Voeding fret

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Angeliquevanrumst
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jan 25, 2013 2:26 pm

Voeding fret

Berichtdoor Angeliquevanrumst » vr jan 25, 2013 2:29 pm

Hoi
Ik ben Angelique Van Rumst en sinds kort verkoop ik via Angie's Barf Express vers vlees, dit zowel voor hond, kat, fret, roofvogel, reptiel ... .
Nu zou ik via dit forum graag wat bijleren over de voeding van fretten, zodat ik mijn klanten voldoende kan informeren over wat zij best aan hun fretje geven. WIj bieden zowel vleesmixen als barfproducten aan. Ik had al begrepen dat een voeding van alleen kuikens niet voldoende is? En da zij ook vleesmixen eten?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Voeding fret

Berichtdoor jeanine » vr jan 25, 2013 6:17 pm

Frettenvoeding verschilt veel van hond en kat. Een fret kan op prooidieren goed gedijen. Meestal hetzelfde assortiment als van de roofvogels. Levende meelwormen zijn minder geschikt heb ik gelezen, er zouden haakjes aan zitten die de keel kunnen beschadigen. Eendagskuikens zijn meer als snack bedoelt, de nagels en het bekje kunnen ook wondjes in de keel veroorzaken.Wat de barf produkten aanbelangt mogen er geen groenten in verwerkt worden. Spiervlees, vetten en bot hebben ze nodig. Meestal zit er te weinig bot in de kant en klaar verse fretvoeding zodat als aanvulling toch nog een muisje of ander prooidier aan te bevelen is. Als je even in de rubriek voeding op onderzoek gaat zal je vast en zeker beter beslagen ten ijs komen voor je klanten ;)
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: Voeding fret

Berichtdoor antoin » vr jan 25, 2013 7:02 pm

hoi beste wij hebben al jaren fretten die we prooi geven ook hebben we jaren ervaring met roofvogels . voor fretten voeding vind ik dat je het beste hele prooi kan geven en het licht er aan hoeveel ze verbranden hoeveel je ze geeft en welk voer. als je je in roofvogels verdiept zul je vlieg en volle gewichten moeten weten en wat welk voer bij welk dier wat doet een havik verteerd bv sneller dan een oehoe. een vlees mix vind ik moeilijker te controleren dan verschillende dier soorten het is een mooi onderwerp vind ik voeding maar niet gemakkelijk grt vraag maar raak

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: Voeding fret

Berichtdoor Kimster » zo jan 27, 2013 12:03 pm

Dag Angelique, welkom op het forum.
Wij zijn de mensen die gisteren om vlees en muizen gekomen zijn voor onze fretten... grappig :D Ik wou je hier nog vermelden als adresje waar je vlees kan bestellen.

Persoonlijk vind ik prooi het meest complete qua voeding, dan zit alles in 1 'verpakking' en moet je niet te veel nadenken over de samenstelling en of die wel compleet is. Best worden volwassen prooidieren gegeven omdat die de hoogste voedingswaarde bevatten. Een jongere prooi kan natuurlijk ook gegeven worden als extraatje. Wij hebben wel slechte ervaringen met kuikens, de fretten hun poep is daar echt zeer slecht van, zelfs groenig. Kuikens bevatten blijkbaar erg veel bacteriën die toch wel moeilijk te verdragen zijn. Wij hebben een hele zak in de vuilbak gegooid.
Qua prooi geven wij dus enkel nog muizen maar dat is weinig afwisselend... Ratten, gerbils en bijvoorbeeld cavia's kunnen ook gegeven worden maar daar heb ik het nog net iets te moeilijk mee :p Hamsters hebben we ook nog gegeven maar die aten ze zo graag niet, ze ruiken vies en hebben volgens de dierenarts een te dikke pels. Kwartels hebben we ook al gegeven maar jammer genoeg zijn daar vooraf al meestal de organen uitgehaald bij de slager en zo is het ook een minder compleet pakketje. Prooi is ook goed voor de tandjes en tegen de vorming van haarballen.

Om voor voldoende variatie te zorgen geven wij er dus ook nog vleesmengelingen bij die we voorlopig zelf samenstellen met ongeveer de volgende samenstelling:
70% spiervlees
15% bot
10% hart
5% organen

Bij kant en klare mixen is het belangrijk dat er geen gevaarlijke stukjes bot in zitten zodat deze niet bleven steken in het keeltje van de fret.
De mixen van kiezebrink zijn als je ze goed afwisselt denk ik prima tot een frettenmenu om te vormen.
Bij de volgende site wordt een voorbeeldmenu gegeven voor honden/katten maar als je het toevoegen van niertjes omwisselt met hartjes zit je denk ik beter omdat hartjes nodig zijn voor Taurine http://www.voerwijzer.com/kiezebrink-mixen

Op de Nederlandse frettenforums lees ik dat Haaksbarf ook veel gegeven wordt. Komt dat op termijn ook in je aanbod?

Alvast succes met de zaak en tot binnenkort :domhoog:


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten