fretje

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Rani
Berichten: 3
Lid geworden op: vr jul 11, 2008 5:40 pm

Berichtdoor Rani » do aug 21, 2008 12:54 pm

ik was zojuist aan het spelen met mijn fretje, ze wou in mijn broek zak kruipen, ik heb haar daaruit gehaald en op de grond gezet en plots kwam het fretje heel erg actief het sprong rond en hij beet heel hard door in mijn vinger! het is de eerste keer dat ze dat zo hard doet! kheb haar gestraft (tikje tegen de neus) en dan in haar kooitje gestoken. heb ik het goed gedaan? en waarom beet ze zo hard?

Rani

Tineke
Berichten: 57
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 7:23 pm
Contacteer:

Berichtdoor Tineke » do aug 21, 2008 2:42 pm

je hebt verschillende manieren om te straffen
tik tegen neus, blazen, gewoon foei zeggen
de meeste nemen de fretten bij hun nekvel terwijl ze ze straffen.
je moet zelf kijken wat effectief is bij jouw fret.

waarom je fretje bijt kan ik hier niet goed uit afleiden.
heb je je fretje al lang of is het nog maar net bij jou?
bijt ze wel vaker, op welke momenten,...
ze kan een agressiebijtertje zijn maar het kan ook een angstbijtertje zijn of ze kunnen gewoon bijten om te spelen maar dan mag je zeker niet toelaten dat ze jou zo hard bijt!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do aug 21, 2008 4:41 pm

'k ken dat gedrag, gebeurt hier ook vaak... hier is't om te spelen en moet mijn meisje ook nog altijd eens mijn vinger vastgehad hebben voor ze wegspurt omdat ze weet wat dan komt...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do aug 21, 2008 8:49 pm

Daar je zegt dat je 1 aan het spelen was en 2 het fretje in het ronde sprong, doet mij denken dat het speelbijten moet geweest zijn. Indien dit te hard of ongewenst is moet je de fret straffen. Bij mijn fretten is het meestal voldoende om mijn stem luider te laten klinken als ik de aanval zie aankomen. Lukt dit niet of was het echt veel te hard dan volgt het nekvel en een flinke scheldpartij ;) Dat tikken op de neus doe ik héééééél zelden en is meestal ook niet nodig. Als je fret ronddanst (war dance) achteruit loopt met opengesperde bek en waggelende kop daagt hij je uit tot verder spel. Meestal gaan ze daar zo in op als je meedoet dat ze alle goede manieren vergeten. :D
Afbeelding

Inie_Minie
Berichten: 28
Lid geworden op: vr mei 23, 2008 11:37 am
Contacteer:

Berichtdoor Inie_Minie » do aug 21, 2008 9:05 pm

Mij lijkt het ook speelbijten.
Als ze dat bij mij doen stop ik eerst met leuk doen en dan kijken ze me meestal aan en zeg ik " tis mama haar hand hé dat ge vast hebt" en dan stoppen ze soms al en anders neem ik ze bij hun nekvel, blaas ik hun snoet en zeg ik NEE, ik laat ze dan wat hangen tot ze wat rustiger zijn.
Groetjes van Maita, Whisky, Jerommeke (de fretjes), Yangus de kater en ik natuurlijk

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » vr aug 22, 2008 1:21 am

Het lijkt mij ook erg op speelbijten maar je moet naar de ogen van je fretje kijken keek je fretje beetje bang uit zen ogen (grote ogen en bezorgde blik) indien je fretje zo keek moet je niet straffen maar geruststellen. Nuja meer kan ik echter niet echt zeggen kheb het zelf niet kunnen zien bij men eigen fret maar nu zal ik zker wel een bange fret kunnen onderscheiden (waarvoor ik Margit weer heel erg bedank)
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » vr aug 22, 2008 1:23 am

inderdaad jeanine, maar ik moet eerlijk zeggen, bij dat wardancen straf ik ze meestal niet (@) mijn hand overleeft het wel en kvind het zo schattig om ze zich zo te zien amuseren :P

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr aug 22, 2008 11:22 am

Niels, als het echt te hard is wat hier zelden is straf ik wel. De volgende keer zijn ze nog zo voorzichtig, ik krijg niet zo graag een harde beet (@)
Afbeelding

Inie_Minie
Berichten: 28
Lid geworden op: vr mei 23, 2008 11:37 am
Contacteer:

Berichtdoor Inie_Minie » vr aug 22, 2008 12:36 pm

Ik sluit mij aan bij jeanine, ze moeten de grens kennen. Kheb al gemerkt als ik er niets van zeg dat de beet na een tijd alleen maar verergerd. Ik vind dat niet zo erg, maar als er iemand op bezoek is die wat wil spelen met hen heb ik liever dat ze hun manierkes wat houden.

De leukste beet (en die is soms ook wel hard) is die als ik in de zetel zit en ze mij komen uitdagen door in mijn "lovehandles" te bijten en dan beginnen dansen :P hehe, ze weten dan dat ik ook op zoek ga naar hun vet om eens goed in te nijpen (voor te spelen e!)
Groetjes van Maita, Whisky, Jerommeke (de fretjes), Yangus de kater en ik natuurlijk

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » vr aug 22, 2008 12:51 pm

begrijp me niet verkeerd, bij de beten waar hun tanden in uw vel staan worden ze natuurlijk ook gestrafd :P maar bij die "beetjes" waarbij ze gewoon met hun mond uw hand vasthouden omda je ze teveel aant plagen bent ( (@) ) kan ik het verstaan en doe ik gewoon voort :D

natuurlijk mag het niet te erg worden, want zoals je zelf zegt, als dan andere mensen komen die daar niet mee opgezet zijn, is het ook geen goeie "reclame" he...

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » vr aug 22, 2008 3:42 pm

:-)
Bij het speelbijten moeten ze natuurlijk hun eigen 'krachten' leren kennen en temmen e.
En wat voor de ene hard is, is dat voor de andere niet. Bv: mijn vriend beweert bij hoog en bij laag dat mijn Pepijn bijt. Toch is er nog geen enkel tandje dat een gaatje gemaakt heeft in zijn hand. En zeker al geen druppeltje bloed te zien!
Maar moet wel toegeven dan onze Pepijn uit enthousiasme wel net iets durft overdrijven.
Eerst gebruik ik mijn stem: een duidelijke NEE is meestal genoeg.
Als hij toch blijft voortdoen dan is het even gedaan met spelen voor 5 minuutjes. Hij moet even rustig worden. En daarna is het meestal beter.

xgroetjes
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr aug 22, 2008 6:07 pm

Aan een te harde beet voor mij hou ik of een blauwe plek en/of enkele gaatjes over (@) Dus dat is voor mij dan er over en volgt het nekvel:@
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » za aug 23, 2008 2:14 pm

Tik tegen de neus zou ik niet doen. Speelbijten is normaal en als je niet doorbijten, zou ik ook niet te hard straffen. Een strenge foei is dan al voldoende, volgens mij.

Inie_Minie
Berichten: 28
Lid geworden op: vr mei 23, 2008 11:37 am
Contacteer:

Berichtdoor Inie_Minie » za aug 23, 2008 4:12 pm

Een tik tegen de neus doe ik eigenlijk zelden, ze snappen dat precies ook niet. Ik vind het nekvel beter dan moeten ze zichzelf overgeven en worden ze rustig
Groetjes van Maita, Whisky, Jerommeke (de fretjes), Yangus de kater en ik natuurlijk

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » zo aug 24, 2008 12:33 pm

Hier is het ook meestal speelbijten en een luide "foei" of "nee" is genoeg. Dan zie je hen al direct onderdanig verdrag vertonen. Meestal negeer ik hen dan héél even zodat ze wat kunnen afkoelen en later spelen we gewoon leuk verder! :)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 28 gasten