kale plekken met korsten

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Freddy21
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 4:47 pm

kale plekken met korsten

Berichtdoor Freddy21 » ma jun 06, 2011 5:02 pm

Dit weekend merkte ik opeens twee grote plekken met korsten bij mijn fretje. Bij zicht van naderbij kon de korst verwijdert worden en was er onder de korst gewone nieuwe huid.
Ik heb deze kale plekken nu behandeld met een zalfje dat wij thuis zelf gebruiken (ontsmettend en helend). Na deze behandeling ziet het er al beter uit. Schurft kan het bijna niet zijn, omdat de oortje helemaal in orde zijn en de plekken zich niet verspreiden.
Tot nu toe blijft het bij deze twee vlekken.

Kan mijn fretje allergisch zijn aan mijn vullen van kooi?
Kan het stressgebonden zijn?
Wat denken jullie?

Freddy21
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 4:47 pm

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor Freddy21 » ma jun 06, 2011 5:04 pm

plus even toevoegen:

Freddy'tje is op korte tijd wel vermagerd, waar hij een zeer struis beestje was (iets te struis) is hij nu al naar een normalere vorm gegaan.
Nog steeds niet super mager, eigenlijk hoe ze er moeten uitzien, maar toch.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor jeanine » ma jun 06, 2011 5:24 pm

Ik denk hier toch wel in de eerste plaats aan schurftmijt. Lang geleden dat je een pipetje gaf?
Is je fret vermagert ten opzichte van het winter of zomergewicht? Dat verschilt wel degelijk tot 1/3 van het gewicht.
Afbeelding

Freddy21
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 4:47 pm

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor Freddy21 » ma jun 06, 2011 6:37 pm

Schurft denk je dat echt? De plekken genezen, zonder dat mijn fretje behandeld word. Gebeurt dat dan zo?
Kan de dierenarts mij hierbij helpen?

Aaah, dat vermageren is begonnen in februari, dus het verschilt met het wintergewicht. Scheelt inderdaad ongeveer 1/3 met het vorige gewicht. Is wel nog héél speels en eet en drinkt goed.

Wat moet ik dan doen? Dierenarts consulteren en wat gaat die doen?

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor Raven » ma jun 06, 2011 6:49 pm

twee grote plekken met korsten bij mijn fretje.
Waar situeren zich deze grote plekken?

En om op uw vraag te antwoorden of het van stress of allergisch kan zijn... ja dat kan!
Maar graag toch wat meer gegevens over uw fret. Ik vind alleen terug dat u hem heeft van mei 2010 en dat hij hard beet ;)
En zoals Jeanine het aanhaalde een fret verliest tijdens of na het lente (+- maart /april) ruien soms 30 a 40 % van zijn gewicht...
Een telefoontje naar uw DA kost u niets, dus... :domhoog:

Freddy21
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 4:47 pm

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor Freddy21 » ma jun 06, 2011 6:56 pm

Eén plek bevind zich op zijn hoofdje, de andere plek bevind zich op de rug.
De korsten zijn verwijdert, er blijven eigenlijk enkel kale plekken over.
Ik zal morgen zeker een telefoontje doen naar mijn dierenarts.

Mijn fretje komt van een dierenwinkel, maar heb er sinds de aankoop eigenlijk nog niet veel problemen mee gehad. Hij heeft een voorliefde voor tenen en is nogal zotjes. Maar speelt super graag op het gras en met mijn hondje.


Ik laat nog weten wat de dierenarts gezegd heeft.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor Raven » ma jun 06, 2011 7:04 pm

Kan echt van alles zijn, van eczeem tot ... of van parasieten etc...
Speels zijn... en blijven :domhoog: Geen probleem fretje... dus houden zo. :domhoog:
Ik zal morgen zeker een telefoontje doen naar mijn dierenarts.
zeker doen :domhoog: :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor jeanine » di jun 07, 2011 9:08 am

Milo had aan de staartaanzet ook eens een korstje, de da heeft er wel naar gekeken toen. Na een behandeling voor oormijt is ook het korstje daar verdwenen. Regelmatig behandelen tegen oormijt is niet echt een luxe. Steeds na 3 weken een tweede behandeling geven. Een fret is daar zeer vatbaar voor. Met het gebruik van zalfjes zou ik toch voorzichtig zijn, vaak likken ze zichzelf schoon en niet alles is eetbaar. ;) Laat eens weten wat de da zegt.
Afbeelding

Freddy21
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 4:47 pm

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor Freddy21 » do jun 09, 2011 9:34 am

ik ben langs geweest bij de da. Het is geen schurft, de plekken worden niet groter en erger. Waarschijnlijk is mijn fretje allergisch aan het product dat ik gebruik om zijn kooi te kuisen en de bodembedekking dat ik gebruik.
Dus ik zal een andere soort moeten gebruiken. Momenteel gebruik ik van dat gerecycleerd papier, omdat mijn fretje niet proper is. Ik heb ook al een soort van gerecycleerde katoen gebruikt, maar dat gaf te veel stof.

Ik weet echt niet meer wat gebruiken.
Trouwens op de kale plekken groeit terug haar!!!
JOEPIE!!!

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor Thrypa » do jun 09, 2011 10:29 am

Wat als je geen bodembedding gebruikt? Ik ga er vanuit dat je kooi een plastik bak of dergelijke als basis heeft? Verder veel hangmatjes en dergelijke voorziet?
Eventueel een poepbak verdiep maken? En daar dus niets en een ander verdiep vol met doeken indien mogelijk?

Freddy21
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 4:47 pm

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor Freddy21 » do jun 09, 2011 12:11 pm

Ik ga dit weekend een andere kooi kopen en ga dit idee eens bekijken. Dank u voor het voorstel

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor jeanine » do jun 09, 2011 5:27 pm

Met wat kuis je de kooi?
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: kale plekken met korsten

Berichtdoor Raven » do jun 09, 2011 8:37 pm



Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten