De dag is aangebroken...

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

De dag is aangebroken...

Berichtdoor Kimster » wo jan 23, 2013 7:25 pm

Ik wist dat het er zat aan te komen...

Onze living en keuken zijn 1 ruimte en ons 3 tal huppelt dus ook door de keuken wanneer het speeltijd is. In een keuken heb je natuurlijk keukenkasten en frunsiewunsie Turon heeft vandaag ontdekt hoe je die kasten moet openen: op rugje gaan liggen en met de pootjes trekken/krabben en de schatkist gaat open. Zeer leuk xp
Ik had er mij wel al op voorzien voor we de fretten in huis namen door alle giftige dingen uit de bereikbare kasten te halen maar dat neemt nu wel niet weg dat hij in onze kasten speelt.

Heeft hier iemand een oplossing voor? Een kinderslot of iets dergelijks voor fretten?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor jeanine » wo jan 23, 2013 7:36 pm

Inderdaad op zoek gaan naar een mogelijkheid om op slot te doen. Er is vast een en ander te krijgen of zelf te knutselen.
http://www.kinderveiligheidswinkel.nl/c ... d2_01.html
Niet leuk als je kasten onbruikbaar worden en als speeltuin door de fretten gebruikt worden. :(
Wat voor de ene fretveilig is kan voor een andere helemaal geen probleem vormen. Elke fret vindt wel iets om de anderen aan te leren en het gaat heel erg snel. :shock:
Afbeelding

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor Fretlife » wo jan 23, 2013 8:26 pm

Ik weet niet of het werkt maar misschien zware magneetjes op de deuren dat ze niet zo makkelijk open gaan?

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor sah » wo jan 23, 2013 9:00 pm

Hoi, ik had hier hetzelfde voor, je kan inderdaad van die magneet-slotjes kopen in de gamma ofzo die het opentrekken iets moeilijker maken, je moet dan wel 1 deel in de kast vijzen. Eenmaal ze zoiets (een deur die open kan) vinden lijken ze wel een obsessie te hebben. Een kast heb ik moeten opgeven, er zat ook een gat in voor een darm van de afwasmachine en daar kruipt iemand door en die vernielt dan al wat er is.... de andere kasten heb ik met van die magneetslotjes gered, mr dan moet je wel de kast beschadigen... Een betere oplossing hoor ik ook graag :D
Je kan ook kinderslotjes bij ikea kopen, mr het idee is dan dat de kast een beetje open gaat zodat jij het extra-ding van t slot kan tillen en die fretten zijn dun genoeg om zich door die opening te raken, dus dat haalt niets uit, tenzij je dunnere handen hebt dan ik.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor jeanine » wo jan 23, 2013 10:03 pm

Magneten met Tec 7 verlijmen ipv boren ? Een stoel of zwaar voorwerp tegen de kast als de fretten los zijn ? Keuken ontoegankelijk maken met een afsluiting?
Afbeelding

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor Kimster » wo jan 23, 2013 10:18 pm

Die magneetjes heb ik nu ook al bekeken maar ik heb liever een oplossing die geen sporen nalaat wanneer we hier binnen x aantal tijd vertrekken, dus zonder gaten in de kasten te boren. Ik betwijfel of het met alleen lijm sterk genoeg is en als het dan sterk genoeg is...krijg ik het er dan ook weer proper af?
Het zijn wel witte kasten dus misschien als ik er langs de binnenkant gaten in boor en ik haal de vijzen er op een dag uit dat ik het wel kan camoufleren met plamuursel ofzoiets...maar dat is als ik echt geen alternatief vind.

Die met een kliksysteem lijken me ook niet zo fretproof, ik zie Turon er al met een poot tussen zitten of met zijn neus. Het lukt hem intussen dus ook al met alleen zijn neus! De andere 2 hebben voorlopig gelukkig nog niet gezien hoe het moet... Hopelijk kan ik dat nog even zo houden.

Een schot tussen de keuken en de living is niet direct haalbaar omdat het nogal breed is.

Die kleine bandieten hé xp en hij ziet er zo gelukkig uit als hij de kast open krijgt :twisted:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor jeanine » do jan 24, 2013 4:39 pm

Tec 7 zou niet meer loskomen volgens de reclame. http://www.tec7.be/ http://www.tec7.be/Default.aspx?WPID=328&L=N&PID=108
Prof's gebruiken ook dit lijmmiddel voor moeilijke zaken. Ik denk dat een huisbaas minder problemen van een goed vastzittende magneet zal maken dan van een gat met plamuur op.
Fretveilig maken gaat meestal niet zonder slag of stoot. Je kan meerdere panelen aan elkaar zetten met scharnieren en dit als een soort brede schuifdeur tussen de wanden plaatsen. Als je bv 4m moet overbruggen heb je heel wat panelen nodig. :s
Afbeelding

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor Kimster » do jan 24, 2013 9:57 pm

Hmmm, die schatkist ging gisteren vlotter open...
Afbeelding

Misschien als ik lang genoeg mijn best doe?
Afbeelding

Bingo!
Afbeelding

Het is dus al ietsje moeilijker geworden, we gaan denk ik best zo snel mogelijk wel om die magneten :rol:

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor Buda » do jan 24, 2013 10:37 pm

bevestig gewoon een plank onder de kast, zodat ze niet meer met hun neus langs die rand kunnen? kunnen ze ze ook niet openmaken? ofja, sterke magneten daar zat ik eig eerst aan te denken.
mr nu dak zie hoe hij het doet, gwn een plank deronder moet het ook doen, want mijn frettensnoepsels vinden magneten eig ook geen uitdaging meer, ze hebben echt macht in die pootjes en die snuit :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor Margiet » vr jan 25, 2013 11:47 am

Hier vinden ze één kast geweldig om in te kruipen, al moeten ze de anderen volgens mij evenzeer open krijgen.

Simpele oplossing hier : "ongevaarlijke, onbreekbare dingen onderin en ... amuseer jullie maar! :p Anders is 't toch maar krabben en duwen en trekken om hun zin te krijgen, nu hoor ik het af en toe rammelen en weet ik ineens ook waar ze zitten! :rol:

Leg er desnoods een mandje of een dekentje, dan is de uitdaging snel weg of ze zijn tevreden, gaan er lekker slapen en stoppen met andere kasten te "slopen" ... ;) Daar maak ik al héél lang geen drukte meer rond, ze doen anders toch door tot ze daar of elders hun zin krijgen! :bow: Zeker als ze doorkrijgen dat jij telkens aandacht geeft als ze dat doen! :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
SylSparkle
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 27, 2011 1:05 am
Locatie: Ninove
Contacteer:

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor SylSparkle » vr jan 25, 2013 12:29 pm

hehe ja, het zijn inderdaad kleine doorzettertjes!
Avonturier Jill had het hier ook gevonden: ze kon tussen een kleine spleet onder de medicijnenschuif geraken (da ruimteke was misschien 3 cm hoog ofzo), om er daarna maar met héél véél moeite terug onderuit te raken :hammer:
maar om de andere kasten van de keuken open te doen, hebben ze nooit interesse in gehad eigelijk... misschien een chance :D
ik zou het in ieder geval ook wel eens proberen met magneten, of als da mogelijk is inderdaad 1 schap 'vrij' laten voor de fretten, zoals Margiet zegt... (en dan misschien de andere kasten beveiligen met magneten?)
Maarja, dan heb je nog 2 mogelijkheden: ofwel zijn ze blij dat ze hun zin hebben gekregen, ofwel hebben ze zoiets van 'en nu eens kijken wat er in de andere kasten te beleven valt' :rol:
ik zou eigelijk ni kunnen zeggen welk van de 2 het juist zou worden... proberen ze altijd dezelfde kast te openen? of proberen ze gewoon zoveel mogelijk kasten uit? :D
Ferrets leave tiny little pawprints on your heart... <3

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor sah » za jan 26, 2013 4:27 pm

Hallo,
Ik ben niet de beste om advies te geven, ik heb ook kei-lang met mn trap zitten sukkelen omdat er telkens 1 iemand naast of over het poortje kon. Maar ik heb wel in mn vorig appartement eenzelfde soort kast gehad als ik hier op de foto zie. Met een stokje tussen de handvaten kunnen ze het inderdaad nog steeds openmaken, of er tussen glippen. Ik had toen niet veel plaats om al mn spullen te zetten dus kon niet kiezen voor een volledige veilige kast, mr heb er toen voor gekozen om in dit soort kast enkel de spullen te steken die ik maar 1 maal per week (kuisprodukt) of minder vaak nodig had, en heb die 2 handvaten met ijzerdraad aan elkaar gebonden, zodat de kast echt niets meer open kon. t Was dan telkens als ik er in moest zijn wel een prutswerk.

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor Kimster » za jan 26, 2013 8:46 pm

Hij opent altijd dezelfde keukenkast maar vandaag heeft hij ontdekt dat hij nog een andere ook open krijgt :o Bij die kasten op de foto's hebben we intussen een veel langere stok tussen de handvatjes gestoken, zoiets voor in een vogelkooi en dat helpt wel een beetje om hem te ontmoedigen. Een kleine kast in de hoek waar er geen stok tussen kan is nu dus zijn nieuwe roofgebied.

Ik kijk het nog enkele dagen aan. Mocht hij zich concentreren op de kleinste kast dan kan ik die wel leeg maken en er zijn speelgoed in leggen dat hij dan van daaruit kan rondstrooien. De andere kasten kunnen we niet missen, we wonen in een appartement dus meer dan 1 privékast krijgt hij niet... De fretten hebben intussen hier ook al de grootste schuif van onze vriezer voor hun vleesje te bewaren... Dat frettenvirus is gevaarlijk :rol:

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor daikiri » zo jan 27, 2013 10:26 am

wacht maar als ik aan pups van Alex en Shuriken begin...dat is pas gevaarlijk lol
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: De dag is aangebroken...

Berichtdoor sah » ma jan 28, 2013 9:38 pm

we wonen in een appartement dus meer dan 1 privékast krijgt hij niet... De fretten hebben intussen hier ook al de grootste schuif van onze vriezer voor hun vleesje te bewaren... Dat frettenvirus is gevaarlijk :rol:
Hehe dat is zo! Wat mijn mening is; je moet minstens zo halsstarrig en doorbijtend zijn als zij! Ik zat hier met kasten, mr wat makkelijker voor magneten, en een trap, waar ze op klommen om zich overal te verstoppen en dan ook afvielen, met lelijke wonden tot gevolg, mn huisgenoot had het trappen-veilig-maken al opgegeven toen ik hier nogmaals Jeanine's idee probeerde (10cm hoger) en dat werkt tot nu toe... Ik zou zeggen, blijven proberen, we moeten uiteindelijk toch slimmer zijn dan hen????
edit: Dai heeft een aparte ruimte voor de fretten.. Lol :rol: :rol:


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten