Funzy

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Funzy

Berichtdoor Ferry » wo mei 15, 2013 8:53 pm

Wij hebben een fretje gered uit een benarde situatie. Hij leefde buiten in een 'vuil' hok. Zit volledig onder de teken en vlooien.

Gisteren dan nog naar de dierenarts geweest, zij heeft hem onderzocht en effipro in zijn nekje gedaan tegen de teken en vlooien. Verder heeft hij een wondje net boven zijn oogje maar volgens de dierenarts zou dit zonder bijkomende zorgen genezen.

Funzy is een ram van onbekende leeftijd en niet gecastreerd.
Anders weet ik niet veel van de achtergrond van hem.

Momenteel zit hij in een kamer weg van de andere dieren. Hij eet en drinkt redelijk maar niet heel veel. Denk dat dit door de stress komt.


Wel heb ik ondervonden dat hij gek wordt van het gepiep van rubberen beestjes. De 4 gaatjes in mijn hand kunnen dit bevestigen :p . Hij laat zich gemakkelijk opnemen en vasthouden. Ik had hem gewoon vast in mijn hand toen ik de grootste teken aan het verwijderen was, dit is zonder bijten kunnen verlopen. Volgens mij is hij mensen gewoon.
De jongen gaat ook flink op de kattebak :bow: .

Momenteel gebruik ik een nieuwe exitick tekentang met zo een bol kopje. Dit gaat goed voor grote teken maar lukt niet goed voor de kleine. Iemand wat tips voor mij.
Funzy heeft gisteren en vandaag al wat mogen rondlopen. Vandaag kwam hij tegen mijn benen opspringen en klimmen. Betekent dit dan dat hij wil opgenomen worden? Vindt dit nogal raar aangezien hij nog maar 2 dagen bij ons is. Iemand wat tips/uitleg over hoe wij alles best aanpakken om hem zo weinig mogelijk stress te bezorgen.

Alvast bedankt

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Funzy

Berichtdoor sah » wo mei 15, 2013 9:23 pm

Hoihoi,
eerst een vraagje, is dit je eerste fret of heb je al veel ervaring (dan gaan mn ideeen niets helpen namelijk omdat jij meer weet)
En super dat je die fret die uit een benarde situatie komt wil helpen....
1) wat dat opspringen betreft, de fret is niet gecastreerd en het is lente nu... dat wordt echt een wildeman en t ruikt waarschijnlijk ook erg?
2) Als je geen puppies wil kan je hem beter laten castreren (of implantaat als dat beter lijkt) fretten kunnen echt bijna een half jaar gek doen van bronstig zijn.
3) vanwaar ben je, kon je da die teken niet verwijderen? Als je uit t Gentse komt, stuur me een pb, ik heb sinds ik 10 ofzo was ervaring met teken uit halen, dat was dan wel bij de hond, mr teken zijn teken...
Alvast bedankt om die fret te helpen en er goed voor te willen zorgen!
Sarah (Sah)

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Funzy

Berichtdoor Ferry » wo mei 15, 2013 9:46 pm

Dit is mijn derde fretje.
Grizzly is al 2 jaar bij mij en heeft bijnier problemen met de nodige medicatie.
Sandy heb ik moeten laten inslapen doordat het spijsverteringsstelsel was stilgevallen.

1) hij ruikt inderdaad sterk
2) Ik zou een implantaat overwegen. Ik heb gehoord dat ze met een castratie meer kans hebben op bijnierkanker op hogere leeftijd.
3)Ik ben van Ieper. Wij hebben totaal geen ervaring met teken verwijderen. Ik had de indruk dat de kleintjes niet goed in dat kopje pasten. Plus er zijn er zo veel van die kleintjes dat ik ze onmogelijk allemaal in 1 keer kan verwijderen zonder dat Funzy het moe is. De grootste ( +- 25) zijn nu verwijderd.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Funzy

Berichtdoor Margiet » do mei 16, 2013 12:23 am

Hallo en welkom!

Je hebt Frontline pipetjes voor kleine katten, die mogen bij een volwassen fret op de nek aangebracht worden. Enkele dagen later liggen de dekentjes en alles waar je fretje slaapt, vol met de "lijkjes" van die vieze tekenbeesten. Moeten we hier regelmatig doen als we in de zomer een "gevonden" fret moeten ophalen.

Vergeet niet dat die viezerikken ook "eitjes" leggen en dat je dus stipt 2 weken later (dag op dag) een 2de pipetje moet aanbrengen om ook deze de pas af te snijden, anders begint de hele ellende opnieuw. Ik zou ook oppassen voor je andere fret, hier had één van de binnenkatten laatst een dikke teek in haar nek dus die moet ze overgekregen hebben van één van de katten die wél buiten gaan. Je beschermt je andere fret best door hem ook een pipetje te geven, denk ik, maar vraag dat toch eerst maar even na bij je Da, ik zou niet willen dat hij dat straf spul op zich krijgt als hij het mss niet meer verdragen kan ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Funzy

Berichtdoor jeanine » do mei 16, 2013 4:42 pm

Ik zou het rustig aandoen met die 2. Een fretje met bijnierproblemen is al wat anders dan zonder een probleem in de omgang met anderen. Funzy een implantaat laten zetten is goed maar hou er rekening mee dat het nog tot 6 weken en zelfs langer op zich laat wachten voor de werking optimaal is. De hormonen zijn reeds een tijdje in werking nu en deze moeten er eerst uit. Mocht je zien dat er vechten van komt hou ze dan afzonderlijk tot het implantaat voldoende werkt. Probeer het dan pas opnieuw, dwing niets af. Wat je alvast kan doen is hangmatjes en dekentjes wisselen om elkaars geur gewoon te worden. Hou ook de stoelgang in het oog dat er niet te veel stress ontstaat en tot diarree lijdt. Het kan ook dat ze het met elkaar wel kunnen vinden en dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Fijn dat je de zorg over Funzy op u neemt :domhoog:
Afbeelding

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Funzy

Berichtdoor Ferry » vr mei 17, 2013 8:33 pm

Ik ga hen nog niet meteen kennis laten maken. Al denk ik dat ze elkaar al kunnen ruiken ( het gekrab aan de deur bevestigt dit volgens mij).
Funzy heeft momenteel nog te veel parasieten om bij mijn andere schatjes te komen.

Ik had graag wat tips/raad gekregen over hoe ik en Funzie elkaar beter kan leren kennen + hoe ik die kleine teken kan verwijderen bij hem.

Elke dag loopt hij een half uurtje in de kamer rond, dan blijf ik bij Funzy. Maar hij is zo moe dat Funzy dan gaat slapen. Momenteel ben ik bezig om eten uit mijn hand te aanvaarden. graag had ik wat meer info gekregen om een betere band te creëren.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Funzy

Berichtdoor Margiet » vr mei 17, 2013 9:15 pm

De oplossing voor die kleine teken heb ik je hierboven al gegeven, hé : die Frontline-ampullen halen bij je Da ...
Afbeelding

Ferry
Berichten: 0
Lid geworden op: wo dec 14, 2011 5:05 pm

Re: Funzy

Berichtdoor Ferry » vr mei 17, 2013 9:24 pm

Hij heeft nog maar effipro 3 dagen geleden gekregen. Dus denk ik dat je die 2 niet mag mengen :s.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Funzy

Berichtdoor jeanine » za mei 18, 2013 10:44 pm

Met teken geen ervaring tot op heden :bow:
Een fretje laat je langzaam aan alles wennen. Geduld is een mooie zaak en leer je met de fretten vanzelf. Eten geven is al een goed begin om een band te smeden. Soms gaat het snel en soms heb je veel meer tijd nodig. Er veel met bezig zijn op een leuke manier helpt. Spelen en als hij je gewend is uit wandelen gaan. Het vertrouwen moet er wederzijds eerst zijn en dat is het begin.
Na een half uurtje al moe zijn vind ik raar deze tijd van het jaar. Normaal spelen ze nu heel erg lang als ze gezond zijn.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten