Nieuwe fretjes

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Dreamer1005
Berichten: 0
Lid geworden op: ma okt 13, 2014 2:49 pm

Nieuwe fretjes

Berichtdoor Dreamer1005 » ma okt 13, 2014 3:07 pm

Sinds zondag hebben we 2 lieve zusjes fretjes van ongeveer 5 maand in huis genomen, het probleem nu nog steeds is dat ze niet in hun bakje doen (het zijn wel hoekige bakjes omdat we geen rechthoekige vinden...)
En ze bijten echt enorm hard! Dit tot bloedens toe en heel pijnlijk!
Heb al wel wat rond gelezen op het forum dat het vooral gewenning is aan hun nieuwe omgeving. Zou dit opgelost zijn tegen dat ze wat gewent zijn? En weet ook totaal niet hoe ik ze het best kan straffen ik lees heel veel op het net van tikjes geven tegen de neus tot vereenzaming in een carrier...
Kunnen jullie mij helpen?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwe fretjes

Berichtdoor jeanine » ma okt 13, 2014 10:49 pm

Draemer, welkom hier. :D
Een vaak voorkomend probleem. De lieve zusjes zijn minder lief dan verwacht. Op 5 maand puberen de fretjes al, een heel vervelende periode voor elke fretten liefhebber. Met ouder worden verbeterd dit wel mits je het goed aanpakt.
Zondag aangekomen en hard bijten. Laat de 2 lieve zusjes even tot rust komen, een dagje of 2 in de kooi laten.Zo leren ze dat het daar een veilige plek voor hen is. Ga naast de kooi zitten en praat zachtjes tegen hen. Geef voorzichtig wat voeding door de tralies heen, opletten voor je vingers.Leg in de kooi een oude gedragen t-shirt zo dat ze aan jullie geur kunnen wennen. Tikken geven of in de carrier steken helpen niet nu. Met tikken maak je ze bang waardoor ze nog harder bijten. Opsluiten heeft nog geen effect, ze kennen jullie en de omgeving nog niet. Als ze tot rust gekomen zijn en de geluiden en geuren al een beetje kennen kan je een stapje verder gaan. Laat je dames zelf uit de kooi komen, haal ze er niet zelf uit indien daar geen noodzaak toe is. Ga rustig zitten en laat ze naar je toe komen.Ze zullen komen ruiken en misschien wel even proberen om je te bijten. Blijf rustig en pak jezelf desnoods goed in. Kousen over de broek, lange mouwen,goed schoeisel.
Beloon ze met voedsel, mogen de gewone frettenbrokjes zijn, als ze je niet bijten. Geef hen zo weinig mogelijk de kans om je te bijten,voorkomen is beter dan genezen. Zo moet je ze niet straffen wat het vertrouwen in de hand werkt. Daar draait alles om in de opvoeding, beide partijen moeten vertrouwen in elkaar krijgen. Op termijn moeten ze je handen als iets goeds ervaren. Straffen is in de eerste plaats met je stem. Wees maar niet bang om eens luid te roepen tegen hen.Een hoge stem is waarschuwend, een lage lief zacht en vriendelijk. Wees standvastig, wat vandaag niet mag mag morgen ook niet. Bedenk dat het fretten zijn die bepaalde zaken niet kunnen laten. Als baas zorg je er voor dat de omgeving voor hen zo veilig mogelijk gemaakt is. Dat voorkomt ook dat je ze niet telkens weer moet opnemen als ze gevaar zouden lopen nu. Minder kans om gebeten te worden. Geef ik mijn fretten nooit een tik? Jawel tijdens de opvoeding gebeurt het soms dat ze een tik op hun poep krijgen. Niet om ze echt pijn te doen, het zijn kwetsbare diertjes, wel om ze te laten schrikken door anders te handelen. Na enkele tikken weten ze dat neen neen is. Die tikken zijn enkel en alleen als ze echt doorbijten. Gelukkig heb ik nog geen enkele fret gehad die zich vastbijt. Als je fret bijt zorg dan steeds dat ze steun hebben met hun pootjes, anders rest hen niets anders dan vastbijten om niet te vallen. ;) Oh ja, fretten hebben een dik vel en weten niet dat mensenhuid veel dunner is. Dit is een leerproces dat bij de ene fret al wat vlugger verloopt dan bij de andere. Na enige tijd kunnen ze komen speelbijten, meestal is dat enkel de tanden nog eens zetten.In een gekke bui als je met hen speelt durft het al eens uit de hand te lopen.Stop onmiddellijk met het spel en negeer de fret dan. Zo leren ze dat het te geweldig is.
Verdere uitleg kan je krijgen als het niet lukt nog, je vraagt maar.
Wat de bakjes betreft, kom ik morgen op terug.
Afbeelding



Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten