opvang

Hier kan iedereen hun gedacht over de site of de vereniging neer schrijven. Gelieve wel eerst te registreren. Vragen over dieren, verkopen of kopen worden hier niet toegestaan. Daarvoor kan je andere subforums gebruiken ...
*jonathan

Berichtdoor *jonathan » ma jul 30, 2007 2:14 am

Ik zou graag een fretje uit jullie opvang kopen, het is mijn eerste fretje,dus
gene ambetanterik, liefst speels. Waar is jullie opvang? En wat is eigenlijk
het beste, een mannetje of een vrouwtje? Kheb het liefst van al dat ji niet
te dominant is. HIj moet luisteren maar moet geen honderden trukjes kennen,
alle je snapt het wel he. Kunnen jullie mij helpen? Ik heb een voorkeur voor
een zandkleurig, liefst van al GEEn albino. Men ouders zeggen dat een fretje
enorm stinkt, maar kheb op de website gelezen dat als je een mannetje castreert
bijn alle reuk weg is, is dit waar? IK vraag het aan kenners, jullie dus.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jul 30, 2007 5:02 am

Welkom, welkom, Jonathan, op de meest geweldige en leukste site van héél ver, over het meest fantastische diertje dan nog wel in héél veel verder!!! We gaan je snel van je vooroordelen tov fretjes afhelpen maar willen in de allereerste plaats zeggen dat wij geen fretjes "verkopen", maar enkel herplaatsen, een nieuwe thuis zoeken dus. Fretjes die door mensen gekocht werden zonder er de achtergrond van te weten, maar ook fretjes die somsgewoon een nieuwe thuis nodig hebben omdat het baasje sterft ofzo. Het is dus lang niet altijd zo dat wij de "ambetanterikken" bij ons krijgen. Dan nog zou ik er even willen bijzeggen dat de fretjes die bij ons herplaatst worden allemaal gecastreerd vertrekken, rammetjes (oa voor de geur, maar ook voor het temparament) én moertjes (als die niet een continue cirkel van loops - drachtig - werpen volgen sterven die anders aan beenmergdepressie). Vermits wij vinden dat er al meer dan genoeg fretjes rondlopen, we krijgen nu al niet ieder beestje gered, zetten wij het voortplanten van de moertjes bij ons in de opvang stil.

Een ram of een moer, ik ben er lang mee bezig geweest, ik heb 4,5 jaar beweerd dat de ventjes de liefsten waren, de knuffeligsten als dat woord bestaat, maar ik moet zeggen dat ik het afgelopen jaar behoorlijk aan 't twijfelen ben geraakt. Ik denk eerlijk gezegd dat het er niet echt toe doet. Heb je een ventje dat wat flauwer is, dan is dat dadelijk een sok, maar heb je een moertje dat toegeeft aan knuffelen enzo, heb je ook dadelijk een vriendin voor 't leven. Hoe ik je dat moet uitleggen, dat weten alleen de mensen onder ons die al met fretten te maken hebben, het zijn beestjes die je voor een deel wel kan beschrijven met lettertjes, maar voor de rest alleen met gevoelens :) !!

Een fretje dat dus van bij ons komt, dat wou ik net nog zeggen, is dus niet alleen gecastreerd maar ook gevaccineerd (minstens 1x) en is voor 90% handtam. De overige 10% zijn die die tussen jou en het fretje moeten ontstaan, want het is niet omdat fretlief bij ons heel braaf is dat het "klikt" met jou hé? Meestal wel hoor, wij zijn er ook nog altijd om een oogje op de situatie te werpen en zien al snel wie of wat samenhoort van fret en baas en wie zeker niet. Dominant, ik weet niet of je overweegt om met 1 of 2 fretjes te beginnen, 2 raden we meestal aan omdat je fretje dan ook bezigheid en gezelschap heeft als jij er niet bent, maar als hij alleen blijft zitten zou die dominantie niet echt tot uiting mogen komen hé. Jij blijft baas, daar moet je ten allen tijden voor zorgen, maar dat is bij ieder dier hé?

En dan de kleur, ja een sandy'tje vind ik zelf ook prachtig, ik heb er 2 van ons en 1 permanentje van de opvang zitten (die kan niet meer geplaatst wegens gezondheids- en ouderdomsproblemen) en het zijn alle 3 schatten. Maar ook mijn albino 's (pas op hoor, want hier zijn héél véél albino-liefhebbers, ik ben echt niet de enige!! :D ) zijn schatten hoor, en de wildkleurtjes ook!! Er zijn eigenlijk weinig andere fretten dan schatten hoor!! :P :P )

De geur die een fret verspreiden kan wordt hier al in menige topic beschreven, een fret heeft na castratie (tussen 6 en 9 maanden) nog een fret-geur, maar die stoort echt niemand. De grootste geurhinder bij fretten na die leeftijd komt doordat de mensen óf hun poepbak (ze gaan gelijk katten op een bakje) niet DAGELIJKS leegmaken en dat is echt nog geen 3 min werk, óf ze de dekentjes niet 2 tot minstens éénmaal per week verversen. Een fret heeft net als een ander dier huidsmeer dat op de dekentjes gaat zitten en vermits hij 20 tot 22u van de 24 in die dekentjes ligt te slapen moeten die echt wel heel regelmatig vervangen. Voor 1 tot 2 fretten voldoet 1x per week dekentjes wassen echt wel hoor.

Maar dus die tijd voor de castratie, die is idd anders wat de geur betreft, dat kan je hier ook lezen, maar daar ga ik je niet verder mee vervelen als je toch overweegt een fretje uit de opvang te adopteren. Dan zijn ze altijd gecastreerd dus dan is die geurhinder al verdwenen. Ik hoop dat je een beetje wijzer bent geworden door deze uitleg, verder kan je in "Algemeen" nog wel handige dingetjes te weten komen over de aanschaf van het SUPER-beest FRET!!!! Veel plezier met rondneuzen en contacteer gerust onze opvangverantwoordelijke Ann Bergé als je verder geïnteresseerd bent. Groetjes Afbeelding !!
Afbeelding

maxi

Berichtdoor maxi » ma jul 30, 2007 7:10 am

Hallo Jonathan ,

Eerst en vooral welkom :) .
Jezelf registreren en voorstellen moet niet, maar is wel leuker voor ons. Zo kunnen wij je ook een beetje
leren kennen he ;)
Wat betreft je vraag voor een fretje, kan ik je maar één goede raad geven : lees jezelf eerst hééééél goed in
en verdiep je eerst eens een tijdje in de fret. Dat kun je o.a. doen door mee te lezen op het forum en veel vragen te stellen.
Een fret is toch nog iets anders dan een kat of hond. Hoe meer "kennis" je hebt , des te beter krijgt je ,toekomstige, fretje
het bij jou.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » ma jul 30, 2007 10:55 am

hoi
welkom op de site!!
als beginner heb je eerst en vooral een goede frettenbabbel nodig...
een volledige uitleg over hoe een fret verzorgen enz door iemand van ons(is te zien van waar je bent (ik neem oost-vlaanderen onder mijn vleugels)
heb ook een mooie sandy in opvang zitten mss iets voor u

fretten en luisteren stel je er niet te veel van voor!
fretten hebben een aparte geur (ook als die gecastreerd zijn )
kom zelf eens snuffelen !

een ram is naar mijn idee toch een stuk gemakkelijker dan een moer om mee te beginnen hoor

als je in de buurt woont bel gerust voor een afspraak 0477/95.19.72
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jul 30, 2007 11:23 am

Tja Vanessa, wat dat gemakkelijker zijn om op te voeden zou je mss wel eens goed gelijk kunnen hebben!! :P :P
Ik heb nu wel schatten van moertjes ook, maar de opvoeding ervan is idd anders en zeker niet makkelijker. Vrouwen hé, wat gecompliceerder, of hoe zeggen ze dat ??? :D :D :D

Een Frettenbabbel, ttz een gezellige babbel van enkele uurtjes, is zeer nuttig en zelfs verplicht te volgen alvorens je bij ons een fretje mag adopteren, kan in Limburg bij mij gebeuren. En stap eens een bibliotheek in, je kan er heel wat interessante informatie over onze sloebers vinden.
Afbeelding


Terug naar “GastenBoek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten