Teken

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gunther
Berichten: 10
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 5:04 pm

Teken

Berichtdoor Gunther » ma jul 16, 2012 11:05 am

hallo, ik heb twee fretjes die buiten zitten, nu de laatste twee maand heb ik elke week wel één of twee teken moeten verwijderen bij men fretjes. Iemand enig idee wat ik hiertegen kan doen? Lijkt wel of ik een tekenplaag heb in men tuin. :s

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Teken

Berichtdoor Peewee » ma jul 16, 2012 11:42 am

Uw fretsels behandelen met frontline, dan zijn ze beschermt tegen teken en vlooien voor een goeie 3 maand ;)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gunther
Berichten: 10
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 5:04 pm

Re: Teken

Berichtdoor Gunther » ma jul 16, 2012 12:36 pm

'k vraag me enkel af waar die rotbeesten vandaan komen, op internet lees ik Ze zitten vooral in hoog gras, op bosbessenstruiken, varens of tussen dode bladeren. Geen enkel daarvan is in mijn tuin te bespeuren. Enkel staat er een hoge boom die wel boven het frettenhok komt maar hok is bovenaan afgesloten. Krijg tegenwoordig zelf al de kriebels en kijk constant of ik zelf geen teek heb :)

Gebruikersavatar
Taiga
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 3:48 pm
Contacteer:

Re: Teken

Berichtdoor Taiga » ma jul 16, 2012 1:18 pm

Geloof me vrij, teken houden absoluut van fretjes~! Je hoeft zelfs niet de ideale habitat voor teken te hebben, ze zullen hun weg wel naar de frettenhuidjes vinden.

De fretjes preventief behandelen met bv. Frontline is inderdaad één van de beste manieren om mee te beginnen. Fretjes hebben er weinig last van en de teken zouden hen met rust moeten laten.

Ik zou het wel niet voor jezelf gebruiken :P misschien vlooienbandje van de hond ergens lenen voor rond de pols~?
.:[♥~Bezoek onze frettige bende in de Senshido Residence~♥]:.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Teken

Berichtdoor jeanine » ma jul 16, 2012 6:28 pm

Teken hebben de fretjes hier nog niet opgelopen. :bow: Ze komen nu ook niet dagelijks buiten en worden behandeld met Advocate pipet voor katten, wel de juiste dosis voor je fretje laten berekenen.http://www.companion.bayer.nl/nl/overzi ... kat-fret11
Er zijn in de handel meerdere zaken die effect hebben op teken, liefst via de da halen zodat het zeker geschikt is voor je fretje.
Teken kom je in de natuur meer en meer tegen. Ik ben zo een pechvogel waar ze het op gemunt hebben. Onder een hoge struik staan of op een bank zitten is voor mij al voldoende om een teek mee te hebben.Ondanks dat ik spuit met deet om insecten af te houden blijven ze mij bijten liefst op plaatsen waar er geen deet aan te pas kwam maar beschermd door de kleding.In de maand mei op 2 dagen buiten in de natuur 2 teken op mij. Een paar jaar geleden de ziekte van Lyme door een besmette teek opgelopen, zonder verdere gevolgen dank zij de AB. ;)
Afbeelding

Gunther
Berichten: 10
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 5:04 pm

Re: Teken

Berichtdoor Gunther » di jul 17, 2012 10:51 pm

Heb vandaag een tip gekregen, een plantenspuitje vullen met de helft appelazijn en de helft water en fretjes ermee bespuiten en inwrijven. Morgen eens proberen, ben eens benieuwd!

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Teken

Berichtdoor Bientje » di jul 17, 2012 11:48 pm

Bij de honden gebruiken we look om de teken af te schrikken... Appelazijn heb ik nog niet gehoord als middel tegen teken...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Teken

Berichtdoor jeanine » wo jul 18, 2012 6:38 am

Look is niet zo geschikt om aan fretten te geven heb ik al ergens gelezen, ik vind het wel niet meer terug.
http://www.kruidenvoordieren.net/look.html
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... jders.html
Biergist zou ook kunnen werken en kan met mate wel aan de fret gegeven worden. Ik gebruik dagelijks een weinig biergist bij de medicatie voor insulinoom.
http://www.licg.nl/xx/praktisch/gezondh ... ieren.html
Die plantenspuit op zich gebruikt men ook als straf, al zijn er fretten die dit anders ervaren. Ik denk dat je het beter op een andere manier kan aanbrengen, met een doekje :idea:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 22 gasten