Mijn fret vermagert, wat nu?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Nono
Berichten: 0
Lid geworden op: ma okt 30, 2017 11:33 am

Mijn fret vermagert, wat nu?

Berichtdoor Nono » ma okt 30, 2017 11:55 am

Hallo iedereen,

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik 2 lieve fretjes geadopteerd. Pantalaimon (Panta) en Ootachi (ik heb iets met vreemde namen), 2 lieve gecastreerde rammetjes. Panta was toen ongeveer en jaar, en de leeftijd van Ootachi was onbekend, maar vermoedelijk wel ouder dan Panta.
Panta is altijd een erg actieve, levenslustige en zeer aanhankelijke fret geweest die alles zou doen voor aandacht. Geef je hem eten, dan laat hij het liggen om eerst gepakt en geknuffeld te worden of uit zijn hok te mogen spelen en verkennen. Panta is naast zijn hevig karakter ook een beetje dominant, en Ootachi was de enige fret waar het mee klikte in de opvang.
Ootachi is erg rustig en laat alles zo een beetje over zich heen gaan. Ze vulden elkaar dus goed aan, maar echt spelen deden ze niet, dus moest ik Panta volop entertainen.
Een jaar geleden is lieve Ootachi helaas overleden. Op korte tijd vermagerde hij, zijn vacht werd geel (hij was albino) en op een paar dagen tijd stierf hij. Ik had de kans zelfs niet om naar de dierenarts te gaan.. Ik dacht wel al even van "oei, hij vermagert, dat moet ik in het oog houden", maar daarna ging het erg bergaf..
Panta ging daarna in hongerstaking. Hij kwijnde weg ondanks de aandacht dat ik hem gaf. Hij kwam niet meer op de verdieping waar Ootachi was overleden (het hok heeft verdiepen) en begon zelf ook erg te vermageren.
Omdat Panta nood heeft aan 24u/24u contact met een andere fret, ging ik dus opzoek naar een maatje. Ik dacht dat het misschien best was om deze keer een pupje te nemen, zodat Panta er geen 'concurrentie' in zou zien. Ik weet niet of deze gedachte juist was, maar ik kocht dus een tof wildkleur rammetje dat ondertussen ook groot is en gecastreerd. Ze komen ongelooflijk goed overeen en Panta is weer helemaal opgebloeid!
Maar hij blijft nog altijd aan de magere kant... Hij eet wel al veel beter, maar toch komt hij niet echt aan.
Bandiet (de nieuwe fret) daarentegen is echt een dikkerd! Ik heb ze al een tijd geprobeerd apart eten te geven omdat ik dacht dat Bandiet het misschien afpakte, maar dat blijkt niet het geval. Ik dacht aan a volonté eten ter beschikking te stellen zodat Panta altijd de kans heeft te eten, maar dan wordt Bandiet enkel dikker..
Ook is Bandiet zijn wintervacht veel voller en glanzender dan die van Panta.
Misschien door het leeftijdsverschil? Bandiet is 1 jaar en Panta ondertussen 6.
Misschien moet ik vitaminen bijgeven? Maar welke? of ander voer? ze krijgen nu brokjes voor fretten, en dat eten ze wel goed op.
Binnenkort ga ik weer voor hun vaccinaties, dus ga ik het ook aan de dierenarts vragen, maar ik hoop dat ik via deze weg ook tips en goede raad kan krijgen.
Alvast bedankt,
Manon, Panta en Bandiet.

Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten