Hoe kan ik mijn fretten met elkaar leren omgaan?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Brenbanana
Berichten: 0
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 12:45 am

Hoe kan ik mijn fretten met elkaar leren omgaan?

Berichtdoor Brenbanana » ma okt 03, 2016 1:10 am

Hallo allemaal :)

Ik zit met een vervelend probleem en ik hoopte dat jullie door jullie ervaring me misschien kunnen helpen.

Ik kocht mijn fret Niji 3 maanden geleden, hij was toen 2 maanden oud. In het begin was het soms moeilijk omdat het mijn eerste fret was, maar intussen is het een hele lieve jongen geworden en gaat het super tussen ons. Alleen heeft Niji altijd veel energie, en ondanks hij vele uren mag rondlopen vond ik het een beetje jammer dat ik niet evenveel energie had om constant met hem rond te rennen.

Daarom besloot ik een 2de fretje te kopen, Kuro. Kuro woont nu een week bij ons en hij is ongeveer 3 maanden oud. En om het verhaal niet te lang te maken, het gaat niet goed tussen hun twee.

Ik ben al dagen online artikels aan het lezen, en hoewel ik snap dat dit gedrag redelijk normaal is bij een eerste kennismaking, toch denk ik dat het een beetje extreem is.

Kuro wil continu vechten met Niji, maar lijkt dit niet uit plezier te doen? Niji hopt soms wel naar hem toe en begint soms wat te dansen, maar wanneer Kuro in aanvalsmode gaat geraakt Niji niet meer van hem weg. Zelfs wanneer Niji wegrent blijft hij hem achtervolgen tot ik ze uiteindelijk uit elkaar haal. Kuro lijkt ontzettend dominant (Bijt Niji continue in nekvel en wilt hem rondsleuren, volgt Niji naar het drinkflesje en duwt hem op de grond om toch maar eerst te kunnen drinken).

Nu, voor ik algemene tips krijg die ik echt al allemaal geprobeerd heb, ik denk dat Kuro ontzettend veel gemist heeft in de maand dat hij nog bij de fokkers leefde. (Heb Kuro sinds 3 maand, Niji sinds 2). Hij zat samen met een stuk of 6 andere intacte rammen (2 waren zijn broers, de andere waren ouder of van andere nesten) in een relatief kleine ruimte. Ze hadden allemaal wondes in de nek en veel verstop plaatsen waren er ook niet. Ook was er volgens mij geen speelgoed om mee te spelen, alleen dingen om op te klimmen.

Kuro heeft bij mij dus enkel interesse in het rondlopen en het verkennen van mijn kamer. Hij toont geen interesse in speelgoed/mij. Met Niji lijkt hij enkel te willen vechten in plaats van te spelen.

Kan dit echt allemaal aan die ene maand extra liggen? Ik wil echt dat ze uiteindelijk goed met elkaar kunnen omgaan, maar ik zit echt met m'n handen in het haar. Ik weet dat het nog maar een week is, maar als ik zie dat andere mensen er in 2 dagen in slagen ontmoedigt me dat een beetje.

Ik hoop dat iemand die misschien een soortgelijke situatie heeft meegemaakt me kan helpen.

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Hoe kan ik mijn fretten met elkaar leren omgaan?

Berichtdoor jeanine » ma okt 03, 2016 8:32 am

Een vervelend en toch wel moeilijk probleem. Vroeger zei men dat een fret best met andere fretten samen gehouden werd. Nu gaan er stemmen op om fretten alleen te houden. Dit zou minder maag en darmklachten veroorzaken. Mijn eerste moeilijke fret was onze Tootsie. Toots was 5 toen hij hier aankwam, de bedoeling om hem met 2 dames van 6 samen te houden mislukte. Ze waren doodsbang voor die ram. Toots kreeg daarna een meisje van 4 waar het leek mee te klikken. Na 2 maanden gedwongen samen zijn heb ik hen moeten scheiden. Louisa haar nek zat vol bijtwonden. Toostsie bleef alleen en was best gelukkig zo. Een vergelijkbaar verhaal met mijn huidige rammen, 2 halfbroers. Buster de jongste en Alexi van 2 nesten vroeger. Beide fretten werden in een groep gehouden zonder problemen. Buster zijn vriendinnetjes Freebee en Thirza zijn overleden. Alexi is per toeval hier terechtgekomen. Bij een allereerste contact ging Alexi in de aanval, hij kroop in de carrier waar Buster nog inzat en beet hem flink. De fretten uit elkaar gehaald en elk in de eigen kooi gestopt. Tot op heden, reeds 2 jaar, kunnen beide fretten het niet met elkaar vinden. Ze zouden elkaar door de tralies heen willen bijten. Ook een fret laten rondlopen terwijl de kooi gekuist wordt is geen optie. De kooien mogen zelfs niet te dicht bij elkaar staan, dan ontstaat er stress en onrust bij beide fretten. Als baasje is het wel wat lastig om een fret alleen te amuseren. Met 2 fretten elk afzonderlijk ben je best wel enige tijd zoet. Toch zal ik mijn fretten nooit meer dwingen om samen door het leven te gaan. Daar komt niets goeds uit voort. De enige raad die ik je zou durven geven is kijk het nog even aan, je jonge rammen maken de rangorde aan. Mogelijks als dit bepaald is dat het goed komt. Zeker laten castreren want de hormonen spelen ook een belangrijke rol. November is een goede periode om implantaten te steken, de hormonen zitten van nature op een lager peil. Je kan ook kiezen voor een operatie als de balletjes goed ingedaald zijn. Blijven je fretten elkaar aanvallen en zie je tekenen van stress hou het dan voor bekeken. In elk geval zou ik ze een eigen slaapplek geven waar ze niet samen hoeven te zijn. Enkel proberen om de speeltijd ze samen te laten doorbrengen. Hopelijk heb je hier wat aan en succes er mee.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten