Voeding algemeen en Moderators/Admin.

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr jul 31, 2009 2:24 am

Of je nu vlees wil geven of brokken, daar ga ik me niet over uitspreken, dat moet elke baas bekijken binnen zijn eigen mogelijkheden/wensen. Wat wel een feit is, is hetgeen Mieke al aanhaalde, de leeftijd die je fretjes halen of de frequentie waarmee je ermee bij de Da zit, heeft lang niet altijd met de voeding alleen te maken, zelfs niet met de hele verzorging op zich. Alles begint volgens mij bij de achtergrond van je fretseltje.

Onze Mikado en ons Domino scheelden 1 maand in leeftijd én werden allebei heel jong gecastreerd. Ze kregen beiden de eerste 2 jaren zuiver het wit van kip, afgekookt, dat hadden ze mij in de dierenzaak aangeraden en als "snoepje" stukjes rijstkoek. Twee kersen per week in de zomer en een klein hapje abrikoos of watermeloen als wij dat aten en ons Domino likte steevast elk Dame Blanche-kommetje leeg dat ik durfde eten! Na 2 jaar belde Ine, de Da, plots met het nieuws dat ze een hele goede frettenbrok in huis had, nl Totally Ferret. De volgende jaren leefden ze dus allebei op TF en kwam ook de Ferretone er regelmatig bij. Mike werd op 3 jaar en 10 maanden heel ernstig ziek, leverfalen, galblokkage en bijniertumor en stierf na 3 dagen ziek zijn en een zware operatie. Domino is inmiddels 7 jaar en 2 maanden en is, ik durf het amper zeggen, nog steeds heel gezond en levendig. Toppunt is dat Domino uit een winkel komt en Mike van bij een hobby-kweker kwam die er echt wel zijn best voor deed!!

Gezonde voeding zal alleszins beter bijdragen tot een gezond leven, dat spreekt voor zich, maar een vaststaande zekerheid geeft het dus nog niet, volgens mij.

Wat betreft het opnemen van verantwoordelijkheden door Admin/moderators, wij proberen allemaal zoveel en zo vaak mogelijk uitleg te geven wanneer erom gevraagd wordt, al is dat idd vaak 25x dezelfde vraag. Ik heb een dik jaar geleden al voorgesteld al die vast terugkerende vragen eens te behandelen op FAQ, zodat iedereen dat daar terugvinden kan, maar ik denk dat, als een nieuweling of zelfs iemand van ons, echt met een vraag of probleem zit, hij of zij die ook onmiddellijk wil stellen om zo snel mogelijk een oplossing te weten. Dan op je gemak gaan zoeken of er nog mensen met die vraag hebben gezeten, zit er vaak niet in. Toch lijkt het me handig bepaalde dingen zoals vaccinatie-schema, speeltuinvoorwaarden, voeding, kooi-inrichting, bakvulling, bijten afleren, frettenbak aanleren enz... vast in FAQ op te nemen zodat we, als de mensen het daar toch niet zouden zoeken, tenminste zelf een link kunnen zetten zodat we het geen 25x opnieuw moeten uitleggen.

Als ik me niet vergis zei Hans ook dat daaraan gewerkt werd, maar de meesten onder ons gaan ook full-time werken, hebben een gezin en dan zelf nog beestjes ook, er moet tijd zijn om alles te realiseren. Maar zoals Steven al voorstelde, we zullen eens horen wat daar op de volgende meeting over gezegd wordt en wat er eventueel aan gedaan kan worden! :)
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » vr jul 31, 2009 7:42 am

Origineel gepost door Angelke

Ik ben alleen nog achter karkassen zoeken lol Want hier in hombeek weten ze nog niet goed wat ze met me moeten aanvangen bij de slager als ik kippennakken ofzo vraag laat staan een kip die niet gepluimd is en waar alles nog inzit... Dus dat is nog wel ff zoeken
Angelke, het gene wat ik maal zijn enkel de borstkassen en vleugeltjes. Die borstkassen zijn machinaal van het vlees ontdaan maar daar hangt wel nog wat aan. Soms maal ik ook hartjes en maagjes mee maar normaal geef ik hen die zo. Gewoon eens in 2 gesneden.

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » vr jul 31, 2009 10:09 am

Gepost Maandag, Augustus 23, 2004 @ 10:46:01

hoi, is het misschien een ideetje om de onderwerpen waarin antwoorden worden gegeven op telkens terugkerende vragen 'sticky' te maken?
tsja ik weet niet hoor, maar er blijken een aantal vragen te zijn die steeds terugkomen zoals bijvoorbeeld: 'hoe pak ik mijn bijtfret het beste aan', 'hoe maak ik hem/haar zindelijk', 'castreren versus steriliseren', 'frettenspullenwinkel gezocht', 'wat voer ik hen het best', 'hoe kan ik zelf speelgoed maken' enzoverder.
Misschien dat sommigen hun weg naar jullie website met de antwoorden moeilijk vinden ?
Zo blijven deze onderwerpen handig bovenaan staan, kunnen nieuwe forumleden het makkelijk terugvinden en hoeven ze dit niet opnieuw te vragen en hoeven de iets langer meedraaiende leden niet telkens dezelfde antwoorden te geven

groetjes, veerle


%) :D
er kwam niet veel van in 2004, denk nu ook niet... :D
Don't try this at home! stunts performed by: Ximi, Roxas, Nixon en Jazzy

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » vr jul 31, 2009 10:18 am

De ideeën zijn steeds super, de commentaren erop soms nog beter, maar wanneer er medewerking wordt gevraagd, haakt plots iedereen af. Zo is het in het verleden reeds meer gebleken.
De vraag is, hoe gemotiveerd is het bestuur en de moderators nog om hieronder de schouders te plaatsen?
Frettige froeten fan fr... Chuckie

Meer dan ooit overtuigd van de slaagkansen van deze club, en ook een beetje fier dat het soms zonder mij kan ...

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr jul 31, 2009 10:22 am

Hey,
We zijn al aardig op weg :) :)
Het is niet de bedoeling om nogmaals eens een topic te starten over voeding en een discussie over wat beter is brokken of vlees %)
Maar gewoon alle goede info of die nu direct of indirect verband houd met eender welke voeding!!! Van aankoop behandeling(en) tot in de ijskast/vriezer en zo tot bij onze fret!!!
De bedoeling is gewoon het beste naar ieder zijn mening te voederen, wij eten het niet... maar onze rakkers ;)
Hier op het forum staat een FAQ en ik heb al eens aangehaald dat deze reeds geruime tijd outdated is...
Denk eraan vlees of brokken is geen must maar het zijn de soms zeer goede details die verloren gaat en dit geeft ook een meerwaarde aan het forum! Zeg maar een soort van klantenbinding ;) Meerwaarde aan het forum, bruikbaar, verstaanbaar en goed.
En vooral gemakkelijk te vinden :P :P

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » vr jul 31, 2009 10:24 am

Hans, sinds mijn hersenbloeding heb ik het heel moeilijk om een lange, samenhangende tekst te typen (hoewel hier toch verbetering inzit), ook al zit alles nog in mijn kop.
Maar als ik kan helpen, dan wil ik het wel proberen. ook al ben ik geen bestuurder of mod :)
desnoods typ ik een stuk, en dan kan de rest er nog verbeteringen of opmerkingen in kwijt voor het op het forum geplaatst word.
Don't try this at home! stunts performed by: Ximi, Roxas, Nixon en Jazzy

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr jul 31, 2009 10:38 am

Ach Veerle, ik zit met het omgekeerde probleem, mijn teksten zijn te lang volgens velen :( . (Zou dat ook het gevolg zijn van mijn hersenoperaties mss?? :P ) Als we dat samenbundelen moeten we er dan toch geraken, niet?? ;)
Afbeelding

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » vr jul 31, 2009 11:07 am

hihi Margit.. om eerlijk te zijn vind ik dat soms ook van jouw teksten... tis niet dat ik het niet probeer om te lezen, maar na een regel of 10 geeft mijn concentratie het op en moet ik even wegkijken van t computerscherm voor ik verder kan lezen hahaha :D (lacht haar eigen een beetje uit)
maar ik denk dat we er zo wel moeten geraken hoor... :)
Don't try this at home! stunts performed by: Ximi, Roxas, Nixon en Jazzy

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr jul 31, 2009 2:10 pm

Tja, maar dat is net als bij topics die je niet (verder) wil lezen, hé Veerle, je kan als je het beu bent op je "vorige" toets drukken en de boel overslaan!! ;) Ferm handig soms!! :P :P
Afbeelding

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » vr jul 31, 2009 3:13 pm

denk dat er wel meer mensen meer dan 10 regeltjes vol typen hoor... als ik dat zou overslaan zou ik helemaaaal niet meer kunnen volgen :) :)
Don't try this at home! stunts performed by: Ximi, Roxas, Nixon en Jazzy

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr jul 31, 2009 10:13 pm

Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » vr jul 31, 2009 10:28 pm

Jeanine, ZEER interessant. Hopelijk wordt dit eens goed gelezen want het is leerrijke lektuur. ;)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » za aug 01, 2009 9:15 am

Yep, zeer interessant.

De link van Susan Brown kende ik al een tijdje... daar ik veel op Engelstalige fora zit.
Full list from Susan Brown

Alhoewel ik met andere ideeën van haar niet akkoord ga... bv het gebruik van isopropyl alcohol voor de fret tot dwingen te brengen om zijn beet te lossen :@ :?

En het was Hanneke die me ompraatte om meer vlees i.p.v. brokken te gebruiken dit nadat Gizmo daar was ingeslapen !@#$

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za aug 01, 2009 10:25 pm

http://www.mustela.nl/mustela/voeding/wat-vooraf-ging
Raven, ook ik neem niet alles zo maar voor waar en goed aan. ;) Dat heb ik afgeleerd met Anais verkeerde bijvoeding (soyapap) te geven na dit op het internet gelezen te hebben:(
Afbeelding

Gebruikersavatar
loeke2440
Berichten: 112
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 4:20 pm

Berichtdoor loeke2440 » zo aug 02, 2009 9:27 am

ja idd zeer goede links!!!

de moeite waard om te lezen!!

Veerle
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 17, 2008 1:03 pm

Berichtdoor Veerle » zo aug 02, 2009 11:47 am

vind de links ook zeker de moeite waard :)
dankje Jeanine!
op de laatste link vind ik nog foto's terug van mijn fretjes van vroeger... *zucht* ik mis ze zooo hard! (@)
Don't try this at home! stunts performed by: Ximi, Roxas, Nixon en Jazzy

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo aug 02, 2009 1:38 pm

Veerle,
als het een troost voor je kan zijn zo blijven ze een beetje leven ;)
Als ik nog gegevens vind zet ik die wel neer om uit te pluizen.

Dit is wel voor de hond, dus geen groenten en fruit aan de fret geven! Meerdere vleessoorten worden besproken hier.
http://www.hondenvrienden.be/forum/barf ... c4c0515b73
Deze link bevat vele andere links.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

[Gewijzigd door jeanine op 2009-08-02 22:11:23]
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten