kattenkrabpaal

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Kimmy
Berichten: 222
Lid geworden op: do dec 15, 2005 4:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor Kimmy » ma mar 27, 2006 1:48 pm

Ik overweeeg ne kattenkrabpaal te kopen voor mijn monsters. Maar ik wou eerst is weten of ze daar effectief gebruik van gaan maken(alez een idee hierover hebben).
Dus degenen die hier ervaring mee hebben, ...

Grtz
Kimmy
verdrietige mama van:
Gizmo, Pluche, Koda en Nõa
Poesy (EK)
Rocco (CV border collie)
Diezll we love you, you're in our hearts 4ever!!!

veerle

Berichtdoor veerle » ma mar 27, 2006 2:40 pm

hier bij ons maken ze er wel gebruik van ja... tenminste van de 'hokjes' op de krabpalen, niet echt om hun nagels af te slijten. Zowat evenveel gebruik als van een kartonnen doos :D
Met het verschil dat ik een kartonnen doos na gebruik weggooi en de kattenkrabpalen moet uitkuisen (en dat is soms een heel werk als ze weer iets uitgestoken hebben of zich vergist met de frettebak %) )
Ik denk dat ze alles wat nieuw is en waar ze in kunnen heel leuk vinden, maar ik zou er niet (meer) veel geld aan kunnen geven.

groetjes, veerle

Hope

Berichtdoor Hope » ma mar 27, 2006 3:07 pm

Ik had een kleine krabpaal staan.
Freya vond het wel leuk om met haar rug daar tegen te wrijven.
Of er op kruipen (ook al ging het niet, ze bleef proberen. :D )

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mar 27, 2006 3:10 pm

sinds een week of twee is frits in een enorme krabbui. Bij voorkeur zo rond 5-6u smorgens, dan begint hij hevig aan de bodem van de kooi te krabben. Daar onze slaapkamer en living verbonden zijn via een open trap (en we dus geen deur kunnen dichtdoen) worden wij smorgens door ons ventje gewekt. Natuurlijk niet zo leuk :~ en vermoeiend na een tijdje omdat we uit onze slaap worden gehouden ~z~ ~z~

Hij heeft nogthans geen problemen met zijn nageltjes, ze zijn ook altijd mooi gepedicuurd ;) en gebrek aan aandacht en speeltijd heeft hij ook zeker niet. In tegendeel, we proberen hem savonds zo moe te maken dat hij bekaf is maar het mag niet baten.

Heeft misschien iemand een idee waarom hij dit doet en zou een krabpaal kunnen helpen?

Hugoke

Berichtdoor Hugoke » ma mar 27, 2006 3:14 pm

wij hebben hier ook een krabber gehad.
trekken en bijten aan de tralies en krabben aan de bodem van de kooi.
hij is daarmee opgehouden toen de kooi werd uitgebreid en hij bij de rest kwam te zitten.
ik dacht eerst dat het aan de kooi lag die te klein was.

veerle

Berichtdoor veerle » ma mar 27, 2006 3:18 pm

doet hij het ook op andere tijdstippen? Op de bodem van de kooi... maar wel dichtbij het deurtje? Of bij de frettebak of zijn eten of drinken? In doekjes die op de bodem liggen of op de 'blote' bodem? En wat doen jullie dan als hij het doet? Eens gaan checken of hem eruit halen of negeren of...
heeft hij verder nog ergens last van? ik bedoel diarree, is hij in zijn rui,...

groetjes, veerle

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mar 27, 2006 4:31 pm

hij heeft dit enkel in de vroege morgend, hij doet dit midden in de (blote) bodem van de kooi (rechts op de bodem staat de frettenbak en linksachter is een gat om uit de kooi te kunnen). We hebben niet echt het idee dat hij ligt te krabben omdat hij eruit wil.
Vroeger krabde hij weleens wanneer hij in de bodemdoeken een nestje aan het maken was (terwijl er genoeg propere hangmatten zijn :~ ), we hebben die doeken dan weggehaald en toen ging het even beter maar nu is het dus sinds een week of 2 terug. (en zowat elke morgend)

Hij heeft geen diarree, hij eet en drinkt goed, zijn rui is nog niet echt begonnen en hij is speelser dan ooit tevoren, ... ik begrijp niet goed wat het ventje wil hebben. Het enige wat ik kan bedenken is dat het misschien te warm is ofzo met zijn winterjas aan? (bij ons binnen is het constant 21-22°C)

In het begin probeerden we hem zoveel mogelijk te negeren en even vanop een afstand te kijken of er iets mis was. Maar hij blijft gewoon doorkrabben. Hij houdt dit gemakkelijk een half uur vol (dan zijn wij het beu). Dan halen we hem uit de kooi en zetten hem bovenaan de hangmat en dan stopt hij (lees: is hij te lui om terug naar beneden te gaan).

Langst de ene kant denk ik dat het beter is hem te negeren, maar aangezien hij niet stopt.... Dan denk ik weer dat het beter is hem te straffen, maar dat is misschien net wat hij wil: aandacht, ook al is het negatieve aandacht? Medisch denk ik niet dat het is ....

ik kan hem echt niet volgen (@)

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mar 27, 2006 4:33 pm

misschien eens proberen met een koud element (met dichtgeknoopt washandje errond)? zou echter niet willen dat hij kou van?

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mar 27, 2006 4:40 pm

Origineel gepost door Hugoke

hij is daarmee opgehouden toen de kooi werd uitgebreid en hij bij de rest kwam te zitten.
ik dacht eerst dat het aan de kooi lag die te klein was.
Wij hebben maar twee fretjes die altijd samen zitten in hun koninkrijkje :D Ze zijn de trotse bewoners van een ferret multifloor kingdom (of zoiets, ik weet niet meer hoe ze exact heet. De kooi is 1.40 hoog, heeft meerdere verdiepingen en zou ruimte bieden aan 7-9 fretten als ik me niet vergis).

Ik kan me niet voorstellen dat het aan een te kleine kooi zou liggen ;)

Tine
Berichten: 4
Lid geworden op: wo sep 28, 2005 5:08 pm
Contacteer:

Berichtdoor Tine » ma mar 27, 2006 7:05 pm

We hebben hier ook met zo een nacht-lawaai-fret te maken. Sinds een week of 2 ongeveer pakt Lee altijd zijn fles vast om te drinken en begint hij terwijl hij drinkt aan de tralies te krabbelen (en vermits da gewoon nertsengaas is maakt da dus verdomd veel lawaai, zelfs ons buren zijn er eens van wakker geworden). We hebben al verschillende nieuwe flessen genomen omdat we eerst dachten dat er niet genoeg water meer uitkwam maar Toppie heeft er geen last van, dus...

Nu deze avond een knutselwerkje proberen te maken zodat de fles tegen het hout van de kooi kan hangen ipv tegen de tralies, da zal toch al minder lawaai maken normaal. Maar waarom hij dit doet weten we dus echt niet.

groetjes

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma mar 27, 2006 8:31 pm

met de waterbak spelen doet frits ook weleens. dan gaat hij plat op zijn rug liggen en met de pootjes in de lucht ligt hij dan tegen het drinktopje aan te trappelen. Maakt ook wel lawaai maar dat duurt maar een paar minuten en dan is hij het ook weer beu. Daar word ik weleens wakker van, maar mijn man niet. Dat krabben daarentegen %) %) %)

Dreamy
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jan 29, 2006 5:52 pm

Berichtdoor Dreamy » di mar 28, 2006 12:10 am

die van mij krabben altijd als mn meisje in de hangmat kruipt krabt ze die eens goed uit ook als ze een doos krijgen of iets nieuws of als de kooi zuiver is gemaakt eens goed krabben en dan pas gaan liggen maar in de hangmat doet ze het veel vaker niet alleen alst een zuivere is alles wat nieuw is bekrabben ze hier

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di mar 28, 2006 1:46 am

Wat die kattenplank betreft, daar bestaat nog een Topic over, mét fotootjes erbij. "Kattenklimboom" werd geopend door Vanessa, die zat met ongeveer dezelfde vraag als Kimmy. :)

Dat krabben in hun kooi dat willen die van mij ook al eens doen. Een vaste regelmaat zie ik er eigenlijk niet in, het is meestal als ze 's nachts wakker worden en wat gegeten en/of gedronken hebben dat ze dat doen. Zomaar, ergens op de bodem van de kooi of op het tussenplankje voor het etensbakje. Wat me wel opviel enkele weken geleden na de dood van Mikado was, dat Domino dat telkens deed als ze onrustig werd van de nieuwe fretsels om haar heen. Precies zo om haar terrein met dat krabben af te bakenen, zo van tot hier is het van mij. Het is dat ik dat gedrag van bij de katten hier ken, dat ik die vergelijking maak, of ze juist is weet ik niet zeker dus.

Toen Domino en Mikado nog samen waren deden ze dat elk apart ook wel eens, maar minder vaak dan dat ik er nu 's nachts van wakker word!! Ik vraag me toch af of die theorie van terrein afbakenen niet ergens klopt. Al wonen onze katten hier al jaren samen, toch komt dat gedrag minstens enkele keren per dag voor tussen hen onderling. :? :?
Afbeelding

veerle

Berichtdoor veerle » di mar 28, 2006 10:54 am

volgens mij is jouw Frits gewoon een rotverwend frettebolletje Enya :D
Misschien omdat hij de lentekriebels voelt (en actiever is) dat hij zich nog sneller dan anders verveelt?
Ik weet het niet hoor... Maar als ik eens kijk naar kindjes die 'alle' speelgoed hebben en 'alle' aandacht... die zijn toch ook soms minder snel tevreden :D ;)

groetjes, veerle

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di mar 28, 2006 11:00 am

wat dat verwennen betreft moet ik je gelijk geven (@) onze schatjes zijn rotverwend hihi :P :D ;)
Dat van die lentekriebels is waar, hij is zoooooo actief geworden de laatste tijd. Zo actief was hij vorig jaar zelfs niet toen hij pas bij ons kwam en alles eigenlijk nog nieuw was.

We zullen dan maar stilletjes hopen dat het iets tijdelijks is dat krabben ~z~ ~z~

Binnenkort kunnen ze ook terug in de tuin spelen dus misschien dat dat ook een stuk gaat helpen. Dat is nog mee van zijn favorietste spelletjes: de tuin omploegen :D :D

Wendy-ke

Berichtdoor Wendy-ke » wo mar 29, 2006 12:36 am

Ik heb ook een krabpaal, zelfs 2. En een paar van mijn fretten kijkt er naar om en de rest ook weer niet. Ik heb een krabpaal met een hangmat ertussen en hier gaan ze wel allemaal gezamelijk inliggen als ze moe zijn :P
Voor de rest klimmen ze erop en de andere krabpaal daar hangen zo van die balletjes aan en daar gaan ze aan hangen en laten zich rondzwieren, maar interesse erin hangt van fret tot fret af.
En van nachtlawaai gesproken is het hier ook een ramp. Ik zit op kot en heb 2 fretten mee en ze hebben het uitgevonden nu. 's nachts heeft mijne Sky het in zijn krammen gekregen om de kattenbak helemaal om te ploegen en hier gaat hij dus soms 2 uur aan een stuk mee door waardoor ik dus slapeloze nachten heb en hij vindt het geweldig he ~z~ :D


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 30 gasten