hyperactieve speurfret

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Karen26
Berichten: 0
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 2:13 pm
Locatie: Diest

hyperactieve speurfret

Berichtdoor Karen26 » za jul 28, 2012 7:00 pm

Ik heb vandaag twee fretjes uit het opvangcentrum van Heusden zolder gehaald. één fret doet al de hele tijd niets anders dan het hele huis afspeuren. Hij ruikt aan alles en je hoort hem echt snuiven. Hij is hyperactief en is echt al uren aan het speuren. de andere fretten die slapen gaat hij wakker maken :). Het lijkt echt of hij speed heeft genomen ofzo :). Heeft er iemand hier ervaring met zo een fret? Ik weet wel dat fretten de nieuwe omgeving opnemen maar dit heb ik echt nog nooit gezien, en zeker het duidelijk snuiven heb ik nog nooit gezien.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor jeanine » za jul 28, 2012 7:27 pm

Karen, hier staan ze dikwijls aan de deuren te snuiven. Hij zal waarschijnlijk er nog niet genoeg van hebben en erg opgewonden zijn van al dat nieuws.
Fijn dat je koos voor adoptiefretjes :domhoog:
Afbeelding

Karen26
Berichten: 0
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 2:13 pm
Locatie: Diest

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor Karen26 » za jul 28, 2012 7:41 pm

Inderdaad heel opgewonden precies :). hij heeft ook wel diarree nu. ook waarschijnlijk door de spanning van al dat nieuws? Hij is eindelijk rustig geworden na zes uur rondsnuiven :).

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor snoesje53 » zo jul 29, 2012 1:54 pm

hou die diaee in de gaten he. soms kunnen ze idd van de (in)spanning diaree krijgen
ik heb het ook gehad toe mijn fettjes ff 3 dagen op vakantie mochtn gaan
we hebben ze allemaal moeten behandelen,
dus hou het goed in het oog .....
en veder genieten van je deugenietjes,ik heb er hier eentje lopen die slapen ook als verloren tijd ziet :)))

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor jeanine » zo jul 29, 2012 9:59 pm

Opwinding kan inderdaad omslaan naar ziekte van maag en darmen. Dit kan vlug de verkeerde kant uitgaan waar vlug behandelen een noodzaak is. Tootsie kreeg er telkens een aanval van coccidiose door. Daar drogen ze soms heel snel door uit. Dus waakzaam blijven voor je snuivertje ;)
Afbeelding

Karen26
Berichten: 0
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 2:13 pm
Locatie: Diest

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor Karen26 » di jul 31, 2012 9:48 am

Hij heeft geen diarree meer dus dat is al beter :) maar nog steeds hyper. Probleem is nu wel dat hij de andere fretten niet gerustlaat :s hij sleurt charlie constant mee en begint dan op hem te rijden :s. morgen laten castreren, hoop dat het dan beter is!

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor snoesje53 » di jul 31, 2012 10:54 am

hoe oud is je fretje nu? want te vroeg castreren is ook niet goed he.
ik zit hier nu met hetzelfde probleem
loekie kan zijn moeder niet gerust laten :hammer: :hammer:
maar ik heb de kooi in 2 gesplitst,zodat ze op haar gemak kan slapen,
bij het spelen hou ik hen in de gaten,en als het te erg wordt laat ik ze appart rondlopen
loekie is nu bijna 5 maand( denk ik) per momenten laat hij zijn heeeerlijk mannelijk reukje los :twisted: stinken!!!!! lol
maar ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen om hem te castreren
als het binnen een maand of 2 nog zo is ,vrees ik dat zijn "speelgoed" ook onder het mes gaat hoor
er is ook een mogelijkheid om een inplantaat te steken .
ze zijn dit aan het onderzoeken of dit niet beter is voor de fet.want vroegtijdige castratie zou de levensduur van de fret beperken .....
zoals ik al zei... ze onderzoeken dit nog.
ik denk dat ik ook voor castratie zal gaan,maar ik wacht zo lang mogelijk ......

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor Margiet » wo aug 01, 2012 4:10 am

Vicky, waarom kies je dan nu niet voor een implantaat? Kan je toch over een jaartje (of iets langer zelfs) nog laten castreren?

Te jong castreren is idd echt niet ideaal, hé! :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor a3ke » wo aug 01, 2012 6:37 am

Yup , grappa loopt hier ook nu zijn tweede jaar ingaande op het zwaarste implantaat , hij doet het uitstekend erop/ermee
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor jeanine » wo aug 01, 2012 8:17 am

Een implantaat werkt niet van de eerste dag. Meestal na 2 tot 6 weken wordt de werking zichtbaar. Zo kom je al dichter naar de kortere dagen waar er minder hormonen aangemaakt worden en benader je een beetje de natuurlijke gang van zaken. Je kan dan alsnog bij de volgende bronst(+- 2 jaar later) kiezen voor castratie ;)
Als er echt probleem gedrag zichtbaar is kan je kiezen om af te zonderen of maatregelen te treffen. Het afzonderen heeft ook een nadeel dat de fret tijdelijk uit de groep gehaald wordt.
Een bijniertumor stuurt de geslachtshormonen ook ernstig in de war en is vergelijkbaar van gedrag.
Met Milo zijn bijniertumor was het regelmatig het handje er tussen steken tijdens het spel tot het implantaat zijn werking vrij gaf. Tootsie met bijniertumor heb ik afzonderlijk gehouden en op medicatie, die werd erg opgewonden van fretten in zijn nabijheid. Hij zou ze de strot overgebeten hebben, het was echt heel hevig vechten. :(
Succes met de castratie.
Afbeelding

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor snoesje53 » wo aug 01, 2012 12:56 pm

daarom net de vraag ..... hoe lang zou ht nog duren dat hij loopt te "stinken"? als het maar ff mer duurt zou ik het zo laten.geen implantaat of castratie
dat is nog het gezondst van al denk ik. het is ook niet continu zo erg.en alle vensters en deuren staan open...
ik bedoel maar,het is haalbaar om nog ff zo verder te doen. en doe ik alles volgend jaar.dan is hij 1 jaar oud he
tegen dat ik een afspraak heb bij de DA,tegen dat ik kan gaan, als de implantaat ook 5-6 weken duurd voor die werkt ,is het bronstig gedoe misschien al achter de rug.
of niet? en is het dan verantwoord om aan de leeftijd van 1 jaar een castatie te doen,of toch nog eerst een implantaat?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor Margiet » wo aug 01, 2012 1:34 pm

Als ze een jaar zijn mag castreren, hoor, geen probleem maar je gaat het gewoon niet houden binnen, ze blijven stinken, al is het minder in de winter ...

In ieder geval, onze Bommel krijgt ook een implantaatje één dezer, vermits ik hem, zeker voorlopig, niet gebruiken wil als dekram, mag hij "met verlof" tot als het uitgewerkt is. tegen dan kan zijn papa op pensioen en mag hij het "jobke" overnemen!! :rol:

Het gedrag én de geur van een gecastreerde (chemisch of operatief, maakt niet uit) ram is toch heel wat aangenamer, hoor!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor a3ke » wo aug 01, 2012 4:21 pm

lolz , dan is grappa ook terug uit "verlof" :D
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: hyperactieve speurfret

Berichtdoor Margiet » do aug 02, 2012 1:39 am

lolz , dan is grappa ook terug uit "verlof" :D
Zal het alvast noteren!! :p :p :p

Kan onzen Ushi over 2 jaar met een gerust hart op z'n lauweren gaan rusten, zijn zonen zullen dan wel de taken overnemen, zeker? :rol:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten