zout tekort?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

zout tekort?

Berichtdoor sah » vr jul 09, 2010 11:33 pm

Hoi,
mn fretjes zijn mn schatjes en vaak krijg ik al eens zomaar n likje (dan ben ik superblij :) )
maareh, nu het zo warm is en ik ook veel zweet ( en zij waarschijnlijk ook-ik probeer hun zo koel mogelijk te houden, maar toch) beginnen ze steeds vaker mn benen af te likken (zonder de intentie van bijten) ik heb hen nu al enige tijd bij mij wonen en dit is echt ander gedrag dan normaal. Mijn zorg is..likken ze het zout van mijn zweet op omdat ze zelf een tekort hebben? Hoe kan ik dit oplossen?
Ivm de warmte, ik probeer het hier zo koel mogelijk te houden en elke speeltijd mogen ze (en dat willen ze ook echt ) onder de douche.
Normaalgezien hapt enkel Wasabi soms in mn benen, na veel likjes, omdat ze geen aandacht krijgt, maar zelfs bij haar is dit veranderd, zij likt nu ook gewoon mijn benen af. Ik weet dat mn soms aan dieren in de tuin/wei een soort van magnesium-blok geeft die zij kunnen aflikken, bestaat er iets soortgelijk voor fretjes? Ik heb echt het gevoel dat ze mijn zweet oplikken omdat ze iets mankeren...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: zout tekort?

Berichtdoor jeanine » za jul 10, 2010 7:11 am

Sah, dat gebeurt hier ook met Milo en soms de anderen ook. Ook zie ik het ze doen bij bezoekers die met een bodylotion ingewreven zijn. Ik denk dat zo een zoutsteen geven geen goed idee zal zijn, toch nog nergens gelezen dat iemand dit geeft en ze dit nodig zouden hebben. Als het je niet stoort zou ik ze laten doen, het zal wel geen kwaad kunnen ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: zout tekort?

Berichtdoor Raven » za jul 10, 2010 10:51 am

Hoi,
mn fretjes zijn mn schatjes en vaak krijg ik al eens zomaar n likje (dan ben ik superblij :) )
maareh, nu het zo warm is en ik ook veel zweet ( en zij waarschijnlijk ook-ik probeer hun zo koel mogelijk te houden, maar toch) beginnen ze steeds vaker mn benen af te likken (zonder de intentie van bijten) ik heb hen nu al enige tijd bij mij wonen en dit is echt ander gedrag dan normaal. Mijn zorg is..likken ze het zout van mijn zweet op omdat ze zelf een tekort hebben? Hoe kan ik dit oplossen?
Ivm de warmte, ik probeer het hier zo koel mogelijk te houden en elke speeltijd mogen ze (en dat willen ze ook echt ) onder de douche.
Normaalgezien hapt enkel Wasabi soms in mn benen, na veel likjes, omdat ze geen aandacht krijgt, maar zelfs bij haar is dit veranderd, zij likt nu ook gewoon mijn benen af. Ik weet dat mn soms aan dieren in de tuin/wei een soort van magnesium-blok geeft die zij kunnen aflikken, bestaat er iets soortgelijk voor fretjes? Ik heb echt het gevoel dat ze mijn zweet oplikken omdat ze iets mankeren...
Zweten? Lees >>dit<< eens!

Dus ze likken voor de smaak :domhoog: of voor de geuren van testosteron.
Dat beetje natuurlijk zout kan geen kwaad... likstenen daarentegen zijn dan meer iets herbivoren en niet voor carnivoren. Het zout (natriumchloride - kaliumchloride - sodium) dat in bepaalde voorbereide fretten voeding en snoepjes zit is al meer dan genoeg.
Alle natuurlijke mineralen dat zout bevat zitten in een goede prooi en vlees voeding al vanzelf :domhoog: In sommige BARF word er extra gezouten :do:
Bij andere rommel zoals lotion en deo moet men het likken zien te vermijden :ninja: veel chemische rommel :do:

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: zout tekort?

Berichtdoor Buda » za jul 10, 2010 1:30 pm

joa, ze vinen het gwn lekker, ze komen niks te kort hoor :p m'n hondje deed dat ook graag, of mn benen aflikken asl'k uit bad kwam, vinden ze blijkbaar lekker, al die smaakjes :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: zout tekort?

Berichtdoor jeanine » za jul 10, 2010 4:50 pm

Bij andere rommel zoals lotion en deo moet men het likken zien te vermijden
Ik loop dus met een heel droge huid die ik niet kan insmeren om die reden :(
Wat een frettenbaasje lijden kan :hammer:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: zout tekort?

Berichtdoor Raven » za jul 10, 2010 4:59 pm

Bij andere rommel zoals lotion en deo moet men het likken zien te vermijden
Ik loop dus met een heel droge huid die ik niet kan insmeren om die reden :(
Wat een frettenbaasje lijden kan :hammer:
Jeanine, smeer u in met amandel olie!! Word veel gebruikt in de cosmetica en is een top product voor uw teer velleke ;) pluspunt is ... ze likken u af dan en ze laten u niet meer met rust... probeer maar eens! :domhoog:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: zout tekort?

Berichtdoor jeanine » za jul 10, 2010 5:04 pm

:rol: Ik heb hier ook nog coco's olie staan, dat eten ze misschien liever :p
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: zout tekort?

Berichtdoor Raven » za jul 10, 2010 5:32 pm

:rol: Ik heb hier ook nog coco's olie staan, dat eten ze misschien liever :p
Olie? Dat moet een vaselin-achtige brei zijn... anders is het geen echte cocos olie :euh: :shock: :p
De echte eten ze hier graag en ruiken dat dat spul doet. 8-)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: zout tekort?

Berichtdoor jeanine » za jul 10, 2010 6:52 pm

Zit in een flesje meegebracht uit Zanzibar, zeer vettig spul :euh:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: zout tekort?

Berichtdoor Raven » za jul 10, 2010 7:09 pm

Hmmm, alle potjes hier lijken op een soort ranzige vaseline coco’s... na verwarming word dat maar eerst olie!
Daarom noemt men het ook veelal CocosVet :domhoog:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kokosolie


edit link

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: zout tekort?

Berichtdoor jeanine » za jul 10, 2010 7:17 pm

Staat in de badkamer waar het meestal warm is, ruikt niet zo lekker ook :euh:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: zout tekort?

Berichtdoor Raven » za jul 10, 2010 7:21 pm

Staat in de badkamer waar het meestal warm is, ruikt niet zo lekker ook :euh:
Verdacht spul dus! Met de echte kun je bakken, vlees, frieten en groenten! Geeft vlees een bepaalde smaak... lekker ;)

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: zout tekort?

Berichtdoor sah » zo jul 11, 2010 6:16 pm

Alles goed en wel, maar voor mijn fretjes mag de warmte nu wel wat minderen hoor. Wasabi weegt nog maar 500g, dat is erg weinig, maar gelukkig is zij een kleine fret, haar normale zomergewicht is wel 550g, dus toch wat meer. Onlangs zijn ze bij de da geweest en alles was in orde, dus eigenlijk hoef ik me geen zorgen te maken, maar toch is het zielig om hen zo te zien puffen... :(
Ik doe al het mogenlijke, ze hebben nu open drinkbakjes in het hok en in huis, ik probeer het zo koel mogenlijk te houden (maar het is een appartement) ik steek hen onder de douche als ze willen (ik zet de douche aan en wie komt piepen neem ik er mee onder - alledrie dus- maar ze kennen de gewoonte, als ze echt niet zouden willen zouden ze zich niet zo komen aanbieden. gelukkig wordt er ook nog steeds genoeg gegeten, ik moet de brokjes even vaak bijvullen...
maaar ik ben soms zo ongerust, het is echt niet leuk als je fret tijdens het spelen wat op de tegels gaat liggen puffen... :( :(

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: zout tekort?

Berichtdoor jeanine » zo jul 11, 2010 6:53 pm

Sah, zo lang ze nog zin in spelen hebben valt het nog wel mee ;) Het mag inderdaad afkoelen, ondanks dag en nacht hier airco voor hen zie ik Milo ook vaak plat op de tegels gaan liggen tijdens de speeltijd. Freebee schept nog vaker water over haar buikje dan anders. Hoe ouder het fretje hoe meer last ze er precies van hebben. De jongste heeft nergens last van :euh: :roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: zout tekort?

Berichtdoor Buda » zo jul 11, 2010 10:43 pm

de mijne zitten gwn in hun kotje en lopen in de tuin is 'n toertje en mogen spelen als't afgekoeld is en van de warmte blijkbaar geen last :o
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: zout tekort?

Berichtdoor Margiet » ma jul 12, 2010 1:53 am

Hoe heerlijk ik dit weer ook zelf vind, voor de sloebertjes mag het idd ietsjes minderen.

Niet dat ze er last van hebben zolang ze rustig in hun kooi liggen, maar dat "te vaak, te rustig" zijn, is ook geen gewone manier van doen, dus ze zullen er toch wel hinder van ondervinden. Ik zie hen liever spelen en crossen, ik zal m'n trui wel weer bovenhalen dan!! :s ;)

(Of is 25°C goed voor iedereen en kunnen we een compromis sluiten mss?? :rol: )
Afbeelding

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: zout tekort?

Berichtdoor HERMELINDIS » ma jul 12, 2010 9:10 am

(Of is 25°C goed voor iedereen en kunnen we een compromis sluiten mss?? :rol: )
Daar ga ik mee akkoord en dan mag het voor jou tijdens de weekends tot 30°c oplopen maar dat is echt wel de max temp . Wat denkje zullen we dat hier boven eens gaan regelen ;)

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: zout tekort?

Berichtdoor Raven » ma jul 12, 2010 10:03 am

Ik zie hen liever spelen en crossen, ik zal m'n trui wel weer bovenhalen dan!!
Ik ook... maar dan liever buiten in’t bos, park of zelfs tijdens een terrasje... Zo hebben de fretjes er tenminste ook iets aan :domhoog: :p

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: zout tekort?

Berichtdoor Margiet » ma jul 12, 2010 11:57 am

Met dit weer kom ik niet meer buiten, hoor :cry: !

Ik ben zwaar depressief! :hammer:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: zout tekort?

Berichtdoor Raven » ma jul 12, 2010 3:09 pm

Met dit weer kom ik niet meer buiten, hoor :cry: !

Ik ben zwaar depressief! :hammer:
Ik heb meer compassie voor de dieren, die worden echt depressief :ninja: :do:

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: zout tekort?

Berichtdoor Margiet » ma jul 12, 2010 5:56 pm

Volgens mij zijn mijn fretten afkomstig uit het Zuiden! Die houden bij extreme warmte 's middags een siësta en voor de rest merk je daar niks aan. ;)

Maar als je dan 's middags het licht moet aandoen omdat het pijpenstelen regent en de lucht zwart ziet van de miserie die nog volgen moet ... zie je geen wakkere fretsels, hoor!! Die 20° van vanmiddag kondigde bij hen het begin van de herfst in, geloof ik!! :p

Alleen voor de oudere dieren vind ik het echt een ellende, niet dat je er veel aan merkt, maar ze zijn ook niet zoals anders :( .
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: zout tekort?

Berichtdoor jeanine » ma jul 12, 2010 7:38 pm

Volgens mij zijn mijn fretten afkomstig uit het Zuiden!
Nee, ze kennen geen winters :p
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: zout tekort?

Berichtdoor Raven » di jul 13, 2010 8:32 am

Volgens mij zijn mijn fretten afkomstig uit het Zuiden! Die houden bij extreme warmte 's middags een siësta en voor de rest merk je daar niks aan. ;)

Maar als je dan 's middags het licht moet aandoen omdat het pijpenstelen regent en de lucht zwart ziet van de miserie die nog volgen moet ... zie je geen wakkere fretsels, hoor!! Die 20° van vanmiddag kondigde bij hen het begin van de herfst in, geloof ik!! :p

Alleen voor de oudere dieren vind ik het echt een ellende, niet dat je er veel aan merkt, maar ze zijn ook niet zoals anders :( .
Hmmm, volgens de annalen (moet zien dat ik dat woord juist schrijf) zou een afgietsel fret ontsproten zijn rond het middellandse zee gebied? Dus hier kunnen ze ook goed tegen de warmte ;) Incl. de siësta’s houden :lol:
:D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: zout tekort?

Berichtdoor Margiet » di jul 13, 2010 12:08 pm

Awel, ziet ge het nu??? Ikke gelijk dus!! :p :p

Die watjes hadden het vannacht koud, allemaal!!! En tis binnen nog 24.5°C, hé, ben dus echt niet alleen zo "kouwelijk" aangelegd!! :roll:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: zout tekort?

Berichtdoor Raven » di jul 13, 2010 4:06 pm

^^^^gaat toch niet zeggen dat het koud is zeker? :roll:
;)


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten