Kippenvleugeltjes

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Kippenvleugeltjes

Berichtdoor Thrypa » do jul 21, 2011 4:25 pm

Hey allemaal!

Ik had onlangs voor Tux en onze vakantiegangertjes kippenvleugeltjes gekocht. Maar panisch als ik ben durfde ik deze uiteindelijk niet geven :p
Onze gasten vonden er niets aan buiten ze te verstoppen en Tux zag er de fun wel van in maar begon ook de botjes af te knauwen (waarna ik het vlees er heb af gepulkt en het zo gegeven zonder bot ^^).

Ik weet dat je die dingen niet mag koken omdat het dan gevaarlijk is dat de botjes splinteren. Maar even voor mijn gemoed: fretten kunnen dus wel degelijk die botjes opeten (rauw dus)? Ze zullen niet verslikken? Is het veilig dit in de kooi te geven (dus niet onder constant toezicht) want in huis verstopt hij dit met een zeer stinkende schuif als gevolg toen eindelijk uitkwam waar dat stuk lag :oops:.. ?

Alvast bedankt!
Groetjes ;)

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kippenvleugeltjes

Berichtdoor Saantje » do jul 21, 2011 5:24 pm

Ik geef het geregeld, zolang je niets kookt zal het niet splinteren. Ze eten ook maar wat ze kunnen dus sommige kluiven er wel aan maar eten de botjes niet geheel op, anderen wel.
Het is trouwens noodzakelijk dat als je vers geeft ze ook botjes erbij krijgen om "all meat syndrome" te voorkomen.
Afbeelding

Thrypa
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 12:33 pm

Re: Kippenvleugeltjes

Berichtdoor Thrypa » do jul 21, 2011 5:34 pm

Saantje, dat weet ik ;) Dit is als snack bedoeld :) !

Bedankt trouwens, ik ben al een beetje gerustgesteld!

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Kippenvleugeltjes

Berichtdoor Arisa » do jul 21, 2011 6:06 pm

Heb toch ook wel wat van die angst lol, tot nu toe hebben ze enkel maar 'mals' vlees bij hun brokken gekregen :p

Gebruikersavatar
Taiga
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 3:48 pm
Contacteer:

Re: Kippenvleugeltjes

Berichtdoor Taiga » do jul 21, 2011 7:38 pm

Ik weet enkel dat bot voeren zeker geen slecht idee is, blijkbaar ook gezond voor het gebit. Bot dat niet gekookt is, zou in feite geen probleem mogen zijn voor fretjes. Het kan wel zijn dat jouw fretjes er niet gek van zijn natuurlijk en het links laten liggen. Ik heb nog nooit gehoord van een fretje dat gestikt of problemen heeft gehad door het eten van bot (of prooidieren die ook bot bevatten). Elk fretje is ook anders dus ik zou bij de eerste keer bot voeren alert blijven en de fret in de gaten houden. Misschien geen al te beste raad maar zo deed ik het bij mijn ratje ook, te beschermend ten opzichte van alles wat ademt. @__@
.:[♥~Bezoek onze frettige bende in de Senshido Residence~♥]:.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Kippenvleugeltjes

Berichtdoor jeanine » do jul 21, 2011 9:22 pm

Destijds toen ik probeerde om prooidier te geven, je kippenvleugeltjes vallen daar ook onder, was dat geen probleem. Of ze trokken het vlees er af of aten zelfs de kleinste botjes mee op. Wat hen niet ligt laten ze gewoon ergens in de kooi achter. Wat mij wel opviel was dat de stoelgang er helemaal anders uit zag, een beetje stopverf achtig.Ook de hangmatjes uitruimen na vlees geven, ideaal verstopplaatsje. Het vel geeft meer kans op verslikken dan de botjes. ;) Inderdaad eerst kijken hoe het gaat.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Kippenvleugeltjes

Berichtdoor Raven » za jul 30, 2011 6:00 pm

Wat mij wel opviel was dat de stoelgang er helemaal anders uit zag, een beetje stopverf achtig.Ook de hangmatjes uitruimen na vlees geven, ideaal verstopplaatsje. Het vel geeft meer kans op verslikken dan de botjes. ;) Inderdaad eerst kijken hoe het gaat.
Jeanine wat bedoel je met stopverf-achtig! De kleur of de structuur?
;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Kippenvleugeltjes

Berichtdoor jeanine » za jul 30, 2011 7:50 pm

Vooral de kleur Raven en in later stadium waren het ook geen echte drolletjes meer. De enigen die hier echt rauw gegeten hebben zijn Anais, Chanel en ons Freebee die ook nog muis eendagskuiken en een prakje van gemalen vlees met bot gegeten heeft. Bij ons Free kon je heel goed zien welke voeding ze gekregen had aan de stoelgang.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Kippenvleugeltjes

Berichtdoor Raven » zo jul 31, 2011 2:28 pm

Hier houden ze op licht en donker bruin tot zeer donker! :euh: Wat de normale kleur blijkt te zijn... ;)


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten