelijk om een diagnose te stellen op enkel de symptomen.



De diagnose (volgende mail)
grr, Joos

Joos
Berichten: 11
Lid geworden op: vr nov 21, 2003 8:36 pm

Berichtdoor Joos » di apr 26, 2005 12:42 am

De diagnose

Een definitieve diagnose is tijdens het leven niet te stellen. Er zijn wel verschillende testen beschikbaar die een aanwijzing kunnen geven dat een fret is besmet met ADV:

1. Eiwit-elektroforese van bloed. Sommige fretten met Aleutian Disease vertonen een stijging van een bepaalde eiwitfractie (gammaglobulinen) in het bloed.

2. De CIEP (of CEP) test van bloed. Deze Counterimmunoelectroforese test toont antilichamen aan tegen ADV in het bloed. De test lijkt vrij betrouwbaar en wordt reeds jarenlang gebruikt voor de diagnostiek bij nertsen en fretten over de hele wereld. Vals positieve en vals negatieve uitslagen zijn echter in principe mogelijk. Deze test is in Nederland aanwezig.

3. Elisa test (Avecon Diagnostics) op bloed of speeksel. De test zou de antilichamen in speeksel of bloed aantonen. Helaas is de test volgens de ADV onderzoekers in Amerika niet voldoende betrouwbaar. De test is niet verkrijgbaar in Nederland.

4. De PCR test Deze test toont virus DNA aan in bijvoorbeeld bloed, urine, ontlasting of weefsel. Deze test is (nog) niet in Nederland aanwezig. De test toont aan dat het dier het virus bij zich draagt. De mogelijkheid bestaat dat een positief dier met de PCR test slechts een drager is en niet ziek wordt van het virus.

5. DNA in situ hybridisatie test: Hierbij wordt het DNA aangetoond in de cellen alwaar het een ziekelijke verandering heeft veroorzaakt. De test is erg gevoelig en toont aan dat het dier inderdaad ziek is geworden door het Aleutian virus. De test is 100% betrouwbaar. Ook deze test is in Nederland helaas niet aanwezig.

De testen 1-4 tonen slechts aan dat het dier in contact is geweest met virus. Het merendeel van deze fretten zal echter geen ziekte ontwikkelen. Fretten kunnen jarenlang drager zijn voordat ze eventueel ziek worden, al die tijd zijn ze helaas wel een mogelijke bron van infectie voor andere fretten.



Het bloed van verdachte fretten dient op antilichamen te worden onderzocht met de CIEP test.



De uiteindelijke definitieve diagnose wordt gesteld met test 5: DNA in situ hybridisatie. Deze 100% betrouwbare test is helaas alleen in Amerika aanwezig en zal ook niet op korte termijn in Europa beschikbaar komen.



Weefsel onderzoek door de patholoog (van weefselbiopten of een postmortale sectie) kan een waarschijnlijkheids diagnose geven. In combinatie met een positieve CIEP test en uitsluiting van andere oorzaken van ziekte, kan dit na de dood van het dier wel een zeer sterke aanwijzing zijn voor Aleutian Disease.



De meeste fretten die in contact zijn gekomen met het Aleutian Disease virus worden NIET ziek.



De behandeling

Er bestaat géén behandeling voor deze ziekte. De fretten kunnen eventueel ondersteund worden met speciale voeding, ontstekingsremmers of antibiotica.

De omgeving (in een huishouden) is vaak moeilijk te ontsmetten. De aanbevolen middelen (10% natronloog of parvocide desinfectantia) zijn vaak te agressief om in een woning te gebruiken. Bij nertsenfarms is bekend dat het ADV virus langdurig buiten de gastheer kan overleven



Preventie
Er is geen vaccin beschikbaar. Fretten die positief zijn met de CIEP test kunnen het beste geïsoleerd worden. Dat wil zeggen dat ze niet in contact dienen te komen met andere fretten dan die van het huishouden waar ze in leven. Dus niet meenemen naar frettendagen. Het lijkt niet zo zinvol om ze in het huishouden waar ze leven apart te houden van de andere fretjes. Die hebben immers al lang contact gehad met de positieve fret.

Hoewel het blijkt dat fretten hun eigen Aleutian virus stammen hebben is het toch niet verstandig om fretten te huisvesten in de buurt van nertsen.



Fretten die positief zijn met de CIEP test dienen samen met hun fretten-huisgenoten niet meer in contact te komen met andere fretten.
grr, Joos

Hope

Berichtdoor Hope » di apr 26, 2005 8:25 am

Leuk seg, een ziekte waar ze voor waarschuwen maar er valt niets tegen te doen.

Ik denk dat mijn schatjes maar een tijdje gaan binnen blijven.
Ik ben zelfs aan het twijfelen of ik ze wel zou meenemen naar de frettendag.
Ik vind het toch het risico niet waard.

En ik weet dat er hier ook fretten zijn die van uit Nieuw-Zeeland komen.
Want de fretten uit de dierenwinkel '****** Planet' komen meestal van ginder.

Dit komt er dus van; dierenwinkels die hun fretten ginder aankopen ipv bij een goede fokker hier te gaan.
Volgens mij zijn er zoals altijd twee schuldigen; ten eerste de broodfokkers in Nieuw Zeeland, die absoluut geen respect hebben voor de dieren.
Ze worden te vroeg uit het nest gehaald, te vroeg gecastreerd,....
Ten tweede; de dierenwinkels die de fretten in Nieuw Zeeland te gaan halen ipv bij een goede fokker hier te gaan.
:@ :@
Sorry hoor, maar daar kan ik mij serieus kwaad in maken!!!!

Joos, in ieder geval bedankt om ons op de hoogte te brengen.


[Gewijzigd door Hope op 2005-04-26 08:26:50]

Joos
Berichten: 11
Lid geworden op: vr nov 21, 2003 8:36 pm

Berichtdoor Joos » di apr 26, 2005 8:48 am

ik zou niet eens een frettendag durven organiseren met deze dreiging!! Want je weet niet of er een ziek dier bij is, omdat je dat pas laat in de gaten hebt, en t verspreid zich SNEL!
Ik hoor hier in Nederland al mensen die van plan zijn een juridipsch proces te willen gaan voeren naar de importeur van de zieke fretten.
Want dit is echt SLECHT!
grr, Joos

Hope

Berichtdoor Hope » di apr 26, 2005 8:55 am

Als ik hoor van een ziekte die rond gaat bij fretten, ga ik altijd eerst kijken wat de symptomen zijn en wat er aan te doen valt.

Dit is dus een heel smerige ziekte, want er zijn geen symptomen (of zo goed als geen) en er is geen vaccin.

Kan de frettenark niet eens gaan kijken bij dierenwinkels die fretjes importeren vanuit Nieuw-Zeeland??
Da zou toch al voor een stuk kunnen helpen.
Nu ja, ik weet niet hoeveel bevoegdheid jullie hebben op die gebied.

maxi

Berichtdoor maxi » di apr 26, 2005 9:08 am

amai seg,dat is ook niet niks!!!!!

Het zou aan dierenwinkels zowiezo verboden moeten worden om dieren te verkopen.
Die doen dat toch alleen maar om er winst op te maken!Van dierenliefde is in de
meeste gevallen weinig te merken.Alleen bij erkende,gecontroleerde fokkers ben je een
beetje zeker En dan nog!!
Laat ons maar hopen dat wij er van gespaard blijven.Maar het is inderdaad misdadig om
zonder scrupules zieke dieren te verhandelen.Er is zo al geoeg dierenleed.
Er bestaan toch heel wat mensen zonder geweten ~_~

jujutje
Berichten: 250
Lid geworden op: vr nov 26, 2004 7:53 pm

Berichtdoor jujutje » di apr 26, 2005 11:10 am

pffff :(
ben ook al bang om met senna nog te gaan spelen bij andere fretjes...
tis inderdaad om kwaad van te worden!!
** Mokjes van Darco en Bailey **
Slaap zacht Snoesje, Senna (4),Turbo (2) en kleine Kiki (5,5)... we zullen jullie altijd missen

Rinake
Berichten: 3
Lid geworden op: do jan 27, 2005 10:12 am

Berichtdoor Rinake » di apr 26, 2005 11:17 am

Potverdorie zeg, wat is dit nu toch allemaal.
Betekent dit dat we de speelnamiddagen in Elewijt nu ook moeten vermijden, of is dat nog veilig ?
Ik ben toch ook eerder geneigd om Sandy in het vervolg maar thuis te laten vanaf nu.
En wat met de aanschaf van een tweede fretje.
Jullie weten dat we erover denken om ons een speelkameraadje aan te schaffen voor onze Sandy.
Ik vraag me nu echter af of dit wel een goed idee is. Stel dat het nieuwe fretje deze ziekte heeft en onze Sandy besmet.
Paniek, paniek, ...................hoe moet het nu verder ?
Wat stellen de moderators van de Frettenark voor ?

Groetjes van bezorgde frettenvrienden Marina, Dirk, Kelly en Wesly

marijke
Berichten: 14
Lid geworden op: zo okt 17, 2004 3:41 pm
Contacteer:

Berichtdoor marijke » di apr 26, 2005 11:17 am

amaai dit is niet niets. ik hoop dat onze fretten van deze ziekte gespaard blijven. ik hoop dat ze er iets op vinden
groetjes
marijke, ivo (alias tdk) en de fretjes kiara, gizmo, socks en quinta

Hope

Berichtdoor Hope » di apr 26, 2005 11:47 am

Ik ben een beetje beginnen rondlezen op een paar nederlandse forums.
Deze ziekte komt naar 't schijnt heel veel voor in Nieuw Zeeland en sinds dat er al lang NZ fretjes naar hier komen denk ik ook niet dat het reden is tot paniek.

Ik blijf wel gaan naar de speelnamiddag en de frettendag.
Ik zou ze dit niet willen ontnemen. Ik kan ze moeilijk gaan opsluiten en zelf geen andere fretten meer aan raken.

Je fretje kan besmet raken met het virus, maar er heel lang mee leven zonder ziek te worden (een beetje zoals aids)

Iemand zei dat de kans groter was de je fretje insulinomen krijgt dan ADV.

Wie interesse heeft kan eens gaan lezen op deze forums:

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=516

www.frettenforum.nl

Blijf gewoon weg van NZ fretjes en koop er absoluut geen.

Groetjes


[Gewijzigd door Hope op 2005-04-26 12:02:14]

Joos
Berichten: 11
Lid geworden op: vr nov 21, 2003 8:36 pm

Berichtdoor Joos » di apr 26, 2005 12:02 pm

In Amerika doen ze het zo: fretjes worden getest op aleutian, fretjes die het hebben komen apart en moge/n alleen met fretjes in contact die ook aleutian hebben.
Er bestaat zelfs een aparte opvang voor fretten met aleutoian disease.
Speeldagen of zo zijn DE plek om het dOOr te geven.
Ik wil niemands plezier verpesten, maar ik wil ook niet dat mensen zieke fretten krijgen en anderen aansteken en zo misschien voor een europesche kisis gaan zorgen, dat straks wie weet, alle nertsen fretten en zo geruimd zouden worden.
Zoals bij bse, gekke koeienziekte.
Grr Joos
grr, Joos

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di apr 26, 2005 1:21 pm

Wat een boterham om te lezen seg, das inderdaad niet tof dat er een 'nieuwe' dreiging is bijgekomen. Ik denk echter dat deze er al langer is dan dat we kunnen vermoeden. Om nu direct de speelnamiddagen af te schaffen? Mmmmh ik weet het niet hoor, er zijn nog veel andere ziektes die op zo een middag doorgegeven kunnen worden, of het het risico waard is moet ieder voor zich uitmaken maar laten we er geen algemene paniekzaak van maken want dat is nooit goed he.

Laat ik het eerlijkheidshalve maar toegeven dat dat voor mij misschien ook een reden zou zijn om niet meer te komen, eens te meer omdat ons fretjes zich niet echt amuseren op zo een middag. Mochten ze nu nog fun eraan hebben zou ik het risico misschien nog wel nemen.

Wat ik er ook nog even aan toe wil voegen: er zijn nog vele andere ziektes die ook buiten de speeldagen overgedragen kunnen worden door mensen. Laten we er misschien eerst voor zorgen dat alle fretjes hun juiste vaccinaties gehad hebben (met herhalingsbooster en alles erop en eraan) want het risico dat ze die ziektes krijgen is veel groter en hier is wel iets tegen te doen.

nessa

Berichtdoor nessa » di apr 26, 2005 1:34 pm

ik denk er ook aan om zonder de fretten te komen
moet volgende maand naar de da
ga mi heel goed in lichten zenne

Hope

Berichtdoor Hope » di apr 26, 2005 1:41 pm

Heb je dat postje gelezen van dat meisje wiens fret het eerst positief getest is op ADV?

Zij schrijft dat ze de fret al een jaar had en dat hij er dan aan gestorven is. Na een autopsie is bekend geworden dat hij ADV had.
Van haar andere 11 fretten is slechts één ander fretje besmet.
En dit was het fretje waar het NZ fretje altijd mee omging.

Ik zou zeggen tegen iedereen die een NZ fretje heeft, laat het testen als je zeker wil zijn.
Of zorg dat er geen NZ fretjes meer in de speeltuin of op frettendagen mogen komen.

Ik vind dat sommige wel een beetje hevig hierop reageren.

@ Joos: de fretjes die positief getest worden, worden wel niet afgemaakt. Die kunnen nog gemakkelijk een lang en gelukkig leven leiden.
De fretten voelen er nog niet eens iets van.
Dus ze worden zowiezo niet afgemaakt!!!
Dus over een Europese crisis moet je je volgens mij geen zorgen maken.
Fretten gaan morgen niet opeens over heel het land dood vallen.
Paniek zaaien is nu ook niet een oplossing voor dit probleem.

Groetjes

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di apr 26, 2005 3:22 pm

om nu een europese crisis te vrezen, dat ik vind ik nu toch ook wel wat ver gaan.
Als je bedenkt dat slecht 1 ander fretje besmet is geweest terwijl die met 11 andere samenzat, .... het besmettingsrisico lijkt me ook wel heel klein hoor. We hebben meer van andere ziektes te vrezen :~

nessa

Berichtdoor nessa » di apr 26, 2005 3:24 pm

gezonde fretten worden niet altijd besmet he
staat er ook in he

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di apr 26, 2005 3:37 pm

ik heb het stukje maar snel snel gelezen, het is eigenlijk iets te druk op t werk om naar de frettensite te surfen maar af en toe kan ik het niet laten en dan lees ik snel een stukje bij. :)
Echt 100% wat er in staat herinner ik me dus niet meer, maar ik haal de schade nog wel in van t weekend ofzo :P

TDK
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 16, 2005 11:46 pm
Contacteer:

Berichtdoor TDK » di apr 26, 2005 10:14 pm

onze socks is ook een nz fret en hij heeft niets.
is overlaatst nog gecontroleerd.
dat de nz fretjes niet meer in de speeltuin of op fretten namiddagen zouden mogen dat vind ik wel wat ver gaand.

kmoest even deze reactie kwijt.

mvg TDK

nessa

Berichtdoor nessa » di apr 26, 2005 10:19 pm

iedereen moet deze optic es ZEER GOED lezen
en dan pas antwoorden
ik geef tdk groot gelijk

Joos
Berichten: 11
Lid geworden op: vr nov 21, 2003 8:36 pm

Berichtdoor Joos » di apr 26, 2005 10:38 pm

als je ZEER GOED LEEST, lees dan ook de site van stichting de fret eens na: deze ziekte IS n risico.
NZ fretten worden niet geweerd op speelmiddagen omdat ze uit nz komen maar omdat n z fretten de anaalklieren hebben weggehaald en dat pis n verminking als t niet op medische basis gebeurt, in nederland althans
grr, Joos

TDK
Berichten: 18
Lid geworden op: wo mar 16, 2005 11:46 pm
Contacteer:

Berichtdoor TDK » di apr 26, 2005 10:54 pm

bedankt nessa

op de topic staat duidelijk nederland.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » di apr 26, 2005 11:01 pm

[color=]Hallo iedereen

Ik ben Pedro, van DFA-afdeling in Oost Vlaanderen, en wij organiseren 2-maandelijks een speelnamiddag.

Ik ga niet onmiddellijk beweren dat het niet verantwoord is om met de fretjes nu naar deze namiddagen of dagen te gaan. Ik vind het wel nodig om hierover toch wel eens goed na te denken. IDD is het zo dat slechts een klein aantal diertjes problemen kregen met deze ziekte, maar beeld je eens in dat het er eentje van de uwe is. Dan ga je niet meer vinden dat het maar een klein risico is denk ik. Tevens denk ik ook dat deze ziekte al enig langer sluimert en dat er ook nog andere zijn die we nu gewoon nog niet opgemerkt hebben of gewoonweg nog niet kennen. Ik vind echter wel dat wanneer er zichtbare problemen voorkomen, we deze moeten gebruiken om ervoor te zorgen dat de ziekte enigszins een halt toegeroepen wordt voordat dit escaleert. Dit kan blijkbaar enkel door de eigenaars die nu voorzichtig moeten zijn. Als iedereen het risico te klein vindt op dit moment zitten we binnen enkele jaren misschien met zware problemen waar weinig kan aan gedaan worden.

Ik zag in een van de antwoorden ook dat iemand zich heel goed ging informeren bij de dierenarts. Ik weet natuurlijk niet bij welke dierenarts die persoon langsgaat, ik hoop bij een van de frettenkenners in België. Er zijn immers veel DA's die de inentingen nog niet correct toedienen dus laat staan dat ze op de hoogte zijn van een dergelijke ziekte. Veel frettenhouders zullen dus daardoor ook nooit de info krijgen die ze vragen.

Verder is er ook het opvangprobleem. We zitten hier zelf met een opvang en nu dit de kop opsteekt vraag ik mij af of het gezond is om nog dieren in de opvang bij te nemen. Hetzelfde met probleem met hoteldienst in de verlofperiode. Wat vindt u daar zelf van Joos?

Pedro
DFA - OV[/color]
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Hope

Berichtdoor Hope » wo apr 27, 2005 9:04 am

@TDK: sorry , was niets persoonlijks.
Je zegt dat hij onlangs nog gecontroleerd is geweest, ook met een CIEP test? Dit is blijkbaar de enige manier om het virus op te sporen (in europa toch)

Ik zie echt geen oplossing voor dit probleem en om alle fretten te laten testen (met de CIEP test), ik denk dat dit wel eens heel duur kan uitkomen.
Eveneens voor de speelnamiddagen, hoteldienst (waar mijn drie fretjes naartoe moeten in juli), opvang, frettendagen,...

Ik wil nog heel veel zeggen, maar heb geen zin meer om een discussie aan te gaan die toch voor geen oplossing of een antwoord kan zorgen.
Dus laat ik het hier gewoon bij.
Als iemand zich persoonlijk voelt aangesproken, sorry hiervoor, was niet mijn bedoeling.

Groetjes

Joos
Berichten: 11
Lid geworden op: vr nov 21, 2003 8:36 pm

Berichtdoor Joos » wo apr 27, 2005 10:18 am

Er zijn wel degelijk oplossingen!
Niet dat de ziekte te genezen is, maar oplossingen zijn er zeker wel.
In Amerika hebben ze al jaren met dit probleem te kampen.
Er zijn daar zelfs speciale opvangen voor alleen positief bevonden fretten op aleutian disease.
grr, Joos


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 40 gasten