Nieuw fretje meteen castreren?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
SophieKeyenberg
Berichten: 0
Lid geworden op: di okt 30, 2012 2:16 pm

Nieuw fretje meteen castreren?

Berichtdoor SophieKeyenberg » di okt 30, 2012 2:20 pm

Ik ga me binnenkort een fretje aanschaffen en heb ondertussen alle benodigdheden al aangekocht.

Maandag ga ik haar (geboren in mei 2012) halen en ga ik er meteen mee naar de dierenarts voor de inentingen,
maar mijn vraag is of ik ze ook meteen mag laten castreren?
Ik kan me inbeelden dat het voor het beestje al stresserend genoeg is om van huisje te veranderen,
langs de dierenarts te gaan voor de inentingen, dat het misschien teveel is voor ook meteen een castratie.

Is mijn redenering juist of niet, mag ik ze meteen mee laten castreren?

Groet,
Sophie

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Nieuw fretje meteen castreren?

Berichtdoor a3ke » di okt 30, 2012 4:42 pm

de meeste zetten nooit inentingen en operaties in 1 bezoek

gewoon daar de inentingen het dier al genoeg afzwakken

en dus nefast is voor herstel van eenderd welk dier voor eenderd welke operatie

best dus nu eerste inenting , 3-4 weken erna tenlaatste herhaalinenting (alle 2 met juiste entstoffen !!! ; dewelke lees op frontpage indien nodig) en dan pas na neemt terug 3-4 weken castratie

beste is castreren voor loopsheid opkomt , met kunstlicht kan dit al vroeg in het voorjaar zijn dus zoals net voorgesteld vind ik persoonlijk beste termijnen ineens
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuw fretje meteen castreren?

Berichtdoor jeanine » di okt 30, 2012 7:23 pm

Welkom hier. :)
Zoals A3ke zegt eerst voor de inentingen zorgen, Puppy DP van Novibac en geen Vanguard laten geven. Beestje wat laten wennen aan de dagelijkse omgeving. Je hebt nog even tijd voor de castratie tot de dagen weer lengen. Mocht je meisje tekenen van loopsheid vertonen, koffieboontje als vulva, dan is het zo vlug mogelijk laten helpen. Een verdoving is nooit zonder risico, een da die met fretten bekend is weet dat het diertje warm gehouden moet worden. Baarmoeder en eierstokken dienen volledig verwijderd te worden. Indien het niet goed gedaan wordt kan je fretje alsnog loops worden met de jaren.
Een 2e mogelijkheid is een implantaat laten geven voor ze loops wordt, dan is de kans kleiner op schijnzwangerschap. Het implantaat is 2 of ongeveer 4 jaar werkzaam al naar gelang het soort men implanteerd. Dit dient herhaald te worden als de tijd verstreken is of je symptomen van loopsheid herkent. Hier is er weinig tot geen risico, men kan het onder lichte gasverdoving plaatsen of zonder.
Succes met je dametje.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten