ook enkele vraagjes

Hier kan iedereen hun gedacht over de site of de vereniging neer schrijven. Gelieve wel eerst te registreren. Vragen over dieren, verkopen of kopen worden hier niet toegestaan. Daarvoor kan je andere subforums gebruiken ...
veerle

Berichtdoor veerle » vr apr 01, 2005 10:56 am

Origineel gepost door *Sophie

o ow... :~ *paniek*
ik wil toch ook nog ff kwijt dat ik je geen halve hartaanval wilde bezorgen :~ .. mijn excuses: ik ben regelmatig op dreef en dan 'bedelf' ik mensen onder een hele hoop info %)

Je schreef dat ze pas bij jullie is dus dat is alleen maar goed nieuws :D
Geef haar maar een paar dagen tijd om aan alle nieuwe dingen te wennen..
Zo te horen doe je het prima met haar te leren waar de frettebak staat dus jullie komen er wel !

Gezien haar jonge leeftijd zal ze ook wel niet te lang in die winkel gezeten hebben: dat is ook goed nieuws ...

Je schrijft ook dat het een echt schatje is: ik weet niet welke puppy-leverancier ****** express heeft (dat is een beetje uit 'mijn' richting, ben er nooit geweest ;) )
maar er zijn ook puppy-leveranciers die de pups niet zelf gefokt hebben maar opgekocht bij particulieren.
Misschien is Prutske daar wel eentje van en heeft ze toch niet zooo'n slechte start gehad in een puppyfabriek maar bij mensen thuis :)

Als ze daar verkocht werden vanaf 6 weken, kan het best zo zijn dat ze gescheiden werd van r moeder op 5 weken .
Dit is iets waar je rekening mee kan houden nu je het weet dat dat te jong is, en dan komt het vast ook allemaal op z'n (frettige) pootjes terecht hoor :)

In ieder geval zie je wel dat je altijd ergens terecht kan met vragen.. en wat Hope al zei: een goed frettenboek lezen kan je misschien ook al helpen?
Moest je een goed frettenboek zoeken dan kan ik je 'Het grote frettenboek' van Piet Van Zalinge aanraden..

veel succes!

groetjes, veerle

Hope

Berichtdoor Hope » vr apr 01, 2005 11:27 am

Dat is idd een heel goed frettenboek. Heb ik ook thuis liggen, er staat heel veel informatie in.

De fretjes bij ****** express zijn meestal fretjes uit Nieuw-Zeeland, er staat bij dat ze 6 weken oud zijn en al gecastreerd.
Iemand heeft mij ooit gezegd dat het ginder niet verboden is, het wordt door middel van een laser gedaan.

Maar het kan natuurlijk zijn dat ze deze keer van ergens anders komen.
Ik heb de vorige keer gezien dat er een DEW bij zat. (witte fret met zwarte oogjes)
Als je deze gekocht hebt, kan het wel zijn dat ze doof is.
Welke kleur heeft je prutske eigenlijk??

Groetjes

*Sophie

Berichtdoor *Sophie » vr apr 01, 2005 4:18 pm

Ja, da boek lijkt mij idd een heel goe idee!

Morgen ga ik dan ook naar de dierenarts se! Zoda ze helemaal kan onderzocht worden enzo!

Ik weet ni welke benaming het heeft (ik ben nog ni op de hoogte van die dingen), maar mij Prutske heeft een wit kopke, met precies een brilleke van bruine haartjes en dan voor de rest, bruine pootjes en een iets witter lijfke...

x

maxi

Berichtdoor maxi » za apr 02, 2005 11:01 am

Hoi;
Wij geven onze jongens nu ook DUO FERRET,maar ik heb
zo de indruk dat dit een beetje minderwaardig is.Als ik alle antwoorden lees
kan ik misschien beter overschakelen naar TOTALLY FERRET?Kan mij
iemand zeggen waar ik dit kan krijgen in de Limburg?

groetjes ;)

*Sophie

Berichtdoor *Sophie » za apr 02, 2005 11:04 am

Hallo iedereen!!

Ik kom net van de dierenarts, die heeft mij zelf staaltjes kattenvoer (vis) meegegeven "om af te wisselen"....??

Kan da??

x

veerle

Berichtdoor veerle » za apr 02, 2005 12:16 pm

@Sophie : Prutske klinkt als een wildkleurtje :)
is haar kleur ongeveer zoals het donkerste pupje in het panter-mandje? is trouwens dezelfde kleur als het pupje op de blauwe 'iglo' en het pupje dat uit de kraakbuis komt piepen ):
Afbeelding

Ik weet niet bij welke dierenarts je geweest bent ( moest je er 1tje zoeken in jouw buurt met ervaring met fretjes: dat is hier ook wel te vinden op het forum :) )
ik zou zo weinig mogelijk afwisselen tussen verschillende soorten voer.
Iedere keer dat je wisselt van voer, moet het spijsverteringsstelsel van het fretje zich aanpassen .
het kan wel even duren voor dat hun spijsverteringsstelsel zich heeft aangepast, en als je teveel afwisselt raakt het 'in de war' met als gevolg diarree, misselijkheid, tot zelfs maagontstekingen toe. (@)
wat je wel kan doen is die staaltjes voer gebruiken als snoepje : de meeste brokjes zijn gezonder dan de meeste frettensnoepjes .
Als ik jouw was zou ik dus overstappen naar een kwaliteitsvoer als basis en deze (kitten- of katten-?)brokjes maar af en toe geven en 'per stuk'. (zo hoef je ze niet weg te gooien want dat zou zonde zijn)

@Maxi: hier in Genk hadden ze Totally Ferret in de Kewa. En moesten ze het ff niet hebben dan is dat zeker te bestellen.
Ik ben er al een tijdje niet meer geweest want hier komt de leverancier aan huis (groothandel (@) :D ) dus het kan zijn dat ik niet meer up to date ben ;)
Maar moest het moeilijk te vinden zijn dan is het vast online te bestellen bij fretten.nl (en krijg je het ook thuis geleverd) of kan je misschien overwegen om hills kitten of eukanuba kitten te geven. deze laatste 2 zijn toch wat makkelijker te vinden en is hoogwaardiger dan de andere frettenvoedingen ! :)

groetjes, veerle

maxi

Berichtdoor maxi » za apr 02, 2005 12:40 pm

Hoi Veerle,
bedankt voor de tips :)
'k ga vandaag nog kijken voor ander voer.
Leuke foto trouwens!Het lijkt me echt de
max om zoveel fretjes te hebben :D .Ben er
zelfs een beetje jaloers op.

groetjes van mij
mokjes van Maxi en Molly

veerle

Berichtdoor veerle » za apr 02, 2005 1:16 pm

graag gedaan hoor Maxi ! :D
en ja het is wel gezellig zoveel fretjes, maar ik denk niet dat je nog jaloers zou zijn als je ze allemaal antibiotica en ander 'lekkers' ( :P ) zou moeten voeren voor 14 dagen hihi ;)
eind vorig jaar waren er hier namelijk 16 fretjes tegelijk ziek (smerige bacterie) en toen had ik toch m'n handen vol hoor ~0
En als er eens wat ernstigers scheelt kost zo'n grote groep ook nog erg veel eurootjes %)
tsja het heeft allemaal z'n voor- en z'n nadelen ...

groetjes, veerle

tientje
Berichten: 377
Lid geworden op: vr okt 22, 2004 1:43 am

Berichtdoor tientje » za apr 02, 2005 2:25 pm

kewa had gisteren nog een deel zakken TF liggen.. zullen er nog wel zijn vandaag ;)

*Sophie

Berichtdoor *Sophie » ma apr 04, 2005 5:01 pm

Ja, Prutske is dan een wildkleurtje!
Tlijkt echt een heel zalige plaats voor al die fretjes om te spelen!!
Weet er iemand nog leuke ideetjes voor speelgoed??

En zijn die buizen, die in de brico ofzo te vinden zijn, goed? Of gevaarlijk? Naar het schijnt bestaan deze ook in het doorzichtbaar???

x

Hope

Berichtdoor Hope » ma apr 04, 2005 9:29 pm

Kattenvoer met vis zou ik toch niet geven, kan ervoor zorgen dat haar uitwerpselen enorm gaan stinken.
Ik zou het bij frettenvoer houden (of natuurlijk hoogwaardig katteneten), maar dan moet je er idd wel rekening mee houden dat het iets duurder is.
Maar als ik je zo bezig hoor, heb je het best voor met je fretje.
Een goed dierenarts in je buurt is de dierenkliniek Kerberbos. Het is ergens op de Tiensesteenweg. Ik heb het juiste adres niet zo bij de hand. Ik zal het eens nakijken.
PVC buizen zijn veilig voor fretjes, hier spelen ze heel graag mee. Die vind je idd in de brico, daar kan ik je ook goedkoper aan helpen als je wilt.
Ze hebben die ook doorschijnend, maar dan zijn het echte frettenbuizen en die vind je alleen in een dierenwinkel (zijn ook heel duur)
Waar ze ook zot van zijn, zijn plastiek zakken. Hou ze wel altijd in 't oog als ze speelt. Je kan niet genoeg ogen hebben met zo'n beestje.
Tennisballen, kartonnen dozen, lappen stoffen, oude jeansbroeken, doos gevuld met ballen of met zand,...
Wees zo creatief mogelijk, het leukste speelgoed vinden ze nog altijd het goedkoopste. Kom je met duur frettenspeelgoed thuis, zullen ze alleen aandacht hebben voor de plastieke zak waar het in zat.

Groetjes

Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 10:40 pm

Berichtdoor Daphne » ma apr 04, 2005 10:16 pm

Ik geef mijn beeskes hier superior menu voor fretten, van Sluis. dat kregen ze in de opvang waar ze vandaan komen ook en is qua inhoud vrijwel 't zelfde als Totally Ferret, gezonde hap en geen kunstmatige kleur en smaakstoffen toegevoegd. Het voordeel hiervan is dat het in Nederland geproduceerd wordt i.p.v. in Amerika, dus het is een stuk goedkoper! (11.50 per 3 kilo)
Ik weet niet hoe het verkrijgbaar is in Belgie want hier ligt het ook niet in elke winkel, maar ze doen het er erg goed op.
Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee?

veerle

Berichtdoor veerle » di apr 05, 2005 11:26 am

Sophie en Maxi: thanx! dit was ons 'puppy-park' haha volwassen fretjes raken er nogal makkelijk uit maar voor die kleine gangsters ging het prima... :)
Hier gingen ze in wanneer ik hun kooi zuiver maakte, en om aan vannalles en nog wat te wennen: de TV, keukenluchtjes, ....
en gewoon voor de afwisseling ;)

@Daphne: ja ik ken Sluis frettenvoeding en heb er ook ervaring mee.
Ik vind dat mijn fretsels het nu beter doen dat op dat voer, maar ja ... (@)
Ik vind t wel een goede indicator als je hun frettebakjes in de gaten houd. Van hoogwaardig voer kakken ze minder en van minderwaardig meer. (na hun wenperiode aan dit voer). ook sommige opvangertjes kwamen binnen terwijl ze dit voer kregen, en deden het na een poosje ook beter op een hoogwaardiger voer.
Het nadeel van minderwaardig voer is dat ze er meer van moeten eten om dezelfde voedingsstoffen binnen te krijgen. Als ze er meer van moeten eten, krijgen ze ook meer plantaardig materiaal binnen (plantaardig materiaal dat de fabrikant erin moet steken om brokjes van te kunnen persen (@) ). Plantaardig materiaal kan ik om het 'kort en krachtig' (en zoals ze het hier zeggen: 'cru' ) te schrijven omschrijven als 'vergif'.
Maar ieder z'n mening natuurlijk.

groetjes, veerle

*Sophie

Berichtdoor *Sophie » wo apr 06, 2005 11:58 am

Ik hier weer, met een vraagje..

Tzit namelijk zo, den ene moment denk ik van "ja gelukt, onze Pruts is zindelijk", maar een week later lapt ze weer al die zindelijkheidsregels aan haar laars...

Weet er iemand hoe dat komt? Misschien denk ik te rap dat het gelukt is??

x

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » wo apr 06, 2005 12:43 pm

hehe, het blijven toch fretjes he.
Die van ons zijn meestal wel zindelijk, maar af en toe willen ze baasje nog weleens treiteren door vlak naast de bak te gaan als je er op staat te kijken :@
Of wanneer je net bezoek hebt en aan t stoefen bent over je fretjes en hoe zindelijk ze wel niet zijn, gegarandeerd zal er op dat moment net eentje het tegendeel willen bewijzen %)
Ach, dat nemen we er maar bij.

Hopelijk lukt het jou wel om ze 100% zindelijk te krijgen, wij houden het hier op 95-98% zindelijk.
Succes

Hope

Berichtdoor Hope » wo apr 06, 2005 7:09 pm

Hoi,

ik heb er hier twee en die zijn 99% zindelijk (ik durf niet 100 zeggen, want dan ligt er straks een kakje waar het niet moet)
En mijn kleine meid is 90% zindelijk, wanneer ze zin heeft. Vooral nu dat de lente eraan komt, vind ik iets rapper kakjes terug waar het niet moet.

Ik zou zeggen blijven volhouden, dan geraak je er wel.
Vooral omdat ze ook nog zo klein is, kun je ze nog veel leren.

Groetjes

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Berichtdoor Peewee » do apr 07, 2005 10:46 am

nog evenover die fretten uit nieuw zeeland die zijn dan ook al getatoërd en ingeënt en krijg je er een kaart bij met de nr van de tatoo en met wat ze ingënt zijn

http://www.defrettenark.be/cgi-bin/foru ... thread=321
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

*ik

Berichtdoor *ik » do apr 14, 2005 9:15 am

Ik zou zo graag mijn fretjes los laten lopen in huis, maar ik ben bang dat ze de kabels van de tv of lamp ofzo doorbijten en dan iets voor hebben...

Weet er iemand wat ik kan doen om mijn fretjes veilig te stellen van die electrische kabels?

thnx

Hope

Berichtdoor Hope » do apr 14, 2005 9:27 am

De kans is klein dat de fretjes in de kabels gaan bijten (zijn geen knaagdieren), maar het kan altijd gebeuren.
Ik heb gehoord dat er mensen zijn die hun kabels wegsteken in een houten kastje of dikke doorschijnende plastiek (speciaal voor kabels).
Zodat ze er niet meer aan kunnen.
Je moet ze zowiezo in 't oog houden hoor ; als je ze laat rondlopen.
Ze vinden altijd wel iets om frettenstreken mee uit te halen.

Groetjes

nessa

Berichtdoor nessa » do apr 14, 2005 11:39 am

hetenige da hier gebeurt en da is er maar een
da is
diesel rolt hier graag in de kabels
das al
maar ik ben ook aan een oplossing aan het zoeken
want ik vrees ooit eens een geroosterde fret te hebben

*ik

Berichtdoor *ik » za apr 23, 2005 11:50 am

Weet iemand waar ik die ferretone kan vinden?? Nageltjes knippen blijkt inderdaad niet zo simpel...

jujutje
Berichten: 250
Lid geworden op: vr nov 26, 2004 7:53 pm

Berichtdoor jujutje » za apr 23, 2005 1:00 pm

in dierenspeciaalzaak 't Woefke in ledeberg (gent)
en op www.fretten.nl kun je ferretone vinden
waarschijnlijk nog in andere dierenwinkels ook ze...
maar die weet ik nie zijn...
succes!
** Mokjes van Darco en Bailey **
Slaap zacht Snoesje, Senna (4),Turbo (2) en kleine Kiki (5,5)... we zullen jullie altijd missen

Hope

Berichtdoor Hope » za apr 23, 2005 2:38 pm

en op de speelnamiddagen van de frettenark verkopen ze ook ferretone.

*Sophie

Berichtdoor *Sophie » di apr 26, 2005 7:33 pm

In Leuven en omstreken heb ik toch ook nog geen derretone gevonden...

x

Hope

Berichtdoor Hope » wo apr 27, 2005 9:31 am

Nee, ik denk ook ni da er ergens in leuven da te vinden is.
Ik heb ook al serieus zitten rondkijken.
Vroeger verkochten ze het in Groot Bijgaarden, ma nu ook al ni meer.
Dus koop ik het op de speelnamiddagen.
Komt mij zelfs nog goedkoper uit.


Terug naar “GastenBoek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten