Voeding algemeen en Moderators/Admin.

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » do jul 30, 2009 10:06 am

Even iets quoten:
wat wij het best voederen aan onze deugnietjes is en blijft natuurlijk een eeuwige discussie die hier al meerdere malen aan bod kwam en waar we nooit eensgezindheid zullen over krijgen.


Klopt! Daar er verschillende meningen zijn e. a zaken die bij voeding en alles wat daar om hangt een rol spelen... een greep uit enkele:

eigen mening of gedachtegang ;)
gezondheid
overgenomen gewoontes
gemak zucht
huiselijke situatie
tijd
onkosten
enz...
ons Buffy heeft lang op waltham vlees gestaan misschien beter voor fretten...


Dat kan! ;) Maar.............. gezever ;) LOL
Als men het forum afzoekt (voor diegene die de zoek link al weten te vinden) voor een vraag te stellen over Voeding, brokjes, vlees enz... vind men deze zeer goede info verspreid her en der in verschillende topics of afgedwaalde antwoorden. %)
Zo gaat er veel goede informatie verloren... enkele voorbeelden:

Verspreiding van de info.
De vraag word een discussie en de vraag of antwoord verliest de aandacht of gaat verloren.
Men reageert al niet meer door dat men het moe is van al dat gezever en altijd de zelfde vragen.
Details vervagen.
Antwoorden worden ingekort.
De discussie word gezever.
De zoek functie enz...

Kunnen we dan beter geen sticky/vast topic maken? Zodat alle info bijeen blijft en dat de Admin. en de Mod. hun verantwoordelijkheid hierin eens opnemen.

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » do jul 30, 2009 11:04 am

goe gedacht! da moeten ze hier eens maar es op de volgende meeting op tafel leggen ;)


[Gewijzigd door stevenn op 2009-07-30 11:05:24]

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do jul 30, 2009 12:38 pm

De website beval al de nodige informatie over wat je fret nodig heeft om een optimaal leven te leiden... jammer dat mensen soms uit luiheid hier soms een vraag komen stellen terwijl redelijk wat antwoorden daar te vinden zijn...

ik ben er dus tegen om zo'n dingen op het forum te zetten, is nergens voor nodig.

Etheltryth
Berichten: 130
Lid geworden op: wo mar 25, 2009 9:41 pm

Berichtdoor Etheltryth » do jul 30, 2009 12:49 pm

dat vind ik ronduit bullshit!

het is zoals Raven zegt: er staat hier heel goede informatie, maar vaak verspreid over vele topics. En als je dan als beginnende frettenhouder hier op terechtkomt, ga je niet topics van al maanden geleden, gaan afgaan.

trouwens, er zijn mensen die werken enzo, en die niet altijd 10h per dag tijd hebben om op het forum rond te snuffelen he!

wat mijn mening betreft: Beter teveel informatie dan teweinig! Ook al zouden die mensen dan lui zijn, je wil het beste voor de fretjes he.

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » do jul 30, 2009 2:17 pm

kwerk ik ook en ik snuffel hier ook regelmatig rond :P

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » do jul 30, 2009 2:26 pm

Audrey, groot gelijk heb je. Ik zou het niet beter kunnen zeggen.

PowerKe
Berichten: 26
Lid geworden op: wo okt 25, 2006 12:22 am

Berichtdoor PowerKe » do jul 30, 2009 2:37 pm

Als je lui bent kan je beter frettenbrokken kopen. Vlees geven als hoofdvoeding is heel wat moeilijker omdat je dan zelf moet zorgen voor voldoende variatie zodat je fret alle voedingstoffen krijgt.

Dat is ook de reden dat we normaal gezien brokken aanraden als hoofdvoeding en vlees als bijvoeding. Anders krijg je binnen de korste keren mensen die hun fret op een 'muis-dieet' zetten en dan ben je slechter af dan gewoon met brokken.

Ik heb er op zich niets op tegen om een sticky topic te zetten, maar dat gaat toch weer vollopen met allerlei meningen/discussies. Op zich is dat natuurlijk goed en ieder haalt er dan weer uit wat voor hem interessant is, maar als echt naslagwerk waarschijnlijk weinig bruikbaar.

Wie vlees wil geven aan zijn fretjes als hoofdvoeding kan zich daar maar best even goed in verdiepen en er even bij stilstaan dat als je het goed wil doen, je er iets meer tijd in steekt dan een zak uit het rek pakken.

Edit: Meteen ook even de link meegeven: http://defrettenark.be/htmlsite/voeding.htm . Hiermee willen we zeker niet zeggen dat brokken beter zijn dan vlees, maar het is wel veel moeilijker om het goed te doen. Denk er ook aan dat al wie hier op het forum iets komt vragen over vlees, daar dan misschien al eens over nagedacht heeft wat al een stap in de goede richting is. In de eerste plaats is het de bedoeling dat mensen toch een redelijk goede voeding geven en niet zomaar kattenvoer of knaagdieren voeding.

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » do jul 30, 2009 2:46 pm

Het is inderdaad een feit dat het veel meer werk is van vlees te geven als hoofdvoeding.
Ik doe het hier nu al 3 jaar maar de resultaten zijn ernaar ook.
Je moet ook steeds zien dat ze alles wel op hebben want als ze gaan hamsteren met wat warmer weer zit je straks met een huis vol vliegen.
Bij mij is er maar eentje die brokjes eet als hoofdvoeding en dat is Kimi omdat zij geen vlees wilt.

Och ja en je moet wel weten als je met wat fretjes zit je wel wat vlees nodig hebt.
Op dit ogenblik voeder ik per dag 600 gr mager vlees en dit voor 11 volwassen fretjes en 6 pupjes.

[Gewijzigd door ludwig1605 op 2009-07-30 14:50:48]

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » do jul 30, 2009 3:06 pm

denk wel als het beste en het simpelste is gewoon frettenbrokken geven en af en toe eens stukje vlees als lekker afwisselend middagmaal :)

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » do jul 30, 2009 3:12 pm

Ja Steven het simpelste dat is een feit maar het beste ????? Daar heeft ieder zijn eigen mening over hé ;)
Het is wel spijtig dat onze deugnietjes het zelf niet kunnen zeggen met wat ze zich het best voelen anders zou het veel gemakkelijker zijn.

PowerKe
Berichten: 26
Lid geworden op: wo okt 25, 2006 12:22 am

Berichtdoor PowerKe » do jul 30, 2009 3:39 pm

Origineel gepost door ludwig1605
Het is wel spijtig dat onze deugnietjes het zelf niet kunnen zeggen met wat ze zich het best voelen anders zou het veel gemakkelijker zijn.
Definieer 'best voelen', want als je aan kinderen vraagt wat ze liefst krijgen zal het ook meer junk food en snoep zijn dan gezonde voeding. Als je de fretjes continu beschikking geeft over brokjes, vers vlees en een fles ferretone zal er ook wel meer gelikt dan gekauwd worden denk'k ;)

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » do jul 30, 2009 4:29 pm

denk wel als je fret verkeer voed dat na een dag of wel al zichtbaar zal zijn dat het voedsel nie zo goed is

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » do jul 30, 2009 4:56 pm

Eigenlijk zou je gepaste voeding over een gans jaar moeten bekijken.
DA kosten kunnen daar wel een goede barometer voor zijn.
Ik heb de laatste 3 jaar buiten de jaarlijkse kosten van inentingen nog geen noemenswaardige meerkost gehad.
Ik denk wel een fretje dat niet de goede voeding krijgt wel eens meer bij de DA langs moet.
Maar nogmaals wil ik wel benadrukken dat ik hier zeker niet ga verkondigen dat mijn manier de goede is. Ik kan enkel maar vertellen wat mijn ervaringen zijn. Of iemand anders van deze manier iets wil over nemen dat is zijn zaak.
En goede frettenbrokjes zullen zeker niet slecht zijn.
Ik denk dat we allemaal het beste willen voor onze dieren en dat is al veel waard. Is het nu met vlees of zonder als we ze maar zolang mogelijk bij de DA weg kunnen houden en zolang mogelijk bij ons houden.

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » do jul 30, 2009 5:39 pm

Origineel gepost door PowerKe
Als je lui bent kan je beter frettenbrokken kopen. .
LOLZ, ik ben lui :D
Origineel gepost door ludwig1605
Eigenlijk zou je gepaste voeding over een gans jaar moeten bekijken.
DA kosten kunnen daar wel een goede barometer voor zijn.
Ik heb de laatste 3 jaar buiten de jaarlijkse kosten van inentingen nog geen noemenswaardige meerkost gehad.
Ik denk wel een fretje dat niet de goede voeding krijgt wel eens meer bij de DA langs moet.
gewoon ter info:
onze fretsels staan al 6,5 jaar op brokken (de oudsten dan toch) en hebben nog geen problemen gehad. (behalve shiv enkele maanden geleden met de bijnier, maar dat heeft dan weer niets meer voeding te maken)

mah bon, ge hebt er altijd die het goed doen en ge hebt er anderen die dan weer neit lang overleven .....
het hangt grotendeels ook van de fret himself af
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do jul 30, 2009 7:59 pm

We kunnen dan misschien ook eens een sticky maken met africhten van fretten, hoe je een fret juist moet inenten, enzv, want dat zijn ook vragen die hier nogal snel terugkomen.... hey wacht eens, dat staat ook op de site...

rare mentaliteit trouwens, als iemand te lui is, gaan we het hem gewoon nog makkelijker maken :s

dat dan gewoon iemand een stukje over vleesvoeding maakt (met feiten) en dat doorstuurt naar hans, zal dan misschien ook wel op de site komen... als er een website EN een forum is, dient een forum daar niet voor...


edit voor de vleesgevers, deze week voor iets minder dan 50 euro een vleesmolen in de lidl...

[Gewijzigd door nielsvl op 2009-07-30 20:01:12]

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » do jul 30, 2009 8:32 pm

Niels, ik heb er al 2 en nog van die echte grote beenhouwers molens waar ge de karkas van een kip in zijn geheel mag in duwen. Met dienen van de lidl zou ik dat niet riskeren zule.
T'zou kunnen zijn dat ge 2 halve molens overhoudt.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » do jul 30, 2009 8:41 pm

Er volgende week bij de lidll meer als die vleesmolens alleen allesinds wij gaan eentje halen :P ook de kippen zijn goedkoop :P

Maar volgens mij kan je dan over heel wat een sticky topic zetten volgens mij want ik zocht onlangs iets op en heb toen wel 6 keer hetzelfde gevonden maar dan anders geformuleerd
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do jul 30, 2009 8:48 pm

http://www.lidl.be/be/home_nl.nsf/pages/c.o.20090806.p.Vleesmolen dit is hem...

ik ga wss maandag achter die grote kattekrabpaal :P

in het onderdeel FAQ staat al een topic over vlees, zet dat dan daarbij.... al blijf ik van mening dat als het zo informatief is, het een plaatsje op de site moet krijgen...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jul 30, 2009 9:13 pm

Fretten zijn carnivoren, dit betekent dat ze hun voedingsstoffen voornamelijk uit vlees halen. Plantaardig voedsel wordt door hen slecht verteerd, omdat ze een spijsvertering hebben die is ingesteld op vlees, meer bepaald een gebit voor het vastpakken en verscheuren van een prooi en een kort verteringskanaal.
bron http://www.defrettenark.be/htmlsite/index.html

Iemand die echt wil of uit noodzaak moet gaan barfen (vlees voeren) kan beter de moeite nemen om enkele links die af en toe bij de persoonlijke ervaringen staan even na te lezen. Op het internet is er al heel wat te vinden. Zo lang de fret ook nog een goede brok krijgt is de kans op ondervoeding of een tekort aan bepaalde stoffen gering.
@ Tom, een muis is een natuurlijke prooi en bevat alles (spier,bot, ingewanden) wat je fret nodig heeft als ze het met haar en huid op eten. ;) Niet iedereen is in de mogelijkheid om prooi aan zijn dier te geven. Elke dag een stuk konijn of kip is ook prooidier. Maar er moet ook wel bot en de ingewanden van gegeven worden. Daar loopt het dan vaak ook fout.
@ Raven, wat ook een mogelijkheid is om niet alles telkens te moeten typen is zelf de link plaatsen met de reeds eerder gegeven raad ;)

Als nieuweling op het forum is niet alles even gemakkelijk en op korte tijd door te nemen. Ook de kennis wijzigt soms, wat vroeger kon kan nu niet meer en omgekeerd. Hoe meer ervaringen hoe beter we kunnen inschatten wat wel en wat beter niet gegeven wordt.
Als ik zie hoe Raven de voeding maakt, idem voor Ludwig kan ik daar enkel maar van denken dat ze zich al die moeite getroosten voor het welzijn van hun dieren. Vlees en barf was hier vroeger bijna onbespreekbaar voor velen. Nu schakelen meer mensen over op vlees en prooi geven.
Met brokken heb je niet zoveel informatie nodig, dat zoekt de producent wel uit. Aan de juiste merknamen heb je al voldoende.
@ Niels ik overweeg ook dat molentje te kopen, ik hoop juist dat het de botjes aankan ;) Voor enkel vlees lukt dat zeker.
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » do jul 30, 2009 9:38 pm

@ Niels ik overweeg ook dat molentje te kopen, ik hoop juist dat het de botjes aankan ;) Voor enkel vlees lukt dat zeker.
[/QUOTE]

Jeanine, eerlijk gezegd betwijfel ik of zo'n molen botjes aan kan. Als ik zie hoe mijn molen soms afziet. Ik moet er wel bijzeggen dat ik er de ganse karkas van een kip mee maal.
Spijtig dat je in Gent woont je zou anders wel enkele kilotjes gratis mogen komen halen want volgende week ga ik terug malen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jul 30, 2009 10:11 pm

Bedankt Ludwig voor het aanbod :D Nu is het hier wel heel omslachtig, vleugeltjes en botjes doorknippen tot kleine stukjes. Dan alles in het handmolentje en op volle kracht er door zien te krijgen (@) Trots aan de fretten geven en de volgende dag bijna niets van gegeten :@
Graag ga ik er dan ook op in om een gemalen karkasje te komen halen, geen kilo's :D Laat maar weten als de molen draait. :D


[Gewijzigd door jeanine op 2009-07-30 22:13:03]
Afbeelding

ludwig1605
Berichten: 85
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 12:35 pm

Berichtdoor ludwig1605 » do jul 30, 2009 10:18 pm

Volgende week woensdag of donderdag zal de molen draaien. En ik denk dat ik een kilootje of 20 ga malen want onze honden zijn er ook gek op maar dan wel gebakken.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jul 30, 2009 10:23 pm

Ik doe mijn best om langs te komen. Ben van plan om het in kleine pakjes in te vriezen om te mengen met vlees achteraf ;) Op hoop van zege #)
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » do jul 30, 2009 11:24 pm

Ik ben alleen nog achter karkassen zoeken lol Want hier in hombeek weten ze nog niet goed wat ze met me moeten aanvangen bij de slager als ik kippennakken ofzo vraag laat staan een kip die niet gepluimd is en waar alles nog inzit... Dus dat is nog wel ff zoeken
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » vr jul 31, 2009 12:00 am

Origineel gepost door PowerKe

Als je lui bent kan je beter frettenbrokken kopen. Vlees geven als hoofdvoeding is heel wat moeilijker omdat je dan zelf moet zorgen voor voldoende variatie zodat je fret alle voedingstoffen krijgt.

Dat is ook de reden dat we normaal gezien brokken aanraden als hoofdvoeding en vlees als bijvoeding. Anders krijg je binnen de korste keren mensen die hun fret op een 'muis-dieet' zetten en dan ben je slechter af dan gewoon met brokken.

Ik heb er op zich niets op tegen om een sticky topic te zetten, maar dat gaat toch weer vollopen met allerlei meningen/discussies. Op zich is dat natuurlijk goed en ieder haalt er dan weer uit wat voor hem interessant is, maar als echt naslagwerk waarschijnlijk weinig bruikbaar.

Wie vlees wil geven aan zijn fretjes als hoofdvoeding kan zich daar maar best even goed in verdiepen en er even bij stilstaan dat als je het goed wil doen, je er iets meer tijd in steekt dan een zak uit het rek pakken.

Edit: Meteen ook even de link meegeven: http://defrettenark.be/htmlsite/voeding.htm . Hiermee willen we zeker niet zeggen dat brokken beter zijn dan vlees, maar het is wel veel moeilijker om het goed te doen. Denk er ook aan dat al wie hier op het forum iets komt vragen over vlees, daar dan misschien al eens over nagedacht heeft wat al een stap in de goede richting is. In de eerste plaats is het de bedoeling dat mensen toch een redelijk goede voeding geven en niet zomaar kattenvoer of knaagdieren voeding.
Dat wil ik zeggen... bovenste is goede info maar zal verloren gaan %)


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten