muis en eendagskuiken ervaring

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » za jun 27, 2009 9:00 am

goed plan jeanine! en dan kan je er ook nog konijn en duif bij doen ofzo..
eet Milo dan wel carnibest of eet hij gewoon een stukje kipfilet enz? ik weet niet hoe oud hij is, maar ik had hier vroeger dus fretjes die geen prooi lusten maar wel carnibest.
bij de fretjes nu is t net t omgekeerde: geen carni maar wel prooi... (misschien als ik iets harder mn best deed voor de carni zouden ze het wel eten)
Don't try this at home! stunts performed by: Ximi, Roxas, Nixon en Jazzy

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo jun 28, 2009 12:01 am

Ik probeer hier de meeste vleessoorten wel uit. Milo eet nog niet zolang rauw vlees. Voordien enkel gebakken of gekookt vlees. Rauw konijn lukt nog altijd niet goed, duif soms wel en soms weer niet idem voor kwartel. Milo eet kippenhartjes, biefstuk, schaap en kraai (rundsvlees) wel al rauw maar in kleine stukjes. Freebee is een stuk gemakkelijker.
Carnibest is hier niet te vinden in onze buurt. Ik heb wel eens een stukje kippenrol meegebracht van bij mijn dochter. Zij koopt dit voor haar hond en het is vergelijkbaar met Carnibest voor honden. Het is dan ook voor honden samengesteld en niet voor de fret. Niemand wou er van eten noch rauw noch met kokend water overgoten. Het is een uitdaging om beiden zo goed mogelijk te voeden. Met vlees alleen komen ze er niet, er is calcium uit bot en een heel klein beetje inhoud van de maag en darm van planteneters nodig om goed te zijn meen ik gelezen te hebben.
Mochten alle pups dit gewoon gemaakt zijn in het nest was het gemakkelijk geweest ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » do jul 02, 2009 10:12 am

Momenteel zitten mijn pups goed met alle bovenstaande.... maar nippen te weinig aan de brokken momenteel.
Wat ze momenteel allemaal krijgen... (met dank aan vrouwlief)
En ja, de ene eet liever dit en de andere dat enz. dus er word altijd een mengeling geven van 2 spier soorten gegeven buiten het orgaan vlees dat maar een op vier is.

Volledige diertjes
Kwarteltjes (kopen die per kistje 12st)
Jonge duif.
Kleine braadkip
Konijn.

Delen spier vlees
Rund.
Lam/schaap.
Paard.
Kalkoen
Kippen nekken.

Orgaan vlees A
Rund harten
kip en konijnen hartjes

Orgaan vlees B
Kip en kalkoenen magen dito voor levers.
Konijnen lever, niertjes.

Dood prooidier
om de 2 dagen een muisje of kuikentje per fret.
Later ga ik dit afbouwen naar 1 per week. Daar de voedingswaarde geen bijdrage is maar wel het geheel is voor de natuur en smaak.

Extra’s
1 maal per dag is er vlees bij waar ik een half koffielepeltje zalm olie (vis olie) erbij doen.
1 maal per dag is er vlees bij waar bij ik 1 biergistpil heb over fijn gewreven.
1 maal per week een volledige ei, incl. schaal.

Verder niets gebakken of gekookt.
Wel alles eerst diepgevroren!

Nu nog wat werken aan voederen met de brokjes :D :D

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » do jul 02, 2009 12:52 pm

amai wat een menu zeg waar woon je anders kom ik langs en breng bbq mee lol
goed dat ze zoveel afwisseling hebben...
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jul 02, 2009 7:50 pm

Ik ben aan een vleesmolentje geraakt :P Nu nog vermalen en ik maak mijn eigen prakje voor de fretten, als ze het al willen.
Raven, een hele menu daar :P
Afbeelding

Gin
Berichten: 8
Lid geworden op: za apr 25, 2009 4:50 pm

Berichtdoor Gin » do jul 02, 2009 9:31 pm

Origineel gepost door jeanine

Ik ben aan een vleesmolentje geraakt :P Nu nog vermalen en ik maak mijn eigen prakje voor de fretten, als ze het al willen.
Hou ons op de hoogte !

Straks eigen makelij DFA prak volgens jeanine's geheim recept :)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr jul 03, 2009 10:20 am

Origineel gepost door daikiri

amai wat een menu zeg waar woon je anders kom ik langs en breng bbq mee lol
goed dat ze zoveel afwisseling hebben...
dai
Yep, en je ziet het aan hen ook :P

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr jul 03, 2009 10:29 am

Origineel gepost door jeanine

Ik ben aan een vleesmolentje geraakt :P Nu nog vermalen en ik maak mijn eigen prakje voor de fretten, als ze het al willen.
Raven, een hele menu daar :P
Ook kan je een mager braad kip in je pres pot doen, lang laten gaar koken met weinig water tot het volledig uiteen valt... malen met been en al en eigen sap gebruiken om het te bevochtigen (bijna als Duck soup) en opdienen :D :D
Mijn oudere fretten waren er dol op
:)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr jul 03, 2009 3:15 pm

Raven, niets zo mals of mijn kleine Freebee en haar rauw vlees dieet :D
Hoe zit het met het splinteren van het gekookte bot voor de ingewanden? Is alles dan fijn genoeg om geen schade aan te richten?

Mijn eerste muis is door de molen (@) Gevolgd door een biefstukje :~ Afwachten nu of het tegen morgen op zal zijn.

[Gewijzigd door jeanine op 2009-07-03 18:29:07]
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za jul 04, 2009 8:41 am

Origineel gepost door jeanine

Raven, niets zo mals of mijn kleine Freebee en haar rauw vlees dieet :D
Hoe zit het met het splinteren van het gekookte bot voor de ingewanden? Is alles dan fijn genoeg om geen schade aan te richten?
Lol, en dat voor een vrouw :D
Als je het lang laat gaar koken (bijna als Duck Soup) vallen zelfs de botjes bijna uit elkaar... worden zacht en poreus.
De grotere neem ik er altijd zowiezo uit :P
Malen + terug mengen met eigen sap (lijkt op carnibest)
;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za jul 04, 2009 5:20 pm

Raven, ik heb dit vandaag gemaakt van een stuk kip.
Helaas niet in een snelkoker (heb dit niet meer) daarna alles in de blender met bot. Na het pureren ben ik er met de vingers in gaan voelen en heb alle stukjes bot die er nog te vinden waren weer uitgevist. Ziet er als kit kat uit. Milo heeft het met smaak naar binnen gewerkt :)
Van de gemalen muis met biefstuk was ook niets meer over, of Milo daar ook van gegeten heeft weet ik niet.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » zo jul 05, 2009 12:15 am

Een pres pot is een must voor zulke dingen en grof malen mag ook :)
Onderstaande link gaat over zulke samenstelling

http://www.defrettenark.be/cgi-bin/foru ... hread=4907

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr aug 14, 2009 5:55 pm

Vandaag tweede poging om het gemalen kippenkarkas van bij Ludwig te geven. Ziet er uit als gehakt.
Vorige keer is er weinig van opgegeten :(
Gelukkig is het hier meer om het bot zelf dan om een maaltijd te doen. Wat ze er van op heeft is al een overwinning ;)
Als het niet lukt rauw probeer ik volgende keer het te koken.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr aug 14, 2009 6:46 pm

Blijven proberen ;)
Mijn mormels geven de voorkeur aan gemalen kippen nekken aangevuld met karkassen van kalkoen, kip en parelhoen.
Ook gebruik ik Kalkoen nekken (= veel vlees trouwens), kap die op +- 2 cm dikte en halveer die nog eens en geef die als brokken samen met............ eender wat!
Al 2 weken geprobeerd om kabeljauw rauw of gekookt te voederen als test maar telkens faling :@

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr aug 14, 2009 10:13 pm

Raven, mijn oude madammen waren gek op vis :P Ik niet op de stoelgang daar na, zo stinken (@)
Afbeelding

Gebruikersavatar
dindake
Berichten: 39
Lid geworden op: za mar 28, 2009 1:37 pm

Berichtdoor dindake » vr aug 14, 2009 10:54 pm

Mijn lieverds krijgen nu frettenbrokjes en heel af en toe een doosje nat frettenvoer maar begin meer en meer te lezen dat ze ook andere voedingstoffen nodig hebben, zoals vers vlees? Hebben ze dit echt nodig of is dit gewoon een extraatje? En welk vlees geef ik dan het best? En waar koop ik dat? Kan ik niet gewoon kippenbil uit de slager geven want ik vind het gedacht dat ze een muis half gaan oppeuzelen en ik ze dan uit hun kooi moet halen nogal vies!! En gaan ze dan niet meer gaan bijten wanneer ze een levende prooi krijgen?
En wat is waltham en barf?
En fruit, groenten en rozijntjes zijn dan volledig af te raden?
Mogen ze een stukje brood,... of spaghetti sliertje,...?
Nogal veel vragen ineens maar had tot voor kort nog nooit gehoord dat ze vers vlees moeten krijgen.
Dus vind dit zeer moeilijk.


[Gewijzigd door dindake op 2009-08-14 23:09:09]
Beestige kusjes Eko, Lilly, Maï en yenn

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr aug 14, 2009 11:02 pm


Gebruikersavatar
dindake
Berichten: 39
Lid geworden op: za mar 28, 2009 1:37 pm

Berichtdoor dindake » vr aug 14, 2009 11:31 pm

Dank u voor de links want er is zoveel te lezen om het allemaal juist te willen doen! Ben al een hele week op de computer aan het lezen en het opzoeken en heb nog lang niet alles gezien! Gelukkig heb ik nog een weekje verlof hierna.
Maar wou nu nog net even weten: kan ik die niertjes en kippenkarkassen,... gewoon bij de slager halen?
Beestige kusjes Eko, Lilly, Maï en yenn

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za aug 15, 2009 9:09 am

Yep,

Hoe groter de slager/poelier hoe meer je vers kan aankopen! Anders gewoon bestellen ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za aug 15, 2009 11:22 am

ik vind het gedacht dat ze een muis half gaan oppeuzelen en ik ze dan uit hun kooi moet halen nogal vies!! En gaan ze dan niet meer gaan bijten wanneer ze een levende prooi krijgen?

Dindake, ik geef geen levende prooi :P Ik koop muis, kuiken diepgevroren aan. Na ontdooien in de kooi geven, meestal valt er niets op te ruimen. De stoelgang is minder vast bij vleeseters dan broketers. Het is een fabel dat ze meer zouden bijten. Naar mijn gevoel bekom je juist het tegenovergestelde. Ik heb hier schatten van vleeseters en ze kennen het verschil tussen eetbaar vlees en geen eetbaar mensenvlees :P Ik neem nu zelfs hun vlees uit hun bekje weg en dit zonder bijt problemen.
Zolang je ook brokvoeding bijgeeft komt je fret niets te kort als je ze vlees als hoofdmaaltijd geeft. Het moeilijke is ze enkel op vlees houden en voldoende voedingsstoffen aan brengen. Prooidier met alles er op en er aan is een volledige maaltijd.
Dat nat frettenvoer zou ik achterwege laten. Je betaalt veel geld voor veel water in zo een doosje ;) Je kan dan beter zelf een prakje maken van vlees, het kookvocht en wat geweekte brokjes erbij. Om het extra lekker te maken en ook later als ze ziek zouden zijn doe je er wat Waltham bij ;)
Waltham koop je bij de da, is een poeder dat je in heet water oplost. Ik gebruik 1 lepeltje poeder op 3 lepeltjes water.
Convalescence Support http://www.fretten.nl/N_frame.html?http ... _home.html
Barf is Bones and Raw Food of Biologically Appropriate Raw Food het samenstellen van rauw voedsel voor vleeseters.
Veel leesgenot over deze methode van voederen. :)


[Gewijzigd door jeanine op 2009-08-15 11:24:26]
Afbeelding

Gebruikersavatar
dindake
Berichten: 39
Lid geworden op: za mar 28, 2009 1:37 pm

Berichtdoor dindake » za aug 15, 2009 12:39 pm

Ok, dank u voor de duidelijke uitleg want als je er nog niet al te veel van kent is het allemaal moeilijk te begrijpen waarover iedereen praat, zijn de 2 eerste fretjes die ik heb, heb ze nu al wel enkele maanden maar als je duidelijke en juiste info wil krijgen moet je het hier zoeken tussen de gesprekken want in dierenwinkels kennen ze er niks van!!
Heb vandaag een kipfilet gekocht en ga de helft morgen koken zodat ik met iets normaler (in mijn ogen) vlees kan beginnen, want de muizen,... zijn voor later hoor, moet er even zelf aan wennen! (@)
Ik ga de waltham zeker in huis halen wanneer ik op bezoek ga bij de da.
Dank je wel.
Beestige kusjes Eko, Lilly, Maï en yenn

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za aug 15, 2009 1:32 pm

Ik ben volledig getopt met het bij voeden van diepvries muizen!
Daar diepvries muizen minder voedingswaarde hebben dan levende of pas gedode en alleen maar uiteindelijk als maagvulling dienen.
De oorsprong van de meeste diepvries muizen is onbekend... maar komen bijna alle uit de Oostbloklanden!
De voeding dat deze diepvries diertjes hebben gekregen was niet na te gaan!
Meer en meer serieuze slangenhouders/kwekers en dito voor valkeniers kweken hun muizen zelf.
Ondertussen een adres gevonden voor verse dode muizen (s’ morgens gedood) maar ik weet het nog niet... is een ander gevoel.... en... brrrr.

Gebruikersavatar
dindake
Berichten: 39
Lid geworden op: za mar 28, 2009 1:37 pm

Berichtdoor dindake » za aug 15, 2009 5:22 pm

Origineel gepost door Raven

Ondertussen een adres gevonden voor verse dode muizen (s’ morgens gedood) maar ik weet het nog niet... is een ander gevoel.... en... brrrr.
En welk adres heb je gevonden?
Beestige kusjes Eko, Lilly, Maï en yenn

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za aug 15, 2009 5:56 pm

Sorry, dit adres is niet publiek... kleine kweker, merendeel voor eigen gebruik in club verband (roofvogels)
Gaan van pup tot volgroeide ... 2 week - 4 weken en 8 weken dacht ik (@)
Worden gedood met Co2.

Gebruikersavatar
dindake
Berichten: 39
Lid geworden op: za mar 28, 2009 1:37 pm

Berichtdoor dindake » za aug 15, 2009 6:19 pm

Origineel gepost door Raven

Sorry, dit adres is niet publiek... kleine kweker, merendeel voor eigen gebruik in club verband (roofvogels)
Gaan van pup tot volgroeide ... 2 week - 4 weken en 8 weken dacht ik (@)
Worden gedood met Co2.
Ok, ik heb niets gevraagd. :)
Beestige kusjes Eko, Lilly, Maï en yenn


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten