Bijter

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

Bijter

Berichtdoor miek » zo jun 16, 2013 10:55 pm

Hallo

Inmiddels hebben wij onze 2 pittige vrouwtjes al 2 jaar.
We hadden ze op de markt gekocht ( wat ik mensen niet zou aanraden want we wisten niet precies hoe oud ze waren, geslacht en al zeker niet de omstandigheden waaruit ze kwamen )
We hebben een zeer lange weg afgelegd qua opvoeding en al zeker qua bijtgedrag.
In de eerste maanden konden we ze beiden niet vasthouden omdat ze ontzettend beten.
Volgens mij maakten we toen als beginners de fout om handschoenen te dragen.
Ons Bonnietje is ondertussen een superlieve fret die niets liever doet dan likjes geven en speelbijten.
Ons Clyde daarintegen die altijd al de meest dominante van de 2 was blijft maar bijten.
Moet zeggen met in het begin is het veel beter we kunnen haar al vasthouden ( wel in een houding dat ze niet kan bijten ).
Ze is een zeer speelse fret en op die manier proberen we met haar bezig te zijn.
Maar het is jammer dat dit bijten niet stopt.
Het is ook een fret die tijdens het spelen met ons of Bonnie heel vaak " aangename " geurtjes verspreid!
WE hebben al alle trucjes geprobeerd die op fretten sites staan : tikje op de neus, bij de nek nemen, belonen , straffen , ...
Moest er iemand ervaring hebben hiermee of raad altijd welkom!
Het is zeker niet dat ze minder aandacht krijgt dan Bonnie en moest het zo zijn dat ze nu eenmaal zal blijven bijten tja dan nemen we er ook vrede mee hoor blijft een schatje :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Bijter

Berichtdoor jeanine » ma jun 17, 2013 10:07 am

De opvoeding in het begin is belangrijk. Dit begint al van in het nest bij de kweker. Krijgen ze het daar niet mee heb je er flink werk aan om dit goed te krijgen. De afkomst is ook belangrijk, als je een fruns meekrijgt is het dubbel zo moeilijk. Dat zijn zeker geen fretjes om mee te beginnen. Handschoenen dragen indien echt nodig vind ik persoonlijk geen slecht idee. Het is wel niet de bedoeling om dit lang vol te houden, maar zo vlug als mogelijk weer af te bouwen. Ik heb stevige handschoenen nog ongebruikt liggen voor het geval ik deze toch eens nodig krijg.
Ons Anais en Chanel waren 2 oudere zusjes toen ze hier kwamen. Het verschil in karakter kon niet groter zijn. Chanel was lief en aanhankelijk van het prille begin. Anais moest mij blijkbaar niet zo. Zij beet mij, nam haar zus bij het nekvel en sleurde die weg van bij mij in het begin. Duidelijk de dominante fret van de 2. Met Anais moest ik steeds opletten, ze kwam in de zetel enkel om een snelle beet te geven. Gelukkig beet ze zich niet vast maar het zat er wel telkens door. Anais beet ook daar waar ze op hotel ging. Met de tijd is dit wel verminderd, maar ondanks het straffen is ze dit heel erg lang blijven doen. Ik heb er mij dan ook bij neergelegd tot het einde van haar dagen. Weten wat ik nu weet zou ik Anais heel anders aangepakt hebben, minder straf en meer haar vertrouwen proberen te winnen in het begin. Ook op medisch vlak zou ik vlugger zien dat ze minder goed in haar vel zit en daar een oorzaak zou kunnen liggen.
Mijn denkpiste hier is dat Clyde wel eens angstig zou kunnen zijn. Het veelvuldig lossen van de anaalklieren kan in die richting wijzen als er geen medisch probleem is. Een echte oplossing van het probleem kan ik niet bedenken, je probeerde ook al wat aangeraden is van straf geven.
Een fret kiest zijn baasje niet andersom. Mogelijks met een ander baasje klikt het wel beter, wat zeker niet wil zeggen dat je ze weg zou moeten doen. ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten