mosseltjes

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

mosseltjes

Berichtdoor Buda » di jul 27, 2010 3:59 pm

mogen fretjes mosseltjes eten?
we hadden mosseltjes klaargemaakt en khad zo'n klein bolleke afgesneden en aan buda gegeven en
hij smekte het met veel plezier op, maar kweet nu eigenlijk niet of ze het mogen eten. lol
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Re: mosseltjes

Berichtdoor stevenn » di jul 27, 2010 6:52 pm

is niet echt wat op het menu van fretten staat

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor jeanine » di jul 27, 2010 7:12 pm

Ik heb ooit in Humo een artikel over mosselen gelezen. Die prof. aan het woord gaf toe dat je beter niet te veel mosseltjes kan eten. Hij zelf ging er in elk geval veel minder eten ondanks dat hij dit graag at. Er zijn veel stoffen in gevonden die toch minder goed zijn voor de gezondheid. Je fret heeft ze echt niet nodig, maar van dat kleine proevertje zal hij wel geen last hebben ;) Het kan hem maar eenmalig gesmaakt hebben :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor Buda » di jul 27, 2010 7:16 pm

oki :p kwou't ke checken :p
hij heeft in elk geval inderdaad genoten van z'n eenmalige proevertje :p haha
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor Buda » di jul 27, 2010 7:49 pm

maar vis mochten ze wel hebben toch he? of ben'k nu mis?
kheb ze dr nog geen gegeven want 'k eet da zelf niet :p hahaha, ma weet 't ffkes niemeer
opzoeken is ook nogal moeilijk aangezien site's elkaar toch tegenspreken :p

vn vlees weet'k het wel, alles behalve piggie's :p
:king:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor jeanine » wo jul 28, 2010 8:46 pm

Vis en schaaldieren zijn toch wat anders . :p Vis kan je inderdaad geven, opletten voor graten. Neem een neusknijper bij de hand om de bak proper te maken :rol:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: mosseltjes

Berichtdoor Raven » do jul 29, 2010 9:50 am

Vis als zijnde een stuk vis, staart, rug of filet... zal misschien wat meer geuren. Het is de vismeel in voeding of brok die maar eerst echt stinkende kakjes zal opleveren ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor jeanine » do jul 29, 2010 10:27 am

Niet helemaal akkoord Raven. Anais en Chanel waren verzot op vis. Dus kregen zij af en toe als er vis op onze menu stond een klein stukje verse vis. De uitwerpselen hadden dan een enorme stank. Ben dan ook gestopt om die redenen om visje te geven aan fretten. Brok met veel vismeel in zal een meer stinkende stoelgang geven dan met minder vismeel, daar heb je dus gelijk in. :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: mosseltjes

Berichtdoor Margiet » do jul 29, 2010 1:09 pm

Ach, zo fris is die bak op "prooi" ook niet, hoor!! :p

:bow:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor jeanine » do jul 29, 2010 6:41 pm

prooi is maar klein bier tegen vis :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: mosseltjes

Berichtdoor Margiet » do jul 29, 2010 11:08 pm

Heb ondertussen kunnen vergelijken : fret op verse vis (ons Snufke was dat zo gewend toen ze hier aankwam) of pups op kuikentjes, muisjes, kippenhartjes, konijn enz... :euh:

Eerlijk gezegd, ze zijn ook wel met 5, maar die pups spannen voorlopig de kroon!! Stinken dat die kunnen ... :bow:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor Buda » vr jul 30, 2010 1:48 am

prooi is maar klein bier tegen vis :mrgreen:
oh ow :shock:
als ze hier hun muizekes en kuiksels krijgen, is't nu toch ookk geen schitterend zicht als'k diejn bak uitkuis :p
mss krijgen ze wel eens 'n stukje vis :p als meme er maakt, want zelf eet'k dat niet :z
voor buda zou dat weer 'n feest zijn, die snoeper eet alles.
maar sayko heeft nergens interesse in :p de raarn, spelen doet die ook amper,
een beetje rondwandelen, eens 'n huppeltje
soms begint ie ineens wat sneller te wandelen, das dan z'n topspeed :euh:
dan legt ie zich in 'n bolletje op m'n schoot, en valt ie in slaap
terwijl buda van 12u tot 8u rond huppelt en springt en loopt en koerst.

komt er dus op neer, dak eens ga proberen met 'n lekker visje :p
met al m'n afdwalen hier weer :hammer:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Re: mosseltjes

Berichtdoor _K8_ » vr jul 30, 2010 1:54 am

:euh: als je fret niet wilt spelen , nergens in geinteresseerd is en alleen wilt slapen dan zou je hem best een nazien want zo had ik gemerktdat mijn Gipsy ziek was

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor jeanine » vr jul 30, 2010 9:24 am

k8 hier volg ik je in. ;) Dikwijls is dat het enige dat lang op voorhand duidelijk is. Als er hier eentje afwijkt van het normale gedrag hou ik ze extra goed in het oog. Momenteel maak ik me een beetje zorgen om Milo. Niet wakker als ik boven kom, op de schoot een beetje komen slapen, minder spelen. Ik kan niet direct uitmaken wat er mis gaat,toch een klein beetje bezorgd om zijn gedrag. Best mogelijk dat hij binnen een paar dagen weer in normale doen is.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: mosseltjes

Berichtdoor Raven » vr jul 30, 2010 9:37 am

Niet helemaal akkoord Raven. Anais en Chanel waren verzot op vis. Dus kregen zij af en toe als er vis op onze menu stond een klein stukje verse vis. De uitwerpselen hadden dan een enorme stank. Ben dan ook gestopt om die redenen om visje te geven aan fretten. :p
Ach, als je van brok ineens verandert kunnen kakjes ook stinken, andere fretjes hebben altijd stinkende kakjes!
Maar, als je vlees of prooi geeft hebben ze altijd een lekker geurtje... en af en toe eens vis op de menu maakt hun kakjes meer lekker geuren maar stinken zoals een “enorme stank“??? Misschien minder omdat ze hier bijna constant een open venster hebben... maar “stank” :euh:
Weet je wat ik vind dat echt stinkt! Een paar stukken verse kippen of konijnen lever geven... :do:
Een voorbeeld, onlangs heb ik Orijen kat voeder aangekocht om te testen... 400gr dacht ik. ⅓ bij de Hills kitten en proberen maar... lukte met lange tanden... daar ze hier echt zeer weinig brokjes eten lukte dit zeer goed om per week op te drijven van ⅓ tot ½ en ¾ zo tot 100% Orijen... maar stinken in het begin... niet zoals een rotte stank... maar gewoon meer stinken!
Nu ondertussen al een maand of 2 en stinken ze niet meer zo :rol: Misschien zijn ze het gewoon geworden... :p
Maar ondertussen een ander probleem de laatste 2 a 3 weken... ze eten bijna geen brokjes meer nu! Noch TF, noch Hill’s noch Orijen. :ninja:

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: mosseltjes

Berichtdoor Margiet » vr jul 30, 2010 2:26 pm

....ze eten bijna geen brokjes meer nu! Noch TF, noch Hill’s noch Orijen. :ninja:
Dat komt er volgens mij van, hé, van die sloebers lekkere dingen te geven!!! :p Die pups hier, alle 5, hebben een bloedhekel aan brokjes, alle mogelijke soorten, zoals je zegt!! Alleen in uiterste geval van nood, ja, als het een kwestie wordt van leven of doodgaan van de schele honger!! :roll:

Maar owee als er iets "vlees" passeert, .... :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor jeanine » vr jul 30, 2010 5:17 pm

maar die pups spannen voorlopig de kroon
Inderdaad Margiet, dat is verschrikkelijk die stoelgang. Je zou er braakneigingen van krijgen :p
ze eten bijna geen brokjes meer nu
Als er het juiste vlees op het bordje ligt zijn de brokjes hier ook minder aantrekkelijk. Freebee eet er van tot ze ploft, dat stukje dat een ander op zij legt voor later gaat er eerst aan.
andere fretjes hebben altijd stinkende kakjes
Eigenlijk wel waar, Jantje zijn kakje stonk ook meer dan van de mijne ;) Ik zal hun geurtje gewoon zijn zeker?
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: mosseltjes

Berichtdoor sah » vr jul 30, 2010 9:17 pm

pfff, als ik hun hier iets vers geef, vinden zij dat inderdaad lekkerder, maar dat heeft enkel tot gevolg dat ze na een paar hapjes hun lekkere dingetje willen verstoppen om te wachten op meer...en dan kan ik na een of twee dagen overal hun verstopte vleesjes gaan wegruimen (en dan moet ik echt OVERAL in elk hoekje ook in elke kast, achter elk meubel kuisen)...ze vinden het inderdaad lekkerder, maar behalve snel voor de andere fretjes verstoppen doen ze er niet zoveel mee....En het hun enkel in de kooi geven helpt weinig, want dan verstoppen ze het daar en zodra de deur openstaat gaan ze het ergens buiten de kooi verstoppen....

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor jeanine » vr jul 30, 2010 9:58 pm

want dan verstoppen ze het daar en zodra de deur openstaat gaan ze het ergens buiten de kooi verstoppen....
Is hier ook al gebeurd ;) Nu wacht ik ze op en neem het vleesje af, terug in de kooi daarmee. Ze weten het al heel goed als moeke zegt los, wat er op volgt :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor Buda » za jul 31, 2010 3:05 am

k8 hier volg ik je in. ;) Dikwijls is dat het enige dat lang op voorhand duidelijk is. Als er hier eentje afwijkt van het normale gedrag hou ik ze extra goed in het oog. Momenteel maak ik me een beetje zorgen om Milo. Niet wakker als ik boven kom, op de schoot een beetje komen slapen, minder spelen. Ik kan niet direct uitmaken wat er mis gaat,toch een klein beetje bezorgd om zijn gedrag. Best mogelijk dat hij binnen een paar dagen weer in normale doen is.
sayko wijkt niet af van het normale gedrag, hij doet altijd al zo :p
gewoon heen en weer huppelen, en op z'n achterwerk zitten en kijken :p
en knuffeltjes vragen :p
ik steek het op z'n oude baasjes, waar hij totaal by flipte,
toen hij bij mij toekwam beefde hij als 'n riet, 1 brok zenuwen
hij wou alleen maar wegwezen.
toen'm bij mij thuis kwam deed'm drie uur nie anders dan eten.
en derna sliep hij en toen'm op z'n plooi was, deed'm zo
gewoon 'n heel relaxte fret
voelt zich kiplekker :D
de dierenarts zei het ook al.
daarmee dak zo verschoot op de beurs dat'm ineens ne fret vasthad en niemeer wou lossen :o
en anderen achterna zat.
hier thuis laat hij de fretjes van m'n vrienden gerust en buda ambeteerd hij ook niet.
tijd voor z'n implantaatje :p
zodra dak weer ver kan rijden kom'k nog eens naar ne speelmiddag met hun,misschien komt hij daar eens los.
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: mosseltjes

Berichtdoor Raven » za jul 31, 2010 11:23 am

Dat komt er volgens mij van, hé, van die sloebers lekkere dingen te geven!!! :p Die pups hier, alle 5, hebben een bloedhekel aan brokjes, alle mogelijke soorten, zoals je zegt!! Alleen in uiterste geval van nood, ja, als het een kwestie wordt van leven of doodgaan van de schele honger!! :roll:

Maar owee als er iets "vlees" passeert, .... :p
Gisteren 30 brokjes gegeven in bakje... vandaag 24 u. later, 23 volledige brokjes en 3 halve brokjes terug gevonden... dus 5 en ½ zijn MIA of KIA... :euh:

pfff, als ik hun hier iets vers geef, vinden zij dat inderdaad lekkerder, maar dat heeft enkel tot gevolg dat ze na een paar hapjes hun lekkere dingetje willen verstoppen om te wachten op meer...en dan kan ik na een of twee dagen overal hun verstopte vleesjes gaan wegruimen (en dan moet ik echt OVERAL in elk hoekje ook in elke kast, achter elk meubel kuisen)...ze vinden het inderdaad lekkerder, maar behalve snel voor de andere fretjes verstoppen doen ze er niet zoveel mee....En het hun enkel in de kooi geven helpt weinig, want dan verstoppen ze het daar en zodra de deur openstaat gaan ze het ergens buiten de kooi verstoppen....
Hier verstoppen ze niets... eten bijna altijd alles op, tot zelfs de zachte knookjes. :p
Dus het enige wat wij hier moeten doen is het kot uitkuisen en daar uitzien voor verstopte stukken vlees ;)
Is hier ook al gebeurd ;) Nu wacht ik ze op en neem het vleesje af, terug in de kooi daarmee. Ze weten het al heel goed als moeke zegt los, wat er op volgt :D
Jeanine, ge bent toch zeker dat het fretten zijn he?
;)
maar die pups spannen voorlopig de kroon
Inderdaad Margiet, dat is verschrikkelijk die stoelgang. Je zou er braakneigingen van krijgen :p
Nu kan ik toch niet meer volgen... wat stinkt het hards nu?
:p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor jeanine » za jul 31, 2010 11:38 am

Ja het zijn echte fretten, ze kakken waar ze denken dat het mag buiten de bak. Ze doen deugnieterij zo vaak als het kan. Ik hoor ze mokken van plezier. Maar als baasje los zegt weten ze waar het op aan komt, afgeven wat in het bekje zit :p Het is één van de weinige zaken waar ze echt wel naar luisteren, de toon is dan ook heel erg gebiedend. :rol: Ik ben daar toch wel en beetje fier op, eerst dacht ik toeval maar het lukt elke keer weer. :oops:
Nu kan ik toch niet meer volgen... wat stinkt het hards nu?
Puppenkakjes en de vis even erg :p
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: mosseltjes

Berichtdoor Raven » za jul 31, 2010 11:56 am

Ja het zijn echte fretten, ze kakken waar ze denken dat het mag buiten de bak. Ze doen deugnieterij zo vaak als het kan. Ik hoor ze mokken van plezier. Maar als baasje los zegt weten ze waar het op aan komt, afgeven wat in het bekje zit :p Het is één van de weinige zaken waar ze echt wel naar luisteren, de toon is dan ook heel erg gebiedend. :rol: Ik ben daar toch wel en beetje fier op, eerst dacht ik toeval maar het lukt elke keer weer. :oops:
Nu kan ik toch niet meer volgen... wat stinkt het hards nu?
Puppenkakjes en de vis even erg :p
Als ze eten of eten vast hebben in de muil toon ik toch respect voor Dozer en Spark... daar ik al een paar keer de knipkiezen (naast de valse kiezen) en kauwkiezen heb gevoeld en dat was wat pijnlijk d.w.z. ze bijten niet he.. bv. bij het verwijderen van een vastzittend stuk been of knook.
Als ze iets toe eigenen... het blijven op dat gebied altijd roofdiertjes he.
:s

Dus puppykakjes van rauw of prooi... :p Bij de volwassen fret(?) vermindert het geuren van de kakjes wel maar... het blijft geuren. :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: mosseltjes

Berichtdoor jeanine » za jul 31, 2010 4:50 pm

Het zijn inderdaad heel scherpe tandjes. Bij Milo eens gevoeld toen ik iets uit het bekje moest halen, net een scheermesje, ik schrok daar wel wat van. Nooit gedacht dat dit zo scherp stond :shock: Als ik los zeg tonen zij respect, dat komt mij goed uit zo :rol:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: mosseltjes

Berichtdoor Raven » za jul 31, 2010 6:49 pm

Ok goe en wel allemaal maar het ging hier over mosselen... lekkere dingen trouwens!
In welk opzicht zijn deze ongezond voor mens en dier?


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten