To fret or not to fret?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Miro
Berichten: 0
Lid geworden op: di mar 10, 2015 10:34 pm

To fret or not to fret?

Berichtdoor Miro » wo mar 11, 2015 10:05 pm

Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een fretje(s) in huis te nemen.
Hoewel ik al lang fan ben van deze beestjes heb ik toch nog wat twijfels.

Ten eerste woon ik samen met 2 andere mensen.Ze staan niet te springen bij het idee, maar nee zeggen ze ook niet. M'n 2 huisgenoten hebben ook al een hond en een kat, dus ik denk dat ze geen nee willen zeggen omdat ze ook al elk "hun" diertje hebben.
Hierbij vraag ik me af of ik de fretjes gewoon kan laten rondlopen in de woonkamer? Zonder dat ik bang moet zijn dat ze veel ravage gaan aanrichten. Want als ze teveel problemen aanrichten, mensen storen, kat ambeteren, weet ik veel... dan kunnen m'n huisgenoten ook wel eens vervelend gaan doen. Als ik lees dat ze minstens 2 uur per dag uit hun kooi moeten kunnen, hebben ze dan ook veel supervisie nodig?

Ten tweede, ik heb een kooi staan waar ik vroeger ratjes in hield. Het is een zelfgemaakte kooi. Ze is ongeveer 100cmx30cmx100cm. Is dit groot genoeg voor 2 fretjes? En hebben ze naast hun kooi veel ruimte nodig? Of zou ik eventueel een deel van de woonkamer kunnen afzetten waar ze kunnen spelen en ze toch niet teveel anderen in de weg lopen? Ik zou ook graag met hen gaan wandelen + we hebben ook een grote tuin waar ik eventueel een deel kan afzetten. Ermee wandelen en ze buiten zetten kan enkel onder toezicht en is dus waarschijnlijk niet haalbaar om ze op die manier genoeg beweging te geven.

Ten derde, dit is meer een vraag. Ik woon in centrum Gent. Zijn er mensen die ook in Gent (of juist erbuiten) wonen met fretjes? Ik zou graag eens een huis bezoeken om eens persoonlijk te ervaren hoe energiek/ gek ze zijn. En ook om er eens te komen reuken, want ik zoveel lees over hun speciale geurtje :p . De geur is waarschijnlijk ook iets waar m'n huisgenoten eventueel over zouden kunnen klagen.

Zo, ik hoop dat m'n vragen niet te vergezocht zijn om een antwoord op te geven :p

Mvg,

Miro

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: To fret or not to fret?

Berichtdoor jeanine » do mar 12, 2015 7:26 am

Welkom hier met je frettenwens. :)
De kooi is te klein om 2 fretten in te huis vesten. Een vergelijkbare kooi gebruik ik enkel als vakantie verblijf of ziekenboeg.
Of je fretten samen kunnen met andere huisdieren is niet voorspelbaar. Veel hangt van de karaktertjes af. Ga er maar van uit dat fretjes de hond en kat op zijn minst zullen bejagen als spel. De poes kan zich uit de voeten maken en hoger regionen opzoeken, de hond kan dit niet. Als je huisgenoten eens een neep of dergelijke krijgen hoe nemen ze dit dan op? Je kan ongewenst gedrag tot op zekere hoogte afleren, maar daar heb je tijd voor nodig.
Geen enkele fret heeft hier al iets gesloopt, enkel de pup moest ik in het oog houden met elektrische draden. Dit is vanzelf overgegaan na enige tijd. Je kan ze niet zonder toezicht ergens laten. Een fret springt, klimt, graaft, verstopt dingen. Om hun eigen veiligheid moet je steeds hun doen en laten in het oog houden.
Het betere nieuws is dat je de fretjes ook buiten kan houden met de nodige voorzorg maatregelen. Niet in de volle zon, goed beschut tegen regen en tocht. Bij vriesweer wat extra aanpassingen te doen. Je kan er elke dag mee in de tuin wandelen en als het temperatuur verschil niet te groot is ze ook naar binnen halen. Zo heb je geen problemen met je huisgenoten, geen geurtjes van de fretten in huis. Een hond, kat, mens hebben toch ook wel een eigen geur, al is die wat anders.
Als je denkt dat je dag in dag uit je fretten voldoende aandacht kunt blijven geven is buiten zitten geen probleem.
Wat betreft eens fretjes zien en ruiken kan je best naar de beurs Beestjes en Baasjes gaan in Flanders Expo. De medewerkers staan je graag te woord en je krijgt meteen een idee wat een fret is en doet. DFA heeft ook een opvang waar fretjes een nieuw mandje zoeken. Dit kan ik je ten volle aanraden om mee te beginnen. Een pup is moeilijker om mee te beginnen en je moet al eens een beet voor lief nemen. Ik heb nog geen minuut spijt gehad van de opvangertjes die hier een thuis vonden.
Als er nog vragen zijn laat je het maar weten.
Afbeelding

fierro
Berichten: 1
Lid geworden op: ma nov 17, 2008 11:10 am

Re: To fret or not to fret?

Berichtdoor fierro » do mar 12, 2015 8:16 am

weet wel dat niet alle fretjes goede wandelaars zijn, onze Fierro volgde altijd goed de stoeprand en kon lang blijven wandelen. Al onze andere fretten waren te snel afgeleid en doen een halve meter naar links om dan terug in achteruit te gaan of keerden altijd terug om opgepakt te worden of ergens tussen te kruipen wat te gevaarlijk was. zeker met 2 fretjes of meer loop je het risico dat ze ieders een andere kant uit willen.

Waar je ze ook laat rondlopen, toezicht is nodig, soms denk je dat het fretveilig is en doe je snel iets anders om daarna te ontdekken dat ze er toch op konden en bv alles van tafel hebben gesmeten. Soms blijven ze ook al eens met een nageltje hangen en dan is het belangrijk dat je er snel bij bent.
Je moet ze voldoende aandacht kunnen geven, zodat ze weten wie je bent en dat ze je kunnen vertrouwen, te weinig aandacht kan soms leiden tot minder sociale fretten die dan bv beginnen bijten.
Een goede opvoeding is het allerbelangrijkste, daarom dat we altijd aanraden om met een opvanger te beginnen ipv een pup. De mensen waarbij het opvangertje zit kunnen je dan de nodige uitleg geven over het karaktertje van de fret en hun ervaringen.

Kimmy.dc
Berichten: 0
Lid geworden op: zo aug 20, 2017 11:05 pm

Re: To fret or not to fret?

Berichtdoor Kimmy.dc » zo aug 20, 2017 11:22 pm

Help
Wij heben fretten gekocht maar er klopt iets niet is onze eerste keer een fretten in huis ze zouden 9weken zijn maar zijn veel groter hapen naar keel en kregen wilde duif te eten we weten dit nu pas we zitten met kindjes mijn zoon is gek op ze en voor zichtig maar ze bijten steeds met ales oppaken eten geven drinken geven strelen noem maar op ze bijten door tot bloede toe we zitten met laten maar ze doen niks daar de fretten maar omgekeert wel we denken ze terug te doen om dat het te gevaarlijk is ze de vorige eigenaar gebruikte de moeder om konijn te vangen ze ruiken heel erg en zaten met 5 in te klein kooi buiten in de kou we zijn zekker dat de fretten willen en wilen willen er veel tijd en geld in steken ben wel verschoten van de hap in men nek maar niets stopt me van hen te houden en er zekker te willen kan iemand ons helpen probeer me meer te verdiepen in hun sms dat ik er achter kom hoe tam te krijgen ze zien er uit als 4maand x


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten