Pups

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Pups

Berichtdoor Buda » di mei 08, 2012 12:29 pm

Had nog een ietwat vreemde vraag verstopt zitten in mijn hersenkronkels. xd

Snap iets niet helemaal, als je fretjes kweekt, zeggen ze dat er slecht kan gefokt worden enzo

Maar is het niet de bedoeling dat je ze per 'kleur' of 'korthaar/angora' fokt?
of is het juist de bedoeling om ze door elkaar te fokken?

Omdat ik altijd vanalles zie van das een slechte combinatie, of das een goede combinatie?

Niet dat ik van plan ben om te gaan fokken ofzo hoor, ik hou vooral van de mannetjes fretten :lol:
Maar vroeg het me toch eens af :o
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Pups

Berichtdoor Margiet » di mei 08, 2012 1:56 pm

Goh, Cynthia, nu zijt ge daar met een vraag die een hele uitleg kan hebben , hé, afhankelijk van de kweker waar ge terecht komt! :)

Mijn ervaring met veel "kwekers" (en ja, mij noemen ze blijkbaar ook zo xp ) is dat ze jaarlijks bij elkaar zetten wat de "modekleur" van dat jaar oplevert ... :euh: Vermits ik me daar dus weinig of niks van aantrek, heb ik enerzijds de kans met pups te blijven zitten op 't eind van 't seizoen maar kan ik me anderzijds ook geen verwijten gaan maken als een jaar (of meer) later zou blijken dat die "gevraagde kleur" problemen zou hebben ...

Vorig jaar had ik dus echt per ongeluk mijn bruintjes hier maar nu gilt den halve wereld voor van die chocolade gevalletjes. Wel, ze mogen gillen blijven van mijn part want al heb ik mss de juiste kleuren om samen te zetten dit jaar, als de karakters van allebei de hevig zijn begin ik er al niet aan. Eén van beide fretten, moer of ram, moet tenminste een sloef zijn, ik wil eerder lieve pups dan bruine, zwarte, gevlekte of gestreepte "rage"-gevalletjes ... Ik kijk dus ook eerst naar het karakter van moer of ram voor ik aan pups denk, als één van beiden mij niet ligt gaan ze onder het mes! ;)

Verder kan je in principe haarkleur, haarlengte enz... mixen om mooiere of specialere exemplaartjes te krijgen zolang je maar voor ogen houdt dat bepaalde combinaties slecht voor de gezondheid van de fret kunnen zijn. Je hebt verparingen die risico's inhouden (wit op wit, moer angora met om het even wie/wat) en die probeer ik te vermijden of in geval van een angora moer die bevallen moet, te verzekeren van "hulp" als de kleintjes er zijn. Langs de andere kant heb ik hier een angora moer die dus vorig jaar een nest van 4 pups van haar "vriendinnetje" heeft grootgebracht, zijzelf is doof maar het is doofheid die eigen is aan haar kleur en niet in de familie zit. Als ik haar laat dekken weet ik dus dat er normaal gezien wel melk genoeg zal zijn voor de eerste dagen/weken maar weet ik ook dat het moet "klikken" met een andere (korthaar) moer die ongeveer 1 à 2 dagen voor haar bevallen moet om haar attent te maken op "roepende" pups. Vorig jaar maakte ons Yana gewoon Yuca (die doof is dus) wakker en dan verzorgde Yuca de pups uitstekend terwijl ons Yana zelf gene klop deed!! :bow: Mijn hoop voor dit jaar is dus een nestje met Yuca te krijgen met hopelijk een angora moer-pupje dat wel hoort, zodat ik volgend jaar kan kijken of dat moertje dan ook melk heeft. Zo "verbeter" je de kwaliteit van angora-moertjes en dan kan de kleur me eigenlijk echt gestolen worden, hoor. ;)

Kwekers die louter naar het financiële aspect kijken van bv angora-pups of pups met speciale kleurtjes zullen dus alleen gaan combineren wat mooi, mooier, mooist is en zoveel mogelijk opbrengt. De angora-choclat is dit jaar OVERAL de nummer één op de vraaglijst, dat belooft weer voor de komende jaren. Het aantal buitenlandse mails hier stijgt dan ook met de dag, verwacht ik zo 'n pup dit jaar, awel, ik zou het begod niet weten!! Het zou me zelfs behoorlijk verbazen, het zou dan net als vorig jaar een toevalstreffer moeten zijn want ik heb het er echt niet voor gedaan dan.

Ik zelf zie nog steeds het liefst die echte deugenietentoeten zoals onzen Turbo was en zoals ik vorig jaar ook 8 pups had en gelukkig maak ik toch wel kans op die snotjes mét en zonder lange pluimen want die combinaties heb ik zelf het meest zitten! ;) Als ik dan met "overschot" kom te zitten achteraf, is het tenminste doddige en gezonde overschot!! :rol:

Vóór die hele uitleg hoort eigenlijk de uitleg over "geen familie van elkaar" enzo maar ik ga er vanuit dat ik dat mocht overslaan, dat weet je zelf ook wel, hé! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Pups

Berichtdoor jeanine » di mei 08, 2012 5:05 pm

Buda, volgens mij is een goede kweker iemand die jarenlang de pups verder opvolgt. Kijkt welke combinatie en afstamming de sterkste fretten meebrengt. Niet kweekt op kleuren maar op de afkomst. Daar er nog niet zoveel zijn die deze zienswijze gebruiken vrees ik de eerste paar jaren nog geen echte topbeestjes in de maak zullen zijn. Het is een levenswerk, je kan dat niet opbouwen op een paar jaren maar wel je best er voor doen. Ik zie dus ook heel graag die speciaalekes van kleuren maar ben zo niet nog tevredener met mijn heel gewone Sandy, Harlekijn en Wildkleur. Een albino, zeker een afwijking, zou wel nog eens op mijn verlanglijstje kunnen komen. ;) Andere kleurtjes en angora zijn afwijkingen waar men dan verder mee kweekt.

http://www.mustela.nl/fokken-en-kleuren ... d-fokken#2
http://fret.nl/onderwerp/157/specials.html

Even vergelijkbare links meegeven over het ontstaan van kleuren en afwijkingen.
http://forum.lacerta.nl/viewtopic.php?f=140&t=15958
http://www.pogona-species.nl/
http://www.licg.nl/221/praktisch/erfeli ... ingen.html
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Pups

Berichtdoor Margiet » di mei 08, 2012 5:37 pm

Buda, volgens mij is een goede kweker iemand die jarenlang de pups verder opvolgt.
Jeanine, ik denk dat de "Oma's" op één hand te tellen vallen hier in onze streken!! :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Pups

Berichtdoor jeanine » di mei 08, 2012 6:25 pm

Margiet, buiten u en Dai in onze vereniging ken ik persoonlijk maar nog 1 ander iemand die kweekt buiten de vereniging. Dai is een jonge oma maar toch al heel lange tijd bezig en legt zich ook toe op het bekomen van betere lijnen. Zo heeft zij al pups van enkele generaties in de kweek. Ik hoop met de tijd dat iedereen die pups wil kweken rekening houdt met de afstamming. Enkel zo kan het beter worden voor iedereen. ;)
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Pups

Berichtdoor JajaChu » di mei 08, 2012 6:58 pm

Ik ken nog een aantal "fokkers" buiten het forum...
Maar een aantal regels die ik algemeen opving...
AngoraXAngora kan je beter niet doen, om te vermijden dat het probleem van de melkproductie versterkt wordt en omdat angora's toch qua gezondheid wat minder sterk blijken te zijn. Ondanks het feit dat ze langere haren hebben, beschikken ze niet over de dikke ondervacht zoals kortharen dat doen.
Daarnaast is het net zoals bij elke andere diersoort waarmee gekweekt wordt. Qua kleuren is het uitkijken met verdunningen... verdunningen geven eigenlijk altijd aan dat er van een bepaalde stof in het lichaam minder aanwezig is en bij zowat elke diersoort is ook de gezondheid dan minder t.o.v. de dominante kleuren.

Genetica is een ENORM boeiend vakgebied vind ik zelf maar het vraagt eigenlijk wel de nodige basiskennis om oorzaak en gevolg aan elkaar te kunnen koppelen ;)
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Pups

Berichtdoor Saantje » di mei 08, 2012 7:58 pm

Inderdaad, ergens jammer dat er zo weinig echt gekend is binnen de genetica van fretten.
Als nu fokkers hun nesten eens helemaal opschrijven, gedekt, gewicht, bevallingsdata, hoeveel geboren, hoeveel overleven, hoeveel moer/ram, de kleuren, vachtsoort, gezondheid doorheen hun leven en dat van de ouders, grootouders,... Ok goed er zijn er al enkelen mee bezig, maar vind het nog vrij weinig en degenen die de info bij houden hebben soms ook niet allemaal of de opvolging loopt ergens mis (of bij nieuwe eigenaar of ergens een fret in de lijn waar ze weinig info over hebben of naar de toekomst verkrijgen etc,...)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Pups

Berichtdoor daikiri » di mei 08, 2012 9:20 pm

hey,
dit is idd niet zo gemakkelijk allemaal..het is iets wat vele jaren (nesten) in beslag neemt, zeker als je van nul moet beginnen..
je moet ergens een deftig moederdier en vaderdier weten te vinden
en ja idd je weet niet altijd als je begint wat de achtergrond is van u dieren, staar u niet blind op een lange "stamboom" die u moertje heeft..
tis niet omdat ze een stamboom heeft dat ze geschikt maakt om met te fokken..
mss is die jacht fret met een gewone vacht en een gewone kleur maar zonder stamboom veel beter dan die knappe vol angora met een stamboom van 6 generatie terug..
dat leer je wel een beetje met de jaren..
ik doe ook niet mee aan de "mode" ik fok eerst op karakter en op grote en idd zoals margit al zei.. de rest is bijzaak..
met mijn 1ste lijn zit ik aan mn 5de generatie..daar krijpt veel tijd en geduld in..
en ja hier schrijven we alles op ...alle details...
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Pups

Berichtdoor Margiet » wo mei 09, 2012 11:44 am

Inderdaad, ergens jammer dat er zo weinig echt gekend is binnen de genetica van fretten.
Als nu fokkers hun nesten eens helemaal opschrijven, gedekt, gewicht, bevallingsdata, hoeveel geboren, hoeveel overleven, hoeveel moer/ram, de kleuren, vachtsoort, gezondheid doorheen hun leven en dat van de ouders, grootouders,... Ok goed er zijn er al enkelen mee bezig, maar vind het nog vrij weinig en degenen die de info bij houden hebben soms ook niet allemaal of de opvolging loopt ergens mis (of bij nieuwe eigenaar of ergens een fret in de lijn waar ze weinig info over hebben of naar de toekomst verkrijgen etc,...)
Gebeurt hier ook, notities jaargang 3 zijn al ff ingezet!! :rol:
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Pups

Berichtdoor Saantje » wo mei 09, 2012 9:47 pm

Kan ik alleen maar :domhoog: op zeggen!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Pups

Berichtdoor Buda » do mei 10, 2012 9:43 pm

wit op wit niet goed?
kan je ze dan zo op karakter kweken?
omdat ik geloof dat buda van een jachtfamilie kwam dan, haha xd
dat van die dove ukkies is wel cool :p dat ze elkaar zo helpen :p
en NIEMAND kan tegenspreken dat de turbo modellekes megauberverycuteschattig zijn!
ben eigenlijk op zoek naar zo'n ukkie voor bij m'n lieve buda (mannetje wel te evrstaan, zeker geen kweekplannen ofzo, gewoon interesse :p)
het incest gedeelte mocht je idd overslaan :p

vind het inderdaad boeiend hoe die kleine mini worstjes ter wereld komen :p
momenteel even geen albino voor mij, en aangezien buda al wat ouder is, is wildkleurtje ook niet echt aan de orde, meost hetzelfde snoetje me aankijken nadat'k ze net verloren ben :( zei vandaag sayko tegen buda :lol:

wil m'n dotjes dus wel altijd anders dan elkaar, kwestie om ze dan niet voor elkaar aan te zien onder andere :king:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Pups

Berichtdoor jeanine » vr mei 11, 2012 9:28 am

zei vandaag sayko tegen buda
Buda, kleur doet er niet toe. Tootsie was Sandy, Milo is wildkleur en toch verspreken we ons soms. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Pups

Berichtdoor Buda » vr mei 11, 2012 9:50 am

ja, ben al bij al blij dak geen 2 albinotjes had, anders zat'k constant op zen snoet te kijken :(
mn kleine engel :wub:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten