muis en eendagskuiken ervaring

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo mar 11, 2009 4:49 pm

Ben blij dat het ze gesmaakt heeft. Het is enkel de stap overwinnen om ze het te geven, met een beetje geluk geen restjes in de kooi.
Straks gaan ze dubbel zo duur worden zeker als we met z'n allen muis en kuiken voeren (@)
Margiet pas op met dat kiekenvel als er een rauw etende fret voorbij komt. :D :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo mar 11, 2009 9:27 pm

Yes, yes, Jeanine, daarom stond het al tussen de haakjes, ik ken jullie ondertussen, hoor!!! :D

(Ben wel geen haar beter, hoor!! ;) )
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di mar 17, 2009 8:52 pm

Vandaag eendagskuiken op het menu.
De fretjes lopen los en ik dacht Milo is speels even het kuiken aanbieden als een speeltje :P Hij lijkt intresse te hebben en wil juist happen als Freebee langsloopt ~0
Free bijt naar de kop en lost het kuiken niet meer, maar blazen dat ze dan kan (@)
Voor Milo is de kans weer verkeken :(
Volgende keer zal dat zonder Freeke in de buurt moeten gebeuren #)
Louisa houdt het op rauw rund en een kippenhartje als het in stukjes is.
Afbeelding

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Berichtdoor alika » wo mar 18, 2009 9:22 am

Ja broederlijk delen staat meestal niet in het woordenboek van een fret he :)
Kheb het vandaag zelf ook nog gemerkt: ik leg 2 snoepjes op mijn hand terwijl ze al ongeduldig staan te huppelen in hun kooi. Ik steek mijn hand uit zodat ze er allebei eentje kunnen pakken... Bandit valt uit en doet hap hap en is weg met beide snoepjes terwijl Boyke mij heel teleurgesteld aankijkt "waar is mijn snoepje??"
Ik in mijzelf (terwijl ik hem snel een snoepje geef): "Ja Boyke, van wie zou die dat geleerd hebben :D"
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » wo mar 18, 2009 9:47 am

heb het ook eens geprobeerd mee muis

onze red bull eet het graag
ons baileys moet er niets van weten
ons fixke moet er nog minder van weten
onze vodka speelt er graag mee maar eet er niet van
ons kleinste , fay eet het helemaal op buiten de staart

en nu nog maar wat uittesten wat de anderen graag eten

xxx

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » wo mar 18, 2009 10:57 am

waar halen jullie de kuikens en muizen? zou ook eens willen proberen
steak van bij de beenhouwer is me nets its te duur voor men snotjes %)

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » wo mar 18, 2009 1:30 pm

Hier nog iemand die het proodiervoeren een kans zou willen geven.
Maar Tommy is wel al over de 4 jaar (precieze leeftijd is niet gekend). Bij mijn weten heeft hij nooit rauw vlees gehad, zelfs een stukje gekookte kip daar eet hij steeds maar een beetje van.
Dus ik weet het nog niet goed eigenlijk.
Iemand misschien ervaring met moeilijke eters die dan toch helemaal overstag gingen voor muis of kuiken?
Ik spreek alle talen!

(ook de dialecten)


alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Berichtdoor alika » wo mar 18, 2009 2:30 pm

Ik zou eens willen beginnen met een gewoon stukje vlees, maar ik weet niet goed wat voor vlees het beste is voor fretjes. En moet dat vlees dan gebakken worden (in boter? olie?) of beter rauw?
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » wo mar 18, 2009 3:13 pm

rauw zou ik dat toch niet geven zenne, alé, ik weet ni of da goed is of niet maar ik denk eerder van niet.

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » wo mar 18, 2009 4:02 pm

Karlien, best om mee te beginnen is kippefilet. Die mag je rauw geven in stukjes geknipt of gesneden. Het is geen bloederig vlees en ze verteren het ook goed.
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Berichtdoor alika » wo mar 18, 2009 4:12 pm

Is kalkoenfilet ook goed? dat is het enige in die aard dat soms in huis is...
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo mar 18, 2009 5:43 pm

hier vandaag ook kuiken op het menu van mijn jongsten...
mmm lekker, geen resten te vinden in de kooi enkel nu en dan een veertje maar daar kan ik tegen...
2 stuks voor 3 man en een vegetarierfret
enkel het geven doet soms wat naar, ooit waren dit kleine lieve donsjes...
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » wo mar 18, 2009 6:31 pm

Doet er me net aan denken; mijn schoonouders hebben gisteren een nieuwe lading "donsjes" gehaald :~

Zou rauwe kip/kalkoen aantrekkelijker zijn dan gekookte? Rauw voer heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, ik dacht dat dit slecht was maar blijkbaar is dat enkel bij varkensvlees? (beste is ook gewoon uberhaupt geen porky te voeren dacht ik?)
Ik dacht wel begrepen te hebben dat als je bot geeft, dit echt rauw MOET zijn (ivm kans op versplinteren)?
Geit en lams zijn ook geen probleem?
Ik spreek alle talen!

(ook de dialecten)


Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo mar 18, 2009 6:40 pm

Rauw vlees bevat de meeste voedingsstoffen. Niet elke fret wil rauw eten en dan ga je over op koken of bakken. Alle vlees behalve varken kan je geven. Wat er hier moeilijk ingaat is kalkoen en wild konijn, zelf met koken en bakken gaat het niet. Rauw kippenvlees valt ook niet in de smaak hier,gekookt dan weer wel.

Stevenn voor de prijs moet je geen muis geven, een staek is goedkoper de kilo ;) Eendagskuiken is spotgoedkoop maar dat geef je beter niet dagelijks heb ik ervaren.
http://users.telenet.be/lozevissertje/I ... ogels.html http://users.telenet.be/lozevissertje/Indexadres.html hier ga ik winkelen maar het kan ook daar http://eendagskuikens.skynetblogs.be/?s ... Wc9pkjPGjo Ik heb wel vernomen dat het daar duurder is :~

Cooky, ik zou toch maar proberen. Met een stukje van je eigen vlees aan te bieden zie je het wel;) Schaap lusten ze ook heel graag. Een fret haalt zijn energie uit vet dus het hoeft geen mager vlees te zijn.
Elke fret heeft wel een voorkeur voor het één of ander.

http://www.oranda-dani.com/pageID_7246874.html
http://home.scarlet.be/muvadi/fretten_brown.htm

[Gewijzigd door jeanine op 2009-03-18 18:52:03]


[Gewijzigd door jeanine op 2009-03-18 18:57:26]
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do mar 19, 2009 1:08 pm

Ollike, een fret komt nu niet voor in de natuur, maar zijn "familie" wel, hé? Denk je dat die eerst een vuurtje maken om te BBq-en vooraleer ze aan hun prooi beginnen?? :D :D

Rauw kan geen kwaad, hoor en maakt ook niet agressiever. In tegendeel moet ik hier zelfs bijna vaststellen :P . Dan heeft ons Vita tenminste geen honger meer en laat ze mijn vingers met rust!! :D :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » do mar 19, 2009 4:23 pm

Ja Karlien, je mag kalkoen geven maar kip eten ze liever.
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » do mar 19, 2009 6:01 pm

ik vind het zo een gruwel,
johan heeft nu ook muisjes zitten om dat aan zijn gamen te geven
de moment dat hij daarmee afkomt ben ik dus ribbedebie...
oh ik vind da zo erg die ouders missen dan ineens een kleintje en da dat dan wordt
opgepeuzelt nee dank u ik zal als mijn mannen daar nood aan hebben wel een stukje
vlees koken en da geven.
ik gruwel er gewoon van ...
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do mar 19, 2009 9:00 pm

Mijn beestjes zijn wel al dood Knorry ;) Maar als je het echt niet kan dan maar vlees en brokjes verder geven. Levende prooi zie ik ook niet zitten en is helemaal niet nodig.

Margiet, Vita krijgt nu eindelijk ook eens echt eten :D :D Dus waarom zou ze nu nog in je vingers moeten blijven bijten om vlees te proeven. :?
Je zou eens moeten zien hoe lief Freebee kan doen na dat haar buikje vol is. Net een poes die komt spinnen en bokken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do mar 19, 2009 10:40 pm

Juist Jeanine, ons Vita is ook een schatje ... als haar maagje vol kippehartjes steekt!!! :P

En idd Anneke, ik versta je helemaal!! :(
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » ma apr 27, 2009 12:18 am

Hoi,
ik wil dit ook wel eens proberen, maar waar koop ik dit?
Ik heb ze al eens kipfillet (rauw en gekookt?) gegeven, maar dat wilden ze niet (toen waren wel enkel de dames hier.
Tonijn moeten zij ook niet hebben, maar Bazul lust dat zeker wel.
Een keer heb ik n muis, doodgebeten (wij hadden toen last van muizen in t gebouw) gevonden op de plek waar zij hun koekjes verstopten...maar er was niet van gegeten (was zelfs niet helemaal dood...)
Ik wil wel proberen, maar ben zelf vegetarier, dus heb geen idee waar je zoiets moet kopen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma apr 27, 2009 10:28 am

Sah, aangezien je vegetarier bent kan een stukje van je eigen vlees dus al niet. Vis is niet slecht maar de stoelgang gaat verschrikkelijk stinken.
Muis en kuiken koop ik in Zelzate, nog niet iedereen is er hier gek op. Onlangs moet er toch iemand anders dan Freebee ook muis gegeten hebben. 2 muizen op één dag is te veel voor haar. Je kan altijd beginnen met een klein biefstukje te kopen en te verdelen in meerdere porties. Je stopt het in het vriesvak en blijft wel enkele dagen vers genoeg. Dagelijks geef je ze enkele stukjes uit de hand (in de kooi) na enkele dagen aanbieden lukt het soms al dat ze proeven. Milo eet nu ook al rauw vlees, beetje bij beetje went hij daar aan.
Afbeelding

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » di jun 23, 2009 12:16 pm

Jeanine, koop jij die muizen en kuikens ook bij die sportvisserswinkel die de prooidieren eigenlijk verkoopt voor roofvogels? (dan kan ik een prijsvergelijking maken :) )
hier lusten ze kwartels ook heel graag (is wel wat duurder) en ratten, en muizen en kuikens.
en als ze het niet direkt lusten kan je ook altijd een muisje inknippen in de buik. dan ruiken ze dikwijls iets vlugger wat voor lekkers erin zit.
voert er iemand nog carnibest? ik niet meer, maar de oudere fretjes die ik vroeger had waren er dol op en zij waren ook pas over gegaan op brokken en vers voer toen ze al wat ouder waren (een jaar of 4).
ik voer eigenlijk vers (ingevroren) omdat daar iets meer voedingsstoffen inzitten dan in gekookt-gebakken vlees. en liefst ook kleine dieren zodat ze alle ingewanden en botten ook naar binnen krijgen.
maar hun brokken staan er ook nog, omdat ik te onzeker ben en ik zeker wil dat ze nergens een tekort aan hebben.

groetjes, Veerle
Don't try this at home! stunts performed by: Ximi, Roxas, Nixon en Jazzy

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di jun 23, 2009 12:50 pm

Veerle inderdaad die winkel :)
Milo eet nog geen prooi wel al rauw vlees. Ik heb hier wel een probleemke, Free verteerd geen zetmeel (lees brok) meer. Zij zou dus volledig op prooi moeten komen. De kwartel heb ik nog niet gekocht daar, wel in de Delhaize en zo. Rauw zijn ze er niet zo zot op wel gekookt zonder bot.
Maar daar is nog Milo die problemen heeft door granen in de brok. Dus dat is opgelost door Orijen te geven vrij van granen. Als beiden goed doorvoed zijn probeer ik Milo ook naar prooi over te schakelen door lichtjes te hongeren. Zal wel nog wat voeten in de aarde hebben om ze optimaal van goed voedsel te voorzien.
Wel een vervelend probleem door die brokken niet meer te kunnen blijven geven aan Freebee nu.
Mijn voorkeur ging naar een gemengde voeding, rauw, prooi en brok :(
Afbeelding

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » di jun 23, 2009 6:01 pm

ok als t dezelfde winkel is dan hoef ik geen prijsvergelijking te maken :)
en lijkt me idd een heel vervelend probleem met Free en Milo... maar als je rekening houdt met de verhoudingen dan moet dat toch ergens te doen zijn...( http://home.scarlet.be/muvadi/katten_vo ... aw_feeding )

ik hoop dat alles in orde komt!

groetjes, Veerle
Don't try this at home! stunts performed by: Ximi, Roxas, Nixon en Jazzy

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr jun 26, 2009 7:16 pm

Veerle, ik vrees op zoek te moeten gaan naar een vleesmolentje of zoiets. Misschien als ik muis en kuiken kan malen en mengen met iets dat Milo wel lust dat het overschakelen vlotter verloopt.
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 19 gasten