Die laatste vraag vind ik ook wel belangrijk! Ben curieus naar het antwoord ... Heel wat dieren, ook buiten, zouden idd al in lente-modus gegaan zijn, zei de krant ...
Ik haal er de zwakkeren (alhoewel, kan je hen zwak noemen als ze zelf gevochten hebben om te overleven?) niet uit maar zal met die "zwaksten" ook niet kweken ... Sommige moeren hier mogen ook samen voor de pups zorgen en dat is zeker de bedoeling voor dit jaar. Maar àls de pups van jouw fretten even oud worden als hun mama of Oma, moet het wel aan nog wat anders liggen dan de voeding alleen. dan denk ik dat we gerust de conclusie mogen trekken dat al die kleur- én vachtspecialiteitjes voor niet veel goed zijn. maar al kweek ik zelf nu wel met angora's, zoveel wist ik zelf ook al wel. Bedoeling is ook er uiteindelijk betere angora's "in" te kweken, ipv door nog meer van die specialiteitjes te kweken, hun soort zwakker te maken.
En dan, als ik dat zo lees is jouw Oma tot 4 jaar terug elk jaar bevallen?? Dat sterkt alleen maar de theorie van iemand die er echt wel iets van kent (uit Duitsland) die me zei dat er geen leeftijd stond op een goede "mama". Zolang haar lijfje het wil, was er niets beters dan haar bezig te laten, zei hij. Wij zijn dan al sneller geneigd van te zeggen "Ocharme, zo 'n oud beestje doe je dat toch niet meer aan?" maar blijkbaar maken we met die "menselijke beredeneringen" wel heel wat meer fouten ... Onze Noukie wordt nu 5, ik had al zoiets van "pensioengerechtigd" volgens mij en dan zegt mijn Da : "Waarom wel, die lééft daarvoor, laat haar maar lekker dekken dit jaar!"
Wat weten we toch nog verdomd weinig, hé? Hoe langer ik met fretten bezig ben hoe meer ik dat besef!!