huisvesting: hoe bouw ik een frettenvilla in 97stappen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » vr okt 27, 2006 9:45 am

wij zijn een nieuw huisje aan't verbouwen DUS moet er ook voor de fretjes wat gebouwd worden he, hieronder zal ik jullie me fotokes op de hoogte houden van de vorderingen:

Stap1: kies in je tuin een stuk dat en wat uit de wind ligt, en in de zomer niet plak in de zon ligt en van binnen goed te zien en te bereiken is

Afbeelding

stap2: als je beslist hebt vraag dan aan je partener of de hoek die je gekozen hebt goed is

Afbeelding

stap3: bekijk de bodemgesteldheid (grondwater staat schrikwekkend hoog :s )

Afbeelding

stap4: zet lijnen uit (hoog genoeg dat je er kan over vallen)

stap5: begin met een boordsteen te plaatsen zodat je je bodem kan verstevigen

Afbeelding

stap6: als je niet genoeg stenen hebt om de bodem te verstevigen kap je maar een stuk uit je muur

Afbeelding

stap7: smijt je steengruis in de afgezette zone om zo je bodem op te hogen en te verstevigen

Afbeelding

stap8: indien je nog niet genoeg steengruis hebt, kap dan los door je muur, zorg dat het er uitziet als een deurgat, dan kan je't nadien makkelijker uitleggen

Afbeelding
(wel je dak goed stutten aub)

stap9: zie dat alles goed vol ligt en liefst wat gelijk

Afbeelding

stap10: kies je tegels zodanig dat je weet of je chappe dan wel stabilisé gaat gebruiken op je steengruis

Afbeelding

momenteel sta ik dus nog maar zo ver, nu ben ik volgende week een week op vakantie met de familie dus zal er zeker een week niet verder gebouwd worden aan de frettenvilla, deze zal bestaan uit in totaal 15 stukken van 80cm*80cm verdeeld in verplaatsbare niveaus komd dus neer op 9.6m² frettenplezier, aangezien ik ergens las dat een ruimte van 1m² per fret ideaal is denk ik dus dat m'n villa groot genoeg zal zijn voor m'n 7 dutskes
:D

groeten
Hoste de Bouwer

maxi

Berichtdoor maxi » vr okt 27, 2006 11:58 am

Nog een Belg met een baksteen in zijn maag :P

Lijkt me wel tof om je bouwperikelen te kunnen volgen .
Maar 9,6m² voor 7 fretten ........das toch veel te groot !!!!! Je zult
op termijn toch moeten uitkijken voor versterking van je troepen ;)
Succes allesins.

Gebruikersavatar
Karlien
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 11:31 am

Berichtdoor Karlien » vr okt 27, 2006 12:10 pm

Amaai, dat zal precies wel iets tof worden. hebt ge dan een plan uitgetekend of zit alles in uw hoofd? Als ik later dus advies kan gebruiken voor een frettenverblijf dan weet ik al bij wie ik tips kan vragen. :D .
Geluk is als een vlinder: wanneer je hem tracht te grijpen blijft hij altijd net buiten je bereik; maar wanneer je rustig blijft zitten komt hij misschien op je hand zitten...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » vr okt 27, 2006 3:08 pm

Wauw, wat een voorbereidingen allemaal!! Die fretsels van jou gaan niet weten wat hen overkomt!!

Zeg Kim, als Michael dat allemaal zo knap en mooi en handig en praktisch en vooral snel helemaal in orde krijgt, heeft hij daarna wel geen enkele excuus om jou niet evensnel op je wenken te bedienen, hé? :P :P Maak het hem maar niet te gemakkelijk achteraf, heb gerust wat noten op uwe zang wat het binnenwerk betreft!! :D Zo nen Handige Harry, daar moet ge van profiteren!! ;)

@Hoste : gaat ge daar achteraf een bij-jobke van maken? Bijberoep : Frettenvillabouwer??? :P :P Een job die in de lift zit volgens mij. :D Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
amy
Berichten: 377
Lid geworden op: zo sep 25, 2005 1:00 pm

Berichtdoor amy » vr okt 27, 2006 5:52 pm

amai, da ga echt precies leuk worden... ~0 :)

minoes

Berichtdoor minoes » vr okt 27, 2006 7:16 pm

Wat geweldig om te zien.
Kijk al uit naar het vervolg hiervan.

Ons eigen klusprogramma : Klussen met Hoste :D :D :D

Hoef ik op tv hier in Nederland niet meer te kijken naar het programma Klussen en Wonen (LOL)

Heel veel succes met verbouwen.
Al enig idee hoeveel tijd dat u hierin gaat moeten steken??
Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat. Geen twijfel mogelijk dat het een uniek kasteeltje gaat worden voor u fretsels want met die afmetingen kun je al haast niet meer spreken van een villa :D :D :D

Groetjes,

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » vr okt 27, 2006 11:48 pm

Leuk leuk! Ben beetje jaloers. Lijkt me echt een leuk projectje.

Idd ons eigenlijk klusprogramma. Is wel handig, dan leren we ook weeral eens iets bij :D :D :D
Groetjes,
Kenny & de fretjes Blanchke, Sandy, Betsy, Kaneeltje & Max

http://www.kennyv.be

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » zo okt 29, 2006 11:06 am

Het hele projectje zit in m'n hoofd, uittekenen heb ik niet de tijd voor op deze moment, volgende week hoop ik chape te gieten en tegels te leggen, alsook geraamte en dak te zetten, maar dan moet wel eerst m'n huidige hokje, welk mee in de constructie gaat zitten, verhuizen, en dat weegt een kleine 100kg... en de tijd zal afhangen van de voorradigheid van budget, de ideeën zijn af, het begin is er, maar ik moet zowel binnenafwerking, als m'n werkhuis (achteraan in de tuin) als't frettenpaleis tegelijk wat aan verder doen, alleszins hoop ik om voor eind november met alles rond te zijn (worden laaaange nachten).

>margit, deze job doet bjorn van peewee ook al enorm goed, maar als ik na m'n verbouwingen en carnaval terug tijd over heb wil ik gerust wel wat bouwen op aanvraag...

>en maxi, we blijven bij 7, meer hebben we de tijd niet voor, eigenlijk gingen we zelfs nooit verder gaan dan 6...

maar nu eerst 5 dagen rust, ehn't is nodig

groeten
Hostekes

klusserdeklusserdeklus

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » zo okt 29, 2006 4:48 pm

hoi
idd een leuk idee.....
mijn stenen en tegels ligge al klaar hoor lol
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma okt 30, 2006 4:57 am

Wauw!! Ik hou je aan je woord hé!! :P Ik ben mijn hersenen al volop aan 't pijnigen :D :D !!!
Afbeelding

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » ma okt 30, 2006 10:36 am

lol :D :D :D
Groetjes,
Kenny & de fretjes Blanchke, Sandy, Betsy, Kaneeltje & Max

http://www.kennyv.be

Gebruikersavatar
fie
Berichten: 41
Lid geworden op: wo aug 25, 2004 2:05 pm

Berichtdoor fie » zo nov 05, 2006 4:56 pm

volledig onder de indruk...
***We vergeten Oscaartje nooit...Maneki en Basiel geven een dikke kus... Wees welkom Fiona en Dodge, lieve kleine albinootjes met puppy-kuren*** Welkom lieve hondje: chevy!!!

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » do nov 09, 2006 4:44 pm

dit weekend doen we verder aan de fundering en hopelijk kunnen we dan ook't hok verhuizen zodat ik de achterwand kan metsen....

we'll keep u posted

groeten
Hostekes

minoes

Berichtdoor minoes » do nov 09, 2006 4:50 pm

We wachten met spanning :D :D :D

groetjes,

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » di nov 14, 2006 8:24 am

zit met griep :~ zaterdag was kim's grootvader er, dus heb ik dan niet veel kunnen doen, zondag regen !@#$ !@#$ vandaag heb ik ene halve dag vrij gekregen omdat ik zondag de website van school heb vernieuwd en nu regent het weer... ik word door de natuur geboycot op grote schaal :@ ~0 :@ MAAR we zorgen dat we sowiso deze namiddag er nog wat aan kunnen werken, ook al mag ik van kim niet buiten wegens ewa te veel last van dienen griep...

groeten
Hostekes
the show must go on

maxi

Berichtdoor maxi » di nov 14, 2006 8:32 am

Verzorg je Michael . Een griep is echt niet te onderschatten hoor. Een paar daagjes
lekker onder de wol , met de goede zorgen van Kim , en je bent weer als nieuw ;)

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » zo nov 19, 2006 8:08 pm

vandaag de fundering dan gegoten, de stappen komen af, als mijn fotokes vanop mijn gsm op m'n pc geraken, want momenteel wil mijne pc mijn gsm ni vinden :@ ~0 :@ maar, er zijn dus weer vorderingen

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma nov 20, 2006 1:37 am

Schitterend werk hé, Michael, helemaal akkoord, maar op een Frettenspeelnamiddag moet je .... AANWEZIG zijn, hé!!! :P :P Dat is hetzelfde niet als gij en Kim niet komen hé, en das tegenwoordig veel van dat, niet?? Zorg maar rap voor een logement in Hasselt Grootstad (ja,ja, ik heb eventueel wel een bed en ja, ik heb ook nog een kooi!!! :D ) en laat jullie tenminste op de Dierenhappening zien, hé? Het is Dé Fretten-Ark niet zonder die van "de Vlaanders", hoor!! :D :) :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » di nov 21, 2006 9:44 am

Origineel gepost door margit

Schitterend werk hé, Michael, helemaal akkoord, maar op een Frettenspeelnamiddag moet je .... AANWEZIG zijn, hé!!! :P :P Dat is hetzelfde niet als gij en Kim niet komen hé, en das tegenwoordig veel van dat, niet?? Zorg maar rap voor een logement in Hasselt Grootstad (ja,ja, ik heb eventueel wel een bed en ja, ik heb ook nog een kooi!!! :D ) en laat jullie tenminste op de Dierenhappening zien, hé? Het is Dé Fretten-Ark niet zonder die van "de Vlaanders", hoor!! :D :) :D
wel, ik heb vorige week Kim wat aangereden met de kamionet waardoor we naar spoed zijn moeten gaan en ze enkele dagen rust heeft moeten nemen (ze stond achter de kamionet te kijken hoeveel plaats ik nog had en heeft dat niet duidelijk gesignaleerd ~0 (@) ) dus was het dit weekend verder werken aan't huizeken, en dan gaan we ook nu woensdag de akte tekenen, dan is het definitief van ons en wil kim asap verhuizen dus moet alles maar wachten wat niet huis-related is :s ik vrees dat het dus een dierenhappening zonder ons zal worden...

maar wie weet dat het ons toch lukt om er te geraken

groeten
Hostekes

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » di nov 21, 2006 11:53 am

amai een aanslag op kim !!!
arme meid,
veel sterkte met hoste, kim!
d
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » vr nov 24, 2006 10:18 am

jawel, daarjuist kreeg m'n gsm ineens weer zin om normaal te doen, en zijn dus de fotootjes naar de pc geraakt, de kwaliteit is uiteraard niet ideaal daar het gsm fotokes zijn he:

stap 11
Je zorgt dat je rei (ijzeren balk die RECHT is) waterpas staat, of zoals bij mij, lichtjes afhelt naar de kant waar water mag aflopen. Hiervoor moet dus je boordsteen goed staan en ook aan de kant van de schutting een balkje liggen.
Afbeelding

stap 12
Aangezien we maar een "kleine hoeveelheid" gaan aanmaken nemen we dus een kruiwagen en een schop om onze beton die we gaan gieten te mengen
Afbeelding

stap 13
je neemt dus een deel zand en een 3/4 deel cement
Afbeelding

stap 14
als je me niet gelooft doe je maar wat er op de zak staat, ik heb geen grind toegevoegd omdat ik op steengruis werk
Afbeelding

stap 15
water toevoegen en mengen maar
Afbeelding

stap 16
je probeert met je kruiwagen deze substantie IN de beoogde ruimte te storten (niet altijd even evident) en trekt deze gelijk met de rei
Afbeelding

stap 17
herhaal stap 13 tot en met 16 tot zolang er nog moet gestort worden
Afbeelding

zorg ook dat je van alles voldoende hebt (ik ben mogen gaan schooien achter ene zak zand in de geburen...

stap 18
zolang de substantie nog nat is kan je deze wat bijstrijken om grote verschillen weg te werken
Afbeelding

stap 19
aangezien ik dus wat tijd verloren ben heb ik in den donkeren mogen verder werken, de cementresten kan je met een natte veegborstel en voldoende water verwijderen dus :P
Afbeelding

stap 20
als je beton bijna droog is kan je deze met een natte borstel even aanstrijken om lichte krasjes te maken, zo heb je een betere aanhechting voor je tegellijm later
Afbeelding

stap 21
als je deze stappen niet met aangepast schoeisel (rubber laarzen) hebt gedaan maar met je veiligheidsschoenen leg je best alles te drogen voor de haard nadien, natte voeten en koude tenen zijn je deel, deze stap kan enkel als de fretten niet loslopen, het zou een leuke kuissituatie worden anders
Afbeelding

maxi

Berichtdoor maxi » vr nov 24, 2006 10:55 am

Keep up the good work , Michael !!!!!! [img]http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/good.gif[/img]

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » vr nov 24, 2006 11:19 pm

Sjiek sjiek, ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat! Ik denk dat het er erg sjiek gaat uitzien.
Groetjes,
Kenny & de fretjes Blanchke, Sandy, Betsy, Kaneeltje & Max

http://www.kennyv.be

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za nov 25, 2006 4:15 am

Zeg Kim, hou hem in de gaten, hé, dat begint met "lichtjes" raken maar voor ge 't weet moogt ge op Spoed blijven logeren!! :( :( Ondanks alle drukte hoop ik toch dat we ergens op dat laatste zinnetje van enkele postjes terug mogen rekenen, het zou fijn zijn moesten jullie straks (yep, tis allang zaterdag bij mij!!) of morgen afkomen. Jullie moeten maar zo redeneren hé : Het is nu eenmaal weekend Afbeelding (of ga je dat ook overslaan ???:P :P), deze keer gaan we in Hasselt op de koffie bij den Hans en de rest van de bende!! Ik zal de inhoud "straf" genoeg maken om nog fit trug te rijden 's avonds Afbeelding !!! :D :P ;) :) :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » di dec 05, 2006 9:20 am

stap 22: om het hok te verhuizen moet dit van het balkom gelaten worden met riemen, het is te breed voor de deur (@)

Afbeelding

stap 23: als het hok (+-100kg zwaar) bijna beneden is laat je 3 man even sukkelen om ene foto te nemen voor het forum

Afbeelding

stap 24: je laat deze dan nog eens poseren met het hok beneden, welliswaar zodanig dat je ene foto hebt zonder hun hoofden op...

Afbeelding

de fretjes zijn dus verhuisd, en wij ook, meer fotokes volgen, maar't is druk voor de moment, gisteren eerste test van ferretproofnes van de living gehad, op 2 spleetjes na was alles in orde, had dan ook speciaal van die roostertjes overal tegen gelijmd...

groeten
Hostekes


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten