ziek eten?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma feb 18, 2008 8:06 pm

Ik vraag me af of dit toeval is of er nog anderen hetzelfde vaststellen.
Bij de brokjes geef ik af en toe ook de Ferret Complete, de fretten laten het zich smaken. De volgende dag mag ik overgeefsel opkuisen. Dit bij de Tootsie en ook bij Louisa. Zouden zij het te gulzig opeten, feit is dat ze de Ferret Complete wel van tussen de andere brokjes uitvissen. De volgende dag is er geen brokje meer van te vinden, behalve wat ik moet opkuisen aan braaksel.
Afbeelding

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » ma feb 18, 2008 9:02 pm

Oei, ik geef ook ferret complete maar heb nog nooit geweten dat mijn fretjes moesten overgeven.
Nu zijn ze ook wel bij het ander eten gulzig, vooral Merijntje dan zodat regelmatig iets blijft vastzitten in de keel, maar dat wordt opnieuw smakelijk opgegeten ;-).
Misschien kunnen je twee fretjes er niet goed tegen? Maar ja, waarom dan??
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di feb 19, 2008 2:30 am

Nee Jeanine, hier krijgen ze allemaal Totally Ferret gemengd met Ferret Compleet (verhouding 2/3 - 1/3) en ik zie nergens sporen van overgegeven voeding. Je hebt zowel met Tootsie als met Louisa al heel wat gedokterd, zouden die maagjes minder kunnen verdragen? Is de ene voeding "vetter" dan de andere mss? Ik heb er geen idee van, maar ik denk toch dat je Da je mss wat meer uitleg kan geven.

Vaak zie je ook dat fretjes (ook andere dieren én mensen) bij het ouder worden beter overschakelen naar een lichtere voeding. Daarom dat meer en meer merken van dierenvoeding ook beginnen te voorzien in een "light"- of senior-menu. Ik weet dat Totally Ferret ook al een senior-versie heeft, maar daar zijn ze hier niet echt gek van. Zolang ze er maar af en toe een brokje van kregen, ging dat nog, maar zelfs 1/3 van de gewone TF vervangen door senior bleek al geen succes meer. Ik ben dan na het proefpakketje dat ik van Renée kreeg ook gestopt met het te geven, tot nu toe heeft hier nog geen enkel oudje last van de gewone brokjes.

Maar toch, het zou bij jou wél een mogelijkheid kunnen zijn, ik zou het even navragen en kijken of het overgeven volledig stopt als de Ferret Compleet er van tussenuit is. Hou ons op de hoogte hé!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di feb 19, 2008 1:08 pm

De senior van TF is hier ook niet in de smaak gevallen, dus koop ik die niet meer. Van de andere brokjes TF Eukanuba & Hills geven ze niet over, enkel van de Ferret Complete. Mijn gedacht is dat ze de FC zo lekker vinden dat ze zich te rond eten in die brokjes en er een overlaste maag aan over houden. Gelukkig heb ik dit nog niet gemengd in een tonnetje doordat ik de brokjes FC gewoon in het etensbakje bijgaf. Geen enkel probleem om dit weg te laten dus.
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » di feb 19, 2008 2:42 pm

hier word de ferret complete ook erg goed gegeten maar overgeven heb ik nog niet gemerkt , ik meng hun brokjes niet meer ,
voor elke soort heb ik een ander potje
ik ben met het mengen gestopt na dat ik een paar gravers had :D
ze graven de eetpotjes gewoon leeg opzoek naar dat ene brokje en sinds ik elke soort appart doe is dit toch gestopt
wat ook een voordeel is dat je goed kan zien wat het beste word gegeten en door wie
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di feb 19, 2008 8:46 pm

Ik ga dus nogmaals proberen, maar er heel weinig van geven. Misschien als ze het er dagelijks bij krijgen ze er niet zo gulzig meer van eten. Dat graven heb ik hier ook al meegemaakt, daarom dat ik ze er nu boven op doe.
Afbeelding

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » do feb 21, 2008 3:40 pm

Over voeder gesproken...
Ik heb hier aan een DA gevraagd (wel niet praktiserend fret) welk voeder volgens haar het beste was. Volgens haar waren alle commerciële voedingssoorten even goed... EN ze heeft vroeger een fretje gehad (gestorven aan beenmergdepressie terwijl ze zelf student was)...
Voor mij een serieuze teleurstelling, ik had gehoopt dat de DA toch beter op de hoogte waren :-(.
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do feb 21, 2008 4:41 pm

Koyotito, waarom denk je dat we hier blij zijn met de studenten van de veeartsenijkunde? Wij hopen in stilte dat er af en toe een da afstudeert met voldoende intresse en bijgevolg ook meer kennis over de fret. Zou je je niet bedenken :D :D Klanten zou je wel vinden! Neen je moet doen waar je denkt het best in te worden ;)
Afbeelding

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » vr feb 22, 2008 6:08 pm

Aha!!
We hebben dit semester voedingsleer. En ben naar onze professor gestapt en hem gevraagd: Prof, wat is de beste voeding voor fretten??
Op onze unief is onlangs een studie gedaan: fretten die koolhydraatrijk voeder krijgen (veel suikers dus) en fretten die vooral vetrijk voedsel kregen gedurende drie maand. Het eiwit gedeelte was hetzelfde bij beide groepen. De conclusie na drie maand was eigenlijk teleurstellend: geen verschil!
Maar zijn mening was vooral dat die studie eigenlijk slechts op korte termijn iets betekende, dus geen conclusie :-D. Dit wil dus ook zeggen dat het nog niet bewezen dat glucoserijk voeding slecht is op lange termijn. Hij vond dat ik vooral moest zorgen dat mijn fretjes niet te dik werden, want dit verhoogt de kans op problemen. Er lopen ook studies bij kattenvoeding op het moment, omdat dit vaak dezelfde problemen geeft.
In Denemarken zou er op dit moment ook een belangrijke studie lopen ivm voeding voor nertsen. Er is dus hoop dat het ooit opgeklaard zal worden :-), maar op het moment staat onze wetenschap nog voor een vraagteken :-). ???

Dus van nu af, alle fretjes extra lichaamsbeweging!!!!! ;-) Ik denk dat de meeste al goed aan het oefenen zijn ;-).
Spijtig dat er niet meer onderzoek gedaan wordt!!
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr feb 22, 2008 7:53 pm

Gisteren maar een paar brokjes FC gegeven en geen braaksel gevonden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » vr feb 22, 2008 11:09 pm

Hier krijgen ze T.F gemengd met 50% F.C .
Nog nooit eentje zien overgeven .
Wel kunnen ze gaan eten op verschillende lokaties (@)
Dozen met "frettengaten" in de veranda , keuken en woonkamer waar hun
eetbakje instaat opdat de poes er niet zou van kunnen smullen :P
Wat ze ook gezellig vinden zijn frettenbrokjes gestrooid in een oude papieren zak
van het hondenvoer ; onze Sissi gaat die één voor één pikken in de veranda ,
rent dan gans de woonkamer door en gaat ze opknabbelen in haar nestje
onder mijn pc .
Waarom die véél lekkerder zijn mag joost weten :D
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za feb 23, 2008 7:40 pm

Hier lijken het uitgehongerde fretten als er brokjes FC te krijgen zijn, die worden letterlijk naar binnen geschrokt. Nu heb ik de snoepjesbal ook aangevuld met de FC en zo kunnen ze al minder schrokken. Telkens een paar brokjes bij de andere brokjes doen en hopen dat ze er normaal leren van eten zonder achteraf te braken door te veel te eten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo feb 24, 2008 1:30 am

Weazel, zelfs TF is lekkerder als het ergens "gepikt" kan worden!! Die sloeber van Picka (Renée) was daar helemaal te gek in!! Gizmo krijgt dus alleen TF, normaal gezien in zijn kooi dus, maar hij genoot zo van de "extra" brokjes in de keuken dat hij van Renée daar dus ook wat brokjes in een kommetje kreeg. Wat doet die deugniet op een gegeven moment?? Hij vertikt het om nog één brok in zijn kooi te gaan eten!! Net dezelfde brokjes, uit net dezelfde zak, maar als tractatie dus véél lekkerder!! Renée heeft hem zijn extraatje in de keuken moeten afnemen opdat meneer terug in de kooi wou eten!! Straffe beestjes, ik blijf erbij!!

En ja Jeanine, hier slokken ze de FC ook als eerste op uit de bakjes, hier is het dus ook vantevoren gemengd maar dan meestal in 70 - 30% verhouding en elke dag zijn de FC-brokjes eerst weg. In 't begin vulde ik dan maar bij, ik vond het zo zielig als ze met de TF alleen overbleven, maar zo kregen ze het dus ook gedaan dat ze alleen nog FC aten en daar was baas niet zo akkoord mee!! Dus ... eerst bakje leeg en daarna kom ik er pas aan!! ;) ;)
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten