Gestresseerde fret (?).... én baasje!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Gestresseerde fret (?).... én baasje!

Berichtdoor jeanine » za sep 15, 2012 10:52 am

Hier is er met de jaren een soort van gewenning ontstaan. Geen jeuk, geen rode striemen, niets meer nu met Buster er bijgekomen. Bij de vorige en sporadisch een "logeeke" had ik er wel wat milde last van. Jaren geleden ook huidproblemen met schoonheidsproducten waar nerstolie in zat. Dus duidelijk een verband met het huidvet die ze afscheiden.
Op consultatie bij de allergoloog en uitgebreide testen voeding laten doen (€€€ :( ) er worden er maar 6 terugbetaald per onderzoek.
De producten waar ik wat op reageerde moet ik blijven eten maar in kleine hoeveelheden nu.Ik denk dat dit is om een verdere gewenning aan te kweken. Ik sta reeds enkele maanden op een eliminatiedieet en moet product per product toevoegen en reactie bekijken voor er weer wat bij mag komen. Voordien liet ik telkens voeding weg, ook deze waar ik niet op reageerde maar wel op het samenspel met andere producten.
Verder denk ik dat de ene reactie niet de andere zal zijn. Ik heb al gehoord van iemand die vol rode bobbels stond door haar fretjes en ze met heel veel spijt weg moest doen.
Op een gegeven moment maak je keuzes als het te erg is, je huisdieren of je gezondheid. Ik zou het daar heel erg moeilijk mee krijgen ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Gestresseerde fret (?).... én baasje!

Berichtdoor Margiet » za sep 15, 2012 1:02 pm

Margiet, ik vroeg mij af hoe lang je al allergisch bent en of het slechter of beter geworden is met de jaren? Met je chronische sinusitus veronderstel ik nu wel niet dat het verbeterd is.

Het is omdat er zo'n therapie bestaat waarin ze iemand inspuiten met een lage dosis van de stof waar die persoon allergisch aan is waardoor er dan een immuniteit opgebouwd kan worden. Als je constant blootgesteld wordt aan fretten dan zou er na een lange tijd ook een immuniteit kunnen komen. Ik heb iets gelezen over iemand die erg allergisch was aan fretten maar die het advies kreeg om ze niet weg te doen maar dat het na jaren wel ging beteren door de constante blootstelling... Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
De "last" van fretten is alleen erger bij bepaalde fretten (als ik met sommigen gezellig knuffel zit mijn neus onmiddellijk potdicht :p , dat is bv een steevaste reactie op onze Mickey!! ) maar valt over 't algemeen nog mee. Sinds er enkele langharige katten bijgekomen zijn is het echter helemaal om zeep ... Ach, den apotheker moet ook leven, niet? xp Moest het echter idd mogelijk zijn iets te vinden dat de immuniteit verhoogd, sta ik als eerste aan te schuiven. Grootste ellende is dus als ik ietsjes te lang slaap (een uur of 4!!) dan barst ik van de hoofdpijn omdat mijn neus potdicht zit. Als ik dan wakker word is het de ganse dag last van die sinusitis hebben, tranende ogen, extra hoofdpijn enz ... Dus als je ergens iets opvangt van iets dat helpen kan, Kim ... ?? Let me know!! ;)

Nochtans doe ik mijn best de immuniteit zélf te verhogen, hé, maar het helpt precies niet echt!! :rol:
Op een gegeven moment maak je keuzes als het te erg is, je huisdieren of je gezondheid. Ik zou het daar heel erg moeilijk mee krijgen ;)
Tja, ik heb het mezelf mss niet makkelijker gemaakt maar mijn keuze was snel gemaakt ... :D
Afbeelding

Chico&Elmo
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 28, 2012 4:08 pm

Re: Gestresseerde fret (?).... én baasje!

Berichtdoor Chico&Elmo » zo sep 16, 2012 1:18 pm

Margiet, ik ga een dezer m'n gegevens doorsturen! Maar ik wacht even tot volgende maand want deze maand was nogal euh... kostelijk ;-)

Ik ben blij te horen dat ze het goed doen! En dat ze hun tandjes weten te gebruiken... mja, ik heb dan toch niet overdreven he! Hopelijk gaat dat er snel uit! :-)

Ivm allergiën. Soms helpt gewenning door constante blootstelling, maar het effectiefste is ten minste 10 jaar elke bloodstelling vermijden. Allergie is eigenlijk een overreactie van het lichaam op bepaalde stoffen (vnl bepaalde eiwitten). Sommige eiwitten lijken qua bouw en structuur erg veel op pathogenen Het bekendste voorbeeld zijn pollen, die lijken erg op verkoudheidsvirussen. Dus het lichaam reageert zoals ze zou reageren met een verkoudheid. Neusloop, sinussen die daardoor blokkeren, niezen, jeukende en rode ogen. Sommige mensen hun immuniteit vergist zich gewoon, en zo ontstaan allergiën. Maar de mens zijn immuunsysteem krijgt regelmatig een "reboot" doordat ons bloed in de loop van 10 jaar een 5 tal keer volledig wordt vervangen. Op die manier 'vergeet' onze immuniteit hoe op bepaalde stoffen te reageren. Vandaar ook dat bepaalde vaccinaties (denk aan tetanus) om de 10 jaar dienen herhaald te worden.

Zo was ik vroeger allergisch aan rode vruchten, maar nu kan ik ze terug eten. Omdat ik 11 jaar lang geen enkele rode vrucht heb aangeraakt.

Een andere manier is gewenning. Constante bloodstelling geeft als effect dat het lichaam gewoon zoiets heeft van: mmh misschien is dit dan toch ok. Het nadeel daarvan is dat je soms onverwacht toch een opstoot kan krijgen. Het lichaam tolereert dan wel die stoffen, maar is nog niet vergeten hoe erop te reageren en met tijd en stond zal het dat ook bewijzen!

Ziezo, een kleine beschrijving over allergiën van een verpleegkundige ;-)

Groetjes!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Gestresseerde fret (?).... én baasje!

Berichtdoor jeanine » zo sep 16, 2012 7:56 pm

Op die manier 'vergeet' onze immuniteit hoe op bepaalde stoffen te reageren.
Dus er is hoop dat het weer beter kan worden ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten