muis en eendagskuiken ervaring

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo aug 16, 2009 1:34 pm

Raven, als je gelijk hebt met die diepvriesmuizen zit ik wel in zak en as :( Bij de volgende aankoop ga ik even navragen waar die vandaan komen. De winkel waar ik die koop verkoopt eigenlijk meer voor de roofvogel liefhebber. Alles staat onder controle van het voedsel agentschap daar.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » zo aug 16, 2009 4:17 pm

jeanine,

Ik weet niet of ik gelijk heb... maar die valkenier vertelde me dat vorig W.E... waren aan ‘t praten geraakt tijdens de wandeling in Ravenhof te Stabroek.
En na enig onderzoek en navraag bleek dat die man grotendeels waarheid heeft gesproken! :~
Het zou meer gaan over diepvries muizen die in bulk worden geleverd!?
Lees goedkoop.
Enig zoeken op het net leverde resultaten op en blijkbaar zijn slangen liefhebbers de groot gebruikers van die muizen of ratten etc. dus ze geven de meeste tips.
Zelfs bestraald zouden sommige muizen worden?
Navraag aan het G.I.P (het vroeger I.V.K) op kaai 650 leverde ook verhalen op :~ Hier worden zowel dierlijke als voor menselijke consumptie goederen gecontroleerd dit voor de R.O

Hierbij wat link’s

http://www.snakes.nl/artikel/muizenkweken.htm

http://ratten.6.forumer.com/a/fokdiscussie_post30.html

http://www.slangenforum.com/viewtopic.p ... 5df8e66835

http://www.slangenforum.com/viewtopic.p ... &view=next

http://forum.dierenparadijs.be/lofivers ... 28592.html

Dus ik ben gestopt!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma aug 17, 2009 9:03 am

Stof tot na denken, zeker. ;)
Als je leest wat in brok zit weeg je ook één en ander tegen elkaar af.
In de menselijke voedsel keten is ook niet alles 100% op punt. Al genoeg schandalen van AB dioxine en zo veel meer in de kranten gelezen.
Het is moeilijk om alles zo gezond mogelijk te houden %)
We doen ons best ;)
Kippenkarkas weer geen succes, niet rauw niet gekookt gesmaakt. Probeer later opnieuw ;)
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » ma aug 17, 2009 4:11 pm

hizer krijgen ze binnen enkele weken een week of 2-3 dus een verse haan :P Ja onze haan natuurlijk :P Ik weet ook wat die haan gegete heeft gezien ik het kuikenmeel zelf maal
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do okt 22, 2009 4:08 pm

Even een update doen.
De gemalen karkassen gaan er niet in :( Freebee is mijn proefkonijn ;) Wat ook niet wil lukken is de kwartel rauw geven, gekookt dan weer wel.
Freebee staat al een tijdje op dieet, regelmatig waren de kakjes geel van kleur en de stoelgang soms doorzichtig. Ik ging uitvinden waar het aan lag. Dus niet aan de Orijen brok.
Zij eet nog steeds wat brok, dus geen probleem met voedings te korten ;) Telkens Free iets van kip eet (maag, kuiken, spiervlees, hart) is het prijs :(
Bij de muis in veel mindere mate een probleem, de laatste tijd at ze wel nog zelden de muis helemaal op. Deze is tijdelijk uit het menu geschrapt.
Ze gedijt het best op rundsvlees, af en toe wat schaap erbij. Gemalen vlees lukt dus niet en op deze manier krijgt ze onvoldoende voeding om brok weg te kunnen laten. Tijdens het wild seisoen komt ook deze vleessoort op het menu. Anais en Chanel aten dat ook graag.
Milo en Thirza eten ook van het vlees, de voorkeur van Milo is rund en ook de kippenhartjes.
Afbeelding

Veronique
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 11:39 am

Berichtdoor Veronique » do okt 22, 2009 4:29 pm

Vertel eens wat we onze fretten moeten geven om gezond te blijven of zijn de speciale brokken goed genoeg en zitten daar all voedingsstoffen in die ze nodig hebben want die muizen en kuikens zie ik niet zo zitten maar als dat het beste is voor de schatjes moet het dan maar (@)
Groetjes & dikke kusjes,
Vero & Igor

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do okt 22, 2009 6:26 pm

Veronique, de meningen hier over zijn verdeeld.
Volgens mijn eigen mening is de beste voeding een gemengde voeding. Van alles wat geven. Volgens mijn da is de beste brok nog van onvoldoende vleeseiwitten voorzien, dus dagelijks een stukje bijgeven doet hen wel deugd.
De verdedigers van de brokken hebben zo hun eigen redenen om de brokvoeding te verdedigen, idem met prooidieren voeren. Wat je aan informatie over de brok kan vinden is voor mij geen echt geruststellend idee. Of het echt zo erg gesteld is als ik gelezen heb?
De ene mens lust ook liever biefstuk friet en de andere stoemp ;) Ik probeer naar best vermogen hun voeding te verzorgen en post hier mijn ervaringen ter zake als info.
Aan iedereen zelf om te beslissen wat ze willen voeren ;)


[Gewijzigd door jeanine op 2009-10-22 18:28:38]
Afbeelding

Veronique
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 11:39 am

Berichtdoor Veronique » do okt 22, 2009 6:34 pm

Origineel gepost door jeanine

Veronique, de meningen hier over zijn verdeeld.
Volgens mijn eigen mening is de beste voeding een gemengde voeding. Van alles wat geven. Volgens mijn da is de beste brok nog van onvoldoende vleeseiwitten voorzien, dus dagelijks een stukje bijgeven doet hen wel deugd.
De verdedigers van de brokken hebben zo hun eigen redenen om de brokvoeding te verdedigen, idem met prooidieren voeren. Wat je aan informatie over de brok kan vinden is voor mij geen echt geruststellend idee. Of het echt zo erg gesteld is als ik gelezen heb?
De ene mens lust ook liever biefstuk friet en de andere stoemp ;) Ik probeer naar best vermogen hun voeding te verzorgen en post hier mijn ervaringen ter zake als info.
Aan iedereen zelf om te beslissen wat ze willen voeren ;)

[Gewijzigd door jeanine op 2009-10-22 18:28:38]
Het is idd een goed idee denk ik van af te wisselen en om vanalles een beetje te geven. Als ik nu vlees zou gaan geven wat geef ik dan het best volgens jou? Indien het kan geen kuikens of babyratten.
Igor is al 13 maanden en hij is nogal moeilijk, snoepjes lust hij ook niet en Ilana is 7 maanden doordat zij nog jong is zal ze het nog wel willen proberen denk ik.
Graag je mening want voor ons (Lauralieke en ikzelf) is nog allemaal vrij nieuw maar we willen wel het beste voor onze 2 fretten.

Bedankt
Groetjes & dikke kusjes,
Vero & Igor

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » do okt 22, 2009 6:50 pm

kip ofzo kan je dan toch geven?
of wat heb je daar nog, niertjes en hartjes?
van by de slager zeker.
mss 'n idee.

hoewel muisjes leuk zijn :P de beestjes zijn toch al dood :P
kan ik ze evengoe gebruiken :P
m'n meme verschoot ffkes toen dak met 'n kuiken thuiskwam :P haha
ma nu is't beter :P :D
kheb er persoonlijk geen last van :z ^^
ma kip enzo gaat wss ook perfect :P
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do okt 22, 2009 7:24 pm

Je kan het best beginnen met een klein stukje van je eigen puur vlees te geven. Geen varkensvlees noch vlees dat behandeld is met kruiden. Lusten ze het niet rauw dan maar koken of bakken. Naar mate ze het aannemen kan je iets rauwer geven en zien hoe het lukt. De meesten beginnen met kip, hoeft niet echt mager te zijn fretten halen energie uit de vetten. Zo test je stuk per stuk wat ze willen eten, geef niet te vlug op. Geef nooit verwarmde botten bij of in het vlees, dat splintert en kan de darmen beschadigen. Succes er mee.
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr okt 23, 2009 5:56 pm

Hoi,
dit weekend probeer ik kippenhartjes (uit de delhaize) uit voor de variatie.
Ik heb net de eerste 4 in hun kooi gelegd en zowel Bazul als Wasabi hebben er al van gegeten, Wasabi verkoos dit zelfs boven haar koekjes.
Bazul lijkt er wel wat probleempjes mee te hebben, hij moest erg veel knabbelen om uiteindelijk maar een klein stukje op te eten, maar dat komt denk ik omdat zijn 2 bovenste hoektandjes erg kort afgebroken zijn. Maar aangezien het hem toch lukt, lijkt het me niet dat is ze in stukjes moet doen?

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » vr okt 23, 2009 6:25 pm

Nja diepvries mmuisjes kga men muizen ook gewoon bij iemnd halen dak ken
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr okt 23, 2009 6:49 pm

Sah, ik knip de hartjes in 3 stukken. Als ik de hartjes zo geef verstoppen ze die en eten er niet goed van. Hun tandjes zijn wel in orde, het gemak gaat voor de eer :P
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr okt 23, 2009 7:53 pm

@Jeanine, vanavond proberen we het met een heel hartje, morgen zal ik ze als er niet veel gegeten is in stukjes doen. Wasabi kon er wel met veel plezier van vreten hoor, ik keek eventjes niet en ze zat al halverwege haar eerste hartje...Verstoppen doen ze hier toch met al wat ze krijgen, maar vaak gaan ze het dan ook wel oppeuzelen, bovendien, de hartjes mogen niet uit het kot, dus zoveel verstoppen is er niet aan. Ze mogen ook wel eens wat moeite doen he :D

@Veronique; Ilana heeft al wel eens vlees gekregen vroeger. Toen Bazul hier aankwam en vlees at hebben de andere twee, na even toekijken, dat van hem overgenomen. Hier krijgen ze vaak wat van vlees in het weekend (ik zeg dat het zondag-verwennerij is)
Ikzelf ben vegetarier, dus kon moeilijk stukjes van mijn eigen vlees geven, ik koop soms een kipfillet of kippenlevertjes (en ditmaal kippenhartjes dus) in de delhaize, dit is allemaal voor 1-3euro, met 1 bakje of 1 fillet geef ik hun dan 3 dagen daar stukjes van, telkens verwijder ik na 12-24u uit de kooi wat er niet is opgegeten en geef ik verse stukjes. Nu is het +/- de 6de week ofzo dat ik dit regelmatig probeer te doen en het succes stijgt! Zoals ik reeds zei, vandaag mocht Wasabi kiezen tussen haar koekje en een hartje en ze koos het hartje :D
Goede voeding...de meningen zijn verdeeld, zolang je ze maar niet op een dieet van katteneten of erger konijnenvoer zet is t al heel wat denk ik. Die brokjes proberen zo goed mogelijk de nodige zaken te geven (of dan toch de makers van de brokjes) perfect kan nooit. Eerlijk gezegd vind ik het zelf wel prettig om hun eens af en toe van n stukje vlees te zien eten, dat heb ik van Bazul -de bedelkont- geleerd
(@)

[Gewijzigd door sah op 2009-10-23 19:58:52]

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » vr okt 23, 2009 7:59 pm

love is in the air..
:P
ze zijn gelukkig niet kieskeurig. :P
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr okt 23, 2009 8:28 pm

Inderdaad, ik had al koekjes in hartjes-vorm, nu zijn het echte hartjes, en ik zeg dan "een hartje voor mn hartendiefje" :D :D smelt!!!!

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » vr okt 23, 2009 9:00 pm

:D oooooooooooooooooooooooh:P
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » vr okt 23, 2009 9:44 pm

Hah! Carnivoren noemen ze dat %)
Heb ze net wat kip gegeven, Fury wou er niet eens aan snuffelen, Tchoco snuffelde alsof hij het niet vertrouwde en Gipsy duwde iedereen aan de kanten en at alle 3 stukjes op. Heb wel opgelet dat hij wat moeite had met te kauwen (al zijn hoektanden zijn afgebroken / weg ).
Toen het op was bleef hij achter me lopen en in me ogen kijken wat hij anders nooit doet :D
:( vind het jammer dat de rest er niet van wou proeven

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr okt 23, 2009 9:50 pm

K8, niet opgeven. Als er één van eet kan de rest volgen, probeer ander vlees ook uit ;) Rauwe kip is hier zeker geen favoriet bij eender welke fret. Als ze de smaak te pakken hebben is het echt genieten van vlees.
Snoep kan daar niet tegen op, het is ook gezonder om vlees dan snoep te geven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » vr okt 23, 2009 9:54 pm

Hij gaf ze niet al te veel tijd om hen te bedenken :) en ze keken er heel raar naartoe terwijl ik het al eerder aangeboden had en Gipsy wist percies wat het was , rook het al van ver :D heb hem nog nooit zo blij gezien.
Kan je ze TE veel vlees geven? Houw ja wat is genoeg?

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr okt 23, 2009 10:01 pm

Hier hielp het alvast fantastisch dat Bazul (die er later bijkwam ) het voorbeeld gaf :D
"he is dat eetbaar?" :D
"en lekker" :D

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Berichtdoor Buda » za okt 24, 2009 3:11 am

als ge undere knikker ziet vallen van 'ej das eetbaar' da tootje, is om u zot te lachen! :D
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za okt 24, 2009 8:05 am

Origineel gepost door _K8_
Kan je ze TE veel vlees geven? Houw ja wat is genoeg?
Neen, men kan ze niet te veel vlees geven en bv. de term “All meat syndrome” is in het leven geroepen door de brok fabrikanten, is een niet wetenschappelijke term!
De brok fabrikanten die hun weren gelijk de sigaretten fabrikanten destijds.
Wat is genoeg?
Gewoon dat ze stoppen met eten... eten dus en niet liggen te smossen of eten gaan verstoppen :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za okt 24, 2009 8:44 am

Normaal kan een fret zich voeden met ongeveer 10% van zijn lichaamsgewicht per dag. Wat men niet op krijgt laat men liggen ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za okt 24, 2009 8:48 am

Origineel gepost door jeanine

Normaal kan een fret zich voeden met ongeveer 10% van zijn lichaamsgewicht per dag. Wat men niet op krijgt laat men liggen ;)
10%? Dat zal ik dan niet moeten verkopen aan Dozer ~0


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten