ik wil een fret, kan je me helpen aub?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
fretje marie-laure
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 25, 2012 8:33 pm

ik wil een fret, kan je me helpen aub?

Berichtdoor fretje marie-laure » wo sep 26, 2012 8:52 pm

Hoi,
Iedereen die dit bericht leest.
Ik ben Marie-Laure (en zoals reeds telefonisch besproken met Margiet... heb geen geduld t' is dat je t 'weet) ik ben 11 jaar en op 19/10 word ik 12 en als verjaardags cadeau wil ik een fret.
Maar nu moet ik nog mijn mama overhalen ze is wel een beetje (veel) bang voor dat bijten en die geur, maar ik wil haar wel niet wijsmaken dat er niets erg (of slecht) is aan de fret.
En zelf wil ik zeker meer over de fret weten.
Ik zou ook graag hebben dat mijn vragen beantwoord kunnen worden.

Dit zijn een paar vragen:
1. Een fret op mijn leeftijd is dat wel oke?
2. Een jonge fret of oude fret?
3. Een mannelijke fret of een vrouwelijke fret ?
4. En als het een jonge fret wordt hoe oud dan wel?
5. En als het nu een oude fret wordt hoe oud dan ?
6. En gaat dat fretje met mijn andere dieren overweg kunnen ?
7. Moet een fret een vriendje hebben?
..............................................................................


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en ook dat jullie het mij niet kwalijk nemen als er een paar foutjes in staan.


Alvast bedankt,
Marie-Laure
fretje marie-laure Geregistreerd: di sep 25, 2012 8:33 pm

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: ik wil een fret, kan je me helpen aub?

Berichtdoor jeanine » wo sep 26, 2012 9:41 pm

Welkom hier. :D
Je bent oud genoeg als je voldoende verantwoordelijkheid voor een dier op je kan nemen. Elke dag opnieuw het onderhoud en speeltijd kan geven. Er extra zorg aan besteden indien ze ziek zijn. Je ouders akkoord zijn en je helpen om de kosten te dragen en in te springen of een oogje in het zeil houden voor de verzorging. ;)
Ik raad iedereen aan om opvangfretjes te nemen. Als eerste fret is dit een goede tot beste keuze. Minder kosten aan, ze zijn in orde op het moment dat je ze adopteert. Opgevoed en met een handleiding, ook kan je terugvallen op de opvang indien er problemen zijn. Neem van mij aan dat dit vaker gebeurd dan men denkt.
Een moertje is vlugger dan een rammetje, het rammetje is groter en iets logger. Vriendschap maakt geen verschil tussen beide .
Een fretje kan meestal de 6 jaar halen, soms meer of minder. Vroeger leken ze ouder te worden dan nu, 8 jaar was geen uitzondering.
Welke dieren heb je nog?
Sommige fretten hebben een vriendje nodig en anderen willen er geen. Voor een fret alleen zal jij als speelmaatje moeten meedoen.
Afbeelding

Sabina Mo
Berichten: 0
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:26 am

Re: ik wil een fret, kan je me helpen aub?

Berichtdoor Sabina Mo » do sep 27, 2012 9:27 am

Hallo Marie-Laure

Wij hebben 2 fretjes overgenomen van iemand die ze weg moest doen. Eentje is ouder, nl 2jaar en supertam, zindelijk en bijt nooit en het andere nog maar 6 maanden.
Als ik eerlijk mag zijn is het niet gemakkelijk om een jong op te voeden. Je moet ze leren om niet meer te bijten (je moet ook het verschil zoeken wanneer ze buiten om te spelen en wanneer ze buiten omdat ze iets niet mogen. Het is net zoals het opvoeden van een hond of kat. Streng zijn en constand "corrigeren) Ik ben heel blij dat de mensen van de frettenark mij wel willen helpen en ik via dit forum ook veel tips en informatie kan krijgen.

Zeker voorbereid zijn op de kosten. Voor een mooi grote kooi vragen ze al gemakkelijk €200, speelgoedjes kan je zelf maken + er is heel wat in huis waarmee zo sowieso graag me spelen bv een lege kartonnen doos gevuld met balletjes of proppen papier, plastieken zak van de Ikea, afgeknipte broekspijpen, oude kleine beertjes, ... Je moet ze ook gezonde voeding en snacks geven, frettenshampoo, vitamines, oude lakens voor in hun nest, anti-parasieten, kattenzand, kattenbak, ... Je moet ze ook jaarlijks laten inenten tegen allerlei ziektes.
Ze maken niet veel vuil maar je moet dagelijks hun kot proper maken. Ik gebruik hiervoor Detol (te verkrijgen in de apotheek) + dagelijks of om de 2 dagen nieuwe lakens in hun kooi. Ook dagelijks meerdere keren hun kattenbak proper maken en 1 keer per week de kattenbak volledig prober maken (nieuw zand mengen met nog een beetje overschot van de vorige kattenbak.

Wanneer je een oudere van iemand overkoopt, zijn die meestal al gesteriliseerd maar anders komen die kosten er ook nog eens bij. Via het internet vind je mensen die hun fretje wegdoen om allerlei redenen. Meestal krijg je er dan heel wat gerief bij, zoals bv een kooi, speelgoedjes, kattenbak, .... (Volgens mij is dit niet zo wanneer je een opvangfret koopt) Wel eerst checken of de eigenaar zelf zijn/haar fretje uit de kooi haal of oppakt zonder zelf bang te reageren. Zo merk je of ze bijt.

Mijn zoontje is 11 en wordt ook binnenkort 12. Omdat Ibi nog bijt en zelfs doorheen zijn broekspijpen, is hij niet zo gerust. Ze is nog niet altijd rustig wanneer je ze vasthoudt.
Het is dus zoals iemand anders op het forum ook schreef. Je moet er verantwoordelijkheid voor nemen, veel geduld hebben en streng zijn.
Mijn voorkeur gaat dus uit om om de eerste keer te starten met een volwassen fret. Die spelen en knuffelen ook eens ze gewend aan je zijn.

Je kan steeds terecht bij de Frettenark zelf voor meer info en aankoop ivm een opvangfret en opvolging.
Groetjes en alvast veel plezier want het zijn fantastische diertjes.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: ik wil een fret, kan je me helpen aub?

Berichtdoor jeanine » do sep 27, 2012 10:03 am

Fretjes die weggaan bij de opvang hebben de nodige inentingen, chip en zijn handtam en sociaal tenzij een andere beschrijving meegegeven wordt. Da bezoek hebben ze ook achter de rug.
Elke fret die door de opvang geplaatst kan worden maakt plaats voor een nieuwe sukkelaar die ergens er uit moet en geen thuis kan vinden. Je krijgt er inderdaad geen kooi bij maar helpt er andere fretjes mee om in orde te komen voor adoptie en gezond en wel te vertrekken. ;)
Afbeelding

fretje marie-laure
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 25, 2012 8:33 pm

Re: ik wil een fret, kan je me helpen aub?

Berichtdoor fretje marie-laure » zo sep 30, 2012 6:53 pm

Mijn mama en ik zijn vandaag naar een frettery geweest. Daar heeft mijn mama kunnen zien dat fretjes geen ratjes zijn :p
Aangezien we geen ervaring hebben zou het misschien beter zijn dat we een iets ouder fretje aanschaffen die al zindelijk en handtam is, en niet meer bijt.
Mijn mama vraagt of we misschien niet beter een fretje adopteren.
Ik weet dat een fretje veel werk en tijd vraagt, maar ik wil hjet echt doen en mijn mama gaat me helpen.
Waar kan ik kijken om een fretje te adopteren?
Bedankt voor de hulp!
Marie-Laure

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: ik wil een fret, kan je me helpen aub?

Berichtdoor jeanine » zo sep 30, 2012 7:12 pm

Marie Laure, je kan terecht in de opvang van DFA. Kijk maar eens bij de opvang fretjes http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... f=5&t=8959
Daar kan men een gepast vriendje voor je zoeken. Persoonlijk vindt ik een opvang fret als eerste fret de betere keuze. Neem liefst geen jong maar een al ouder diertje. Je zal het wat minder lang bij je hebben maar ondertussen krijg je de nodige ervaring mee. Mijn eerste opvangertjes waren 6 jaar en ik heb ze nog 2 jaar mogen houden. Elke fret die er later bij kwam is jonger geworden, 5 jaar voor onze Tootsie, 4 jaar voor ons Louisa, 1 jaar voor onze Milo en ons Thirza die waarschijnlijk ook zo iets moet geweest zijn. Buster is de eerste fret die ik uit een nestje heb gekozen. Van geen enkele fret heb ik spijt gehad. Opvangfretjes verdienen een tweede thuis ;) Ze leren je wat je moet doen om ze gelukkig te maken, zelf heb je het gemakkelijker. Met een fout opgevoede pup heb je veel meer werk om dit weer goed te krijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: ik wil een fret, kan je me helpen aub?

Berichtdoor Margiet » zo sep 30, 2012 11:01 pm

Marie-Laure, je hebt me al een paar keer gebeld, hé, en laatst gaf ik je het nummer van Sabine maar ze had je nog niet gehoord, zei ze. Ik ben dus zelf met Sabine de lijst van de Opvangertjes afgegaan om te kijken of er een geschikt kandidaatje bij zit voor jou maar ik vrees dat dat op dit moment nog niet het geval is. :(

De meeste (oudere) fretten zitten met 2 samen of zitten er nog omwille van een moeilijker karakter, geen ideale beginnersfretten dus en sommige fretten moeten zelfs al medicatie, dat raad ik je dus ook niet aan. Als je je nu met hart en ziel gaat toeleggen op zo 'n fretje en het zou over een jaartje sterven ofzo, doet dat teveel pijn.

Je zegt nu wel dat je geen geduld hebt :p , maar ik vrees dat dat toch de hoofdvereiste gaat zijn bij fretten en nu dus ook tot je het ideale fretje vinden kan. Het kan idd beter eentje uit een Opvang zijn dat al zindelijk en bijtvrij is, er is niks leuk aan een fret die constant aan je vingers hangt, hé?

We kijken mee uit voor je als je dat graag hebt en zodra je er eentje ziet verschijnen op onze lijst Opvangers waarvan je denkt "Dat is 'em", bel je maar terug als we je niet dadelijk zouden verwittigd hebben, oké? ;)

Groetjes,

Margiet
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten