fretje bij

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Stéphanie
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 7:58 pm

fretje bij

Berichtdoor Stéphanie » zo apr 28, 2013 6:05 pm

Hoi allen,

De problemen met onze kleine azura zijn allemaal opgelost en ze doet het perfect!!!
Nu hadden wij een mail gekregen v de kweker waar we onze ferre hebben gehaald en nu staat mijn vriend te springen om nog ene te gaan halen :s . Ik zie dat niet echt zo zitten. Nu had margiet al gezegd dat 3 beter is, maar heb zelf wat mijn bedenkingen. Ferre is nog altijd wat een papa figuur voor ons Azura. Gaat dit niet voor problemen zorgen als er nog ene gaat bijkomen???

En maakt het uit mannetje of vrouwtje in dit geval?

groetjes

Stéphanie, yves, Ferre en Azura

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fretje bij

Berichtdoor jeanine » zo apr 28, 2013 7:27 pm

3 is geen garantie dat het goed gaat en blijft. De reden waarom men zegt 3 is beter dan 2 is als er een fretje wegvalt de overblijvende niet alleen komt te zitten. Mijn max was 5 eigen fretten in 3 groepen omdat ze niet samen konden spelen. De laatste jaren zijn het er 3 om bovenvermelde reden geworden. Toen Milo ingeslapen werd bleef Freebee met Thirza achter.Ik dacht ok dat komt wel in orde zo, niet de bedoeling om er een 3e vriendje bij te nemen. Helaas werd Thirza ongelukkig ze miste Milo heel erg, Freebee had niet de energie om met haar lang te spelen. Dan toch maar voor een vriendje gezorgd om Thirza weer spelend te zien. Veel hangt van de fretjes zelf af of ze alleen of met meerdere samen willen zijn. Hier is het nu om de fretten te plezieren als er eentje bijkomt. Niet dat ik ze niet graag heb maar liever niet meer dan 3 die wel samen kunnen.
Als je er zelf niet 100% achter staat zou ik zeggen niet doen. Maar je vriend ziet het blijkbaar toch anders en dat is een probleem waar jullie zelf uit moeten komen ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: fretje bij

Berichtdoor Margiet » zo apr 28, 2013 7:52 pm

Hallokes, fijn te horen dat het prima gaat tussen jullie frettenbolletjes! :domhoog:

Toch wil ik even reageren op "Margiet zegt dat 3 beter is" vóór ik hier dadelijk een lading verwijten over me heen krijg dat ik iedereen 3 fretten zit aan te raden! :p

IK zelf heb liever geen groepen van 2, dus liever minstens 3 fretten samen om de simpele reden dat 2 zich vaak zo erg aan mekaar hechten dat het een groot probleem wordt als één van beiden na jaren plots weg valt. Vaak zijn de fretten dan al 5 of 6 jaar en is het moeilijk om er nog een nieuw vriendje bij te zetten. Het is dus geen kwestie van "beter" 3 dan 2, ik vind het gewoon zelf interessanter om voornoemde reden. ;)

Of jullie er zelf nu nog één bij moeten nemen kan ik niet beantwoorden in jullie plaats natuurlijk, je hebt evenveel kans dat het niet zo vlot loopt als nu, het kan dat die 2 pups zich enkel nog met mekaar gaan bezig houden en dat Ferre het nakijken krijgt en het kan ook dat het heel goed klikt. Of het een rammetje of moertje wordt maakt uiteindelijk niet uit als je er op tijd bij bent om te laten castreren. Moertjes blijven over het algemeen langer "pittig" dan rammen, je moet zelf zien welk jullie het leukste fretje zouden vinden als er nog eentje bij zou komen. ;)
Afbeelding

Stéphanie
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 7:58 pm

Re: fretje bij

Berichtdoor Stéphanie » zo apr 28, 2013 8:18 pm

Hoi

Margiet, sorry voor de uitdrukking :D , maar wou heel de uitleg niet doen van 3, want als 1 wegvalt, .... .

Het is natuurlijk wat wikken en wegen, ik heb ook schrik dat de 2 pups meer naar mekaar toetrekken en dat ferre aan de kant mag staan toekijken, maar moet er ook wel bijzeggen dat hij vaak tegen zijn zin met Azura moet spelen, omdat ze hem gewoon niet gerust laat tot hij toegeeft. Hij kruipt dan ook vaak weg in zijn slaapzak boven in de kooi, omdat hij weet dat azura nog niet tot boven geraakt.
Misschien als er dan nog eentje bijkomt, krijgt ferre wel zijn rust wat terug, die hij ervoor had.

Zoveel om over na te denken :s

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fretje bij

Berichtdoor jeanine » zo apr 28, 2013 10:04 pm

Ik zie hier ook dat de pup van 2012 toch iets meer energie heeft dan ons Thirza van bijna 4. Ons Freebee moet met rust gelaten worden en meestal lukt haar dat ook. Thirza speelt echt heel erg veel met Buster maar soms zie ik haar een slaapplaats zoeken als Buster nog wil verder spelen. Ze komt dan beschutting zoeken bij mij in de pull. Buster zoekt dan nog een tijdje met wat hij op zijn eentje kan doen of daagt ons uit. Om een half uurtje later bij Freebee zijn slaapje te doen. Het is moeilijk te voorspellen hoe andere fretten zich zullen gedragen. Toen Milo, Freebee en Thirza nog in goede doen waren klikte het fantastisch al zat er telkens een jaar meer verschil op elk dier. Geen enkele werd uitgesloten, de oudsten wisselden af om de jongste bij te houden. Of ze speelden gewoon samen tot er eentje moe was.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: fretje bij

Berichtdoor Margiet » ma apr 29, 2013 1:07 am

3 is geen garantie dat het goed gaat en blijft. De reden waarom men zegt 3 is beter dan 2 is als er een fretje wegvalt de overblijvende niet alleen komt te zitten. Mijn max was 5 eigen fretten in 3 groepen omdat ze niet samen konden spelen. De laatste jaren zijn het er 3 om bovenvermelde reden geworden. Toen Milo ingeslapen werd bleef Freebee met Thirza achter.Ik dacht ok dat komt wel in orde zo, niet de bedoeling om er een 3e vriendje bij te nemen. Helaas werd Thirza ongelukkig ze miste Milo heel erg, Freebee had niet de energie om met haar lang te spelen. Dan toch maar voor een vriendje gezorgd om Thirza weer spelend te zien. Veel hangt van de fretjes zelf af of ze alleen of met meerdere samen willen zijn. Hier is het nu om de fretten te plezieren als er eentje bijkomt. Niet dat ik ze niet graag heb maar liever niet meer dan 3 die wel samen kunnen.
Als je er zelf niet 100% achter staat zou ik zeggen niet doen. Maar je vriend ziet het blijkbaar toch anders en dat is een probleem waar jullie zelf uit moeten komen ;)

Sorry Jeanine, kreeg blijkbaar geen bericht dat er nog een postje tussen stond! :roll:

Maar ach, 2x gezegd kan zelden kwaad, hé! ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten