Dringend raad gevraagd.

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
hup
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 22, 2003 3:06 pm

Berichtdoor hup » di jul 22, 2003 10:56 pm

Hallo, ik heb een tamelijk dringende vraag voor mensen met ervaring. Ik heb mijne billie (man) nu bijna 3 maanden, hij is een echte stoere fret, altijd bezig als hij los is, geen tijd voor een aai of knuffel, altijd heel actief.Overal kreeg ik de reactie, een fret mag best niet alleen gehouden worden. Op de een of andere manier kom ik in een 'frettenkwekerij' terecht, een oude man die er zeker ruim 60 heeft, voor op de markt te verkopen. Zie ik mijn kruimeltje daar liggen, een heeeeeel klein manneke albinootje van 8 weken oud, en een weesje (mama gestorven).Zo een fretje dat je echt niet meer uit je hoofd kan zetten. Dus ikke gezeurd aan mijn man, en yes, ik kreeg hem. Ik heb kooien tegen mekaar gezet, geuren uitgewisseld, laten besnuffelen enz enz. de eerste poging, toen billie echt al wat gerend had, om ze bijeen te zetten in de living, was een fiasco. Billie pakte kruimeltje beet, of in zijn keel of aan de zijkant, en holde bij hem door het huis, al bijtend. Ikke in paniek kruimeltje terug gepakt, de derde en vierde keer hetzelfde. Nu durf ik niet meer, mijn kleintje weegt amper 295 gram, en is een echt zachtaardig goedig fretje, tgo billie de macho. Hoe krijg ik ze samen? En nee, ik krijg het niet over mijn hart om kruimel zo te horen piepen en 'help' te roepen. Dus als jullie raad en tips hebben, aub geef ze me, want ik weet niet hoe ik dit moet oplossen, groetjes hup, billie en kruimeltje ~_~ ~_~ ~_~ !@#$

bertbibber

Berichtdoor bertbibber » di jul 22, 2003 11:07 pm

Is je Billie vrij agressief tegen kruimeltje? Of is het alleen in de bek nemen en overal mee rond slepen. Als hij het fretje overal mee rond sleept is dit om te tonen wie de baas is.

Begint billie een heel agresieve reaktie te tonen en kruimeltje ook (bvb door te blazen en fel te piepen) dan is het er een groter probleem. De enige oplossing is (ook al duurt dat vele weken) is proberen om van kruimeltje het vertrouwen te winnen (bij jullie zelf) en elke dag de slaap doek te van fretten kooi te wisselen. Ook moet je regelmatig proberen op een neutrale plaats (bij ons was dat op de tafel in de keuk kijken hoe ze met elkaar overweg gaan. je moet ze ook niet onmiddelijk uit alkaar halen als ze aan't vechten zijn enkel wanneer ze de andere blijven vast houden.

ik hoop dat ik je heb kunnen helpen...

groetjes

hup
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 22, 2003 3:06 pm

Berichtdoor hup » wo jul 23, 2003 5:27 pm

hoi jurgen, erg bedankt om je snelle reactie. De eerste kennismaking, toen ik kruimeltje vasthield, was likken en nog eens likken van Billie. Daarna kwam het vastgrijpen in de keel en nek. Geblazen wordt er niet, echt 'agressief' gedrag van Billie zie ik ook niet. Alleen, pijlsnel kruimeltje in zijn nek of keel, en lopen tot ie niet meer kan, kruimeltje over de grond sleurend. Ik heb nog nooit zo lang afgewacht tot hij hem effectief los liet, want ik pakte billie dan in zijn nekvel om de kleine te laten lossen. Vond het zo vreselijk sneu voor hem. Als ik kruimeltje en boube (border collie) samen loslaat, dan gaat het er lief aan toe, kruimel durft dan een keer spelend te happen en boube speelt zijn spel zacht mee, dus een angstwezeltje is hij eigenlijk niet. Ik ben alleen doodsbang dat hij kruimel doodbijt(billie) Gebeurd dat? Ook bij een pupje? Het zijn mijn eerste fretten, vandaar dat ik nog niet veel ervaring met ze heb, maar super geweldig vind ik ze wel. groetjes hup

bertbibber

Berichtdoor bertbibber » do jul 24, 2003 4:38 am

Ik denk niet dat billie kruimeltje gaat dood bijten. Ik denk gewoon dat billie laat zien aan kruimel wie hier de baas is en dat je je voor de rest geen zorgen hoeft te maken. Ik weet niet hoelang je kruimeltje nu hebt maar ik denk dat het het verstandigste is ze eerst enkele weken alleen onder toezicht samen te zetten en ze gewoon enkele uren laten doen. Als er dan geen ruzie wordt gemaakt dan denk ik dat er helemaal geen probleem is. Zeker niet als je ze samen in de hangmat of zo ziet slapen. Dan kan je ze samen zetten in 1 kooi.

Billie is (als ik het goed heb begrepen) ongeveer 4 maanden oud dus nog heel speels en kruimeltje is een pupje van 8 weken. Ik zie geen reden van jaloesie en mogelijke agressie.

veel succes....

groetjes

liz
Berichten: 23
Lid geworden op: ma jul 14, 2003 11:51 pm
Contacteer:

Berichtdoor liz » do jul 24, 2003 2:53 pm

hoi hup
het valt niet mee soms om fretten aan elkaar te laten wennen.
en vaak gaat het gepaard met een hoop geschreeuw ,gepiep en stank.
maar het gedrag van billie is puur de natuur. laten zien dat hij de baas is.
als je kruimel echt te klein vind 295 gram voor 9 weken is erg weinig zou je een tijdje kunnen wachten. maar dan zal billie als nog gaan slepen met hem.
het klinkt hard maar zo lang er geen bloed vloeid kun je ze het beste laten doen. dat werkt het snelste.
succes met kruimel en billie
groetjes van liz en de frettebergen

kom eens kijken op mijn frettensite
http://dieren.clubs.nl/frettebergen

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » do jul 24, 2003 8:37 pm

Volledig met Liz eens, wacht nog even, want je kruimeltje is nog te veel kruimel. Wacht tot het zo'n beetje een pistolet is geworden ;) . Het jongste is dus nog te jong om het spel van dominantie mee te spelen. Daarom kan je best nog enkele weken wachten. 12 tot 13 weken is prima om te starten. Kruimel zit dan nog volop in zijn inprentingsfase (periode dat ze het meest ontvankelijk zijn om bij te leren op sociaal vlak), en heeft toch al dat kleine beetje meer weerstand. En als het zover is om ze bij elkaar te zetten, wees dan even hard. Beter drie dagen hard als steen, dan 6 jaren koleire tussen de fretten.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

hup
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 22, 2003 3:06 pm

Berichtdoor hup » do jul 24, 2003 10:55 pm

hartelijk dank lieve frettemensen, ik ga nog een week of 4 wachten dan. Ik zet ze af en toe om beurt wel eens in elkaars kooi, wissel doeken uit, en de kooien staan tegen mekaar, zodat ze elkaar altijd kunnen zien en ruiken. Ik merk wel dat de laatste keer dat kruimeltje (haha net geen pistolet, ik denk eerder dat het een sandwichke gaat worden ;) hij toch zoekt achter billie. Ik ga wachten tot hij wat sterker is, zoals jullie zeiden, een week of 12, en daarna ff steen worden ;) bedankt, hup

hup
Berichten: 23
Lid geworden op: di jul 22, 2003 3:06 pm

Berichtdoor hup » vr jul 25, 2003 11:26 pm

hallo, ben ikke weer, nog ff een bbbbbbbbbbb (lool) dat was kruimeltje ander vraagje, worden fretten wel ooit moe? Als ze hier om beurt los lopen, dan gaan ze wel enkele seconden om de zoveel tijd plat liggen, maar moe, zodat je zegt, ik pak ze lekker op de schoot, dat lukt niet, daar hebben ze geen tijd voor, zelfs kruimeltje niet, die toch echt een pupje is. of komt dat pas vanaf dat ze gecastreerd zijn? groetjes hup billie kruimeltje (boube, nijn, juul, en piep)

liz
Berichten: 23
Lid geworden op: ma jul 14, 2003 11:51 pm
Contacteer:

Berichtdoor liz » za jul 26, 2003 4:46 pm

hahaha volgens mij worden ze nooit moe.
ik stop ze gewoon terug in de kooi en dan gaan ze wel slapen.
groetjes van liz en de frettebergen

kom eens kijken op mijn frettensite
http://dieren.clubs.nl/frettebergen


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten