slachtafval ?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

slachtafval ?

Berichtdoor HERMELINDIS » ma jun 07, 2010 12:07 am

hey
Ik ben zo blij heb bij de renmans een kippenbout gekocht en deze in stukken gehakt om aan mijn spooky te geven.
Ze was er zo blij mee en heeft er heerlijk van gesmuld :rol: , ons jitse vond het maar een rare bedoeling en moest er niks van weten :staar:.
nu heb ik me bij renmans geïnformeerd achter wat ik zoal voor fretjes bij hun kan krijgen.
Ze zeggen dat slachtafval het beste is voor dieren te voederen en die zou mij 3 euro de kilo kosten en is een mengeling van kippenhart,nieren,lever,nek,poten,konijn,kalkoen.
Zou dit oke zijn voor mijn kleine schat of is dit niet betrouwbaar? voor de hond gingen mijn ouders ook bij het slachthuis zelf het afval hallen maar ja dit was een hond.
Het lijkt me wel een pak goedkoper dan een hele kip, konijn en ook meer gevarieerd. niet dat het om het geld gaan maar vermits ons vlees van deze beenhouder koms is het mss wel een optie.

Greets
Trotse baasje van een vlees etende fret xd

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: slachtafval ?

Berichtdoor Angelke » ma jun 07, 2010 12:45 am

Ik krijg gratis m'n slachtafval mee :p Altijd de nadruk leggen op geen varkensvlees. Hier krijgen ze tegenwoordig wel vaker en vaker volledige prooidieren.
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: slachtafval ?

Berichtdoor jeanine » ma jun 07, 2010 10:55 am

Het is belangrijk dat ze niet te veel orgaanvlees(nier, lever) ipv spiervlees naar binnen krijgen. Zoals Angel reeds zei, geen varken. Hart is geen orgaan wel een spier ;)
Bij voeding vindt je vast de juiste verhoudingen terug, ik dacht ongeveer 5% orgaan en ook %? bot zou goed zijn. De rest moet spier en vet zijn.Geef je er ook nog brok bij zijn de juiste verhoudingen iets minder belangrijk. Antwoord op je vraag, geen probleem dat het om afval gaat als je niet overdrijft met de organen.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: slachtafval ?

Berichtdoor Raven » ma jun 07, 2010 3:53 pm

De juiste verhoudingen kan van dier tot dier afhangen!
Mijn NRV bouw ik op: +-
80 % vetarm spiervlees.
15 % orgaanvlees.
5 % karkas.
En wat biergist en een zeer klein beetje honing.
:domhoog:

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: slachtafval ?

Berichtdoor Angelke » ma jun 07, 2010 4:05 pm

Raven krijgen die van u nog brok ook?

Hier krijgen ze dus elke dag vlees en hun brokken staan der altijd in de kooi
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: slachtafval ?

Berichtdoor HERMELINDIS » ma jun 07, 2010 4:35 pm

ze hebben hier altijd brokjes staan ook omdat maar 1 van de twee fretjes vlees wil dus de andere eet enkel brokjes.
Heb wel een vraagje, ik weet dat er verschil zit in de stoelgang van een vlees etende fret of een brokjes etende maar wat mag het verschil zijn ?
Ze eet nu twee dagen gemengd en haar stoelgang is wit :shock: wel in worstjes maar geen bruine kleur.
Voor ze vlees at was dit wel normaal maar nu de laatse twee dagen is hij dus wit of geel van kleur is dit oke ?


Greets hermelindis

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: slachtafval ?

Berichtdoor jeanine » ma jun 07, 2010 5:16 pm

Freebee heeft dit altijd van kip, zij krijgt dit niet meer omdat ik er aan twijfel of dat wel nog ok is zo een stoelgang. Met ander vlees is de stoelgang licht bruin tot donker bruin en iets slapper dan van de brokjes. Met prooi met huid en haar zie je er ook nog andere zaken in zoals, restjes pluim en haren op een worstje. Wat een leuk onderwerp, stoelgang vergelijken :p :rol:
Afbeelding

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: slachtafval ?

Berichtdoor Angelke » ma jun 07, 2010 5:45 pm

Hier ziet het er best allemaal normaal uit de kleur gaat wel van lichtbruin tot donkerbruin en soms haren en of pluimen ertussen maar witte faeces lijken me niet echt in orde
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: slachtafval ?

Berichtdoor Raven » ma jun 07, 2010 9:51 pm

Raven krijgen die van u nog brok ook?

Hier krijgen ze dus elke dag vlees en hun brokken staan der altijd in de kooi
Ja maar zeer weinig! Er zijn dagen dat ze niets krijgen!
Merendeel zitten ze zonder eten in hun kooi... ik voeder en wat niet op is neem ik terug weg!

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: slachtafval ?

Berichtdoor HERMELINDIS » di jun 08, 2010 12:04 am

moet fretjes niet altijd eten terbeschikking hebben ?
Dit is wat ik er over gelezen heb of is dit weer een mythe ?

Greets Hermelindis en de bende

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: slachtafval ?

Berichtdoor Angelke » di jun 08, 2010 12:06 am

Fretten moeten in principe om de 4 uur kunnen eten
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: slachtafval ?

Berichtdoor jeanine » di jun 08, 2010 9:17 am

In normale omstandigheden staat er altijd eten en vers drinken ter beschikking. Als het hier speeltijd is en het eetbakje of drinkbakje is leeg komen ze het mij vlug duidelijk maken.
Ik ken ongeveer hun behoefte en vul de brokjes net voldoende aan. Ze houden niet van brokjes die te lang in het eetpotje blijven staan. Een gezonde fret kan wel iets langer zonder eten dan een fret met insulinoom.Ook het soort brok maakt verschil, van goede kwaliteit eet men minder.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: slachtafval ?

Berichtdoor Raven » di jun 08, 2010 3:49 pm

moet fretjes niet altijd eten terbeschikking hebben ?
Dit is wat ik er over gelezen heb of is dit weer een mythe ?

Greets Hermelindis en de bende
Mijn mening? Deze is dat fretten niet altijd eten in hun kooi moeten hebben dat is mijn mening :domhoog:
En het is een fabel dat fretten om de 4 uur moeten eten! Dat ze een stofwisseling hebben van +- 4 uur dat wel ja maar... dat wil niet zeggen dat ze om de 4 uur of continu moeten kunnen eten.
Meestal hebben kleine roofdieren een kortere stofwisseling (een vlug metabolisme) deze vlugge verbranding wil nog niet zeggen dat ze eten vinden, aas of vangen... dus dat ze eten wanneer ze willen of goesting hebben is een groot ?
;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: slachtafval ?

Berichtdoor jeanine » di jun 08, 2010 4:58 pm

Deze is dat fretten niet altijd eten in hun kooi moeten hebben dat is mijn mening
Raven, ik weet dat jij als de beste met je fretjes omgaat, niets is je te veel en ze komen zeker niets te kort integendeel. Ook ben je goed geinformeerd over het fretten houden en heb ik het volste vertrouwen in wat je hier plaatst. Ik heb echter wel wat schrik van je uitspraak. Sommige minder bezorgde baasjes dan jij zouden dat wel heel erg breed durven interpreteren. Ik ben bang dat ze de fret maar 1 tot 2 voedingen per 24u gaan geven zoals je met hond of kat kan doen. Jouw fretten krijgen de juiste voedingstoffen naar binnen, met mindere kwaliteits voeding ligt het volgens mij net iets anders. ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: slachtafval ?

Berichtdoor Raven » di jun 08, 2010 5:26 pm

Daarom is het mijn mening jeannine :p
En ik denk dat de niet serieuze of de minder bezorgde baasjes hier niets komen zoeken op het forum... alleen mensen die het goed voor hebben met hun dieren en daarover iets wensen bij te leren zoeken op het net en komen hier terecht ;)
Zij zullen alvast niet op zoek gaan naar de betere voeding... laat staan er iets van willen te aanvaarden.
Daarom is dit forum een vraagbaak voor de beginner en de gevorderde en zullen de vragen en antwoorden vanzelf komen en de verschillende mogelijkheden en wijsheden worden kenbaar gemaakt op dit forum door iedereen die hier mee anticipeert :)
Dus ik zie er geen kwaad in :lol:

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: slachtafval ?

Berichtdoor daikiri » wo jun 09, 2010 6:00 pm

Raven , hoeveel keer geef je u fretten dan wel eten??
ik geef s' morgens en s'avonds eten, maar tegen de volgende beurt zijn ze wel hongerig (eten is dan allemaal op)
d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: slachtafval ?

Berichtdoor Raven » wo jun 09, 2010 8:42 pm

Normaal 3 a 2 keer op een dag... varieert... als we de week beginnen met 3 keer dan is het de dag nadien 2 keer, soms ook maar 1 keer per dag! Eigengemaakte NRV (gemalen) aangevuld met gekapte kip, kwartel, lams, stoofvlees etc.
Dus 140 a 160 gram NRV per dag + aanvulling wat neerkomt op een totaal van 140 a 160 gr. per fret gedeeld door 2 of 3 maaltijden. Dit voor 3 fretten.
15 min voer tijd en wat niet op is word verwijdert. D.w.z. wachten tot de volgende maaltijd.
Soms eten ze maar 1 maal per dag, gewoonlijk dan kippennekken en dit met doel de tanden. Brokken zijn soms aanwezig in de kooi maar dat echt een kleine hoeveelheid en word minder en minder.
:domhoog:

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: slachtafval ?

Berichtdoor Raven » zo jun 20, 2010 11:24 am

Voorbeeld:
Gisteren de zaterdag was het weer kippennekken dag! Dus morgens werd sowieso hun maaltijd al overgeslagen en om 16u. kregen ze het eerste aanbod van 1 grote kippennek verdeelt in 3 stukken en Spark en Dozer aten met lange tanden een klein beetje. Pebbles likte er wat aan en ging slapen... +- 20 min. later neem ik alles er terug uit! Bijna niets van gegeten :do:
Volgende oefening 1 grote kippennek om 0u. Dozer knabbelde wat en Spark at de rest op van Dozer zijn stuk en Pebbles ging weer slapen... +- 20 min. later neem ik alles er terug uit! Bijna niets van gegeten :do:
Volgende dag (zondag) wederom 1 grote kippennek om 09u. en alle 3 hebben er nu redelijk goed van gegeten (goed eten = bijna niets terug vinden) nu krijgen ze hun volledige maaltijd erbovenop... er word niet om gevochten, er word niet gulzig gegeten en er word blijkbaar ook niet teveel gegeten want er is bijna altijd wat eten over... +- 20 min. later neem ik alles er terug uit! :domhoog:
Dus vandaag krijgen ze terug 3 maaltijden :domhoog: :D
Morgen begin ik met 3 maaltijden en de dag nadien terug 2 maaltijden en dat terug 3 en 2 enz. tot het terug kippennekken dag is :domhoog:

Oo, ja... vergeten kippennekken dag is een gekke en actieve dag voor hun als ze wakker zijn :lol: :rol:


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten