Beste voeding?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor a3ke » ma mei 31, 2010 7:11 am

volgorde van de samenstelling zeker hoor ;)
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Little Wolves
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 14, 2011 7:47 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Little Wolves » zo mar 20, 2011 8:32 pm

Misschien vinden sommige dan het voer van Renske dan ook intressant
http://www.renske.com/wprenske/category/1-home/

Het vers voer bevat geen granen en bestaat bijna uit 100% vlees
De brokjes bevatten ook geen mais en dergelijke, wel rijst. Maar ik vind ze qua samenstelling wel inorde en ook een stuk goedkoper dan Orijen.

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Arisa » wo mar 23, 2011 10:13 am

Iemand ervaring met Renske of opmerkingen? Ik heb enkele handelaren gevonden in mijn buurt die dit verkopen, ik zal het misschien wel eens uitproberen.

Is de conclusie omtrent beste voeding (qua brokken) dan niet gewoon zoveel mogelijk merken kopen en dit dooreen mixen, of af en toe wat afwisselen enzo

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor a3ke » wo mar 23, 2011 5:55 pm

Renskes meest hoogwaardige voeding volgens hun site :

Vocht 67,1%, Ruw eiwit 14,7%, Ruw vet 10,9%, Ruwe celstof 1%, Ruwe as 4,9%

De rest bevat massas rijst en andere zetmeelproducten (aka graan in andere vorm)

Site van DFA en anderen "minimum" eisen wat men moet stellen aan voeding voor een fret op die vlakken :

Minimum 30 à 32% eiwitten
Minimum 18 à 22% vetten
Maximum 2,5% vezels
Maximum 7% as (ash)

rest my case ...

Personal note ; je kan proberen als bijvoeding maar ik vind zeker niet goed als uniek hoofdvoer

En ultieme voeding bestaat trouwens niet (anders beginnen we/ik ermee en zijn we op korte tijd stinkendrijk denk ik) , zelfs solo vlees is niet compleet .... het zal steeds afwegene en combineren blijven , en de nee fret zal er beter of gevoeliger aan zijn dan de andere ...

Ter vergelijking orijen brok kip (voor kat)

Minimum 45 % eiwitten
Minimum 20 % vet
Maximum 2% vezels
Geen ash

http://www.orijen.nl/ac/pages/kattenvoe ... nalyse.php
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Arisa » wo mar 23, 2011 8:27 pm

mja niet perse de moeite dan om da speciaal in huis te halen precies.

ja dat heb ik ondertussen al gemerkt dat de ultieme voeding niet bestaat :p Al een geluk dat er hier wat mensen zijn die al veel ervaring hebben opgedaan op dat vlak en er wat van kennen ;)

Little Wolves
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 14, 2011 7:47 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Little Wolves » do mar 24, 2011 12:01 am

Merci om de waarden van de frettenvoeding hier neer te zetten ;)

Tja de beste voeding voor een fret.. ik denk niet dat je daar echt een merk of dergelijke op kan plakken. Ik denk dat je het best gewoon kijkt op welk merk of welke combinatie je fretje het het beste doet.

Als er hier een fretje in huis komt, zal wrs als hoofdbestandeel barf gegeven worden, omdat mijn hond ook een Barfer is. Met combinatie brokken, zodat het fretje het gewoon zal zijn, als we op reis gaan.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Margiet » do mar 24, 2011 12:21 am

Davy, nu ben je eigenlijk wel appelen met citroenen aan 't vergelijken, hé, zuiver theoristisch.

Je vergelijkt één natvoer (vandaar de vocht) met 2 droogvoedingen. Eigenlijk zou je de droge hoeveelheid (die 33%) in het natvoer alleen mogen bekijken en daar de % op herberekenen (geeft dan ongeveer 45% eiwitten en 33% vetten), wat natuurlijk niet helemaal correct is hier, maar 't is maar om je een gedacht te geven, je kan natvoer en droogvoer niet zomaar gaan vergelijken ...

In brokken zitten voornamelijk meer mineralen, vitamientjes en die "kleine" dingen, 't is een beter algemene voeding misschien, maar goed natvoer is zeker niet slecht, je fret krijgt meteen het nodige vocht binnen, ook niet onbelangrijk. Voor de tandjes is natvoer dan mss ook weer minder ideaal (dan moet je prooidieren geven), maar het is dus allemaal zo simpel niet als één en één, hé!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor a3ke » do mar 24, 2011 6:35 am

Het droogvoer van resnke had rijst ed erin , zelfs in de naam , dus daar begin ik nog niet over voor ne fret :p ;)
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Margiet » do mar 24, 2011 11:14 am

Zijn zelfs frettenbrokken die gebonden zijn met "rijst", hoor ...

Of aardappelen beter zijn?? Ik heb er geen idee van, zo nauw zijn al die fretten niet vergeleken in de jaren, hé, 't is allemaal maar een "theorie" op papier, dingen die wij denken te weten, maar of dat effectief zo 'n effect heeft op de dieren als wij denken ... Ik begin eraan te twijfelen.

Heb er in de loop der jaren gehad die zo gezond gevoed werden en toch "inwendig" de (steeds terugkerende) klachten kregen en anderzijds he ik ons Domino jaren alles gegeven wat ze graag at, niet wetende dat het allemaal zo ongezond was en die is aan geen enkele voedinggerelateerde kwaal gegaan ... Gezonde voeding IS belangrijk, volledig akkoord, maar volgens mij toch ook niet zaligmakend ... De afkomst, het mileu waarin ze leven (stress/geen stress), de genen, de overkweek, de juiste kweek, alerte baasjes of net niet, het speelt allemaal een rol ...

Ik wil ook niet zeggen dat die "Renskes voeding" of hoe heet dat, goeie boel is of niet (ken het niet), de vergelijking ging gewoon niet juist op, dat is alles wat ik zeggen wou ... :p Enfin, hier eten ze voornamelijk (goede) brok met regelmatig "prooi-versnaperingen" ;) , WIJ zijn daar tevreden over, hopelijk onze fretten ook ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Arisa » do mar 24, 2011 11:33 am

Zijn zelfs frettenbrokken die gebonden zijn met "rijst", hoor ...

Of aardappelen beter zijn?? Ik heb er geen idee van, zo nauw zijn al die fretten niet vergeleken in de jaren, hé, 't is allemaal maar een "theorie" op papier, dingen die wij denken te weten, maar of dat effectief zo 'n effect heeft op de dieren als wij denken ... Ik begin eraan te twijfelen.

Heb er in de loop der jaren gehad die zo gezond gevoed werden en toch "inwendig" de (steeds terugkerende) klachten kregen en anderzijds he ik ons Domino jaren alles gegeven wat ze graag at, niet wetende dat het allemaal zo ongezond was en die is aan geen enkele voedinggerelateerde kwaal gegaan ... Gezonde voeding IS belangrijk, volledig akkoord, maar volgens mij toch ook niet zaligmakend ... De afkomst, het mileu waarin ze leven (stress/geen stress), de genen, de overkweek, de juiste kweek, alerte baasjes of net niet, het speelt allemaal een rol ...

Ik wil ook niet zeggen dat die "Renskes voeding" of hoe heet dat, goeie boel is of niet (ken het niet), de vergelijking ging gewoon niet juist op, dat is alles wat ik zeggen wou ... :p Enfin, hier eten ze voornamelijk (goede) brok met regelmatig "prooi-versnaperingen" ;) , WIJ zijn daar tevreden over, hopelijk onze fretten ook ...
Akkoord. Je geeft je diertjes de beste voeding die je maar kan geven (and lots of lots of loooove :wub: ). Of een dier/fretje een gezond en lang leven zal leiden, hangt idd van veel meer factoren af.
Ik zal nu maar voor mezelf besluiten dat ik doorgaans de 2 à 3 meest gebruikte brokken zal gebruiken en af en toe wat 'vers vlees'

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Margiet » do mar 24, 2011 12:35 pm

That's the spirit!! :domhoog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Arisa » di mar 29, 2011 3:28 pm

Hoe zit het met nat kattenvoer eigenlijk?
ik liet m'n oog gisteren in de winkel vallen op dit;
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 73657#more
"eerste klas stukjes kip"

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Thrypa » wo mar 30, 2011 9:08 am

Naar wat ik weet van op kattenforums is dat zelfs voor katten al brol, die toch al een beetje meer aankunnen dan fretten (maar even goed carnivoren zijn!)
Gewoon een blik op de samenstelling zegt al genoeg... eiwitten 9,5%, vetgehalte 4,5%, anorganische stoffen 2,5%, ruwe vezels 0,3%, vocht 80% ! Eigenlijk betaal je gewoon heel veel voor water :P en is natte voeding minder goed voor hun tandjes dus tenzij Tux misschien niets anders zou eten of zou weigeren te drinken bij zijn brokken, zou ik het nooit geven ^^

Als je kip wil geven, koop dan toch gewoon een stukje bij de slager en geef dat? :) zal in verhouding nog een pak goedkoper zijn ook :P

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Beste voeding?

Berichtdoor Arisa » wo mar 30, 2011 10:52 am

Naar wat ik weet van op kattenforums is dat zelfs voor katten al brol, die toch al een beetje meer aankunnen dan fretten (maar even goed carnivoren zijn!)
Gewoon een blik op de samenstelling zegt al genoeg... eiwitten 9,5%, vetgehalte 4,5%, anorganische stoffen 2,5%, ruwe vezels 0,3%, vocht 80% ! Eigenlijk betaal je gewoon heel veel voor water :P en is natte voeding minder goed voor hun tandjes dus tenzij Tux misschien niets anders zou eten of zou weigeren te drinken bij zijn brokken, zou ik het nooit geven ^^

Als je kip wil geven, koop dan toch gewoon een stukje bij de slager en geef dat? :) zal in verhouding nog een pak goedkoper zijn ook :P
haha ja da's best wel grappig dat de mensen zich daaraan laten vangen, "80% vocht" xd allemaal marketing is het he. En ge moet dan es zien hoe klein die pottekes zijn.
tot nu toe kocht ik gewoon ook wa kipfilet in de winkel zu. Maarja da's wel ni "eerste klas" hé xp
Heb voor mezelf nu wel ondertussen al besloten dat nat kattenvoer geen 'zin' heeft. Ik liet vorige week Bonnie gewoon es wat meelikke aan dat van onze kat.


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten