fretje wil niet eten

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

fretje wil niet eten

Berichtdoor sah » ma aug 15, 2011 8:45 pm

Hallo,
Ik heb al eerder en langer fretten gehad, dus voor als iemand me hier wil beschuldigen van wat dan ook...
ik heb na Aruba een nieuwe jongen in huis gehaald, de ideale vriend voor iedereen, de meisjes vonden meer rust, Aruba had iemand om de hele speeltijd lang wild mee te doen en zij twee speelden gewoon door als de dames gingen slapen. Onze nieuwe, Jack, mocht meteen ook bij de meisjes slapen (van hen), alles ging perfect. En toen schoot mijn microgolfoven in brand, snel geblust, wel wat rook, ik heb dus de ramen opengezet (ik heb zo'n deur naar het balkon) de fretjes die toen rondliepen meteen in de kooi gezet en de kooi naast het balkon gezet. Het was niet zoveel rook, ik ben de hele tijd zelf zonder iets van problemen binnen gebleven. Maar later die dag gaf Jack heel veel over. De eerstvolgende dag wou hij wel wat rundsgehakt eten, daarna niet meer, dus dan voor de eerste maal naar de da, een spuit antibiotica en een spuit tegen misselijkheid -wij dachten dat zn neusje verstopt zat want hij nam niets meer aan -, daarna kon hij terug ruiken maar werd selectief, hij at enkel ad en rundsgehakt. Toen werden zn kakjes weer geelgroen (was ook zo na het overgeven, dus wij weer naar de da want misschien cocodiose of hoe dat ook heet (de eerste maal wou ik geen behandeling hiervoor omdat ik weet hoe zwaar dit is voor hen) dan een andere behandeling, voor alle 4 een soort van pilletje gemengd met voeding. Dit was ok, sindsdien eet hij goed en komt weer bij, enkel eet hij nog steeds enkel ad recovery en rundsgehakt, ik heb al vanalles geprobeerd en zit nu met de handen in het haar. Als ik enkele brokjes van eender welk merk (probeer nu 4 merken) op zn gehakt bordje leg, dan eet hij niets van het bordje, als ik enkele (geweekte) brokjes onder zn ad meng, dan eet hij dat niet. Ik probeer telkens voor 12u, dit is misschien kort, maar hij is een volwassen mannetje hij is niet groot, toen hij hier kwam woog hij 780g, maar als hij nu dus onder de 750 is, wil ik hem niet op dwingen door hongeren zetten, dus hij krijgt wat hij wil en komt langzaam bij. Enkel op lange termijn is dit niet goed he? Wat kan ik nog proberen? Als hij niets hards eet is dit slecht voor zijn tanden en waarschijnlijk komt hij op de duur voedingsstoffen te kort...
Wat kan ik doen?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fretje wil niet eten

Berichtdoor jeanine » ma aug 15, 2011 10:49 pm

Sah, een probleem dat je niet vlug zal oplossen volgens mij. Op termijn is het zeker aan te raden hem terug naar de gewone voeding te brengen. Als hij mooi op gewicht staat zou ik toch proberen om brokjes te malen, kan je in een plastiek zakje met een fles of deegrol doen. Daar een koffielepeltje door wat ad mengen en proberen om hem het van je vinger af te laten likken. Lukt het niet zou ik er niet naar kijken om de spuit er bij te halen. Het kan misschien ook zijn dat de brokkengeur hem aan zijn misselijkheid doet denken en hij het daardoor nu laat liggen. Ook kan je proberen er wat olie over te doen en kijken of hij zo geen brokje van je aanneemt. Dat zou ik in elk geval proberen om te beginnen. ;)
Is Jack niet het fretje dat mankt uit de opvang of is dat Aruba?
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: fretje wil niet eten

Berichtdoor sah » ma aug 15, 2011 11:42 pm

Hoi jeanine,
Aruba is het manke fretje, maar dat weet hij zelf niet en sinds hij hier naar hartenlust kan spelen slijten zelf zijn nageltjes aan de achterpootjes (die hij toch wel wat gebruikt, enkel loopt hij wat scheef) mooi af. Met Aruba gaat het zo goed dat hier nu Jamaica (dit is onze Jack) op proef zit, want Aruba had iets teveel energie voor mn meisjes eenmaal hij zich echt thuis-voelde... Met Aruba gaat alles echt beter dan verwacht hoor, die kerel raakt overal waar de andere fretjes komen en verder, als je medelijden had met deze man, dat heeft hij totaal niet nodig, die redt zichzelf prima! (maar toch bedankt voor je bezorgdheid! )
het is Jack - jamaica die nu probs heeft...hij komt langzaamaan terug naar zijn 780g op ad en gehakt (rund) Een, neen ik probeerde 5 malse brokjes enkel orijen, want totally ferret laat hij meteen vallen, onder ad en water te mengen, maar dan eet hij liever 12u niets, en dan geef ik het hem, super-bezorgd, zonder iets doorheen en eet hij als een zot. Misschien ben ik te bezorgd, maar 24u niets eten is 50g minder voor hem en als je weet dat hij hier kwam op 780g, dan kan je gaan tellen....denk ik toch

Misschien dus nog eerst wat laten bijkomen en dan toch wat uitproberen met een klein beetje mengen ofzo

@jeanine met de spuit lukt een mengeling een beetje, maar hij laat dan het meeste uit zijn mond lopen, ook al heeft hij honger

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fretje wil niet eten

Berichtdoor jeanine » di aug 16, 2011 6:58 am

Sah, het gebeurt meermaals dat een fret na problemen probeert om geen brok meer te moeten eten. Soms is het gewoon omdat hij het dieet lekkerder vindt. Soms voelt het fretje aan dat het de brok niet goed kan verteren op dat moment en weigert. Als het om dat laatste gaat zal je merken dat het telkens een terugval krijgt als hij brok gevoerd krijgt. Probeer anders eens om rauwe kippenvleugel of kwartel te geven. Misschien wil hij dat wel eten. Het knagen aan de botjes zal zijn tandjes deugt doen en met wat geluk eet hij ook wat botjes mee op. Ook zou ik even afstappen van gemalen vlees te geven en overschakelen op stukjes vlees waar hij meer moet op kauwen. Niet dat het gemalen kwaad kan maar het is te gemakkelijk om zo zijn zin te krijgen. ;)
50gr minder is nog niet van die aard dat hij het niet zal overleven, dus af en toe proberen kan geen kwaad. Je mag het natuurlijk niet te ver laten komen, maar met je ingesteldheid komt dat zonder probleem wel goed.
Wat ik hier nu wel met Milo gemerkt heb is dat geweekte brok vaak blijft plakken in de mond. Milo vond dat heel onaangenaam en probeerde die brok los te krijgen met veel moeite. Gemalen brok onmiddellijk gegeven gaf dat probleem niet. Maar de ene is de andere niet.
Ik ben blij dat Aruba zich zo goed kan behelpen en als een normaal fretje kan leven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: fretje wil niet eten

Berichtdoor daikiri » di aug 16, 2011 9:24 am

maakt die nu nog altijd van zijn oren...
hier heeft hij nooit moeilijk gedaan over brokken?
at al wat ik hem gaf en ja hij eet graag vleesjes...
mss idd eens wat vleugels en zo geven
dan is de overschakeling niet zo groot
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: fretje wil niet eten

Berichtdoor sah » di aug 16, 2011 7:28 pm

@Dai; de da twijfelde ook of het niet gewoon koppigheid is. Maar ik ga hem toch eerst wat laten aankomen voor ik met brokken ga experimenteren denk ik. Ook nu staat er wel een bordje brokken in zn kooi, dus als hij wil, kan hij die altijd eten. Ik zal morgen eens om wat kip gaan, dan kan hij dat eens proberen.
bedankt!

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: fretje wil niet eten

Berichtdoor sah » do aug 18, 2011 11:02 pm

advies van de da: hem toch eerst terug naar een normaal gewicht brengen (= toen hij hier aankwam) en dan minder ad geven en kijken of hij veel afvalt, misschien is voor hem de overgang naar brokjes dan weer eenvoudiger,...hij is dan toch al een tijdje niet ziek en ik hoef me dan geen zorgen te maken over bijkomen enzo. Dan mag hij ook weer bij de anderen wonen, wat misschien een extra stimulans is. Nu zit hij afzonderlijk omdat als ik ad in de gemeenschappelijke kooi zou zetten die meteen opgevreten wordt door al de rest :s

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fretje wil niet eten

Berichtdoor jeanine » di aug 23, 2011 10:03 pm

Sah, hoe gaat het er nu mee?
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: fretje wil niet eten

Berichtdoor sah » do sep 01, 2011 8:30 pm

Sorry voor het late antwoord,
Het heeft nog even geduurd, maar uiteindelijk was Jeanines raad de oplossing! Ik maakte een papje van ad en water en mengde er wat verbrijzelde korrels onder, zo kreeg hij de smaak terug te pakken,nu zit hij weer in de kooi met de anderen en zijn gewicht is stabiel gebleven (800g is niet veel voor een man, maar dat woog hij ook ongeveer toen hij hier aankwam en hij is ook niet erg groot en zeker geen gratenpakhuis ofzo, ik denk wel dat dit een goed gewicht voor hem is)
Bedankt voor alle raad!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fretje wil niet eten

Berichtdoor jeanine » do sep 01, 2011 9:07 pm

Sah, je moet het soms even bekijken voor je kan antwoorden. ;) Ik ben blij dat het zo gelukt is, soms moet je alles uit de kast halen ;)
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten