Huisvesting

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Extreme
Berichten: 8
Lid geworden op: do aug 28, 2008 5:24 am

Berichtdoor Extreme » do aug 28, 2008 7:44 pm

Hey iedereen,

Ik had een klein vraagje voor de kenners onder jullie...

Een tiental jaar geleden heb ik ook al een fredje gehad. Toen ik mijn fredje destijds aankocht heb ik een heleboel informatie van de handelaar meegekregen, waaronder ook de raad om "zaagsel" in de kooi te leggen. Ik heb dit altijd zo gedaan en nooit geen problemen mee gehad.

Destijds was internet nog niet zo gekend (bij mij toch niet alleszins), waardoor ik het altijd heb gedaan met de raad van de handelaar.

Nu ik terug een fretje heb aangekocht heb ik uit gewoonte weer zaagsel in haar kooitje gelegd.

Nu heb ik hier op het forum al een paar foto's opgemerkt van kooien zonder "zaagsel"... (nu heb ik wel de mogelijkheid heb om dingen op te zoeken),

Kunnen jullie mij als kenner wat tips geven hieromtrent?

Is zaagsel dan niet zo geschikt? (voor het stof dat er in zit mss?)

Gaat het iets minder ruiken? Misschien is het gewoon makkelijker om de kooi proper te maken?

Graag jullie advies daar ik enkel het beste voor mijn fretje wil :)

Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 248
Lid geworden op: wo okt 11, 2006 6:56 am

Berichtdoor ikke » do aug 28, 2008 8:20 pm

Aloha Extreme ;

Zaagsel is absoluut af te raden vanwege het fijne stof dat er inzit . Fretjes hebben nogal gevoelige luchtwegen en kunnen hierdoor dus zwaar aangetast worden . Heb je appart een kakabak in je kooi staan ? Want als dit niet zo is ziet ze de bodem van je kooi als een kakkebak wat je dus niet echt wilt volgens mij :) . Beste hiervoor is dus een vierkante / rechthoekige bak met hoge randen met vulling specifiek voor fretten . Wijzelf gebruiken Yesterday News wat niet veranderd is stof nadat ze nat geworden zijn en dat neemt ook wat van de soms onaangename geuren weg van die zaken die in een kakkebakje terrechtkomen ;) .

Als je nog vragen hebt laat maar komen :) , op elke vraag zullen we wel een antwoordt hebben zelle :) .

Groentjes

Gebruikersavatar
Extreme
Berichten: 8
Lid geworden op: do aug 28, 2008 5:24 am

Berichtdoor Extreme » do aug 28, 2008 8:35 pm

Wel, momenteel heb ik dus nog zaagsel in de kooi liggen uit goede gewoonte van vroeger jaren...maar er staat ook een kattebakje in...

Het duurde ongeveer anderhalve week om haar in de kattenbak te laten gaan ;) , dat zit dus al wel goed.

Best kan ik er dus het zaagsel uithalen, maar wat hebben jullie dan nog allemaal in de kooi liggen?

Ik heb een slaapzakje, een hangmatje en ik ben van plan om nog een kussentje en dekentje bij te halen...is dit voldoende voor een fretje?

Alvast bedankt voor de reactie :)

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » do aug 28, 2008 8:43 pm

Hier staat er dus een kattenbak in de kooi. Ook liggen er een 2tal fleece dekentjes in. En dan natuurlijk ook een grote hangmat waar ze lekker met z'n 2 kunnen dodoke doen :)
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do aug 28, 2008 9:30 pm

Extreme,
er is veel veranderd de laatste jaren over hoe een fretje houden. Toch zijn er nog handelaars in dieren en zelfs kwekers die verkeerde produkten gebruiken. Behalve een poepbakje gevuld met niet stofferig noch klonterende bakvulling en een slaapdekentje hoeft er niets op de bodem. Er is een item over bakvulling te vinden op het forum met voor en nadelen ervan. Voor de doeken neem je best iets waar de nageltjes niet in blijven haken, een sponshanddoek is ongeschikt daardoor. Tijdens de zomer gebruik ik oude katoenen kussenslopen waar ze lekker in kunnen kruipen. Een hangmatje van Ferplast(die blauwe) heeft hier al voor problemen gezorgd. Koop liever iets in fleece of maak er zelf een paar.


[Gewijzigd door jeanine op 2008-08-28 21:31:58]
Afbeelding

Gebruikersavatar
Betje
Berichten: 186
Lid geworden op: di jul 22, 2008 11:58 am
Locatie: Lichtervelde

Berichtdoor Betje » do aug 28, 2008 10:06 pm

Over Ferplast : hier vaar ik juist wel goed met dit merk. Nouja , "goed".
Eerlijk gezegd is Olijfje in haar hele eentje er al in geslaagd om twee van de vier bevestigingringen aan de uiteinden van zo'n blauwe hangmat los te springen. Ze jumpt nl. graag van het eerste verdiep in het hangmatje, van het hangmatje op de grond.
Ondertussen is er een plan B ingeschakeld : een tent van Ferplast (ook blauw). Dit hebben we nog maar sinds dinsdagmorgen erin hangen, dus van de kwaliteit kan ik nog niet veel zeggen.
Maar misschien had jeanine het over het haperen met de nageltjes aan de hangmat ? Hier is dit ook nog niet gebeurd (ze heeft nog maar 1 keer blijven haperen, en dat was aan een t-shirt van mij ;) )
Of over welke problemen had je het precies, jeanine, bij Ferplast ?

Wat ligt er voor de rest in de kooi:
beneden: kakbak (een driehoekige, omdat ik niet veel plaats kwijtwou, maar fretlief past er perfect in), dekentje (of oude katoenen t-shirt), speelgoedbuis, hol speelballetje met brokjes in, voederbakje (staat beneden, want anders vliegt het potje toch naar het gelijkvloers, en dat is niet zo gezond, noch voor de bodem van de kooi, noch voor het potje zelf, noch voor de brokken die dan in het rond spatten en misschien ook niet voor Olijfje ;))
op 't eerste verdiep: drinktuit (kwestie àls het lekt, dat ze toch niet in dat water zou kunnen liggen slapen beneden)
ergens zwevend: een hangmat of een tent :)

Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 248
Lid geworden op: wo okt 11, 2006 6:56 am

Berichtdoor ikke » do aug 28, 2008 10:21 pm

Dekentje , hangmatje , kussentje , slaapzakje is allemaal goed zelle :) . Wij hebben een aantal hang/slaapmatjes nen slaapzak en wat fleecedekentje in de kooi hangen + nen kattenbak . Eventueel nen knuffelbeer en/of wat speelgoed . Dat is ieder zijn goesting zelle . Op het moment zitten ze bij ons niet veel in de kooi , ze zitten in een kamer die ze 24 op 24 kunnen benutten :) . Maja das niet voor iedereen weggelegd he :) .
Wij hangen ook af en toe zo een speeltje met rekker in de kooi waar ze mee kunnen ravotten :) .

Gebruikersavatar
Extreme
Berichten: 8
Lid geworden op: do aug 28, 2008 5:24 am

Berichtdoor Extreme » do aug 28, 2008 10:32 pm

Bedankt voor het advies!

Ik heb het zaagsel daarnet nog allemaal uit de kooi gehaald :)

Momenteel heb ik hier een slaapzakje, een hangmatje, een kattebak, een speelbuis en provisoir een schoendoos met een badhanddoek (morgen ga ik geschikte doekjes halen).

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » vr aug 29, 2008 9:34 am

ik zou ni te veel geld geven aan hangmatten maar maak ze zelf als je wat handig bent met stikmachine
kan je het zelf maken.
slechte t shirts zijn ook leuk daar kunnen ze inkruipen.
voor het wassen van de dekens geen wasverzachter gebruiken want daar kunnen ze ni tegen
wij gebruiken gewoon wasgel van de aldi.
das het beste en dan zijn ze ook proper.

en welkom op het forum! :)
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » vr aug 29, 2008 10:00 am

Ikke ben me aant uitsloven om een kooikussen te maken voor over de hele bodem maar das nog niet gelukt. Verder liggen er hier in de kooi vodden 2 kakbakken per kooi een hangmat 2 verdiepjes per kooi en een buis
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr aug 29, 2008 11:13 am

Ik heb ook (op aanraden van Dai) een erg grote hangmat halverwege de kooi hangen (momenteel een kussensloop met dekentjes in). De reden was dat ze soms van het bovenste verdiepje naar beneden vielen en dat was toch al redleijk hoog. Nu hebben ze dus halverwege een hang/val mat.
Verder heb ik ook de dekentjes en de kakbak en enkele speeltjes en een soort van speelhuisje.


[Gewijzigd door sah op 2008-08-29 11:13:37]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr aug 29, 2008 11:19 am

Tootsie is een nageltje kwijt geraakt toen hij in het hangmatje, het witte deel, is blijven haperen. Ik vond zijn slaapdekentje bebloed en wist de oorsprong daar niet van tot ik het ontbrekende nageltje zag en een hapering vond in de hangmat ~0 Die sukkel moet pijn gehad hebben toen hij daar hulpeloos in bleef hangen. Alle hangmatjes zijn gelijk de deur uitgegaan om dit een tweede maal te voorkomen. De andere zaken van Ferplast zoals kooi en buizen worden dan wel goed bevonden.
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » vr aug 29, 2008 12:07 pm

als je toch nog dekentjes gaat halen en ik zie dat je van willebroek bent kan je het voordeligste in ikea gaan shoppen voor 2€ heb je al een groot fleece deken dat je eventueel in 4 kan knippen
als ze bij zeeman of wibra akties doen vind je ze daar ook goedkoop
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Extreme
Berichten: 8
Lid geworden op: do aug 28, 2008 5:24 am

Berichtdoor Extreme » vr aug 29, 2008 12:19 pm

Thanks voor de tips!

Ik zal later eens een foto nemen van het hangmatje dat ik momenteel gebruik (merk europet bernina) en daar heb ik op die paar weken nog geen problemen mee gehad). Dat hangmatje is met één hoek zo bevestigd dat ze van het hangmatje op het plateau kan kruipen om vallen te voorkomen.

Foto's volgen dus nog :)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » vr aug 29, 2008 1:16 pm

de hangmatjes maakt mijn mama van zo'n groot fleecedeken, zo'n crackling tunnel heb ik gekocht en onlangs ook nog iets waar ik de naam niet van ken... als ondergrond ligt op hun slaapgedeelte een hoop oude kleren van mij vroeger, soms nen kamerjas van toen ek kind was (daar slapen ze het liefst in) en onderaan een doek naast de kattenbak (omdat anders heel mn kot soms TE besmeurd is) en een hondemandje waar ze ook soms inslapen als ze geen zin hebben in boven slapen (of misschien wel gewoon als ze snel hun behoefte willen doen, wie weet...)

ik denk dat zowat alles wat iets of wat hun warmte vasthoud, goed is om in te slapen :P met fretjes kan je niet echt veel misdoen in hun ogen...

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » za aug 30, 2008 1:03 pm

Ik heb een heeeel leuk hangmatje gekregen van mijn zus voor mijn verjaardag.
Zij had het van een dame op het internet gekocht!Eentje uit Limburg!
Het is ook een uit fleece:-) En de dame in kwestie weet heeeel veel van fretsels hihi.
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » za aug 30, 2008 4:12 pm

ik denk dat ik zo een vermoeden heb wie die dame is :-))))
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » za aug 30, 2008 6:03 pm

Ik ook Mieke, hihihihi! :D
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » za aug 30, 2008 6:35 pm

seg seg, da is geen dame he, dat is de frettenmoeder!!!!!!!!!!! ;) :D
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Berichtdoor Buddy » ma sep 08, 2008 5:15 pm

Hier hebben ze zo'n vetbedden voor honden in de kooi liggen. Het hout was wat te glad om op te lopen, vandaar. Deze vetbedden zijn ook makkelijk op maat te snijden. Ze zijn hier wel perfect zindelijk dus da's geen probleem. En als er een frettengeurtje aan zit mogen ze gewoon in de wasmachine op 30°.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



[Gewijzigd door Buddy op 2008-09-08 17:16:26]

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » ma sep 08, 2008 6:07 pm

de vetbedden mag je zelfs wassen op 60° , ik gebruik ze hier soms ook voor de fretten
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » ma sep 08, 2008 6:51 pm

hmmm da's wel heel makkelijk... zou dat ook wel in mn zelfbouw kooi kunnen gebruiken....

waar koop je dat?

maak je dat vast aan de ondergrond met iets zodat het niet teveel verschuift of er fretten onderkruipen?

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Berichtdoor Buddy » ma sep 08, 2008 9:53 pm

Je vind die in alle dierenwinkels. Die van mij zijn antislip dus daar ligt zo'n laagje op onderaan. Je moet wel opletten want ik heb al gehoord dat sommige fretjes er durven aan knabbelen...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di sep 09, 2008 9:15 am

Afbeelding

Hier een fotootje van één derde van de Ferret Nation, één verdiepje dus. Als ik mijn kroost zie liggen, heb ik altijd zin om erbij te kruipen!! :P

@ Koyotito : bedoel je iets in deze aard, maar dan in één kleurtje bij jou als ik me niet vergis?? ;)

@ Bull : Mercikes!! :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Berichtdoor stevenn » di sep 09, 2008 11:51 am

heb zo een houtkorrel als kattebak vulling

neemt heel goed de geurtjes op en als ze nat worden verpurvelen ze volledig zodat er niks van vocht achter blijft

was its nieuw in de winkel


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten