Samenwoningsprobleem

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Samenwoningsprobleem

Berichtdoor Jamjam » di jul 17, 2012 10:24 pm

Mijn vriend en ik zouden graag gaan samenwonen, maar nu komt het. Hij heeft 2 konijnen en ik heb 3 fretten...Niet bepaald de beste vriendjes dus.
Nu is dat een probleem als we willen samenwonen :s Natuurlijk willen we geen enkel beestje wegdoen, dus zoeken we mogelijke oplossingen?

Heeft er iemand een wondermiddel?
We wouden namelijk testen hoe het zou gaan als ze elkaar niet zagen en niet in elkaars omgeving zitten. Dus hebben we deze week de konijnen meegebracht bij mij thuis en deze een verdieping lager gezet dan waar de fretten zitten.
In het begin de konijnen vrij nerveus (maarja, nieuwe omgeving en geuren. De fretten waren zoals gewoonlijk), maar sinds vandaag willen ze niet anders dan de plank die in de deuropening naar beneden staat wegkrijgen...volgens mij om aan de konijnen te geraken... :(

Dus ik hoop stiekem dat er iemand toch een trucje weet om onze beestjes te houden, want ik en mijn vriend denken er eigenlijk niet aan om een van onze dieren op te geven...maar als er alleen maar stress-situaties van komen is dit ook niet gezond ...
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor jeanine » wo jul 18, 2012 6:07 am

Nooit het ideale, een prooi en rover in dezelfde omgeving zetten. Er zijn volgens mij meerdere frettenhouders die het wel doen. Met een verdieping tussen is het al een goede oplossing volgens mij. Ze zitten dan toch niet neus aan neus. Wat de plank betreft denk ik eerder aan een nieuw element dat hun de weg verspert waar het voordien wel kon. Ik zou het even bekijken of ze er last mee hebben. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor nielsvl » wo jul 18, 2012 10:58 am

3 fretten vs 2 konijnen, ik zie het probleem niet direct...

Zoals jeanine zei, ze weten goed genoeg dat die plank de poort is naar nieuwe plekjes ;) Daar zitten die konijnen volgens mij voor niets tussen...

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor Jamjam » wo jul 18, 2012 1:01 pm

Die plank was er al voor de konijntjes...aangezien die plank in de deuropening staat ...juist aan de trap (bovenverdieping is namelijk helemaal van mij) Ze hebben eigenlijk niet zoveel belangstelling voor die plank gehad omdat die daar al altijd gestaan heeft als ze loslopen. Nu zitten ze constant eraan te krabben enzo om ze toch maar te verplaatsen...

Papillon kijkt er niet naar om, maar Flobbe en Zarco spelen zelfs gewoon niet meer, maar zijn enkel met de plank bezig.
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor jeanine » wo jul 18, 2012 4:52 pm

Dat is dus duidelijk hierbij, ze willen konijn eten. :( Dat gaat even stressen worden, hou alvast alle dieren goed in het oog ook de konijntjes.
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor Saantje » wo jul 18, 2012 5:28 pm

Ik houd mijn fretten en ratten in dezelfde ruimte, ze kijken niet eens naar elkaar.
Ze kunnen wel geen fysiek contact maken ofzo en ze lopen niet los in die ruimte, wel in een andere ruimte (apart).
Je kan proberen om iets in de kooi te zetten van de konijnen en dat na een poosje (zonder te wassen) naar de fretten te verhuizen zodat ze aan de geur gewend worden en dat het hun niet langer opwind. Nieuw = spanning, onderzoeken, proberen erbij geraken, als ze er voedsel in zien ist ook nog extra spannend. Iets wat ze al ruiken maar nooit iets mee kunnen is niet (meer) spannend.
Als je elkaars geuren gewend kan maken gaat de reactie al drastisch afnemen, laat ze wel nooit in dezelfde ruimte dat ze aan elkaar (en dan vooral de fretten) aan elkaar kunnen komen.
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor ufo » wo jul 18, 2012 9:25 pm

Zoals spaantje al aangeeft zo zou ik het toch proberen , normaal moet dit zeker lukken
Het belangrijkste is dat ze nooit los bij de andere kunnen
Ik heb vroeger cavia's gehad en fretten , ook dit is nooit een probleem geweest maar ze konden dan ook nooit echt met elkaar in contact komenvan stress heb ik nooit iets gemerkt .
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor Jamjam » do jul 19, 2012 8:24 pm

Had ook al zitten denken van als ze de geur gewoon worden, ze minder intresse zouden tonen. Dus we gaan eens beginnen dingen verplaatsen van kooi en hopelijk helpt dit! Want weet niet echt wat ik moet doen als het niet betert en de fretsels zo 'enthousiast' blijven.
Afwachten en proberen!
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor jeanine » do jul 19, 2012 8:33 pm

Jamjam,
heb ik het goed voor en komt je Flobbe niet van bij een jager? Zo ja, is die konijnengeur haar niet vreemd en weet ze wat er mee te doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor daikiri » do jul 19, 2012 9:49 pm

opletten is de boodschap, naar mijn idee loopt het vroeg of laat wel eens mis...zelfs fretten die geen aandacht meer geven en een nijt "tegenkomen" zullen weten wat te doen ...of ze nu van een jager waren of niet ....DAT valt nooit weg tekrijgen =JACHTINSTINCT
onze Blade vermoordde zn eerste tamme rat(slaap zacht arme vent) toen hij amper 6 maand was..
ons Tiamo beet 3 wilde muizen dood in nog geen halve minuut tijd...

hopelijk lukt het om ze uit elkaar te houden..
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor Jamjam » vr jul 20, 2012 10:04 pm

Jamjam,
heb ik het goed voor en komt je Flobbe niet van bij een jager? Zo ja, is die konijnengeur haar niet vreemd en weet ze wat er mee te doen.
Daar heb ik eigenlijk geen idee van...ik denk van niet, ik ben jammer genoeg haar derde eigenaar al.. en degene voor mij zei dat ze haar uit een hangmat haalde waar er nog 17 fretten inlagen...maar of het een jager was of niet heb ik geen idee van.
Heb wel altijd het gevoel gehad dat Flobbe iets van een fruns in zich heeft, dus dat zal er ook geen deugd aan doen vermoed ik.
opletten is de boodschap, naar mijn idee loopt het vroeg of laat wel eens mis...zelfs fretten die geen aandacht meer geven en een nijt "tegenkomen" zullen weten wat te doen ...of ze nu van een jager waren of niet ....DAT valt nooit weg tekrijgen =JACHTINSTINCT
onze Blade vermoordde zn eerste tamme rat(slaap zacht arme vent) toen hij amper 6 maand was..
ons Tiamo beet 3 wilde muizen dood in nog geen halve minuut tijd...
hopelijk lukt het om ze uit elkaar te houden..
De bedoeling is om ze absoluut niet met elkaar in contact te laten komen! Als we het appartementje dat we op het oog hebben ( laten we het hopen) zouden hebben - dan zullen er 2 verdiepen tussen zitten, dus is de kans al iets kleiner dat ze elkaar tegenkomen. Altijd op letten natuurlijk.


ik moet wel zeggen dat het gisteren iets beter was, ze hebben eerst een hele tijd gespeeld, dan even weer aan de plank staan krabben, maar erna weer verder gespeeld. ik ga een doek even bij de konijnen leggen, en die erna bij de fretten. Zodat ze de geur 'gewoon' worden.

Een beestenboel hebben is niet altijd makkelijk te combineren blijkbaar :p
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Samenwoningsprobleem

Berichtdoor jeanine » vr jul 20, 2012 10:39 pm

Een beestenboel hebben is niet altijd makkelijk te combineren blijkbaar
Waarschijnlijk wel als je de soorten goed kiest of voldoende veiligheid in bouwt. ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten