hulp gezocht voor dolgedraaide fret !!!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
vanina
Berichten: 52
Lid geworden op: di aug 22, 2006 7:13 pm

Berichtdoor vanina » ma sep 15, 2008 8:18 pm

mijn vriendin en ik zitten met ons handen in het haar...
Haar fretje mo geeft sinds twee weken raar gedrag. Zij en hem hebben al altijd een hele goede band. Mijn fretjes zijn er blijven logeren en sindsdien is mootje aan het flippen! We dachten eerst aan stress, omdat de geurtjes van onze fretjes in het huis gingen, maar na een zeer grondige poetsbeurt is het probleem niet verandert.
Hij bijt en blaast naar haar, alsof hij haar wil naar ergens toe nemen, alsof hij haar wil beschermen maar tegerlijktijd boos is. HIj knabbelt de zetels stuk en zelfs straf je hem honderd keer, hij houd niet op. Als je hem wegneemt van de zetels blaast hij heel erg. Als ze rustig in de zetel zit terwijl de fretjes rondlopen, bijt hij haar in de voeten.
Ook als mijn vriendin hem vastneemt, houd hij niet op met likken aan haar gezicht. Voordien gaf hij ook 'zoenen', maar nu blijft hij na tien minuten nog altijd verder likken! sedert drie dagen merken we dat hij zijn eten verstopt en niet opeet, met als gevolg vermagert hij. vroeger woog ie 1kg100, nu is dat 900 gram. daarbij komt wat lichte diarree.
Twee maal daags geven we hem nu ook calopet, maar buiten straffen en aandacht geven, weten we niet verder wat we nog kunnen doen!! zo gaat dat niet verder! !@#$
Geeft iemand soms ervaring hiermee?
wat kunnen we doen om hem en haar te helpen???
alle hulp en tips zijn welkom...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma sep 15, 2008 8:49 pm

Ik zou naar de dierenarts gaan voor onderzoek. Kan mogelijks wijzen op maagproblemen veroorzaakt door de stress van de andere fretjes op logement.
Een fret die niet eet maakt ook geen stoelgang, je spreekt van lichte diarree waaruit ik opmaak dat hij toch wel iets moet eten. Is dat fretje al gecastreerd?? Zo niet denk ik aan sleepgedrag door de hormonen die opspelen. Het is wel al laat op het seizoen daarvoor maar je weet nooit.
Hij bijt en blaast naar haar, alsof hij haar wil naar ergens toe nemen, alsof hij haar wil beschermen maar tegerlijktijd boos is.
Je kan ook nog proberen om wat Waltham te geven tot hij weer beter word en goed eet. Maar persoonlijk zou ik hem toch naar de da brengen, en fret zijn gedrag verandert niet zonder reden.
;)
Afbeelding

vanina
Berichten: 52
Lid geworden op: di aug 22, 2006 7:13 pm

Berichtdoor vanina » ma sep 15, 2008 8:57 pm

Wij zijn met ons probleem naar de dierenarts gestapt, en die heeft ons afgeraden om te gaan, omdat mo nog meer stress zou krijgen dan dat ie al heeft. Het is een goede dierenarts die ons al veel geholpen heeft, hij raadde ook AD hills aan, maar na het horen van de diarree vond hij het toch wel geen doed idee omdat dit nog meer diarree zou opwekken. Hij stelde voor om mo in een apparte ruimte te steken, maar dat is een onmogelijke klus, omdat haar huis 1 grote oppervlakte is.
Wat is waltham en voor wat dient het?
de zes andere fretjes die ze heeft, zijn allemaal perfect gezond en hebben niks van reactie op de stress die ze hadden...
Tis echt iets heel moeilijk, hoor, we hebben al overal op gedacht. ~_~

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » di sep 16, 2008 2:19 am

Mja ik vind raar dat de dierenarts in kwestie niet beslist om te komen kijken dan want voor het zelfde geldis het ernstiger
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di sep 16, 2008 7:25 am

Rare reactie van de da:? De waltham is bij de dierenarts te koop onder de naam "Convalescense support"dit is een dieetvoeding om aan te sterken. Je mengt 1 lepeltje poeder met 3 of 4 koffielepels heet water tot een papje. In noodgeval geef ik dat hier om de 2 uren dag en nacht, als het enkel om aan te sterken is kom je met minder al een heel eind. De fretjes eten dit meestal graag en weigeren op lange termijn om brokjes te eten. Dus overdaad is niet aangewezen.
Als ik het goed begrijp zitten de nieuwe en oude fretjes samen in één plaats en is het niet mogelijk om Mo ergens anders onder te brengen. Als stress de oorzaak is vrees ik dat zolang die toestand aanhoud je fret daaronder zal lijden. Langdurende stress kan behoorlijke maagproblemen zoals een maagzweer in de hand werken.
In elk geval tracht de kooien zo ver mogelijk uit elkaar te zetten en tracht Mo wat rust te bezorgen. Ik snap niet goed dat de da het fretje geen medicatie geeft, als het echt om diarree gaat is er gevaar voor uitdroging. Je fret is al een stuk vermagerd in een periode dat ze aan gewicht moeten winnen. Ook zou ik nog een andere dierenarts bezoeken als de gewone da niets onderneemt. Ik vrees dat niets doen om extra stress te vermijden nog slechter is als een bezoekje aan de da voor onderzoek.
Wat dat blazen betreft, kan het zijn dat je fret pijn heeft als je hem oppakt?


[Gewijzigd door jeanine op 2008-09-16 07:31:40]
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di sep 16, 2008 9:32 am

ik kan mij wel vinden in het advies van uw dierenarts...

ik zou hem ook eerst terug laten aansterken zodat zijn darmklachten overzijn en hij fysiek terug normaal doet. naar wat ik hier al allemaal heb bijgeleerd heb je veel kans dat hij zo reageert doordat hij ziek is. ik zou dus wachten tot dat over is, en dan zien hoe hij reageerd...

kan het niet zijn dat hij die "ziekte" van de andere fretten heeft overgekregen? als hij dat totaal niet deed voordat die andere fretjes erbij kwamen, en dan plots wel, is de kans toch wel groot dat de andere fretten er iets mee te zien hebben he... heeft 1 van die andere fretten ook van die symptomen? diarree enzo?

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » di sep 16, 2008 1:10 pm

Mijn fretjes hadden diarree van de stress toen ze pas bij mij kwamen wonen. Onze DA zei toen:' het is waarschijnlijk stress, maar ook dan nog is het best om medicijntjes te geven om het te genezen"

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » di sep 16, 2008 2:12 pm

Een dier maakt wel stoelgang, ook al eet hij niets. Stoelgang bestaat namelijk ook uit afvalstoffen uit het lichaam.
Ik zou wel een DA een volledig medisch onderzoek laten doen. De DA kan wel zeggen dat de oorzaak stress is, maar er kunnen andere factoren (pijn, maagdarmproblemen) meespelen. (dat kan hij zeker niet weten, tenzij volledig medisch onderzoek)Bovendien kan hij beoordelen in hoeverre het fretje nog gezond is. Stel je voor dat dit diertje toch pijn heeft, en hij daarom blaast, zoals Jeanine zegt en je hem dan ervoor straft?
De stress die de DA oplevert is toch maar voor eventjes, terwijl het fretje nu in toestand van chronische stress zit, da's veel erger.

Kooien uit elkaar, (liefst andere fretjes gewoon wegdoen), misschien de kooi in het donker zetten om veel te rusten? En als de andere fretjes spelen, hen niet in zijn buurt laten komen?
Ik persoonlijk zou hem ook niet meer opnemen, niet straffen, maar gewoon op de grond erbij gaan zitten. Hij lijkt mij een beetje 'dolgedraaid' door de veranderingen en moet terug vertrouwen krijgen in zijn omgeving?

groetjes
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di sep 16, 2008 5:50 pm

Bedankt Koyotito voor de rechtzetting over de stoelgang, ik heb het nog niet voorgehad dat er niets van stoelgang is. Wel veel minder dan normaal als ze slecht eten, ook dwangvoeder ik dan vandaar mijn verkeerd idee. ;)


[Gewijzigd door jeanine op 2008-09-16 20:10:09]
Afbeelding

vanina
Berichten: 52
Lid geworden op: di aug 22, 2006 7:13 pm

Berichtdoor vanina » di sep 16, 2008 10:27 pm

wel , mijn fretjes zijn daar ondertussen al twee à drie weken niet meer, dus zou de stress al lang voorbij zijn, denken we... toch is het gedrag van mo echt verontrustend, het bijten en blazen. De andere fretjes toonden totaal geen symptonen zoals mo doet.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » di sep 16, 2008 11:25 pm

daarom dat moest ik jou zijn ik tochnaar de dieranarts zou gaan en een volledig onderzoek vragen en als de dierenarts niet wilt zou ik aandringen
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo sep 17, 2008 2:18 am

Dat Mo zich niet goed in zijn vel voelt, is zo klaar als een klontje. Waarom of waardoor, is volgens mij of een gevolg van het logement (deed hij ook zo toen jouw fretjes daar waren of is dit pas sinds ze weer weg zijn?) of iets medisch, waarbij ik dus elk risico zou vermijden, mijn fret onder de arm nemen en naar een Da stappen, desnoods een andere die er echt veel van kent.

Wat het kan zijn, daar spreek ik me niet over uit, ik ben geen Da, maar ik weet wel dat je zeker al teveel Calopet geeft. Dat ding zit vol suiker, is wel eens goed als tractatie, maar zeker geen 2x daags te geven. Volgens onze Da veroorzaakt dat nl ... diarree!! Dus als je dat al wat weglaat, kan je eens kijken of de stoelgang al wat beter wordt. Waltham kan ook wat minder stevige stoelgang geven, maar dat geeft toch geen diarree als je het niet overdrijft. Anders moet je eens kijken of hij geen ander brokje lust, of een stukje vers vlees ofzo, kwestie van al dat snoepgoed zoals Calopet weg te kunnen laten voor het goed van zijn darmpjes.

Veel succes in ieder geval en hou ons op de hoogte, hé!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo sep 17, 2008 7:25 pm

hoi
is hij nu al gecastreert of niet??
laat hem een paar dagen met rust zet zijn kooi uit de buurt van andere fretten en dek ze gerust af(donker :ontspannen)
laat hem niet lopen, geef enkel wat aandacht tijdens u voerperiode
geef geef bijvoer met spuitje desnoods enkele keren (al dan niet aan nekvel vast houden...)
geef enkele brokjes zodat je ziet hoeveel hij daarvan werkelijk eet...
welke kleur heeft diaree??
groen wijst meestal op coccidiose(stress)
goed te behandelen met baycox of s- mez(bij da te vragen...
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

vanina
Berichten: 52
Lid geworden op: di aug 22, 2006 7:13 pm

Berichtdoor vanina » wo sep 17, 2008 7:37 pm

ja, mootje is al gecastreerd, eigenlijk vanaf hij geslachtsrijp was... nu is hij iets meer dan twee jaar...

Tineke
Berichten: 57
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 7:23 pm
Contacteer:

Berichtdoor Tineke » za sep 20, 2008 2:27 pm

is er ondertussen al beterschap?
ben je bij de da langsgeweest?

vanina
Berichten: 52
Lid geworden op: di aug 22, 2006 7:13 pm

Berichtdoor vanina » zo sep 21, 2008 8:36 pm

Nee , tis nog altijd nie beter...
we zijn om AD HILLS geweest bij de dierenarts, maar de sloeber lust het niet!!!!
we gaan naar een andere dierenarts es gaan, voor een tweede opinie... Mensen gaan ook naar een andere dokter, he, als ze niet geholpen zijn?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo sep 21, 2008 11:25 pm

Heb je die AD al eens een beetje gemengd met lauw water en tot een papje geroerd?? Als je dan op een koffielepeltje tot tegen zijn neusje gaat en hij het écht proeft, heb je kans dat hij het liever zo opsloebert. Die van mij willen het ook alleen in "papvorm"!! (@)

Anders moet je eens aan die andere Da vragen of hij/zij je "Recovery" van Waltham kan bestellen?? Dat is een soortgelijk uitziend goedje als die AD, maar volgens mijn fretsels véél lekkerder, al moet ik ook daar een papje van maken.

Succes!!
Afbeelding

vanina
Berichten: 52
Lid geworden op: di aug 22, 2006 7:13 pm

Re: hulp gezocht voor dolgedraaide fret !!!

Berichtdoor vanina » ma jul 25, 2011 1:13 pm

ondertussen zijn we enkele jaren verder...

Mo is elk jaar haarfijn onderzocht geweest en kreeg het label 'gestoorde' fret :rol:
Zijn gedrag is nooit meer veranderd maar onze liefde voor hem niet.
Uit de controle van vorig jaar bleek een vergrote bijnier... Met de juiste medicatie is hij een jaar nog zijn eigen gekke zelfjes gebleven!
vorige week is het echter misgelopen en ons mootje was helemaal op!
Volgens de dierenarts had hij nog enkele dagen...
We hebben hem zijn verdiende rust gegeven,
We zullen hem erg missen.

slaapwel mo

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: hulp gezocht voor dolgedraaide fret !!!

Berichtdoor jeanine » ma jul 25, 2011 5:03 pm

Veel sterkte met het verlies. Ondanks dat Mo wat gestoord was hebben jullie hem gehouden en verzorgd. Ik denk dat Mo in zijn binnenste wel wist dat hij toch een goede thuis gevonden had ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: hulp gezocht voor dolgedraaide fret !!!

Berichtdoor daikiri » di jul 26, 2011 11:34 am

slaap zacht kleine vriend, veel sterkte met u verlies..
soms word er een fretje geboren met idd een rare kronkel...
dat is ook zo bij mensen..
dan is het aan ons om die zo goed mogelijk te verzorgen en ons aan te passen aan zijn rare trekjes...
gek of niet, wees er zeker van dat hij heel goed wist dat je van hem hield!
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten