8 weken of toch 9 weken?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

8 weken of toch 9 weken?

Berichtdoor Fretlife » wo mei 15, 2013 9:55 pm

Ik wilde mijn pups laten vertrekken als ze op een leeftijd van 8 weken waren en minimaal 300 gram. Echter een fokster vroeg mij erover na te denken om dat te rekken naar 9 weken omdat ze toch nog enorm veel leren van mams die week. Nu maak ik wel onderscheid tussen pups die alleen geplaatst worden en pups die vertrekken naar mensen die al fretten hebben.

Wat zijn jullie ervaringen hierin en met welke leeftijd laten jullie pups "uitvliegen"?

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: 8 weken of toch 9 weken?

Berichtdoor antoin » do mei 16, 2013 12:10 am

9 weeken is beter is onze ervaring. Een week later kan ook nog je merkt het wel aan het moertje soms zelfs al zeer vroeg. Ze gaat ze dan steeds meer negeren.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: 8 weken of toch 9 weken?

Berichtdoor Margiet » do mei 16, 2013 12:14 am

Hier mogen ze op 8 weken vertrekken àls ze minstens 300gr en liefst 350gr zijn én in orde zijn met chip & vaccinatie én goedgekeurd zijn door Ine bij het vaccineren én dan nog eens 24u na die vaccinatie totaal geen reactie op de enting hebben vertoond. Uiteraard moeten ze zindelijk zijn en zelfstandig kunnen eten, maar dat kunnen ze op die leeftijd hier tot nu toe allemaal.

Veel opsteken van mams?? Ik vraag me af wat want die is het puppy-zitten na 7 weken al zo moe dat ze maar een uurtje per dag meer bij de kleintjes wil blijven zitten. Ik heb hier nog nooit pups gehad die rechtstreeks van hun mama vertrokken, geen enkele moer blijft hier braaf en rustig eens die kadetjes groot en ondeugend genoeg zijn om alleen verder te kunnen. Tot 3 maanden is de inprentingsfase onnoemelijk belangrijk bij die kleintjes dus ik heb iets van : dan gaan jullie beter op 8 weken naar een nieuwe thuis om alles te leren wat jullie hier niet gekend hebben en dat als normaal te gaan ervaren. En één week langer hier laten maakt nu mss niet het grote verschil maar is 1/4 van de tijd tussen die 8 weken hier en de drie maanden waarop ze eigenlijk alles zouden moeten gezien, gehoord, gevoeld, geproefd hebben ...

Het zal idd van kweker tot kweker afhangen maar hier vertrekt de meute vrijdag en zaterdag grotendeels, ze worden overmorgen 8 weken. Eéntje blijft wat langer (baasjes nog 6 dagen op verlof), 2 zijn 2 weken jonger dus die blijven vanzelf nog even hier en ons Dondertje blijft waarschijnlijk even alleen bij haar mama in de kooi tot de volgende kleine ukkepuk groot genoeg is om hen te vervoegen zodat ze minstens met z'n 3-tjes verder kunnen! ;)

Hebben die van jullie ook al nieuwe baasjes in 't vooruitzicht? :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: 8 weken of toch 9 weken?

Berichtdoor Margiet » do mei 16, 2013 12:15 am

Wij hebben hier dus blijkbaar zéér vrijgevochten moeren! :rol:
Afbeelding

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: 8 weken of toch 9 weken?

Berichtdoor Fretlife » do mei 16, 2013 11:15 am

emancipatie ha! Ik heb binnenkort een leuk stelletje die komen kijken naar de sandy pups. Ze weten nog niet of ze voor het meisje of voor het jochie gaan. En ik heb een geïnteresseerde voor een wildkleurtje maar daar moet ik nog een tijd op wachten :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: 8 weken of toch 9 weken?

Berichtdoor Margiet » do mei 16, 2013 4:55 pm

Ah da's tof! Hopelijk binnenkort ook een volgend nestje dan!! :D

Zal alvast duimen ... :domhoog:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten