Fretje aankopen?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Lakke123
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 24, 2014 12:19 am

Fretje aankopen?

Berichtdoor Lakke123 » do jul 24, 2014 7:02 pm

Hallo iedereen,

Ik zou graag een fretje aankopen omdat ik het superschattige en leuke diertjes vind.
Ik weet er echter niet veel over.
Moeten ze in België ook steeds gevaccineerd worden? Ik hoorde van sommige die pups verkopen dat dit niet nodig is.

Kunnen jullie me eventueel een aantal tips geven in verband met wat me zou kunnen tegenhouden om een fret aan te schaffen?


Groetjes!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fretje aankopen?

Berichtdoor jeanine » do jul 24, 2014 10:28 pm

Welkom hier. :D
De eerste en beste tip, bezint voor ge begint.
Een pup is al niet ideaal om te beginnen. Met een al wat ouder en opgevoed opvangertje ben je beter af. Je mispeutert zoveel met je eerste fret uit onwetendheid.
Lees je eerst goed in voor je er aan begint, lees ook afscheid van een vriend en de medische kanten. Daar krijg je vroeg of laat zeker mee te maken.
Een pup is zeker leuk en schattig, maar een fret kan behoorlijk bijten. Een opgroeiende fret bijt tot die opgevoed is, ook later kan er al eens wat te hard speelbijten voorkomen.
Een fret leeft in een kooi maar heeft daarnaast ook dagelijks aandacht en speeltijd buiten de kooi nodig. Dit in een voor de fret veilige omgeving, iets waarvoor er aanpassingen in huis dienen te gebeuren.Zo loop ik hier winter en zomer op kousevoetjes of blootvoets om geen pootjes te breken. Een fret klimt en springt zonder rekening te houden met enig gevaar. Glipt tussen de deuren, ruimt kasten uit. Is niet altijd even zindelijk. Kiept vazen, tassen, glazen op tafel om.Een fret is niet echt een knuffeldier, al zijn er uitzonderingen.
Een fret is relatief goedkoop in aankoop, kost daarna nog vele € aan medische zorgen. De entingen, castratie zijn een must. De kosten voor dierenarts en medicatie lopen hoog op. Als ze iets verkeerd opeten en hun maag of darmen verstoppen is dat een spoedoperatie. De meeste fretten zijn gevoelig aan tumoren op oudere leeftijd.
Dit is een greep uit de negatieve kanten zoals je zelf vraagt. ;)
Waarom we dan wel fretten houden? Niet iedereen die begint houdt het ook vol tot de fret(ten) sterven van ouderdom of ziekte. Zo zit de opvang altijd overvol met fretjes die een goede thuis zoeken na gedumpt te zijn :( Vaak heel lieve fretten waar niets mis mee is.
Als je al bovenstaande kan vervullen krijg je een grappig, deugniet, speels diertje in huis waar je heel erg aan gehecht geraakt. Het worden net kindjes waar je heel veel tijd, zorg en liefde aan besteed.
Dat krijg je dik terug als je een lief likje krijgt, of als de fret eens bij je komt liggen.
Heb je nog vragen, stel die gerust.
Afbeelding

Lakke123
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 24, 2014 12:19 am

Re: Fretje aankopen?

Berichtdoor Lakke123 » zo jul 27, 2014 11:12 pm

Hallo!

Enorm hard bedankt voor de uitleg en tips! Ik ben er echt hard mee bezig. Ik heb een boek gaan halen in de bibliotheek om alles te lezen over fretten en ben nu ook in een dierenwinkel ernaar gaan kijken. Ik heb er eentje mogen vasthouden en was meteen verkocht!

De vrouw in de winkel zei me dat een groot nadeel is dat een fretje een sterke geur heeft. Is dit zo?
Ik rook er daar namelijk niet veel van.
Ik zou graag eens langsgaan bij iemand die er een thuis heeft zitten om te zien of dat waar is.

Iemand een idee waar ik daarvoor terecht kan?

Groetjes,
Laura

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fretje aankopen?

Berichtdoor jeanine » ma jul 28, 2014 12:45 pm

Geloof niet alles wat je in de boeken kan vinden. Vaak zijn die niet meer up to date, zo lees je nog vaak dat rozijntjes als beloning geven kan. Niets is minder waar gebleken, te veel suiker en ongezond. Je kan beter op het internet zoeken naar ervaringen van de mensen. ;)
Als je ergens aan twijfelt vraag het liever.
Laura, koop geen fret in de winkel. :do: Dierenhandel is niet altijd wat het moet zijn. Men verkoopt je daar zaken die niet of minder geschikt zijn, van voeding tot kattenbakvulling. Je krijgt dikwijls verkeerde informatie waardoor je de fret niet juist behandelt.
Een fret heeft een eigen geur, net zoals hond en kat. Ook mensen hebben een geur ;) Je kan een fret stinkend vinden of net lekker ruiken. Een gecastreerde fret is best te doen van geur. Veel hangt af van het onderhoud dat je wel of niet doet. Meestal is het niet de fret zelf die ruikt maar de omgeving. Fretten hebben geurklieren die ze gebruiken om overal hun geur op af te geven. Dit doen ze door het wrijven van lichaamsdelen over de omgeving. Een fret slaapt in doeken en hangmatjes, daar komt huidvet op. Het kleurt de doeken en ruikt ook sterker naar fret. Regelmatig wassen is de boodschap, tijdens de rui kan dit tot 2x per week nodig zijn. In je huiskamer genieten tapijten, kussens, dekentjes en meubelen ook mee in mindere mate. Speelgoed kan best wasbaar of afwasbaar zijn. Afgedankte babyspulletjes, knuffels doen het meestal goed voor een fret.
Je zou graag eens ergens de frettengeur opsnuiven. Dat deed ik ook en vond ze vrij sterk ruiken toen. Tevens had ik een milde huidreactie door ze aan te raken, allergie komt zelden maar toch voor. De geur ben ik wel al gewend en de huidreactie is er na enkele weken aanraken ook uitgegaan. De ideale omgeving is naar een frettenopvang of speelnamiddag gaan. Je krijgt daar de juiste informatie en de sfeer mee.
Het zou ook al helpen mocht je eens meegeven uit welke buurt je bent. ;)
Afbeelding

Lakke123
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 24, 2014 12:19 am

Re: Fretje aankopen?

Berichtdoor Lakke123 » ma jul 28, 2014 5:18 pm

Hallo!

Weer bedankt voor de nuttige informatie! Ik zou dit inderdaad eens graag doen, ik ben van regio Aarschot-Leuven dus ik weer niet of daar iets in de buurt is?


Groetjes

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fretje aankopen?

Berichtdoor jeanine » ma jul 28, 2014 10:43 pm

http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... f=5&t=8959
Hier vind je alvast de opvangfretjes en de verantwoordelijke haar telefoon voor verder contact. Margiet heeft het wel heel erg druk nu met de fretten daar aanwezig. Dus een beetje geduld zal je gevraagd worden denk ik. Speelnamiddagen komen er vast nog wel, die gaan door in Hofstade nabij Mechelen. Komt op het forum te staan als er een nieuwe datum is.
Ik denk dat dit een goed startpunt voor je kan zijn. Doe zeker niets overhaast, bij mij zijn er maanden over gegaan. Ik heb dan ook eerst zoveel mogelijk gelezen en gevraagd vooraleer ik mijn eerste opvangertjes opgehaald heb. Dan nog was het wennen aan die ongewone diertjes, zo helemaal anders dan wat ik al in huis had voordien. Mijn 2 oude dametjes hebben me geleerd wat en hoe een fret is. Vooral de fret zijn lichaamstaal leren was een ervaring. Elke fret is anders van karakter en aanpak. Net dat maakt ze zo aantrekkelijk, eenmaal je door hebt hoe ze je wat duidelijk proberen maken kan je daar op inspelen. Zo dagen ze je uit tot spelen, als je ze niet kent denk je dat ze je aanvallen en gaan bijten :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: Fretje aankopen?

Berichtdoor Jamjam » di jul 29, 2014 4:23 pm

Leuk dat je ook de frettenliefde leren kennen hebt :p

Ik sluit me overal bij aan wat Jeanine al verteld heeft!
Wat ikzelf als ervaring heb is dat ik zelf nooit een pupje zou willen...zeker niet als eerste fret. Dan moet je zelf nog zoveel leren dat ik aanraad om naar een opvangertje te kijken die misschien wel wat ouder is al, maar daarom niet minder energiek/zot/leergierig/... Al mijn frietjes die ik al in huis heb gehaald waren al wat ouder, maar je kan ze nog evengoed iets aan of afleren.
Een pupje moet je nog heel veel leren (zeker als die ui een winkel komt, want die zijn veeeel te vaak te vroeg van de moeder weggehaald met alle gevolgen van dien) en als je dan zelf ook nog moet wennen is dat niet altijd de ideale situatie. (Ook al weet ik dat het zo verleidelijk is omdat ze er zo schattig uitzien die kleine pupjes)

Alvast veel succes bij het zoeken naar het geschikte maatje en veeeel info opzoeken of vragen :D Je weet nooit genoeg en je kan altijd bijleren :D
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Lakke123
Berichten: 0
Lid geworden op: do jul 24, 2014 12:19 am

Re: Fretje aankopen?

Berichtdoor Lakke123 » di aug 05, 2014 9:09 pm

Hoi hoi iedereen,


alvast bedankt voor jullie nuttige informatie!
Ik ben van plan om sowieso eens bij mensen langs te gaan die een fret in huis hebben!

Ik las op deze site dat er een opvang is voor fretjes in Rotselaar, klopt dit?
Ik kan nergens een adres vinden...


Groetjes!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fretje aankopen?

Berichtdoor jeanine » di aug 05, 2014 11:06 pm

Onze opvangverantwoordelijke Margiet is van daar :D Best een telefoontje doen, het nr. kan je zien in de link. Het is niet gebruikelijk om adressen open en bloot mee te geven. ;)
Margiet is een heel vriendelijke dame, ondanks ze het heel erg druk heeft. Als je daar kan gaan ben je zeker gebeten door de liefde voor de fret. Alle info die je daar mee krijgt is in het voordeel van de fret en niet van het toekomstige baasje. Fretten komen bij Margiet op de eerste plaats. Neem zeker voldoende tijd daarvoor, je bent niet binnen 10 minuten weer op straat. Margiet probeert je zo goed mogelijk voor te bereiden als toekomstig baasje :)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten