Van één naar twee, wat nu?

Hier kan iedereen hun gedacht over de site of de vereniging neer schrijven. Gelieve wel eerst te registreren. Vragen over dieren, verkopen of kopen worden hier niet toegestaan. Daarvoor kan je andere subforums gebruiken ...
**Phieke

Berichtdoor **Phieke » zo jun 24, 2007 7:28 pm

Het is zover, we hebben eindelijk ons tweede fretje!! Een klein vrouwtje die nog steeds geen naam heeft, nog effe over denken..
Maar mijn vraag is nu, hoe pak ik dat het best aan om mijn prutske aan de nieuweling te doen wennen??
Prutske is ondertussen twee jaar en vier maanden, en heeft heel de tijd alleen gezeten..
Ik heb nu een nieuw kot naast dat van Prutske gezet zodat ze elkaar kunnen zien en kalmpjes aan leren kennen.. Is dat goed?
Hoe pak ik het eerste contact best aan? Want "kleintje" is echt maar een klein zwak dingske naast onze Pruts..

Dankje!!
xxx

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma jun 25, 2007 4:51 pm

Dag Phieke,
soms lukt het helemaal niet!
Je kan alvast beginnen met het wisselen van de slaapdekentjes.
Uitlaten op neutraal terrein en onder toezicht is de beste manier. Ze gaan alvast een robbertje vechten om uit te maken wie de baas is.
Kom enkel tussen als het te hevig is of er bloed aan te pas komt. Probeer later nog eens of het beter gaat dan.
Wees geduldig, dit kan soms weken duren voor ze elkaar verdragen. Let ook op de stoelgang of deze in orde bljft en de zaak niet te veel stress veroorzaakt.
Eenmaal ze samen spelen kan je ze in 1 kooi zetten, maar hou ze wel in het oog of alles verder goed gaat.
Als het klikt heb je alvast plezier van rollebollende fretten in huis.
Succes met de opdracht en laat weten of het lukt.
Afbeelding

**Phieke

Berichtdoor **Phieke » ma jun 25, 2007 7:11 pm

Wel ja, dat van dat vechten heb ik nogal eens gehoord, maar ik durf dat echt niet, want het kleintje is echt nog heel klein!
Nog veel te klein om zich al te kunnen verdedigen..
dus ja, ik ga beginnen de dekentjes te wisselen.. geduld heb ik :)

Dankje!!
Als er nog zo handige tips zijn, laat maar weten, ..

xxx

Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 248
Lid geworden op: wo okt 11, 2006 6:56 am

Berichtdoor ikke » ma jun 25, 2007 7:23 pm

Hoi , je zou eventueel eens van kooi verwissellen . Dan kan dat klein vrouwtje ook al een beetje de andere kooi gewoon worden en tegelijkertijd hebben ze elkaars geur om gewoon te worden . Ook kan je je 1ste fretje eens laten kennismaken met de nieuweling door hem/haar vast te houden en al eens te laten snuffelen aan elkaar . Denk daar wel bij dat ze wrs de eerste keer wat zenuwachtig gaan zijn . Dat zal je snel genoeg zien aan het rillen en de opengezette staart . Voor de rest denk ik beste geduld hebben :) . Een gouden regel als je met fretsels bezig bent :) .

Veel geluk in ieder geval ! ! !
De Bende ! ! !

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » ma jun 25, 2007 10:39 pm

Ik denk dat hun reaktie echt onvoorspelbaar is ;
mischien zijn ze wel heel lief voor elkaar .
Zet ze eens bij mekaar en je weet direkt wat je moet doen.
Geen van mijn 5 fretsels heeft ooit gevochten toen er eentje
bijkwam , maar ze lopen allemaal vrij rond zodat ze de tijd en ruimte
hebben om zich aan te passen aan mekaar . :P
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di jun 26, 2007 4:00 am

Is je kleine meid een pupje dan? En wat is Prutske? Een rammetje of een moertje? En gecastreerd of niet? Dat zijn hier allemaal dingen gebleken die verschil maakten in de eerste ontmoetingen van fretten onderling. Als ik je zeg dat we momenteel 15 fretten hebben en 6 "lichtingen" om hen uit te laten, zal je wel dadelijk zien dat ze echt niet allemaal samen kunnen. Nu heb ik wel 3 opvangkoppels waarvan 2 duo's geen andere fretten dulden, maar ook mijn eigen fretten kunnen mekaar niet allemaal even goed luchten hoor. Ik zeg er wel eerlijk bij dat ik niet kost wat kost vriendschap tussen mijn fretjes wil, als het niet vrij snel goed gaat tussen 2 groepen laat ik hen zelf kiezen wie ze dulden of niet. Vechten vind ik zelf vreselijk, dat kan ik echt niet hebben, daarvoor zie ik hen allemaal veel te graag.

Zoals Ikke zei zou ik idd beginnen met hun elk op één hand te houden en rustig met elkaar te laten kennismaken. Jij moet je in de eerste plaats zelf zo kalm mogelijk houden, ze kunnen tenslotte niet meer doen dan happen. En als Pruts op die kleine snuiter hapt is die heus niet dood hoor, die kan alleen aardig schrikken. Maar het zou me eerlijk gezegd verbazen als je een reeds gecastreerde fret zou hebben die happen zou naar een pup. Alleen een niet gecastreerde ram zal op een loops moertje van een maand of zes zeer heftig reageren, maar die heeft dan andere bedoelingen, hé :P .

Normaal gezien zal een volwassen dier echt niet op een pup bijten hoor, al schrok ik hier toch ook van de reactie van onze albino op ons Minney. Minney was 7 weken toen ze hier aankwam en ik heb dus dat hele doeken-gewissel nooit gedaan, gewoon omdat niemand mij dat uitgelegd had en ik er zelf niet opgekomen was. Dus dadelijk samen op de grond, ik zat er wel bij hoor, en na wat snuffelen vond Diedle het tijd om Minney in zijn muiltje te nemen en ermee de kooi in te kruipen. Dat kleine ding piepen natuurlijk, dus wij haar helpen, terug uit de kooi, "Foei Diedle" enz... en wat doet onze jongeman op 2 seconden tijd??? Minney vastgrabbelen en hup ... kooi in!!! Dat spel heeft zich enkele keren herhaald, we hebben Minney dan ook voor alle veiligheid de eerste nachten alleen laten slapen en ik heb dus echt geen idee waarom of waardoor, ineens een weekje later lagen die 2 te rollebollen over de grond. Zij 8 weken, hij 2 jaar. Schitterend, nu nog steeds, al speelt zij, een snottertje van nu 1 jaar en ongeveer 15cm lang en 3 breed :P , meer met de hond (een normale maat, halve garen poedel!!) dan met de rest van de fretten. Als ze met iemand echt speelt uit dezelfde kooi is het met onze Mickey, die is 3 maanden jonger dan haar en is dubbel zolang en drie maal (letterlijk) zo zwaar!! Minney weegt 505 gr en Mickey 1,7 kg!! Maar het gaat prima, allebei even grote deugnieten!!! Zelfs de katten komen regelmatig hulp vragen :D !!

Zet de kooien om te beginnen tegen elkaar zou ik zeggen, wissel idd die doeken, neem hen allebei eens op de arm en ga eens samen met hen op de grond zitten in een kleine plaats waar ze nergens kunnen wegschieten zodat jij er niet meer aan kan. Je moet er gewoon ten alle tijden voor zorgen dat je kan ingrijpen waar nodig. Maar het lukt vaak hoor, je moet alleen zelf niet te bang zijn, dat voelen zij ook, hé. Veel succes en hou ons op de hoogte!!
Afbeelding

**Phieke

Berichtdoor **Phieke » wo jun 27, 2007 6:15 pm

Heyhey!

Ons 'kleintje' is idd nog maar een klein pupje en ons Prutske is 2 jaar en gesterilliseerd. Net als Diedle en Minney dan!
Ik hoop echt dat ze ooit met elkaar omkunnen..
We hebben ze al een paar keer aan elkaar laten snuffelen enzo, maar Prutske hapt er heel de tijd naar, terwijl het kleintje alleen maar wil spelen..
Het is ook dat grote verschil in leeftijd en grootte dat mij wat afschrikt om ze samen te zetten..
Ik heb nu hun dekentjes gewisseld en heb ze ook al eens van kot gewisseld, voor even dan.. Hun kooien staan ook naast elkaar zodat ze elkaar constant kunnen zien, en ze tonen allebei veel interesse, maar ja wat wil he, het zijn dan ook fretjes he!

Pruts is ook heel jaloers! Ik ben het kleintje wat aant proberen opleren; bijten afleren, de poepbak te laten gebruiken enzo, maar als Pruts dat ziet, wordt ze gek! Ze springt van de ene kant van haar kooi naar de andere, en terug..
Ik doe nochtans heel hard mijn best om haar niet het gevoel te geven dat ze nu op de tweede plaats komt..

Mja, het komt wel goed.. ik dacht anders Pruts haar leibandje aan te doen om ze elkaar te leren kennen.. Is dat een goed idee? Dan kan ik haar elk moment tegen houden..

Als er nog tips zijn, altijd welkom!!

En bedankt aan iedereen om me zo te helpen!! Is fantastisch!

Xxx

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » wo jun 27, 2007 6:47 pm

Je kan je ook registreren, want eigenlijk dient ons gastenboek hier niet voor. Is veel gemakkelijker om de juiste topics op de juiste plaats te zetten.
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo jun 27, 2007 8:38 pm

Ja, doe dat maar snel Phieke, want zo te lezen ga je hier toch niet op één, twee, drie weggeraken als je eens de streken van 2 fretten begint te vertellen!!! En daarbij, het mag gezegd, het is hier a very good place to be!!!

Wat dat wennen betreft, ik was net hetzelfde aan 't denken toen jij het zelf voorstelde, probeer eens met het riempje. Je moet Prutske echt ook wel de kans laten om aan dat pupje te snuffelen enzo, maar dan kan je ingrijpen als het even te erg wordt. Normaal gezien gaat Pruts idd wat jaloers reageren, normaal nadat hij jou 2 jaar alleen voor zich gehad heeft, maar als hij eenmaal doorheeft hoe fijn het is met z'n 2 (3) te spelen gaat hij daar graag de voorkeur aan geven. Veel succes en kom je gauw registreren!
Afbeelding


Terug naar “GastenBoek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten